Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joukor

Työpaikan tuki liikunnalle

Recommended Posts

47 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

4. Liukuva työaika on tosi huono, koska se joku toinen aina lintsaa aamulla. Ei liukumaa on kyllä huono, kun ei millään ehdi.

en ole koskaan ollut sellaisessa työpaikassa, missä mulla olisi ollut työaikoja, mutta tuohon kohtaan liittyy huvittava esimerkki. Ruotsissa kun olin duunissa, tulin kerran myöhemmin toimistolle. Oiskohan ollut kymmeneltä ja silloin jotkut tyypit kysyivät, missä olin ollut. Mietin: he lähtevät joka päivä himaan joskus klo 17 ja mä pääsen vasta siinä vaiheessa vauhtiin, kun häiriötekijät ovat poissa ja teen kaikista tehokkaimmin hommia about klo 17-22. En silti koskaan kysy, missä he ovat olleet klo 17 jälkeen silloin kun itse olin toimistolla yksin tekemässä duunia. Sen sijaan he kysyvät, missä minä olen ollut aamulla silloin, kun he olivat juomassa kahvia ja plaraamassa sähköpostejaan. Sellaiset ihmiset ovat työpaikoilla yleisesti ottaen häiriköitä ja heistä valitetaan, jotka tekevät parhaiten duunia. Olen monesti saanut kuulla, että joku on ihan mulkku ja sitten kun olen tutustunut siihen mulkkuun, niin se on osoittautunut hyvin suurella todennäköisyydellä sen yksikön parhaaksi tyypiksi. Sellaiseksi joka tekee paljon hommia ja vaatii sekä itseltään että muilta paljon. Mulla oli siellä kollega, joka oli vähän eri hommissa, mutta hän oli tällainen mulkku muiden silmissä. Hänen pomonsa valitti, koska oli kuullut, että tämä tyyppi teki jonkun projektin myös jollekin toiselle yksikölle. No hitto tämä Christian oli duunissa joka ilta lähes puoleen yöhön ja oli monesti viikonloppuinakin siellä. Hän huomasi, että siellä toisessa yksikössä ei joku toimi, niin hän teki vapaa-aikanaan sen yksikön pomolle jonkun tietokannan ja siitä nousi ongelma omassa yksikössä. Jos hän olisi vain vetänyt kahvia ja lähtenyt aikaisin himaan, kaikki olisi ollut hyvin. Sitten kun hän huomasi, että siinä omassa yksikössä yksi tuote ei tuota ollenkaan rahaa, kun se aina myöhästyi ja asiakkaat saivat rahat takaisin, niin hän meni sinne sekuntikellon kanssa tekemään spot checkiä siitä mitä tekevät. Kävi ilmi, että tekevät asiat väärässä järjestyksessä eli se tuote, mistä oli annettu toimituslupaus, ei tehtykään ensimmäisenä. Hän kertoi siitä pomolleen, mutta se sama valittava pomo oli niin hyvää kaveria niiden alaisten kanssa, ettei hän uskaltanut vaatia heiltä parempaa työpanosta. Se on muuten Ruotsissa tyypillistä. Mistään ei uskalleta sanoa, ettei kellekään tule paha mieli. Ruotsalaiset haluavat olla kaikessa niin kavereita keskenään, eikä oikein mihinkään panosteta kunnolla paitsi sitten kun lähdetään pikkujouluristeilylle Ahvenanmaalle, niin kaikki ovat heti alussa ihan kännissä ja osalta hukkuu kengät.

4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Koko ajatus on irvokas, varsinkin kun kyse on kuitenkin noin pienistä summista.

Sinulle se pari tonnia voi olla vähän, mutta ei kaikille.

Ja ei sitä oikeasti minkään yhteishengen takia makseta, vaan siksi että kunnostaan huolta pitävät työntekijät tuottavat firmalle paremmin vähempien poissaolojen ja korkeamman yleisen vireystilan takia, ja toisaalta koska sillä motivaatiolla on tapana tarttua muillekin elämän aloille ja positiivinen kierre on valmis. Mutta, YMMV.

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Viime viikolla kuolleen Karl Lagerfeldin suhde rahaan oli kiinnostava. 

CC:t saa päälle napista.

Puheet, että kaikki "hölkkäily" on kuin rahaa pankkiin laittaisi, on ihan höpöä.

Tästä saanee olla eri mieltä.

