Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

On 9.9.2019 at 19.15, HelppoHeikki kirjoitti:

Yleensä en itse käytä rakkoa, kun sen täyttäminen on niin vaivalloista. Varsinkin, jos on perusmatkan loppuvaiheilla.

Mutta nyt olen miettinyt, että pitäisikö sellainen kuitenkin ottaa Vaaroille. Lähinnä sen johdosta, että juotava vesi olisi ehkä hiukan lämpimämpää, kun rakko on suoraan selkää vasten. Ja rakon täyttökertoja ei tule kovin usein, kun vesipisteitä on vain kolme per kierros.

Olen menossa  65 km  päiväreitille. Onko  jollain  ehdotuksia/ajatuksia missä olisi hyviä paikkoja täytää lötköpulloja puroista jos en halua kantaa niin paljon vettä rakossa? Any thoughts

4 minuuttia sitten, BN TRAIL kirjoitti:

Olen menossa  65 km  päiväreitille. Onko  jollain  ehdotuksia/ajatuksia missä olisi hyviä paikkoja täytää lötköpulloja puroista jos en halua kantaa niin paljon vettä rakossa? Any thoughts

Taitaa olla juomakelpoiset purot vähissä. En nyt lähtisi mistään metsäojasta tai Pielisestä juomaan.

28 minuuttia sitten, BN TRAIL kirjoitti:

Onko  jollain  ehdotuksia/ajatuksia missä olisi hyviä paikkoja täytää lötköpulloja puroista jos en halua kantaa niin paljon vettä rakossa?

Eipä tule äkkiseltään mitään paikkaa mieleen, mistä itse uskaltaisin juoda. Ehkä paikalliset tietävät paremmin. Onhan siellä kuitenkin kolme vesipistettä matkan varrella, joten ei vettä nyt ihan mahdottomia määriä tarvitse kantaa. On taatusti vielä niin kylmä kelikin, että hikoilu ei ole ihan mahdoton ongelma.

• Like 1

Mulla on karkea suunnitelma päästä lötköillä Rykiniemeen, siellä pullot täyteen ja rakkoon ehkä litra Eteläpään etapille. Kiviniemessä sitten kulutuksen mukaan täydennystä, kuin myös viimeisellä huoltopaikalla, riippuen vähän kuika finaalissa siinä vaiheessa olen...

Tosin mulla kuluu näillä reissuilla nestettä törkeän paljon. Ja olen toki toivottoman hidas.

• Like 1

Ensikertalaisena tankkaus aina mietityttää. Laskujen takana Tieto siitä, että juon yleensä aika paljon ja, että ruoka yleensä pysyy mahassa ja imeytyy sekä tavoitteena 6-7h aika 42,5km matkalle.

Yleinen plääni, että kello piippaamaan 20min välein ja silloin hörppy vettä ja jotain energiaa naamariin. Näin alusta asti, että sitten kun lihasten energia tyhjenee siinä 3h kohdilla viimeistään niin on jo koneessa jotain tilalla. 

Nestehommissa menen niin, että selässä rakko jonne ekalle välille semmoinen litra vettä ja lötköön urheilujuoomaa. Ekalla tankilla sitten rakko täyteen eli se 1,5 litraa vettä ja lötkö myös. Vikalla huollolla lötkö täyteen ja ja rakkoon lisää jos on tarvetta. Tällöin nestettä tulee nautittua se noin 4+ litraa eli reilu puoli litraa tuntia kohti. Joo onhan se paljon. Tuossa voi vedellä säätää sitä määrää ja tulee ainakin se 1,5l urheiluhuomaa vedettyä. Eli sieltä se 180kcl ja 45g hiilihydraattia. 

