Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Vantaan maraton 12.10.2019

Recommended Posts

14 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Onko kokemusta Imodiumin ottamisesta ennen kisaa? Itselläni on jonkin verran tuota pakki sekaisin -taipumusta, vaikka koskaan ei vielä olekaan tarvinnut vessassa kesken maratonin käydä. Melko kiiruusti maaliintulon jälkeen kyllä.

Kerran olen ottanut ennen maratonia. Toiste en ota. Oli sen juoksun jälkeen ummessa monta päivää ja se ei ollut kivaa eikä mukavaa. mieluummin hoidan ruokavalioni siten, että vatsa toimii sujuvasti ja nopeasti.

• Like 1

52 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Onko kokemusta Imodiumin ottamisesta ennen kisaa? Itselläni on jonkin verran tuota pakki sekaisin -taipumusta, vaikka koskaan ei vielä olekaan tarvinnut vessassa kesken maratonin käydä. Melko kiiruusti maaliintulon jälkeen kyllä.

Ei ole tuosta kokemusta, mutta olen kuullut, että jotkut ovat saaneet apua suolihuuhtelusta ennen kisaa. Tätähän ilmeisesti harrastetaan juoksua aktiivisemmin esimerkiksi triathlonpiireissä. Asiasta löytyy huonosti tietoa ja omatkin tietoni perustuvat toisen käden tietoihin, mutta ihan järkeenkäypä juttu tuo minusta on.

• Like 1

tunti sitten, Rural fitness kirjoitti:

On kokemusta. Toimii mulla hyvin, rauhoittaa vatsan ja kisa on aina mennyt ilman vatsavaivoja. Ei aiheuta ummetustakaan, ei Imodiumin pitäisi ummetusta aiheuttaakaan: https://www.imodium.fi/usein-kysyttya

Testaisin kuitenkin jossain muualla kuin kisassa.

• Like 1

tunti sitten, Rural fitness kirjoitti:

On. Otan aina ennen puolikkaita ja kokonaisia. Yleensä kaksi. Ei ole koskaan aiheuttanut itselläni mitään ongelmia. Imodium Plussaa käyttänyt nyt, koska se vähentää myös suolikaasuja ja sitä kautta vatsakipuja itselläni. Vatsan toiminta on palautunut normaaliksi viimeistään seuraavana päivänä.

Jos tässä on vielä joku lenkki ennen Vantaata, niin varmaan testaisin sellaisella kuitenkin, koska yksilöllisiähän nää varmasti on. Toisaalta jos kisapäivänä vatsa tuntuu huonolta eikä ole testailemaan ehtinyt, niin kumpi sitten on suurempi riski - imodiumin ottaminen vai koko reissun viettäminen puskassa? Itse siis otin ensimmäisen kerran käyttöön ihan suruitta ekalla marallani, vaikka oishan tuon kenties fiksumminkin voinut suunnitella.

• Like 1

• Kiitos neuvoista. En ole tosiaan eläissäni ottanut tuota lääkettä, mahtaako uskaltaa maratonilla sitten kokeilla. Ei tässä ennenkään oikein ole aikaa, kun ei huvittaisi myöskään ennen kisaa itseään ns. umpeen laittaa. Kaipa sitten ajattelen, että se menee kuten ennenkin eli ilman puskailua. Yleensä ennen kisaa ei ole mitään tuntemuksia, kaikki toimii hyvin, mutta kovassa suorituksessa loppuvaiheessa (3 tunnin jälkeen) vähän jotain tuntemuksia saattaa tulla. Aina olen kuitenkin päässyt maaliin ja siitä sitten suht. ripeästi vessaan. 

6 tuntia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Oon käyttänyt noita lukemattomia kertoja.. Vaikea kuvitella että kenenkään kisasuoritus pilalle menis lääkkeen ottamisen takia, ennemmin puskareissun tai wc-käynnin takia.. Pitää muistaa vaan ottaa tabut hyvissä ajoin ennen kisaa, itse otan pari-kolme tuntia ennen. 

• Like 1

9 tuntia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Jos on niin merkityksetön kisa, ettei kisajännitys avusta tämän asian hoitamisessa jo kisa-aamuna, ei ehkä kannata lähteäkään.

Pidemmissä kisoissa olen vältellyt kovin kuitupitoista ruokaa reilun vuorokauden ennen starttia, mutta muuten ei ole ollut tarvetta vatsaa hillitä. Taitaa olla kyllä melkoisen yksilöllistä.

• Like 1

tunti sitten, villea kirjoitti:

Jos on niin merkityksetön kisa, ettei kisajännitys avusta tämän asian hoitamisessa jo kisa-aamuna, ei ehkä kannata lähteäkään.

Tarpeeksi sekaisin kun pakki menee, niin vaikka kävis aamun aikana kolme kertaa ennen starttia gacalla, ei se laisinkaan takaa sitä, ettei hätä yllätä. 

Nimim. kaverilta kuulin.

• Like 1

tunti sitten, villea kirjoitti:

Taitaa olla kyllä melkoisen yksilöllistä.

Kyllä se on just näin. 

Itseäni ei yhtään naurata ne legendaariset vitsit siitä, että olisit käynyt vessassa ennen lähtöä. Ihan kuin siellä ei muka olisi yritetty vääntää ohimot punaisina sitä itseään, mutta kun mitään ei vaan tulee. Tulee sitten voimalla 25-35km kohdilla. 

Imodium on tähän ratkaisu, kun on ensin pari kisaa pilannut järkyttävällä paskahädällä. 

Ja minä en ole kärsinyt ikinä ummetuksesta kisan jälkeen. Jos tabut ottaa tuntia ennen starttia, niin suoli toimii aivan normaalisti 1-2 tuntia maaliin tulemisen jälkeen. 

• Like 1

Tunnustan itselläni myös olevan taipumusta koukata puskan kautta aina silloin tällöin maratonilla. Viimeksi jouduin, en puskaan vaan baja-majaan, sunnuntaina Brysselin maratonilla noin 15 km kohdalla. Taustoista sen verran että luulin jo hoitaneeni nämä asiat jo hotellilla aamulla sekä uudelleen starttipaikalla, mutta pakki se vaan oli tyhjäystä taas vaille juostessa.

Imodiumia olen kokeillut aikanaan muutamaan otteeseen ja koin että joko sen tai sitten puhtaan sattuman takia energia ei imeytynyt oikein. Koin näillä Imodium-maroilla että energia loppuu, heikko olo ja on nälän tunne. Vatsassa mikään ei erityisemmin hölskynyt tai turvonnut.

Tiedä häntä, olen kysellyt vastaavaa kokemusta mutta muilla ei taida olla ollut ongelmia tuon lääkkeen kanssa.

• Like 1