Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rural fitness

Apua enää 12 viikkoa maratoniin

Recommended Posts

Olen juossut viimeksi maratonin 10 v sitten ja nyt olisi tarkoitus osallistua Helsingissä 18.5. juostavaan maraan. Olen lasketellut tässä henkisesti, että mitään kiirettähän ei ole. Sitten harhauduin tapahtuman sivuille ja siellä oli uhkaavanoloinen laskuri, joka sanookin maratoniini olevan enää 12 viikkoa ja 4 päivää. Jaiks! 

Mitä nyt kannattaisi tehdä? Mistä tiedä, missä kunnossa olen? Kannattaisiko käydä joku kuntotesti tekemässä vai juosta testijuoksu? Kympin? Millä ilveellä voisin näin harrastelijajuoksijana, jonka aktiivivuodet ovat kaukana takana, lukea omaa juoksukuntoani?

Onko muita HCM:lle tulijoita? Onko tavoiteikaa? Itselläni oli ainakin ajatuksissa juosta alle neljään tuntiin, mutta voi olla että ihan haaveilua. Enkkani takavuosilta on 3.40.

Onko nyt viime kuukausina tullut harrastettua jotain liikuntaa? Juoksua? Jos ei ole niin siinä tapauksessa nyt voisi olla hyvä aika aloittaa 🙂 Aluksi 30-45min lenkkejä 3-4krt/viikko vähän sen mukaan miten jalat kipeytyy. Tavoitteena noin kuukauden sisällä 30km juoksua viikossa. Sen jälkeen vain hyppäät mukaan maraton läpi ohjelmaan oikeaan kohtaan. Ohjelma löytyy täältä.

Jos päädyt johonkin toiseen tavoitteeseen kuin läpi juoksuun niin täältä voit poimia sopivan ohjelman. 

Vielä ehtii saada itsensä kuntoon. Kannattaa panostaa pitkiin lenkkeihin ettei ne jää nyt ainakaan tekemättä. 

8 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Onko nyt viime kuukausina tullut harrastettua jotain liikuntaa? Juoksua? Jos ei ole niin siinä tapauksessa nyt voisi olla hyvä aika aloittaa 🙂 Aluksi 30-45min lenkkejä 3-4krt/viikko vähän sen mukaan miten jalat kipeytyy. Tavoitteena noin kuukauden sisällä 30km juoksua viikossa. Sen jälkeen vain hyppäät mukaan maraton läpi ohjelmaan oikeaan kohtaan. Ohjelma löytyy täältä.

Jos ei ole liikuntaa harrastanut, suosittelen kimiräikkösmäistä ränniä, joka nollaa mielen ja sitten kovalla innolla liikkeelle. Joka toinen päivä lenkkiä ja joka toinen päivä fillaria tms. crossaria tms. Minusta tuossa ei ole aikaa kuukautta saada jalat kestämään lenkkeilyä. Nyt on 3kk aikaa, josta viimeiset 2-3 vkoa menevät keventelyyn. Kyllä se treeni pitää saada rullaamaan parissa viikossa ja jos juosta ei pysty kovin usein niin vesijuoksemaan, crossarille, kuntopyöräilemään, vaeltamaan, hiihtämään. 5 kertaa viikossa liikuntaa ja pari kertaa lepoa.

8 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Vielä ehtii saada itsensä kuntoon. Kannattaa panostaa pitkiin lenkkeihin ettei ne jää nyt ainakaan tekemättä. 

Pitkiksiä just nimen omaan ei kannata tehdä tai ne kannattaa tehdä osin suksilla, pyörällä tai patikoimalla. Suurin mahdollisuus saada jalat romuksi on juosta nyt liian pitkä matka. Muutama pidempi lenkki ennen maratonia kannattaa tehdä, mutta ei vielä ja jos tavoite on 4h, niin silloin herää kysymys, kuinka pitkiä lenkkejä ylipäätänsä kannattaa tehdä. Joku 20+ voi olla ihan riittävästi, koska se pitkä lenkki on niin suuri osuus sen viikon kilsamäärästä, että se aiheuttaa selkeitä riskejä. Se on päästä kiinni siellä kisassa, mitä tapahtuu, kun jalat alkavat väsyä. Silloin ei haittaa vaikka sattuisi tai vaikka jalat menisivät romuksi, kun tietää, ettei seuraavana päivänä tarvitse enää juosta. Niinpä sitä pystyy paljon enempään kuin harjoituksissa. 4 tunnin tasolla ei tarvitse olla niin kovin pitkiä lenkkejä takana, vaan kykyä kestää epämukavuutta ja kipua. Kun aikaa on vähän, pitää tehdä sitä mitä hyödyttää eniten eli harrastaa mahdollisimman paljon liikuntaa ja valitettavasti juoksun määrä ei voi olla niin suuri, jos ei ole tätä ennen juoksua vuosiin harrastettu.

