Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Tänään kestöpäivänä jo tutuksi tullut setti 8+15=23km. Aamupäivän lenkillä juoksin vähän reippaammin koska oli niin mahtava sää ja juoksu tuntui maistuvan. Sykkeiden puolesta meni PK2:n puolelle, keskivauhti 5.05/km. Lopussa nousi 4min/km. En tiedä kuinka fiksu veto oli, mutta huomenna sen näkee.

Link to comment
Share on other sites

On 1.6.2021 at 21.03, AnttiSn kirjoitti:

Suosittelen tännekin jatkossa body glidea kuten jäsen @mmllle jo aiemmin. Pitääkin lisätä CVhen, että olen asiantuntija liukuvoiteissa, erityisesti vaativia suorituksia varten genitaalialueille. 

 

Tänään tulikin taas mieleeni että ainakin kainaloihin voisi laittaakin jotakin liukkaria. Hihattoman paidan kanssa mulla tuppaa menemään paikat vähän helläksi. Toisaalta ei Suomen kesässä montaa päivää ole jolloin sitä tarvitsee, joten kai tuon kestää.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sen verran otti taas tuo selkä itseensä eilisestä kiihtyvästä 15km lenkistä, että pakko tunnustaa tosiasiat. Ei tule tästä treenaamisesta nyt mitään. Pakko siirtyä vain päiväkohtaiseen terveysliikuntaan, muuten hajoaa pää. Ei tässä hajota niinkään se että ei voi tehdä kovia treenejä tai ei pääse kisoihin tai vastaavaa, vaan tämä paskavuoristorata. Eli siis aina kun menee vähän paremmin, paskapää alkaa heti innoissaan suunnittelemaan treenejä ja selaamaan kisakalenteria, kunnes sitten taas korttitalo menee nurin, ja sama toistuu kerta toisensa jälkeen. Ei sitä jaksa enää. Se on täysin turhaa itsensä kiusaamista. Odotustenhallinta täytyy siis saada kuntoon.

 

Lenkkeilut ja salimakeilut siis jatkuu, mutta ilman tavoitteita. Pitää tulla aika vahva näyttö kropan kestävyydestä ennen kun uskaltaudun seuraavan kerran suunnitelemaan mitään tulevaisuuden suhteen. Luulisin että tämä on ihan hyvä tilanne kunhan sen vain hyväksyy. Minähän en ole liikuntakyvytön - kaukana siitä - en vain voi rassata yhtään, ainakaan toistaiseksi. Voihan se joskus muuttua. Sen muutoksen odottaminen ja toivominen täytyy vain lopettaa. Parhaassa tapauksessa sitä vain joku päivä huomaa, että kehveli sentään, sitähän pystyy juoksemaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Tuli sattumalta päädyttyä vähän tuon tyyliseen sommitelmaan kun rakensin itselleni harjoitusohjelman kevät-syksy välille. Pohjana mitä on kirjoista, täältä ja ties mistä lukenut, podcasteja kuunnellu ja youtubee katsellut, sekä tietysti miten nyt on oppinut omaa jaksamista ja rytmiään tuntemaan. Jack Danielsin Running formula saapui juuri postissa ja ajattelin, että syksyn jälkeen ehkä aloitan sen mukaan sitten jonkun kunnon ohjelman.

 

Oma ohjelma muodostui lopulta todella monotoniseksi ja samaa viikosta toiseen toistavaksi: maanantaisin 50-60 min tempo, ti-ke kevyttä, torstaina vetoja (vuoroviikoinen mäki, pitkät ja lyhyet), perjantaina kevyttä, lauantaina pitkis ja sunnuntaina lepo. 2-4 vkon välein kevyempi viikko jolloin pyrin alkuviikosta käymään hierojalla, pari kevyttä lenkkiä ja sit viikonloppuna joku testijuoksu tai kisa. En jaksanut tuon enempää yrittää säätää, yksinkertainen saa olla ny kaunista. Tuo sopii itelle kunhan saa määrät säädettyä sopiviksi, veikkaan et pystyisin aloittelijana vetään pelkästään tuollakin pitkään ja kehittyyn ilman hifistelyä.

Link to comment
Share on other sites

7 minuuttia sitten, vicke kirjoitti:

Tuo sopii itelle kunhan saa määrät säädettyä sopiviksi, veikkaan et pystyisin aloittelijana vetään pelkästään tuollakin pitkään ja kehittyyn ilman hifistelyä.

 

Voisin kuvitella että yksinkertainen ohjelma sopii lähes kaikille ja että suurin etu selkeästä kausijaosta on enemmän psykologinen.

 

Toisaalta taas selkeän harjoituspyramidin etuna on ylilyöntien välttäminen. Jos tekee kaikkea koko ajan, täytyy olla aika hyvä tuntuma siihen tekemiseen että ei läiky yli.

 

Tämän perusteella sanoisin, että aloittelijalle sopii nimenomaan selkeä jaksotus, ja kokeneemmat voi vetää vaikka millaista sillisalaattia ympäri vuoden.

 

Link to comment
Share on other sites

31 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Itseä kans puhuttelee tuollainen yksinkertainen, jatkuva ohjelma. Myös siitä syystä, että harrastelijana tuntuu hassulta vetää hirveät taperingit 2 krt vuodessa, kun juostavat kisat eivät mitään olympialaisia ole. 

Kai se ihan tervettä on keventää pari kertaa vuodessa? Toinen seikka tähän liittyen, syystä X juoksijat keventelee aivan liian runsaasti! Maratonille esim. edeltävänä vkl on hyvä juosta 20-25km pitkis, ettei aerobinen kunto tipu. Alle viikko riittää oikein hyvin maratonille. Sitä lyhyemmille matkoille vähemmän. Jos treenaisin tavoitteellisesti puolikkaalle, noin 5 päivää ehkä keventelisin. Saman verran myös kympille. Nuoremmille voi riittää jopa vähempikin... 

 

Tuollaisessa mallissa, jossa mennään jatkuvasti ilman päätepistettä on etenkin varttuneemmille sellainen etu, että kunto ei pääse missään vaiheessa romahtamaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän voi pitää "kausilepoa", koska reilumpi kunnon lasku on sitten vaikea enää kiriä kiinni. Lopputuloksena voidaan päätyä ajamaan ympyrää, jossa joka vuosi päästään about samaan kuntoon, mutta varsinaista kehitystä vuodesta toiseen ei enää synny. 

Link to comment
Share on other sites

20 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kai se ihan tervettä on keventää pari kertaa vuodessa?

 

Varmaan sitä ihan mielellään tosiaan pitäisi esim. syksyisin kevyemmän jakson tai vaikka pari lepoviikkoa. Sitäkin olen nähnyt, että tarkoituksellinen keventely on turhaa, koska sitä joutuu joka tapauksessa keventelemään vuosittain flunssien tai muiden kremppojen takia.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy