Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tracey

Miten määrittelet arvosi?

Recommended Posts

8 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Tee se mitä toivot itsellesi tehtävän. 

Eipä taida olla kuoppajaisissa tungosta. 

Pahoittelen etukäteen, jos viestiin eksyy tahattomasti hieman kiistävä tunnelma, sillä ei ole tämän kanssa nyt mitää tekemistä mutta tässä kieltämättä eilisen turpaaansa sitä ansaitsematta - saamisen jälkeen kyllä on vaikeuksia puhua asiallisesti kellekään,  mutta yritän.
Siispä:

Miksi kaikki eivät noudata tätä? Mutta odottavat muilta, vaikka eivt itse niin tee alkuunkaan? 
Lause lentää, yhä useammin sanojan suusta suoraan kaivoon. 

10 tuntia sitten, second kirjoitti:

Tylsää etikkaa mikä näivettää ihmisen määritelmiksi ja säännöiksi ja arvoiksi. Etenkin utilitaristit painukoot suohon. Eksistentialismi on ainoa tie kun oman elämän latua raivaa.

Laajensit tosiaan keskustelua. Jos vapautetaan ihmisarvo moraalisesta viitekehyksestä, kysymys ihmisen arvosta muuttuu aika lailla järjettömäksi ja olemassaololla itsessään on enemmän merkitystä.  Yksilön itsensä kannalta oman olemassaolon arvo on absoluuttinen eikä suhteellinen. Voidaan toki olettaa että jos ihminen edes pyrkii toteuttamaan mahdollisuuksiaan, hänen eksistentialistinen arvonsa jotenkin kasvaa.

10 tuntia sitten, second kirjoitti:

Kiina on vaihtanut/vaihtamassa rahan ihmisten arvottajana tähän pisteytyssyteemiin, koska kansalaisen pisteet määrittävät mihin hän on oikeutettu. Jos pisteet tippuvat tarpeeksi alas niin ihminen joutuu sosiaalisten turvaverkkojen ulkopuolelle. Sinällään kaikki ne asiat millä kiinalaiset rankaisevat epäluotettavia kansalaisia , ovat voimassa myös meillä länsimaissa, ne vaan mitataan rahassa sekä yhteiskunnallisessa asemassa ja ehkä enemmän epäsuorasti. Toki tällä en tarkoita sitä että yhtä paskoja tässä ollaan, ei suinkaan, mutta että kyllä niitä yhtäläisyyksiä vaan on yllättävästi kun alkaa miettiä. 

Kiinassa on sekä raha että pisteytys ihmisten arvottajana. Länsimaiden kehityksessä on toki samoja piirteitä, mutta toistaiseksi pisteytyssysteemiä ei käytetä systemaattisesti vapauksien tukahduttamiseen. Olen toki pohtinut että missä määrin ihmiset vapautensa ansaitsevat kun asettavat oman mukavuutensa suurien globaalien ongelmien edelle. Yhteiskunnallinen asema arvon mittarina on puolestaan siinä mielessä mielenkiintoinen, että valtaa käyttävillä on yhä vähemmän mahdollisuuksia käyttää aikaansa vapaasti.

3 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Olen toki pohtinut että missä määrin ihmiset vapautensa ansaitsevat kun asettavat oman mukavuutensa suurien globaalien ongelmien edelle. 

Toisaalta eivät ne asiat parane, vaikka koko ajan elettäisiin talvisodan hengessä pettuleipää purren kylmässä torpassa.

Itse olen hyvin ratkaisukeskeinen ihminen, joten asioilla on kiva spekuloida ja miettiä, mitä pitäisi tehdä, enkä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka katsovat mieluummin Putousta kuin jotain dokumenttiohjelmia, mutta olen silti sitä mieltä, että minä en ole vastuussa kaikista maailman ongelmista, enkä voi käyttää kaikkea aikaani huolehtimiseen. En myöskään pidä siitä, että jotkut esiintyvät sellaisina moraalinvartijoina, jotka pyrkivät kertomaan muille, kuinka pitää elää. Hyvänä esimerkkinä on touhu, mikä pyörii kasvissyönnin ympärillä. Se on mukamas ympäristösyistä väärin syödä lihaa, mutta samanaikaisesti samat tyypit käyvät jossain Balilla joogaamassa aiheuttaen aivan tolkuttomat päästöt ensin niistä lentomatkoista ja sen jälkeen majoittuen paikoissa, joissa on liikaa turismia, eikä toimivaa jätehuoltoa, vaan jätevedet menevät suoraan mereen ja roskatkin kipataan joko jonnekin tienposkeen tai kaadetaan suoraan mereen. Siitä huolimatta he elävät oikein, mutta lihansyöjä, joka ei käy Balilla, elää väärin. Muovikassin ostaminenkin on väärin. Pitäisi olla muka joku kangaskassi sen takia, kun meret ovat täynnä muoviroskaa. Kuitenkin suurin osa siitä muoviroskasta on jälleen kerran peräisin niistä samoista Aasian maista, joissa ei ole se jätehuolto kunnossa, vaan roskat päätyvät mereen. Mulle ei ole koskaan kukaan osannut vastata, kun olen kysynyt, että taskussako mun pitäisi kuskata roskat asunnosta jäteastiaan. Minusta on hyvin luonnollista se, että ostan kaupasta muovikassin ja sen jälkeen käytän sitä muutaman kerran uudestaan kauppakassina ja lopulta se päätyy roskapussiksi. Roskat viedään Vantaan jätteenpolttolaitokseen ja se muovikassi, josta tuli roskapussi, palaa sitten siellä energiaksi. Silti se muovikassin ostaminen on muka väärin. Jokaisella pitäisi olla sähköauto, mutta samanaikaisesti mm. Afrikassa ja Aasiassa on tolkuton väestönkasvu, metsiä eli hiilinielua hakataan ja pyöritetään tehtaita ja voimalaitoksia, joissa viisveisataan mistään ympäristönsuojelusta. Meidän pitäisi elää täällä kusi sukassa, mutta kaikenmaailman hazardimaissa voidaan sikailla miten tahansa, koska ovat muka kehittyviä maita. Ei mene mulla jakeluun. Niinpä ainakin itse koen olevani oikeutettu elämään niin kuin itse koen olevan oikein ja tarkoituksenmukaista, enkä ole millekään moraalinvartijoille tilivelvollinen.