Tarkennetaan nyt että tuon 12 viikon aikana olisi hyvä ehtiä tekemään 3-4 20km lenkkiä. Mukaan kävelypätkiä jos tarpeen. Yleensäkkin riippuu paljon siitä miten jalat kestää rasitusta. Turha koittaa juosta jos jalat on kipeät. Mieluummin korvaavia lajeja mukaan. 

Ja jos ihan sohvalta alkaa harjoittelemaan 6krt viikossa niin se harvemmin päättyy hyvin. Vähän varovaisemmin kun aloittaa niin voi päästä maaliin asti. Kiiruhtamalla ei pääse kuin telakalle tai kuukauden päästä huomaa ettei vois vähempää kiinnostaa juoksuun osallistuminen.

2 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Jos päädyt johonkin toiseen tavoitteeseen kuin läpi juoksuun niin täältä voit poimia sopivan ohjelman. 

Heh joo, on tullut juostua aika paljonkin. Tuntuu silti kovin epävarmalta että mikä on todellinen kunto.

Nyt tajusin että aloituksestani sai ehkä sen käsityksen, etten ole juossut ja nyt havahduin vasta että kisa on kohta. Olen siis juossut, aika paljonkin ja maraton mielessä. Mutta koko ajan olen ajatellut, että juoksu on siellä hamassa tulevaisuudessa, kyllä tässä ehtii vielä viimeistellä. Enkä tosiaan tiedä, mitä tässä nämä viimeiset pari kuukautta tosiaan kannattaisi tehdä, että kunto olisi kovimmillaan toukokuussa.

Mietin jopa että jättäisi salitreenit kokonaan pois ja vain juoksisi. Olen tähän asti juossut kolme - neljä kertaa viikossa ja pari kolme kertaa käynyt salilla kuntopiirissä tai jossain kehonpainotreeneissä.

1 tunti sitten, Seppo kirjoitti:

Tarkennetaan nyt että tuon 12 viikon aikana olisi hyvä ehtiä tekemään 3-4 20km lenkkiä. Mukaan kävelypätkiä jos tarpeen. Yleensäkkin riippuu paljon siitä miten jalat kestää rasitusta. Turha koittaa juosta jos jalat on kipeät. Mieluummin korvaavia lajeja mukaan. 

Ja jos ihan sohvalta alkaa harjoittelemaan 6krt viikossa niin se harvemmin päättyy hyvin. Vähän varovaisemmin kun aloittaa niin voi päästä maaliin asti. Kiiruhtamalla ei pääse kuin telakalle tai kuukauden päästä huomaa ettei vois vähempää kiinnostaa juoksuun osallistuminen.

Hyvä vinkki. Jos tällä viikolla ehtisi yhden pitkän lenkin. Olen juossut nyt kerran viikkoon sen reilu 20 km lenkin, muuten lyhyempiä.

Minulla on suurinpiirtein sama aikataulu ja en ole vielä aloittanut varsinaista maratontreeniä. Nyt vielä hiihtelen enimmäkseen. Noin 8 viikkoa riittää, jos muuten on pohjat kunnossa. Avaintreeni minulla on kerran viikkoon maratonvauhtinen ja vähän nopeampi kymppi sekä kolme kiihtyvää maratonpitkistä (n. 30 km) parin viikon välein. Viimeinen kymppi noissa mennään aluksi hieman alle maratonvauhtia ja viimeisessä jopa hieman kovemmin. Ne ei saa mennä liian rasittavaksi, että palautuu päivässä tai parissa.

11 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Paljon sulla on tullu viikossa kilometrejä viime viikkoina?

Noin 40 - 60 km.

tunti sitten, jklaukka kirjoitti:

Minulla on suurinpiirtein sama aikataulu ja en ole vielä aloittanut varsinaista maratontreeniä. Nyt vielä hiihtelen enimmäkseen. Noin 8 viikkoa riittää, jos muuten on pohjat kunnossa. Avaintreeni minulla on kerran viikkoon maratonvauhtinen ja vähän nopeampi kymppi sekä kolme kiihtyvää maratonpitkistä (n. 30 km) parin viikon välein. Viimeinen kymppi noissa mennään aluksi hieman alle maratonvauhtia ja viimeisessä jopa hieman kovemmin. Ne ei saa mennä liian rasittavaksi, että palautuu päivässä tai parissa.

Minäkin olen hiihdellyt, kun liukkaus ei välillä anna myöten juosta. Myös juoksumatolla olen juossut, 2 % kallistuskulmalla, en tiedä onko se yhtään sama kuin oikea juoksu.

HCM on edessä  itelläkin toukokuussa. Mulle riittää 3 juoksu treeniä viikkoon joista yksi on pitkis n.2h mittaisena.  Viikossa kilometrit tällä hetkellä pyörää siellä 30-45km:in paikkeilla. Lisäksi otan ainakin 2-3 sisäpyöräilytreeniä(+uintia myöhemmin kautta) sekä kehonpainotreeniä. Salitreenit oon jättänyt tietoisesti vähemmälle.  Pitkähkö paussi takana joten aika nollista tässä lähdetään, mut hyvä on ollut huomata et kyllä tässä joku pohjakunto sentään taitaa olla. 