• Like 1

samalla tuo antaa sellaisen viestin, että määrä on tärkeämpää kuin laatu. Se yksi nainenhan juoksi maratonin joka päivä, eikä silti tahdo päästä kuin hädin tuskin alle neljän tunnin. Joku viiskybänen ukko voi juosta kympin 35 minsaan, jos on lahjakkuutta ja tietää kuinka harjoitellaan, vaikka kilometrit olisivat vähäiset. En siis ymmärrä miksi määrästä pitäisi palkita. Juoksin viime vuonna 4539 km ja vaikka joku olisi maksanut minulle 10 euroa per kilometri, en olisi ollut tyytyväinen, sillä en saanut tuloksia aikaiseksi, koska keuhkovirus pilasi kauden jo keväällä. Puheet, että kaikki "hölkkäily" on kuin rahaa pankkiin laittaisi, on ihan höpöä. Toki en tarkoita sitä, etteikö palkita voisi. Jos kaikki ovat vaikka treenanneet kunnolla koko vuoden, hankkisin heille vaikkapa uudet urheilukellot tai lenkkarit jouluksi tms. Raha ei välttämättä motivoi kaikkia samalla tavalla ja esimerkiksi itseäni se ei motivoi ollenkaan. Vaadittaisiin todella isoja summia, jotta se kiinnostaisi. Muutenhan jokaiselle työtarjouksellekin pitäisi sanoa kyllä, jos raha olisi se tärkein asia. Monesti rahasta puhumisesta tulee sellainen halvan makkaran fiilis. Euro per kilometri olisi suorastaan loukkaus sitä sitoutumista kohtaan, mitä juoksemiseen panostaminen vaatii. Viime viikolla kuolleen Karl Lagerfeldin suhde rahaan oli kiinnostava. Hänen omaisuutensa oli ehkä 500 miljoonaa, mutta hän sanoi aikanaan Markus Lanzin keskusteluohjelmassa, ettei hän tiedä paljonko hänellä on rahaa, sillä jos hän tietäisi, niin se saattaisi tehdä ahneeksi. Sen sijaan hän arvosti sitä, että hänellä oli 300 tuhatta kirjaa. Hän saattoi hankkia 40 kirjaakin päivässä. Hän laittoi sivistyksen rahan edelle. Niin sen pitäisi mennäkin, eikä niin, että raha on kaikki kaikessa ja kaiken tekemisen voi mitata euroissa. Tutkimusten mukaanhan rahan määrän lisääntyminen ei lisää onnellisuutta eli sitä elämän sisältöä pitää hakea jostain muista asioista. On luonnollista, että urakehityksen myötä palkka nousee, sillä se on samalla merkki arvostuksesta, mutta että jokaisen juostun kilometrin myötä pitäisi saada hieman rahaa, on kyllä aika kumma ajatus. Ehkä ajatusmaailmani johtuu siitä, että minulle ei ole lapsena annettu kolikoita kotitöistä kuten oman huoneen siivoamisesta tms.

@Baltsu Laita kappalejako, kiitos ! 👍 Sori, mutta ei jaksa lukea ’ yhtäputkeailmnamitäänjakoa ’ tekstiä. 

Asiassa on toki puolensa. 

Johdossa tuskin on absoluuttiseen ja kaiken kattavaan tulospalkkioratkaisuun vapaaehtoisen liikunnan yhteydessä edes pyritty. Johdon ( maksaja ) kannalta on niin, että helposti ja yhteismitallisesti mittaroitava toiminta antaa riittävän tasapuolisesti hyödyn molemmille osapuolille. Samalla luodaan sitä ryhmähenkeä ja tehdään myös lisää fyrkkaa sinne viivan alle.

Lisäksi tuo  Pekkaniskan toiminta on palkitsevaa, eikä ketään pakottavaa. 

Duunareilla on tottakai monta eri näkemystä leuan vedosta, juoksusta jne. Maksaja ei kuitenkaan voi kaikkia maailman vaihtoehtoja hyödyntää. 

Puheet, että kaikki "hölkkäily" on kuin rahaa pankkiin laittaisi, on ihan höpöä.

Niin ? Mitä taas hölkkäämisen hyödyllisyyteen tulee, niin se on mm ssa sydänverisuontauteja ennalta ehkäisevää. Käsittääkseni minkään liikunnan etuja ei pidä kyseenalaistaa. Käsittääkseni Pekkaniskalla tehdään hyvää työtä myös tottumusten muokkaamisessa. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000005136837.html

• Like 1

Tämä asia jäi vaivaamaan ja olin eilen treenin jälkeen saunassa jopa vihainen. Aamulla sitten yön yli nukuttuani tajusin asiaan liittyvän moraalittomuuden ja epäeettisyyden. Niinpä olen nyt valmis voimistamaan lausuntoani.