Syömisissä menen geeleillä näitä semmoinen 2kpl per tunti eli 14kpl mukaan, yksi startissa ja pari tunnissa ja yksi jää varalle. Sitten kun ne alkaa kuitenkin tökkimään niin suolaisen ystävänä joku snickerssi, makkarapötkö, lakupötköä lisäksi.  On sitten valinnan varaa kun alkaa geelit tökkimään. Maaliin olisi kiva saada olut, mutta ehkä helpompi tehdä maastokätkö lähtöön kuin raahata tölkkiä koko kierrosta.

Geelit 254g hiilihydyy ja noin 1000kcal. Eli siinähän se alkaa olla jo 50g/h tunnissa kantamilla jos kaiken saa pysymään sisässä. Loput sitten lakuista jne. 

Tässä kun seurannut twitterissä #ruska2019 pyöräilyä niin aika säälittävään tämä polkujuoksun ruokailu on. Tosin eipä tässä pysty vetämään makkaraperunoita kolalla sipsien kera ja jatkamaan matkaa kuten tuolla näyttää meno olevan. 

• Like 2

9 tuntia sitten, varolevy kirjoitti:

Maaliin olisi kiva saada olut, mutta ehkä helpompi tehdä maastokätkö lähtöön kuin raahata tölkkiä koko kierrosta.

Onhan siinä hotellin baaritiski ihan maalin vieressä. Toki loppuunjuostuilla jaloilla voi sekin matka olla pitkä.

• Like 2

Juoksin ton Vaarojen Maratonin reitin 30. Toukokuuta, suht lammin keli (oiskohan ollut 14-18 astetta), juoksu-aika oli 6t20min, ja pari pienta paussia paalle (kokonais-aika 6t50min).

Vetta oli mukana : 2 x 600ml lotkoa edessa, 2x 500ml repussa lisaksi.Veden tankkasin kerran, Kiviniemen tilalla (2t20 juoksu ajan jalkeen), ja olin juonut puolitoista lotkoa (eli vajaan litran). Kiviniemessa join viela 500ml (?) kun taytin lotkoja.

Kisan lopussa oli vesi melkein loppu, ehka yhdesta 500ml lotkosta oli yli puolet jaljella. Eli hyvin meni, en joutunut karvistelemaan.

Olin myos juonut kunnolla jo edellisesta paivasta, ja ennen lahtoa join viela n. puoli-litraa.

Muonan puolella, tuli syotya:

- 6 GU-Geelia

- 1 pakkaus Clif Blokseja

- 1 pieni pakkaus pahkina+rusina sekoitusta (rupesi makea tympimaan, pahkinat on suolaisia, ja rusinat hyvia, ja pureskelu virkistaa jostain syysta)

- 1 Geisha patukka (suklaa on vaan hyvaa !).

Olisi varmaan pitanyt syoda enemman, mutta en aloittanut heti syomista, vasta ehka 1-1.5 tunnin jalkeen. Olin syonyt hyvin (mutta en varsinaisesti tankannut) jo edellisena paivana, ja tunnin-pari ennen aloittamista.

Pari kuukautta ton jalkeen juoksin KK83 reitin, ja silloin olin huolellisempi ruuan kanssa, soin ensimaisen tunnin jalkeen n. joka 30min, yhden geelin (ja sitten valilla suklaata, pahkinoita, mustikka-piirakkaa...).

Urheilu-juomia en kayta.

Tosta lotkojen tayttamisesta: jos ei halua hirveesti kantaa, voisi myos ajatella vesi-filtterin kayttoa: esim. Katadyn BeFree ei paljoakaan paina, ja se puhdistaa tehokkaasti. En nyt silla mutavetta joisi, mutta kylla uskaltaisin purosta juoda, jos ei ihan elukan raato siina lillu. Myrkkyja se ei poista, vaan biologiset aineet. Jokainen juo omalla riskilla.

• Like 2

Kun neste- ja energiakeskustelu on hyvässä vauhdissa, lisätäänpä tähän yö-65km:n ja perusmatkalaisten ilona oleva pimeä osuus ja millaisella valoteholla kukin ajattelee pärjäävänsä. Tästäkin muistan nähneeni jo aiempina vuosina jossain kanvassa pohdintaa, mutta itselleni nyt tulossa ensimmäinen kerta Vaaroilla.

