Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MariV

Treenikellon pähkäilyyn apuja

Recommended Posts

Minulla on monta vuotta hyvin palvellut Polarin M400 alla ja nyt olen aikeissa päivittää treenikelloa. Olen kuitenkin yrittänyt kovin vertailla ja pähkäillä mikä kello palvelisi minua mahdollisimman hyvin mutta en vieläkään ole päässyt mihinkään lopputulemaan joten kaipaisin hieman apua ja kokemuksia.

Käytän kelloa Kuntosalilla sekä lenkeillä, teen myös työkseni ulkohommia -rakentamista ja olisi hauskaa seurata kunnolla myös työpäivien kalorinkulutusta, aktiivisuutta sekä työpäivien vaikutusta esim. treenien palautumisaikoihin.

Arvostan kellossa

-Treeni matkan mittaamista juostessa sekä että pääsen näkemään juostut reitit. Pitäisi toimia hyvin myös aasiassa nuo reitit (eiköhän ne siinä missä täälläkin)

-Sykkeen mahdollisimman hyvä mittaus, käytän sykevyötä kuitenki valtaosan ajasta, mutta on myös hetkiä kun se ei ole mukana niin olisi mukava että ranteesta näinäpäivinä saisi mahdollisimman hyvää dataa.

- koneelta ja puhelimesta aktiivisuus, kalori, askeleet yms. arkiaktiivisuustiedot + ympätyt treenitiedot.

mitähän muuta.

Käytännössä en siis ole mikään HC juoksia enkä koe (ainakaan nyt) tarvitsevani juoksutehon tms. mittausta. mutta lenkkeilen kesäisin kuitenkin aikapaljon ja talvisin käyn kuntosalilla. Tykkään seurata kelloa ja ehkä jollaintasolla elääkkin sen mukaan, siitä on tullut vuosienvarrella oiva kumppani, siksi varmaan päivitys onkin hankalaa, heh.  Tietyllä tasolla unen seurantakin kiinnostaa mutta olen vähän skeptinen siitä kuinka luotettavasti nämä kellot sitä oikeasti mittaavat.

Ranteen ympärys on tällainen perus naisen ranne 15-15,5cm olen miettinyt  onko esimerkiksi Polarin vantage V tai Suunnon sparta sport liian isoja päivittäiseen käyttöön, tuo Polarin vantage V on hintansapuolesta täysi maksimi mitä pystyisin kelloon satsaamaan ja sitäkin joutuisin harkitsemaan hyvin hyvin paljon.

Olen pallotellut väliä:

Polar vantage M ja V

Suunto spartan sport ja trainer

välillä eksynyt vähän garminiinkin mutta palannut aina polariin ja suuntoon

Olisin tavattoman onnellinen jos osaisitten hieman neuvoa mikä/ mitkä olisivat tarpeisiini oivia kapineita 🙂

Suunnolta suosittelisin tuota Traineria. Siinä on toki tuo erillinen GPS palikka kellotaulun alapuolella, eli kelloa kannattaa sovittaa ja varmistua että se istuu hyvin ranteeseen. 

Vantage V:n kanssa voisit jatkaa Polarin palvelussa, mutta hinta on kyllä aika suolainen tarpeisiin nähden. En pitäisi M versiota vaihtoehtona. 

Garminin puolelta sopiva mittari voisi olla Vivoactive3

Ellei tuo palautumisen mittaus erityisesti kiinnosta niin valitsisin Trainerin ja Vivoactiven välillä. Jos taas taas haluat mitata sykevyöllä aamuisin palautumista niin sitten Vantage V on ainut vaihtoehto. Tuo Trainer ja Vivoactive oli mulla samaan aikaan testissä ja tykkäsin kyllä niistä molemmista. 

• Like 1

3 minuuttia sitten, Mari Varis kirjoitti:

Kiitos Seppo 🙂

Miten on Vivoan, trainerin ja vantagen WHR ? osaatko yhtään sanoa mikä on tarkoin, tekeekö tuo vantagen eriväriset ledit ja "kohinan poisto" ;D siitä oikeasti paremman?

Alla linkit noiden mittareiden testijuttuihin. Sieltä löytyy myös esimerkkejä sykekäyristä:

https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-garmin-vivoactive-3/

https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-suunto-spartan-trainer-wrist-hr/

https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-polar-vantage/

Sanoisin että Vivoactive3 ja Vantage V on turvallisia vaihtoehtoja. Jos Trainer sopii ranteeseen niin silloin se tarjoaa ihan samanlaista laatua. Jos tuo GPS osio häiritsee istuvuutta, eli ranne on pieni, niin sitten Trainer on paras jättää väliin. Noista kolmesta Vantagessa on kyllä eniten potentiaalia tarkimpaan sykkeenmittaukseen. Kuten tuossa Vantagen testissä sanoin niin en usko että tuo sykkeenmittaus olisi vielä täysin valmis. 

• Like 1

Tännekin kelpaisi vinkit sekä käyttökokemukset.

Hakusessa kello hiihtoon, juoksuun, sulkapalloon ja tennikseen sekä vaelluksille.

Pitää ehdottomasti olla laite, joka toimii täysin tai ainakin hyvin pitkälle ilman puhelinta. Tulee käyttöön ainoastaan urheiluun/liikkumiseen.

GPS (reitin tarkastelu/seuraus laitteesta+tietokoneelta), offline musiikki (+bluetooth) sekä sykemittaus (ranteesta riittää, mutta vyö parempi) -ominaisuudet tulee ehdottomasti olla. Palautumismittaus ja maksumahdollisuus tulee ensimmäisenä mieleen ominaisuuksista, jotka olisi hyvä olla, mutta ei juurikaan missään määrin pakollisia. Garmin Vivoactive 3 Musicia testasin, mutta sen GPS ei toiminut kunnolla/ollenkaan ilman puhelinta.

Kaikkein suurin malli ei varmasti sovi ranteeseeni, eikä ole hyvä juostessa??? mutta esim. tuon Vivoactiven 43,1mm halkaisija voi ylittyä huoletta.

Garminin malleja olen lähinnä tähän asti katsellut. Onko esim. Fenix 5 ja 6 -sarjan kelloissa merkittäviä eroja? Muitakaan valmistajia en toki ole sulkenut pois.

Sijoitan mielelläni kelloon tarvittaessa useamman satasen.