Minusta rahan tarjoaminen tai vastaanottaminen juoksun kilometrikorvauksena on siis moraalitonta. Siinä ei ensinnäkään palkita hyvistä suorituksesta, vaan määrästä. Jos juoksee liian hiljaa, voi juosta paljon, mutta ei kehity. Tästä on hyvä esimerkki 4-5 tunnin hölkkääjät. Salillakin on yksi nainen, joka hölkkää joka ilta joku pitkähihainen lanteillaan 45-60 minuuttia, mutta se on joka kerta yhtä hidasta lörpöttelyhölkkää, jossa syke ei nouse yhtään. Hän ei siis kehity ja minua ainakin ottaisi päähän, jos tuollaisista suorituksista maksettaisiin verrattuna siihen, että joku oikeasti harjoittelee järkevästi tehden kovia harjoituksia, jotka kehittävät. Sanoisin, että johonkin 3.15 maratontasolle riittää hyvinkin vähäinen lenkkeily kunhan uskaltaa nostaa välillä kierroksia. Kilometrien kerääminen ja hidas taivallus ei ole oikea tie.

Toinen juttu on se, että mitä se kertoo niistä ihmisistä, että heille pitää maksaa, jotta lenkkeilisivät. Minusta silloin lajin parissa on väärät ihmiset. On syitä, minkä takia joku ei urheile kuten ajanpuute tai heikot harjoittelumahdollisuudet. Silloin työnantaja voi panostaa juurikin asioihin kuten ketjun alussa mainitut suihkut, pesukoneet, kuntosali jne. ja kenties mahdollistaa jopa breikki keskellä työpäivää, jonka voisi käyttää lenkkeilyyn ja tarjota porkkanoita kuten maksaa osanottomaksuja tapahtumiin, mutta jos kaikki on kunnossa ja henkilö ei juokse, jos ei saa rahaa, on se aivan tolkuton tilanne. Haluaisin sellaiset henkilöt pois lajin parista. 

Ihmeellisintä on se, että minun piti asiaa perustella eilen, eikä Pekka Niskan kaltaisten "huijareiden".

Meidän työpaikalla vaihtelee vähän vuodesta toiseen. 

Liikuntaseteleitä saa 2-4 nippua vuodessa. 

Joku liikuntatapahtuma on yleensä tarjottu firman puolesta, yksi vuosi se oli polkujuoksumaraton, tänä vuonna Finlandia-hiihto.

Nyt kun on nämä kikyt päällä, niin niitä tunteja saa suorittaa osallistumalla firman tarjoamaan hiihtokouluun / sauvakävelyyn tai liikuntakerhoon. Mutta lajit päätetään tosiaan firman puolesta. Ja näissäkin ikävä kyllä on mukana se "pakko", kun menevät pelkkien kiky-tuntien kasaan saamiseen.

Itse osallistun yleensä kaikkiin ja mielelläni, hienoa, kun jotain tarjotaan. Mutta ymmärrän, että toisia saattaa harmittaa, jos ei lajit osu kohdilleen.

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Ihmeellisintä on se, että minun piti asiaa perustella eilen, eikä Pekka Niskan kaltaisten "huijareiden".

@Baltsu

Pekkaniskan t. Janneniskan omistajien julkinen väittäminen huijareiksi kaipaa kyllä hiukan lisäperusteluja. Pelkkä ’ Musta nyt vaan tuntuu siltä että.. ’- ei kyllä ihan riitä. ? 

Kannattaa vaikka rauhoittua hetkeksi, ja lukea ketjua ihan ajatuksella läpi. 

Harrastuksiin kannustamista voi lähestyä vaikka  kolmelta eri kantilta: 

a. johdon t. omistajan  kannalta

b. duunarin kannalta

c. yhteiskunnan kannalta

Yksikään ylläolevista, aiheeseen olennaisesti liittyvistä sidosryhmistä ei varmasti menetä mitään, jos / kun vapaaehtoisia kannusteita jaetaan. MUTTA, jokaiselle em. ryhmälle kannusteesta voi olla paljonkin hyötyä

Ketjun otsikko on ” Työpaikan tuki liikunnalle ” Jos haluat keskustella tavotteellisesta ja tuloksellisesta liikunnasta, niin sille aiheelle voit avata vaikka oman ketjun.

