Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
blueberry06

Pitoteipin hinta-laatusuhde mainio

Recommended Posts

Laiskalle voitelijalle ja peruskuntohiihtelijälle sopii hyvin. Kohtuu pito kelillä kuin kelillä eli ihan hiihdettävät. Minulla on viimetalviset teipit pohjissa ja nyt hiihdellyt n. 400 km. Muuta voitelua ei ole tarvinnut tehdä paitsi pikaluistoa joskus laitellut pohjiin. Liki nollakelissä tuore ja märkä satava lumi tahtoo jäätyä pohjiin.

Minulla on Startin teippiä. Ei varmaan luisto ja pito ole kovin hyvä kilpasukseen ja voiteluun verrattuna. Minulla ei ole juuri merkitystä, kun peruskuntoilen ja tärkeintä on pitää syke maltillisena ja kuitenkin hiihto sujuu jotenkin nautittavasti. Kokemusta ammattimaisesti voideilluilla ja hyvillä suksilla hiihdosta miulla ei ole, joten en osaa sanoa eroa. On tämä parempi kuin kouluikäisenä tervatuilla puusuksilla ja kynttiläluistolla hiihtäessä, jolloin viimeksi enemmän hiihtelin.

• Like 2

Vertailu tervattuihin puusuksiin tai kilpahiihtäjän välineisiin ei tee oikeutta pitoteipille. Useimmiten se toimii hyvin tai ainakin kohtuullisesti ja tarjoaa kuntoilijalle vastinetta rahalle. Nythän se on jäänyt uusien pitopohjien varjoon mutta pitoteipillä voi saada vanhatkin sukset pelaamaan. Minullakin on yhdet sukset koko ajan varustettuna pitoteipillä, kun nuo kelit ovat jatkuvasti muutoksessa ja pito on kysymysmerkki. 

• Like 1

Pitäis vissiin pitoteipit hommata. Tosin sanoivat mulle Stadiumissa, että teipit pitää uusia joka hiihtokerran jälkeen 🤔 Palaa käpy noihin pikavoiteisiin, kun ei ole minkäänlaista pitoa. Olen kuntoilija ja haluan päästä voitelun kanssa mahdollisimman helpolla. Oisin näitä suksia ostaessa halunnut pitopohjat, mutta olivat silloin päässeet loppumaan ja nää nyt on vielä melko tuoreet. 

Huijausta sanoa että teippi pitäisi jatkuvasti uusia. Kyllä se oikein asennettuna kestää yleensä monta sataa kilometriä. Karkea ja roskainen kevätkeli voi toki pilata teipin nopeastikin. 

Pitoteipin toiminnan kannalta on omennaista laittaa sitä oikea määrä oikeaan kohtaan. Siis aika lailla sama kysymys kuin muillakin pitovoiteilla mutta teipillä on laaja käyttöalue kelien osalta. 

On 16.2.2019 at 08.38, jklaukka kirjoitti:

Laiskalle voitelijalle ja peruskuntohiihtelijälle sopii hyvin. Kohtuu pito kelillä kuin kelillä eli ihan hiihdettävät. Minulla on viimetalviset teipit pohjissa ja nyt hiihdellyt n. 400 km. Muuta voitelua ei ole tarvinnut tehdä paitsi pikaluistoa joskus laitellut pohjiin. Liki nollakelissä tuore ja märkä satava lumi tahtoo jäätyä pohjiin.

Viime perjantaina Keski-Suomessa hiihtelin Rexin pitoteipeillä todella tyytyväisenä. Latu oli jäinen ja lämpötila -1...-2 astetta, pito todella hyvä ja luisto samoin.

Seuraavana päivänä oli lämpötila nollan vaiheilla ja taivaalta tuprusi lämpotiln mukaista himpun vetistä tuprulunta. Sehän jämähti heti kättelyssä teippeihin kiinni kuin piru. Ei auttanut, että sukset oli jäähdytetty. Onko tuohon mitään lääkettä? 

En tiedä voitelusta oikein mitään, joten Googlella löytämäni neuvot ovat sekavia ja keskenään ristiriitaisiakin. Rexin ohjeissa jossain sanotaan, että teipin päälle voi vetäistä liisteriä tai voidetta. Olisiko plus-kelin liisteristä apua tässä? 

Startilla näkyy olevan neuvona, että teipin päälle voisi jäätyvissä oloissa laittaa Startin pakkaskelin universal-voidetta. Onkohan tämä vain Startin teipille sopiva ohje?

Olen oikeasti täysin ummikko voitelun kanssa, joten saa selittää rautalangasta vääntämälläkin.