4 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Laajensit tosiaan keskustelua. Jos vapautetaan ihmisarvo moraalisesta viitekehyksestä, kysymys ihmisen arvosta muuttuu aika lailla järjettömäksi ja olemassaololla itsessään on enemmän merkitystä.  Yksilön itsensä kannalta oman olemassaolon arvo on absoluuttinen eikä suhteellinen. Voidaan toki olettaa että jos ihminen edes pyrkii toteuttamaan mahdollisuuksiaan, hänen eksistentialistinen arvonsa jotenkin kasvaa.

Kiinassa on sekä raha että pisteytys ihmisten arvottajana. Länsimaiden kehityksessä on toki samoja piirteitä, mutta toistaiseksi pisteytyssysteemiä ei käytetä systemaattisesti vapauksien tukahduttamiseen. Olen toki pohtinut että missä määrin ihmiset vapautensa ansaitsevat kun asettavat oman mukavuutensa suurien globaalien ongelmien edelle. Yhteiskunnallinen asema arvon mittarina on puolestaan siinä mielessä mielenkiintoinen, että valtaa käyttävillä on yhä vähemmän mahdollisuuksia käyttää aikaansa vapaasti.

Joo ihmisen mahdollisuudet ovat toki valtavat (esim murhaaminen) ja siellä on se suunta josta eksistentialisminsa siemenen voi löytää, tai sitten ne mahdollisuudet vievät ihmisen sielun näivertäviin tilanteisiin, jossa ihmisestä tulee yhteiskunnan oletusten mukaan toimiva sätkynukke. Suurin osa mahdollisuuksien seuraamisesta johtaa jälkimmäisiin tilanteisiin, etenkin jos niissä pyritään noudattamaan yhteiskunnan vallitsevaa säännöstöä. Toki sääntöjen vastainenkin toiminta voi olla enemmänkin yhteisöllisen paineen alla tottelemista kuin oman eksistenssinsä toteuttamista. Eli ei se mitä tehdään vaan miksi sitä tehdään; Oman eksistenssin tähden vaiko muiden mieliksi/mielipahaksi.

[EDIT: Kun minun nähdäkseni heti kun aletaan puhua 'arvoista' siirrytään etiikan piiriin ja siksi käytetty kieli on ongelmallinen ja yhteisön persettä nuoleva, jota etiikka luontojaan on. Eksistentilismi kumpuaa itsestä ja on lähtöjään eettisen/yhteisöllisen järjestelmän ulkopuolinen. Jos sitä koitetaan tuoda yhteisöllisyyden piiriin niin vaarana on että se hukkuu Facebook tykkäysten alle. Siksi sanonta 'kukin aarteensa kätkeköön' pitää paikkansa vaikka se käsitetään totta kai väärin, koska ajatellaan vain rahaa ja yhteisöllistä tapaa elää. Eiväthän taitelijatkaan luomisprosessiin keskellä ole halukkaita puhumaan luomistyöstään (sen jälkeen kylläkin), oman eksistenssin julkituominen uhkaa pilata koko prosessin.

Etiikka on logiikkaa ja rationaalisuutta, eksistenssi on taidetta. Vettä ja öljyä]

"systemaattisesti vapauksien tukahduttamiseen" Tartun tähän koska sen tekstissäni mainitsin ja jo oikeastaan tähän vastasin, mutta avataan lisää. Hyvinvointiyhteiskunta on tosi hyvä vapauksien tukahduttaja ehkä jopa paras mitä on, vapaudet on vaihdettu turvaan. Se mitä me pidämme vapautena on taloudellista turvaa ja humanistisia arvoja, ei vapautta. Tuo sana vapaus on meillä länsimaissa niin kuolleeksi sloganiksi muodostunut sana, että sitä toistellaan se enempää miettimättä mitä se tarkoittaa tai sisältää. Meitä kannattelee niin valtava säännösten ja käyttäytymissääntöjen verkko että ulkopuoliselle se on aika ahdistavaa. 

Eikä siinä mitään pahaa ole, enemmin minä asun lämmitetyssä mökissä jossa on sähköt ja juokseva vesi, kävisin töissä joista saa laissa säädettyä palkkaa kuin juoksisin vapaana pitkin metsiä munasillaan hirven perässä tai olisin renkinä ilman minkäänlaista lain tarjoamaa turvaa. Ja jolloin isäntä antaa sen mitä mieli tekee, ja jos ei minua palkka miellytä niin jatkoneuvottelut käydään kirveellä ja puukolla. Totaalinen vapaus kun on lopun viimein helvetin ahdistava asia. 

multa on kuollu joku 50 tuttua täs 30v aikana... 30 jälkeen lopetin laskemisen..joku luku viel päätteellä.. viikate korjas paljon tos 20-30v hujakoilla.. oma arvo on elämä ..siinä se . 

elämän -rikkaus ..kaikkineen -elämän moni muotoisuus..maailmat .. reenaus- ihmiset..raha - safka...eläimet..ja iv kalja -whiski..he hee...