Ihmisten arvosteleminen hitaiksi lörpöttelyjuoksijoiksi ei kuullosta oikein kivalta tai rakentavalta. Mistäs sinä voit jonkun vieraan ihmisen taustat tietää ? Josko vaikka potee sydämen vajaatoimintaa. 

• Like 5

5 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

Pekkaniskan t. Janneniskan omistajien julkinen väittäminen huijareiksi kaipaa kyllä hiukan lisäperusteluja.

Varsinkin edesmenneiden. Onhan tuo kieltämättä loukkaavaa ja töykeää käytöstä.

Jannen tunsin henkilökohtaisesti työn kautta, ja useasti käynyt jopa hänen kotonaan (kutsuttuna), vaikka varsinaisia syvempiä ystäviä emme ehkä olleetkaan. Hieno ihminen kerta kaikkiaan, liian nuorena lähti. En edes halunnut tätä tuoda esille, mutta sanonpa sen nyt kuitenkin tässä.

• Like 1

On 27.2.2019 at 14.24, Baltsu kirjoitti:

En siis ymmärrä miksi määrästä pitäisi palkita. Juoksin viime vuonna 4539 km ja vaikka joku olisi maksanut minulle 10 euroa per kilometri, en olisi ollut tyytyväinen, sillä en saanut tuloksia aikaiseksi, koska keuhkovirus pilasi kauden jo keväällä. 

Hyvä näkemys. Minustakin 4539 kilometrin vuosiharjoittelulla pitäisi saada hyviä tuloksia aikaiseksi.

• Like 4
  • Haha 4

On 27.2.2019 at 14.24, Baltsu kirjoitti:

En siis ymmärrä miksi määrästä pitäisi palkita. Juoksin viime vuonna 4539 km ja vaikka joku olisi maksanut minulle 10 euroa per kilometri, en olisi ollut tyytyväinen, sillä en saanut tuloksia aikaiseksi, 

Aika ristiriitasta nämä jutut nyt on?? Ensin sanot näin, mutta....

5 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

. Kilometrien kerääminen ja hidas taivallus ei ole oikea tie.

Älkää tehkö miten sanon, tehkää kuten satun milloinkin tekemään

-baltsu-

• Haha 2

6 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Jos juoksee liian hiljaa, voi juosta paljon, mutta ei kehity. Tästä on hyvä esimerkki 4-5 tunnin hölkkääjät.

Salillakin on yksi nainen, joka hölkkää joka ilta joku pitkähihainen lanteillaan 45-60 minuuttia, mutta se on joka kerta yhtä hidasta lörpöttelyhölkkää, jossa syke ei nouse yhtään. Hän ei siis kehity ja minua ainakin ottaisi päähän, jos tuollaisista suorituksista maksettaisiin verrattuna siihen, että joku oikeasti harjoittelee järkevästi tehden kovia harjoituksia, jotka kehittävät.

Tai yli 3 tunnin hölkkääjät, jotka tosin paperilla ovat vähintään 2:50 -menijöitä...

Nainenhan voi olla vaikka tekemässä päivän toista treeniään, jonka on tarkoituskin olla hidasta lörpöttelyhölkkää. Aamulla hän on tykitellyt jo oikein kunnolla.

• Like 3

tunti sitten, Pottonen kirjoitti:

Tai yli 3 tunnin hölkkääjät, jotka tosin paperilla ovat vähintään 2:50 -menijöitä...

Nainenhan voi olla vaikka tekemässä päivän toista treeniään, jonka on tarkoituskin olla hidasta lörpöttelyhölkkää. Aamulla hän on tykitellyt jo oikein kunnolla.

Niin varsinkin kun ukko itse on alkanut hölkätä +6 vauhdeilla 😂😂😂

Screenshot_20190228-185655_Samsung Internet.jpg

• Like 2

1 tunti sitten, Pottonen kirjoitti:

Tai voi olla toipumassa (vaikeasta) operaatiosta/sairaudesta/onnettomuudesta. Silloinkin toki "väärä henkilö" lajin parissa, jonka soisi mielummin vain lojuvan sohvalla ja tulevan lajin pariin vasta kun on "valmis", tai edes vähintään "valmis treenaamaan oikein".

"Tämä asia jäi vaivaamaan". Niin jäi minuakin, mietin sitä tänään lenkin ajan, enkä oikein osaa edes pukea sanoiksi tuntemustani - hämmentävä homma.