Pohdin sopivaa valotehoa ja minkä kokoinen akku pitää olla mukana; reitillä ei montaa tiepätkää ole, joten lähtökohtaisesti valosta pitäisi olla apua juurien ja kivien väistelyssä. Valoa arvelen tarvitsevani perusmatkalla myös toisella kierroksella alussa eli yht. vajaat 11h ajan. Jonkun mielestä vain pieni tiukku otsalla takaa oikean tunnelman, minkä yösuunnistajan 1400-2800 lumenin päivänvalo täysin pilaa - ei hätää, ei ole näin isoa akkua.

Emme tiedä, onko kuutamoa vai ei. No, aurinko ainakin nousee 7.15, joten luonnonvaloa varmaan alkaa olla 6.30 aikoihin. Jos eka kierros on "hidas" (esim. 10h), toiselle osuudelle voisi lähteä 6.00 aamulla aika kevyellä valolla. Yleisesti kisan väliaikoja katsoen pimeällä ravataan ja päivällä kävellään. Itkosen viime syksyn hiukan alle 18h aika on tehty epätasaisella splitillä 8h + 10h (Itkonen ehkä säästeli, kun Eskelinen jouti keskeyttämään; en ollut paikalla kuulemassa), mutta kautta linjan ml. vmaksi tuo +2h lisää toiselle kiekalle näyttää olevan standardisuoritus. 9h splitillä tarttee valoa 1,5 tunniksi.

55 minuuttia sitten, tmai kirjoitti:

Kun neste- ja energiakeskustelu on hyvässä vauhdissa, lisätäänpä tähän yö-65km:n ja perusmatkalaisten ilona oleva pimeä osuus ja millaisella valoteholla kukin ajattelee pärjäävänsä. Tästäkin muistan nähneeni jo aiempina vuosina jossain kanvassa pohdintaa, mutta itselleni nyt tulossa ensimmäinen kerta Vaaroilla.

Pohdin sopivaa valotehoa ja minkä kokoinen akku pitää olla mukana; reitillä ei montaa tiepätkää ole, joten lähtökohtaisesti valosta pitäisi olla apua juurien ja kivien väistelyssä. Valoa arvelen tarvitsevani perusmatkalla myös toisella kierroksella alussa eli yht. vajaat 11h ajan. Jonkun mielestä vain pieni tiukku otsalla takaa oikean tunnelman, minkä yösuunnistajan 1400-2800 lumenin päivänvalo täysin pilaa - ei hätää, ei ole näin isoa akkua.

Emme tiedä, onko kuutamoa vai ei. No, aurinko ainakin nousee 7.15, joten luonnonvaloa varmaan alkaa olla 6.30 aikoihin. Jos eka kierros on "hidas" (esim. 10h), toiselle osuudelle voisi lähteä 6.00 aamulla aika kevyellä valolla. Yleisesti kisan väliaikoja katsoen pimeällä ravataan ja päivällä kävellään. Itkosen viime syksyn hiukan alle 18h aika on tehty epätasaisella splitillä 8h + 10h (Itkonen ehkä säästeli, kun Eskelinen jouti keskeyttämään; en ollut paikalla kuulemassa), mutta kautta linjan ml. vmaksi tuo +2h lisää toiselle kiekalle näyttää olevan standardisuoritus. 9h splitillä tarttee valoa 1,5 tunniksi.

Itse olen mennyt yön max 170 lumeneen rajatulla reaktiivisella otsalampulla. Itselle on ainakin se teho riittänyt. Valoa on tarvinnut yleensä juuri tuonne 6.30 saakka ja sinähän tulet sieltä jo maaliin ennen toista pimeää 😉 Järkevän juoksun aikaero kiekoille Vaaroilla on noin tunti. Mulla meni viime vuonna aika kävelyksi toinen kiekka kun ei napannut rääkätä itseään.