Aika pitkälti koetan mennä sen mukaan miltä kropasta tuntuu. Eli jos rasitusta on liikaa niin jätän mieluummin välistä ja teen jotain muuta. Pyörä on siitä hyvä ettei ainakaan niin paljoa rasita, samaten uinti. 

12 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Myös juoksumatolla olen juossut, 2 % kallistuskulmalla, en tiedä onko se yhtään sama kuin oikea juoksu.

Mulla matolla juoksut on yleensä ollut 1% kulmalla. En myöskään tiedä mikä nyt olisi oikein, tai onko sellaista edes olemassa. 

Mielenkiinnolla jään seurailemaan miten sulla treenit sujuu. Vaikuttais et pohja on ainakin ihan kohdillaan ettei ainakaan mitään kovin suurta huolta ole. 

Vogon, hieman samalla meiningillä olen mennyt eli kuulostellen kroppaani. En vain tiedä, sokeutuuko sitä omalle kunnolleen ja luulee, että on kovassa kunnossa, vaikka ei ole. Lienenkö auktoriteettiuskovainen, kun tunnen kaipaavani sitä että joku ulkopuolinen mittamies/nainen sanoo, että juokse näin loppuaika, niin hyvin menee. Edelliseen maratoniin nääs hain vauhtia urheiluopiston kuntotestistä ja -ohjelmasta. 

Ehkä jatkan nyt valitsemallani tiellä, mutta en tee kovia salitreenejä, vaan korvaan niitä juoksulla/hiihdolla. 

Sen olen huomannut kevään kuluessa, että nukun paljon paremmin kuin aikoihin. Sammun illalla kymmeneltä-yhdeltätoista kuin saunalyhty.

3 minuuttia sitten, Vogon kirjoitti:

Mulla matolla juoksut on yleensä ollut 1% kulmalla. En myöskään tiedä mikä nyt olisi oikein, tai onko sellaista edes olemassa. 

mä juoksen nollakulmalla sen takia, koska siellä on tarpeeksi muita häiritseviä tekijöitä kuten kuumuus. Lisäksi koen, että jatkuvasti kulman kanssa juokseminen rasittaa akillesjännettäni. Se ei voi olla hyvä juttu muutenkin koko iän vaivanneille akilleksille, jos juoksen jatkuvasti vähän ylämäkeen. En halua ottaa sitä riskiä. Sillä ei ole loppujen lopuksi mitään merkitystä, vastaako se ihan samaa kuin ulkona, koska mitkään muutkaan asiat eivät ole vertailukelpoisia. Kunto on kuitenkin huonompi kauempana sitä tavoitetta, joten niitä harjoituksia on vaikeata tehdä. Mitä järkeä tehdä siitä itselle ehdoin tahdoin vielä vaikeampaa.

Kannattaa lukea tämä.

https://www.runnersworld.com/training/a20799025/what-incline-should-i-use-on-my-treadmill/

1 minuutti sitten, Rural fitness kirjoitti:

Sammun illalla kymmeneltä-yhdeltätoista kuin saunalyhty.

Mulla on taipumusta nukahtaa jo etukäteen ensin kasilta, sitten hieman ennen kymmentä. Sen jälkeen on lähes pakko mennä oikeasti nukkumaan. 😄 

Iitsellä on pohjana polarin juoksuohjelma sekä HCM:n oma treeni joka ilmestyi viime viikolla. Noita soveltamalla varmaan pääsee ihan tarpeeksi lähelle. Helsinki City Running dayn treeniohjelmat Mulla tavoitteena myös alittaa tuo 4h joten aika samoissa mennään. 

https://www.kuortane.com/epasuorat_testit.html

Nämä Kuortaneen urheiluopiston testit kuitenkin vielä houkuttelisivat. Esim. tuo valojänistä seuraten tehtävä Conconi.

Ai että en edes huomannut noita HCM:n ohjelmia. Kurkkaan, kiitos vinkistä! Aiotko seurata jänöä tapahtumassa vai juosta omia menojasi? Itse en ole koskaan seurannut jäniksi mutta toisaalta - miksipä ei.

5 minuuttia sitten, Vogon kirjoitti:

Mulla on taipumusta nukahtaa jo etukäteen ensin kasilta, sitten hieman ennen kymmentä. Sen jälkeen on lähes pakko mennä oikeasti nukkumaan. 😄 

toi kuulostaa eläkeläismeiningiltä. 👍 Mä luulin, että menin eilen aikaisin nukkumaan, kun menin 24 jälkeen. Tosin en nukahtanut heti, enkä ollut niin juovuksissa, että olisin sammunut.