Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Kaju

Lämmittely ennen juoksua

Recommended Posts

Miten lämmittelette ennen juoksulenkkiä? Minä vain teen pikaisia venytysliikkeitä ja kävelen vähän matkaa aluksi. Tämä siksi, että olen vain itse opetellut juoksua ja eräs juoksija sanoi minulle, ettei sen kummemmin tarvi lämmitellä. Yleensä lähden juoksemaan heti aamulla ennen varsinaista aamupalaa. Millainen lämmittely olisi hyväksi nivelille? 

En mitenkään.. joskus jos kylmempi keli voin vähän ottaa kevyttä..oon mä kokeillu joskus vähän enempi verkkaa 

vaik ennen vetoja -vk ta.. + - 0 ..mulla..mut näin...tosin mul matka 800m...joku 1h pkta ..siin ehtii lämmetä...tai 

60-120km fillaril..ei alkuveraa...

En minäkään lämmittele enkä venyttele ennen normaalilenkkiä maratonvauhtisiin saakka. Lyhempiin kovempiin vetoihin parikilometriä pk -hölkkää. Venyttelyt ja taivuttelut teen lyhyen aamujumpan yhteydessä. Eipä siitä lämmittelystä mitään haittaakaan ole, jos malttaa tehdä. Liiallinen venyttely taitaa nykytietämyksen mukaan olla haitaksi.

https://www.trainer4you.fi/blogi/venyttelyko-turhaa-osa-1/

12 tuntia sitten, Kaju kirjoitti:

Millainen lämmittely olisi hyväksi nivelille?  

Aamulla on syytä vähän jumpata ja venytellä, jotta esim rangan nivelkudoksiin saadaan vähän nestettä (jäykkä selkä). Ainakin itsellä selkä ja lonkat ei kestä kylmiltään juoksua. Venytykset ns dynaamisina venytyksinä, eli lyhyitä rauhallisia sarjoja esim 10 x 1-3 s.

Jumppana rauhallisia pyörittelyjä. Jumppaa tulee myös em venyttelyistä esim lonkankoukistajien venyttelystä askelkyykyin.

Kokeilin tänään vähän jotain erilaista. Eilen illalla hieroin tennispallolla kireää jännettä vas. ulkoreidessä, koska se tuntui kireältä. Tänään tein ennen aamulenkkiä vähän lämmittelyä. https://www.hikipanta.com/juoksu/polkujuoksu/5-valttamatonta-venytysta-juoksulenkkia/

Olen todennut, että nämä on hyviä liikkeitä saada paikat auki aamulla ennen juoksua. Tein näitä hiukan ja kävelin raput alas 6. kerroksesta ja yhden kadunkulman päähän. Yritin myös pitää vasemman puolen kroppaa mahdollisimman rentona juostessa.

Havaintoni:

Polveen ei alkanut yhtään pistää ja pystyin juoksemaan, niin ettei missään tuntunut. Juoksin ekan kasin lenkin siis. Aiemmin vasen polvi on kenkkuillut ja siihen on alkanut pistää, mutta se on aina mennyt ohitse. Aika kiva juttu siis:) 

Suosittelen näitä liikkeitä, näihin ei mene kauaa aikaa ja ovat hauskoja.

Tarkki, olen samaa mieltä kanssasi, että kyllä kroppa on aika jäykkä, jos suoraa lähtee aamulla lenkille ilman venyttelyä. Luulen, että se vaikuttaa juoksuasentoon ja juuri selkäkin kaipaa liikuttelua. On mukavampi juosta, kun kroppa on hyvässä asennossa, eikä ole kireä.

• Like 2

Itsellä on tullut käytännössä aina lämmiteltyä hieman ennen lenkkiä. Pientä hyppelyä ym. että lihakset saa lämpimäksi ja lyhyet venyttelyt pohkeille ja reisilihaksille. En usko että tuosta on haittaakaan ollut, varsinkaan kun pohkeet tuppaavat olemaan turhan kireät eli venyttelyä on pakko harrastaa. 

• Like 1

Teen jotain lämmittävää pientä, vaihdellen fiiliksen mukaan.

Esim. pikkuloikilla lapojen pyörittelyä, kantapäät peppuun ja polvennostojuoksua sekä esim. niitä askelkyykkyjä kävellen sillai kevyesti. Ja sitten varpaillaan sipsuttelua kädet ylhäällä. Tuntuu kivalta, kun syke nousee vähän ennen kuin lähtee hölkkäämään. 

Kotona ennen lähtöä teen pikkuisen dynaamista lankkua ja joskus jotain, että pakara aktivoituu. 

Olen juossut niin vähän ja niin lyhyitä lenkkejä (esim. 6 km 45 min), että luulen, että mulle on hyväksi tehdä tuollaista alkuun, että pään yhteys kehoon herää ennen lenkkiä.