Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Vantaan maraton 12.10.2019

Recommended Posts

2 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Vain virallisten huoltopisteiden yhteydessä.

IAAF:n säännöt tosiaan menee jotenkin sillä tavalla, että virallisten huoltopisteiden välittömässä läheisyydessä voi olla oma huolto. Virallisilta huoltopöydiltä tuskin tarvitsee juomia kurottaa. Tai muutoin maailmanennätyksiäkin on juostu sääntöjä rikkomalla. Säännöt kun on, tai pitäisi olla samat kaikille juoksijoille. En jaksa enää asiasta järjestäjältä kysyä, kun on jo kolmas maraton Vantaalla, ja aiemmin omasta huollosta olen kysellyt.

edit: se vielä, että Kullervo maraton on ainut, joka on ilmoittanut tämän säännön (virallisten huoltopisteiden välittömässä läheisyydessä....) selvästi kyselemättä, voi tosin olla, että muistan tuon viime vuodelta, kun siellä oli SM-maraton

2 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Ja kuunteleehan jotkut musiikkiakin, vaikka sekin on säännöissä kielletty.

Jonkun mielestä tämä on typerää niuhottamista harrastajatasolla, mutta itse ainakin yritän tehdä omat ennätykseni niin, että noudatan aina ko. lajin sääntöjä.

36 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Minä pidän tätä liian tiukkana sääntöjen tulkitsemisena. Kun tarkoituksena ei ole ulkopuolisen avun saaminen, niin tuon pitää olla sallittua. Olihan jossain kisassa taannoin kielletty sykemittaritkin, vaikka ne ovat selkeästi sallittuja.

Samaa mieltä @rjr:n kanssa, mikä johtuu ehkä siitä, että olen viime vuosina kuunnellut maratoneilla usein podcasteja. Toinen syy on se, että toisin kuin @Snakster esitti (ja ehkä tietää minua paremmin), mun käsittääkseni ei ole täysin selvää, että musiikin kuuntelu on säännöissä kielletty. Selvää on, että IAAFn sääntö 144.3(b) sen kieltää. Samalla kuitenkin on niin, että hyvin harva kisa mainitsee osallistujaoppaassaan, että niissä noudatetaan IAAFn sääntöjä. (SAULin SM-kisojen säännöissä olen joskus nähnyt IAAFn sääntöihin viitattavan ja niissä en ole musiikkia/podcasteja kuunnellut.) Päinvastoin, jos asiasta on jotain mainintaa, säännöissä lukee usein vain, että musiikin kuuntelu ei ole suositeltua. Usein kiellon perusteena on turvallisuus, ja suljetuilla reiteillä tuo turvallisuus pointti ei päde -- siksi esimerkiksi Lontoon ja New Yorkin maratonit sallivat musiikin kuuntelun aivan kärkeä lukuunottamatta. Lisäksi on hyvä huomata ainakin New Yorkin maratonin sääntöjen olevan kansallisten sääntöjen mukaisia, sillä USATFn säännöt ovat sallinneet musiikin kuuntelun maantiejuoksutapahtumissa yli kymmenen vuotta, lukuunottamatta juoksijoita, jotka kilpailevat

palkinnoista ja palkintosijoista (ja sillä edellytyksellä, ettei kisajärjestäjät sitä erikseen kiellä).

IAAFn säännöt muuten sanovat käsittääkseni, että musiikkilaitteen yms. käytöstä tulee ensin antaa varoitus ja vasta tuon jälkeen urheilijan voi sulkea pois kilpailusta. Eli vaikka toiminta on eettisesti kyseenalaista, niin ehkä sääntöjä noudattamalla voisi teknisesti ottaen kuunnella musiikkia varoitukseen asti?

30 minuuttia sitten, ruiskarhu kirjoitti:

IAAF:n säännöt tosiaan menee jotenkin sillä tavalla, että virallisten huoltopisteiden välittömässä läheisyydessä voi olla oma huolto. Virallisilta huoltopöydiltä tuskin tarvitsee juomia kurottaa. Tai muutoin maailmanennätyksiäkin on juostu sääntöjä rikkomalla. 

