Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jlaakso

Kevyet ja vähän vaimennetut juoksukengät

Recommended Posts

Olen harrastanut muutaman vuoden juoksemista ja ensimmäiset kengät olivat Niken jotkut Bowermanit. Erittäin tukevat ja jämäkät kengät. Nyt työn alla Nike Air Zoom Pegasus 34. Molemmat hyvin vaimennettuja kenkiä. Bowermanit tuntuivat aiheuttavan kaikenlaista kipua ja väsymistä jaloissa, tukivat kyllä jalkaa mutta oma aavistus että hieman väärin. Pegasukset taasen ovat mukavat jalassa, mutta jokin tuossa pehmeydessä tökkii. Nyt olen juossut talvikelit Sarva Xero 4:illa ja heräsi ajatus onko jotain vastaavan tuntuista kenkää kesäkeleille. Eli kevyt, hyvin vähän vaimennusta eikä oikeastaan yhtään tukea jalalle. Tuella tarkoitan sekä pronaatiotukea että yleistä jalkaterää paikallaan pitävää tukea. Sarvat ovat uskomattoman sopivat räpylääni, jalkaterät eivät reagoi lainkaan kenkään, muilla kengillä pistelyä jalkapohjassa, jalkaterän lihasten väsymistä, juostessa tuntuu että juoksen kenkiä vastaan yms.

Ajatuksena on siirtyä asteittain tai jopa kertarysäyksellä kohti matalampaa droppia ja ehkä jopa barefootia. Lueskelin taannoin paria tutkimusta, jossa yhtenä johtopäätöksenä oli, että pahimmassa tapauksessa vaimennetut kengät toimivat vain jousena niveliä vastaan, jolloin kuormitus esim. polville on suurempi kuin vähemmän vaimennetuilla kengillä.

Omat speksini: elopainoa 100kg pintaan, pituutta rapian vajaa 190cm. Ikä parhaimmillaan eli 42. Jotenkin tajunnut painonpudotuksen väärin, sillä se on pudonnut hartioilta vyötärölle. Mukavilla lenkeillä keskivauhti sellaista 7min/km eli suht hidas taivaltaja. Mutta riippumatta spekseistäni, sana vapaa ym. kenkämallien osalta :)

Tuossa kohtuu tuote vaimennusta kannan alla lista:

Vaimennusta kannan alla: 

• Nike zoom vaporfly 4% 39mm
  • Hoka Bondi 5 37mm
  • nike zoom fly FL 33mm
  • mizuno wawe rider 22 32mm
  • Asics Nimbus 20 31mm
  • New balance M880 30mm
  • NB FF 1080 v9 30mm
  • Hoka One One Clifton 5 29mm
  • Asics gt1000 7 28mm
  • adidas solar boost 28mm 
  • Asics kayano 25 28mm
  • NB FF 1080 v9 30mm
  • Nike Vomero 14 27mm
  • New balance 890v6 27mm 
  • Hoka One One Mach 27mm
  • adidas boston 6 26mm
  • Hoka One One Carbon Rocket 26mm
  • Hoka One One Tracer 2 24mm
  • asics ds trainer 23 24mm
  • mizuno wawe shadow 2 24mm 
  • Hoka One One Cavu 2 23mm
  • adidas adizero adios 3 23mm
  • New balance fresh foam zante 4 23mm

Ei takerruta liikaa tutkimuksiin, olivat vain lähtölaukaus ajatuksileni :) pegasukset ovat hyvät kengät, mutta aavistuksen pulkat jalassa. Siksi mietin kokeilla vähemmän vaimennettuja ja kevyitä kenkiä. Matalampi droppi kiinnostaa syystä, että oma aivastus kertoo päkiäaskelluksella ja vähäisellä tuella saisin räpyläni luonnollisempaan liikkeeseen. Saatanhan minä väärässä olla, mutta mieluummin enemmän keskustelua kuin tutkimusten ja mietelmien lyttäämistä :)

Tuo lista kengistä sisältää kengän vaimennuksen paksuuden, joka ei sinänsä kerro kengän vaimennuksesta. Vaikka Runners World:n arvosteluissa oleva vaimennuksen määrä kertoo enemmän Runners World Kinvara

Itse juoksen pääosiiin 0 ja 4 mm dropin kengillä. Jos on juossut Nike Pegasuksella, jossa saattaa olla yli 10 mm droppi, niin lähtisin matalampaan droppiin varovasti. Saucony Kinvara 4 mm dropilla, kohtuullisella vaimennuksella ja "luonnollisella tavalla" taipuisalla pohjalla voisi olla hyvä kenkä aloittaa. Huippu-urheiijat treenaavat vaimennetuilla kengillä. Vähän vaimennetuilla kengillä juokseminen vaatii tekniikan, jossa kengän kannan ei ole ainoa vaimentava elementti vaan polvet ja jalkaterät

Se testi on huuhaata. siinä on paljon puutteita kuten vaikka mainitut kenkien valinnat

Jos valkoinen on ok, niin tuosta kotiin toimitettuna kinvarat 75 € Starfitness kinvara

Oukkidou. Juoksen itsekin Sarva Xero 4:lla, lisäksi löytyy kaksi paria Nike Air Zoom Pegasuksia, 35 ja joku vanhempi. Ymmärrän hyvin tuon kommentin pulkasta.

