Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Anarki

Eturistisideleikkauksen jälkeen juoksun uudelleen aloittamisesta kokemuksia?

Recommended Posts

Eturistiside katkesi ja korjattiin tammikuun lopussa. Onko kenelläkään kokemuksia juoksemisen aloittamisesta leikkauksen jälkeen. Suositukset vaihtelevat suuresti. Ilmeisesti maaginen 12 viikkoa pitää olla juoksematta, mutta miten todellisuus?

Itsellä edelleen ongelmia ihan kuntopyörälläkin polkemisessa, jos tehoja lisää. Kiitos, jos joku jakaisi kokemuksia :)

Todella henkilökohtaista on leikkauksesta palautuminen mitä olen kavereiden kanssa jutellut.

Itse yritin ensimmäisen kerran juosta kolmen kuukauden jälkeen leikkauksesta, seurauksena erittäin paljon nestettä polvessa.

Seuraavan kerran yritin juosta neopreen polvituen kanssa noin neljän kuukauden jälkeen, seurauksena ehjän jalan kipeytyminen. Tämän jälkeen totesin että ei juoksua hetkeen.

Kävin 4 kertaa viikossa salilla ja poljin päivittäin pyörällä noin 30kilometriä ja noin vuosi leikkauksen jälkeen pystyin juoksemaan normaalisti.

Suosittelen pyöräilyä ja vesijuoksua kuntoutumiseen ja malttia juoksuharjoituksiin ettei tule takapakkia.

Pikaista kuntoutumista.

Kiitos vastauksesta, näin olen ymmärtänyt, että vaihtelua on paljon. Muutenkin 9kkn sairastamisen jälkeen terveen puolen polvi ja lonkka ovat tällä hetkellä kipeämmät/rasittuneemmat kuin kipeällä puolella. Tuo on hyvä huomio, että mieli varmaan jakaa painoa mielellään terveelle puolelle vielä pitkään.

Itsellä leikattiin syyskuussa. Hölkkäämään aloitin joulukuussa ja nyt treenaan toukokuun kympille ja syyskuun puolimaralle. Kovavauhtisessa juoksussa huomaa, miten leikkaamaton jalka työskentelee huomattavasti tehokkaammin ja näiden kovien lenkkien jälkeen leikattu polvi hieman kipeytyy, muuten ei juuri häiritse.

Jos kuntopyöräilykin mättää en uskaltaisi pahemmin juosta. Treenasimme fyssarin kanssa syksyllä 15 kertaa   , aloittaen 3 viikkoa leikkauksesta. Jokainen treeni alkoi kuntopyörällä ja sisälsi raskaita paino/tasapaino harjoituksia. Nyt tämän vuoden puolella olen treenannut jalat salilla kahdesti viikossa. Tämän lisäksi juoksen 3x viikossa. Suosittelen fyssarin puoleen kääntymistä, jos tuntuu ettei kuntoutuminen etene. Muuten paljon punttia ja tosiaan sitä pyörittelyä tarpeeksi suurella polvikulmalla. Itse olen myös hieman tasaisessa vaiheessa kuntoutumisen suhteen, sillä haluan tehdä kestävyys harjoittelua ja se väkisinkin estää kunnon lihastreenin.