Muistaakseni IAAFn säännöt menevät niin, että juoman saa kyllä pöydältä juoksijalle antaa, mutta tuon saa tehdä vain kisajärjestäjien auktorisoima henkilö. Eli kun äitini on ojentanut minulle juoman Kankaanpään maratonin juomapisteen vieressä, en ole noudattanut IAAFn sääntöjä. Onneksi mua ei kuitenkaan hylätty asian johdosta -- ehkä siellä ei noudateta IAAFn sääntöjä. 

• Like 1

13 minuuttia sitten, Ghatmando kirjoitti:

Muistaakseni IAAFn säännöt menevät niin, että juoman saa kyllä pöydältä juoksijalle antaa, mutta tuon saa tehdä vain kisajärjestäjien auktorisoima henkilö. Eli kun äitini on ojentanut minulle juoman Kankaanpään maratonin juomapisteen vieressä, en ole noudattanut IAAFn sääntöjä. Onneksi mua ei kuitenkaan hylätty asian johdosta -- ehkä siellä ei noudateta IAAFn sääntöjä. 

Viime vuoden SM-maralla ei siis noudatettu IAAF:n sääntöjä, koska vaatimuksena ei ole auktorisointia huoltojoukoille. Tämä sama sääntö oli myös tänä vuonna Kullervo maratonilla. "Omien juottohenkilöiden käyttö on kielletty muualla kuin järjestäjien huoltopaikkojen yhteydessä. Muualla juottaminen voi aiheuttaa suorituksen hylkäämisen."

Jos maraton noudattaa IAAF:n sääntöjä, eikö pitäisi olla myös ohjeet auktorisointiin. edit: vai oisko järkevää lopettaa jeesustelu ....

• Like 1

3 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Ja kuunteleehan jotkut musiikkiakin, vaikka sekin on säännöissä kielletty.

Tuo on paha, kun siinä Punalatvantien kohdalla jotkut luukuttavat joka vuosi stereoita. Vaikea olla kuuntelematta.

• Like 4

En ala inttää siitä, mitä sääntöjä ja millä tiukkuudella itse kunkin pitää kilpailuissa noudattaa. Olen itse omalla kohdallani ratkaissut tämän niin, että teen juoksukilpailuissa ainoastaan asioita, jotka ovat kaikkien sääntöjen puitteissa sallittuja. Muut voivat vetää sitten oman fiiliksensä mukaan. Ja vaikka omat aikani ovat sellaisia, että niistä ei aikakirjoihin kovin kummoisia merkintöjä tule, niin itselleni on kyllä tärkeää, että ne on tehty samassa kilpailumuodossa ja samoilla säännöillä kuin just esim ME.

Tämä kaikki voi olla monien mielestä lapsellista ja/tai tosikkomaista pelleilyä, mutta ajattelen, että teen tämän kunnolla tai sitten voin yhtä hyvin käydä juoksemassa iltaisin itse mittaamillani reiteillä yksin pimeässä.

• Like 7

9 päivää juoksuun, eli aika aloittaa sääspekulaatio:

https://www.foreca.fi/Finland/Vantaa/Tikkurila/details/20191012

https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/vantaa/tikkurila?day=9&forecast=daily

https://www.yr.no/sted/Finland/Södra_Finland/Vanda/langtidsvarsel.html
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Vanda/632453#tab=0,chart=1

Juoksijoiden kannalta vaikuttaa ihan ok:lta, kunhan sade ei olisi ihan jatkuvaa / runsasta. Katsojien ja kannustuksen takia kyllä toivois ehkä jotain muuta.

Jos Vantaalla sataa lunta (aamulla minulle kerrottiin, että olisi jo satanut), niin saadaanko sinne se Aktian Cupin kuuluttaja julistamaan 70% juoksee piikkareilla? Ei olla vähän aikaan kuultu sitä vantaalaista totuutta, että lumessa juostaisiin piikkareilla, joten jos niin kerrotaan, niin nauhoittakaa se kasettimankalla.