Täysin tuntumapohjalta ja sillä rajatulla valikoimalla mitä on alla ollut, niin lähinnä on NB 1400 -sarja. Mutta käytän niitä ihan eri tarkoitukseen kuin mitä yllä on kuvattu ja painan huomattavasti vähemmän. Aloittajan spekseillä en varmaan kuitenkaan päätyisi käyttämään noita.

Kiitoksia vastauksista. Täytyy jossain vaiheessa käydä koeastumassa matalammalla dropilla olevia kenkiä. Sokkona en jaksa tilailla juoksukenkiä, ei vaan jaksa tilaus-palautus -rumbaa mikäli eivät olekaan soppelit. Pegasuksista en aio luopua, vaan matalampidroppiset rotaatioon niiden kanssa, päkiävoittoisempaan juoksuun.

100 kg paino ja siirtyminen kertarysäyksellä barefootkenkiin on riski. Hyviä 0 dropin kenkiä sopivalla vaimennuksella löytyy vaikka Altralta. Toki monelta muultakin.

Jos on mahdollista videoida omaa juoksua, niin sitä voi verrata johonkin hyvään juoksutekniikkaan, kuten vaikka tähän https://www.youtube.com/watch?v=mTMgIViinuQ

Toki vauhtia on meillä paljon vähemmän. Itse olen videoinut toisen avustuksella ja kyllähän se oma juoksutekniikka kehittämistä vaatii

1 tunti sitten, jlaakso kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Täytyy jossain vaiheessa käydä koeastumassa matalammalla dropilla olevia kenkiä. Sokkona en jaksa tilailla juoksukenkiä, ei vaan jaksa tilaus-palautus -rumbaa mikäli eivät olekaan soppelit. Pegasuksista en aio luopua, vaan matalampidroppiset rotaatioon niiden kanssa, päkiävoittoisempaan juoksuun.

NB1400 ei taida tosiaan vastata tuohon matalamman dropin vaatimukseen, mutta Xero v4:nkin droppi on 8 mm. Kevyeksi ja vähemmän vaimennetuksi kaveriksi Pegasukselle NB1400 voisi olla katsastamisen arvoinen. 

16 tuntia sitten, PitkälleJaKovaa kirjoitti:

Tuossa kohtuu tuote vaimennusta kannan alla lista:

Vaimennusta kannan alla: 

// poistettu turha lista

Tuolla luettelolla ei ole mitään merkitystä ilman tietoa jokaisessa mallissa käytetystä vaimennusmateriaalista. Eräät valmistajat käyttävät lisäksi eri malleissa eri tyyppistä materiaalia kengän käyttötarkoituksesta riippuen.  Pohjan paksuus siis kertoo kengän vaimennuksesta kutakuinkin yhtä paljon kuin auton väri kertoo sen suorituskyvystä. Kaikki punaiset autot eivät kiihdy nollasta kahteensataan neljässä sekunnissa.

Niken omasta mallistosta elite Zoom9 on loistava kenkä, kohtuu kevyt tosin droppia löytyy, että ei ole mikään minimalistinen tossu. Mutta itse tykkään, vaikka en niillä enää juoksekaan, kun löysin nuo adiokset. Oman kokemukseni mukaan juoksen päkiällä kengällä, kuin kengällä riippumatta dropista. 

Itse olen myös ihastunut Xeroihin tämän talven aikana sen verran että kevään tulo ihan vittuttaa kun joutuu tietää, että pitää vaihtaa kesäkenkiin. Voi toki johtua monesta tekijästä, mutta olen jotenkin osaksi löytänyt ilon juoksemiseen takaisin tämän talven aikana kun lenkille lähtiessä voi vetää jalkaan kengän joka istuu kuin Sakari Sauson nahkasormikas.

Myös itselläni olisi etsinnässä maantiekenkä, joka olisi edes lähellä Xero4:sen profiilia: Maltillisella dropilla oleva neutraali kenkä maltillisella vaimennnuksella, jossa olisi napakka istuvuus mutta silti varpaille tilaa liikkua.

Viime kesä meni Adidaksen Supernova sarjan kengällä ja se oli itselle virheostos minun jalle. Viime kesä meni vähän muissa jutuissa joten en silloin käyttänyt sen enempää vaivaa asian korjaamiseen mutta ensi kesää en enää tämän jälkeen voi niillä vetää.

Ennen supernovaa oli käytössä Adizero sarjan kenkiä joista tykkäin muuten, mutta lesti oli vähän turhan kapoinen minun jalkaan.

Oliskohan tuo Kinvara ens kesän juttu?