• Like 1

3 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

Itse olen mennyt yön max 170 lumeneen rajatulla reaktiivisella otsalampulla. Itselle on ainakin se teho riittänyt. Valoa on tarvinnut yleensä juuri tuonne 6.30 saakka ja sinähän tulet sieltä jo maaliin ennen toista pimeää 😉 Järkevän juoksun aikaero kiekoille Vaaroilla on noin tunti. Mulla meni viime vuonna aika kävelyksi toinen kiekka kun ei napannut rääkätä itseään.

Joo, se tosiaan on tavoitteena, ettei toinen pimeä ehdi päälle. Helppoa se tässä vielä ennen kisaa on ajatella, että vetää tasaisesti luokkaa 10+10h, koska sen pitäisi johtaa parhaaseen lopputulokseen. Aspegrenilla näytti olleen 10+10h rapiat eli aika tasaiset splitit. En jokaista tulosta katsonut, mutta esim. naisten kärki Oravamäki oli 9h ja 11,5h, mikä tuntuu kovin isolta erolta ja huonolta vauhdinjaolta.

Valotehoa sinänsä löytyisi, Magicshineja pari ja Lupinen valoja on useampi vm-2008 Wilmasta alkaen (vanhat akut on vaan vähän niin ja näin). Lupineen ei ole yhtä akkua, jolla saisi 11h valoa. Sitten on reaktiivinen Petzl Nao+. Petzliä saa kännykän kautta säädettyä, mutta 11h ajalla sen low power valoteho on 120 lumenin tasolla, mikä on todella vähän johonkin 2000 lumenin yösuunnistusvaloon verrattuna. Pitänee yrittää ohjelmoida/valita sopiva range tehoja Lupine Picoon ja investoida uuteen 6,6Ah akkuun. 

19 minuuttia sitten, tmai kirjoitti:

Joo, se tosiaan on tavoitteena, ettei toinen pimeä ehdi päälle. Helppoa se tässä vielä ennen kisaa on ajatella, että vetää tasaisesti luokkaa 10+10h, koska sen pitäisi johtaa parhaaseen lopputulokseen. Aspegrenilla näytti olleen 10+10h rapiat eli aika tasaiset splitit. En jokaista tulosta katsonut, mutta esim. naisten kärki Oravamäki oli 9h ja 11,5h, mikä tuntuu kovin isolta erolta ja huonolta vauhdinjaolta.

Valotehoa sinänsä löytyisi, Magicshineja pari ja Lupinen valoja on useampi vm-2008 Wilmasta alkaen (vanhat akut on vaan vähän niin ja näin). Lupineen ei ole yhtä akkua, jolla saisi 11h valoa. Sitten on reaktiivinen Petzl Nao+. Petzliä saa kännykän kautta säädettyä, mutta 11h ajalla sen low power valoteho on 120 lumenin tasolla, mikä on todella vähän johonkin 2000 lumenin yösuunnistusvaloon verrattuna. Pitänee yrittää ohjelmoida/valita sopiva range tehoja Lupine Picoon ja investoida uuteen 6,6Ah akkuun. 

Mä käytin juuri Nao+:aa viime ja toissa vuonna. Vaihdoin vara-akun Peiponpellossa jo varalta ja homma pelasi hyvin. Itse tosin juoksin osan jonossa, jolloin reaktiivinen tehonsäätö säästää akkua. 

Kolin maasto on luonteeltaan aika haastava tehdä tasaista vauhdinjakoa, tosin poikkeuksiakin on. Uskoisin silti että paras loppuaika saavutetaan pikkaisen positiivisella splitillä. Toinen kiekka menee tuolla monesti hitaammaksi myös sen takia, että maratonin juoksijat muuttavat Ryläyksen mutavelliksi. 

• Like 1