Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaju

Sykepohjainen harjoittelu

Recommended Posts

2 minuuttia sitten, tb2 kirjoitti:

Millaisen testin ultrajuoksijoille kehittäisit? Vai onko 100 mailia ainoa oikea😁

Kerran annettaessa suorassa mattotestissä normaalia ohjeistusta kunkin kuorman kolmen minuutin kestosta tuli pieni ajatuskatko. Testattava katsoi kauhuissaan kun ohje kuului: pyritään tekemään 7 - 11 kuormaa, joista kukin kestää kolme viikkoa. Tuo kuormitusmalli voisi sopia ultraajalle.

• Like 2
  • Thanks 1

Sehän se juju onkin kun joka kisassa ei voi # onnistua # yhtä hyvin..eivät edes maailman parhaat juoksijat onnistu yhtä hyvin tietenkään joka kisassa..kylhän joku kova harjoitus _ kisa vaikka säännöllisesti tehtynä 10 _+ kertaa tehtynä..kertoo kunnon paljon paremmin kuin 1_2 kertaa vuodessa tehdyt kynnys testit...ainakin musta ! 👍👌☝️🤏

2 tuntia sitten, tb2 kirjoitti:

Millaisen testin ultrajuoksijoille kehittäisit? Vai onko 100 mailia ainoa oikea😁

Loppujen lopuksi tietenkin se on ainoa oikea 😉 Mutta valkku on käyttänyt mulle "tunti aerobisella kynnyksellä" - testiä tai sitten verttitonni tietyllä syketasolla ja mäen jyrkkyydellä. 

19 tuntia sitten, tb2 kirjoitti:

Cooperin testiä mukaillen, 24 tunnin juoksu tasaisella reitillä on jokseenkin ultimate kuntotesti ultrajuoksijalle. Siinä ei ratkaise tekninen osaaminen kivikkojen ja juurakkojen kiertelyssä eikä kamikazerohkeus alamäkiä juostessa, vaan tuloksen määrää puhtaasti ultrajuoksukunto. Johon fyysinen kunto kuuluu noin 33% verran, loppu määräytyy vatsan ja pään yhteistoiminnan perusteella.

Hätäisemmille toki 100 mailiakin tarjoaa kohtuullisen hyvän arvion kunnosta.

• Like 4
  • Haha 2
  • Thanks 1

16 tuntia sitten, vmaksi kirjoitti:

"tunti aerobisella kynnyksellä" - testiä 

Tuli sellainen mieleen, että onko ultrajuoksijoilla aerobinen kynnys (lähes) sama kuin anaerobinen kynnys? Tähtääkö harjoittelu siihen, että ne olisivat käytännössä samat?

4 minuuttia sitten, tb2 kirjoitti:

Tuli sellainen mieleen, että onko ultrajuoksijoilla aerobinen kynnys (lähes) sama kuin anaerobinen kynnys? Tähtääkö harjoittelu siihen, että ne olisivat käytännössä samat?

En tiedä tähtääkö varsinaisesti siihen, kun kisasykkeet ovat kuitenkin huomattavasti alemmat ainakin noilla 24+ h matkoilla. Mutta aika lähelle sitä tilannetta ainakin itse olen ajautunut. Aerk 153 ja anak 164. Pitkän kisan keskisyke tuolla 115-125 välissä. 

• Like 3

Lainaan tätä ketjua aihetta sivuten. Juoksin elämäni ensimmäisen 10km kisan. Keskisyke 94% maksimista ja sain uudeksi maksimisykkeeksi 187. Eikai tuo ole vaarallista, jossei ole todettu mtn sydänvikoja jne jos hakkaa koko matkan noin limiitillä? Itse olin erittäin tyytyväinen ja sain suht pienillä määrillä vedettyä alle tuntiin, ens vuonna sit ruuvaillaan minuutteja vauhdista poies ja syksyllä aletaan lisätä hidasta pk:tai entisestään.

Ääh..ei se oo vaarallista jos välil sykkeet käy tapissa.. mulkin portais vikal etepil 190_200 ylhääl..ambulanssi hakee hyytyneet pois portaista jos niin käy...yleensä jalat ei enää pelitä..tai kunto vain loppuu..sit himaan...

10 tuntia sitten, satunnainen_hölkkääjä kirjoitti:

Lainaan tätä ketjua aihetta sivuten. Juoksin elämäni ensimmäisen 10km kisan. Keskisyke 94% maksimista ja sain uudeksi maksimisykkeeksi 187. Eikai tuo ole vaarallista, jossei ole todettu mtn sydänvikoja jne jos hakkaa koko matkan noin limiitillä? Itse olin erittäin tyytyväinen ja sain suht pienillä määrillä vedettyä alle tuntiin, ens vuonna sit ruuvaillaan minuutteja vauhdista poies ja syksyllä aletaan lisätä hidasta pk:tai entisestään.

Jokseenkin tuollaista ryskytystä se on kun juostaan noin tunti täysillä.

Eilen just puhuttiin portaitten jälkeen et ainakin yks teho reeni on hyvä vetää viikossa** kesällä enemmänkin..toki jos kunto / palautuminen sen mahdollistaa..mehän ollaan jo + - 50..mut ei tee huonoo nuoremmillekkaan...👍  miten muuten jogo 3000 on tossu liikahtanu lähi kuukausina..reeni maistuu ilmeisesti..