Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

33 minuuttia sitten, Teemu S kirjoitti:

2 geeliä tunnissa ja ehkä varuuksilta vähän jotain kiinteämpää energiaa mukaan. Jos geelit alkaa tökkimään (yleensä ei), niin on hyvä olla joku vaihtoehto.

Tähän on minusta tärkeä varautua, varaan itse mukaan geeleille aina jonkun backupin 3-6h varalle. Ei paina paljoa matkassa, mutta potentiaalisesti pelastaa päivän. 

Nyt Nuuksiossa oli mukana muutama pussi Powergel Shotseja, ne menevät aina alas ja yksi pussi riittää noin tunniksi. Cliffin patukat ja bloksit ovat kanssa hyvä vaihtoehto, tai mikä vaan mikä on vähän kiinteämpää kuin geelien 10h jälkeen lähinnä taskulämpimältä sokeroidulta oksennukselta maistuva litku. Mutta geeleillä kannattaa silti ainakin itsellä aloittaa - ja jos niitä pitää ennen starttia auton matkajääkaapissa, menee muutama ensimmäinen mukavasti viileänä alas 🙂

• Like 1

20 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

Tähän on minusta tärkeä varautua, varaan itse mukaan geeleille aina jonkun backupin 3-6h varalle. Ei paina paljoa matkassa, mutta potentiaalisesti pelastaa päivän. 

Nyt Nuuksiossa oli mukana muutama pussi Powergel Shotseja, ne menevät aina alas ja yksi pussi riittää noin tunniksi. Cliffin patukat ja bloksit ovat kanssa hyvä vaihtoehto, tai mikä vaan mikä on vähän kiinteämpää kuin geelien 10h jälkeen lähinnä taskulämpimältä sokeroidulta oksennukselta maistuva litku. Mutta geeleillä kannattaa silti ainakin itsellä aloittaa - ja jos niitä pitää ennen starttia auton matkajääkaapissa, menee muutama ensimmäinen mukavasti viileänä alas 🙂

Viime vuonna olisin voinut vaikka syödä lepakoita suoraan lennosta loppumatkalla oli ihan rehellinen nälkä. Tai oikeastaan teki vaan mieli ruisleipää ja maustekurkkua. Ei oikein enää loppumatkasta houkutellut patukat tai karkit. Tänä vuonna mulla saattaa olla matkassa muutama helposti nautittava leipä tai karjalanpiirakka.

• Like 2

38 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Pizzasliceja! Joku sellainen ohut, mutta iso Spizzico-tyyppinen slice.

Toimii varmasti. Oikeilla täytteillä jopa takuuvarmasti.

38 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Ruis ei tee hyvää juoksussa, se sulaa liian hitaasti urheilusuoritusta ajatellen.

Se on kuule tuossa vaiheessa juuri oikea valinta, jos juuri sitä ruisleipää tekee sillä hetkellä mieli. Kuitenkin ainoastaan se ruoka sulaa ylipäätänsä, minkä saa a) alas ja b) pysymään alhaalla.

“90% of ultrarunning is mental, and the rest is in your head.” - Ray Zahab

p1010822.jpg?w=1400&h=400&crop=1

• Like 3

Ennen kisaa en välttämättä söisi ruisleipää, kun se tosiaan tuppaa jäämään vatsaan pyörimään, mutta tuollaisessa yli 10 tunnin suorituksessa sitä syö sitten varmaan aikalailla mitä vaan mikä pysyy sisällä. Eikä tuon suhteen minulla itselläni ole ongelmia oikein minkään ravinnon kanssa. Tosin en ole koskaan pizzaa mukanani kantanut, eikä ole niin innokkaita huoltojoukkoja kotipuolessa, jotka sinne jumalanselän taakse lähtisi jotain herkkuja toimittamaan puolihullulle puolisolle. 

• Like 4

Nuts Karhunkierroksen perusmatkalla oli menneinä vuosina puolimatkankrouvissa grillissä lämmitettyjä roiskeläppiä tarjolla. Maistuivat todella hyviltä. Jos noi oli jo hyviä, niin miltä mahtaisi maistua joku ohutpohjainen pitsa margarita. Luultavasti utopistisen hyvältä. Ja ilman tuhteja täytteitä, imeytyisikin varmaan aika hyvin masusta eteenpäin.

Mutta Vaarojen kisaeväät on oma taiteenlajinsa, kun muuta huoltoa ei ole. Jääkylmää vettä saa muutamasta paikasta reitin varrelta, mutta siinä se. Karu sää, karu reitti ja karut eväät.

• Like 6

8 tuntia sitten, Vogon kirjoitti:

Oma ajatus on ottaa juoksureppu jossa on 1.5l juomarakko,

Yleensä en itse käytä rakkoa, kun sen täyttäminen on niin vaivalloista. Varsinkin, jos on perusmatkan loppuvaiheilla.

Mutta nyt olen miettinyt, että pitäisikö sellainen kuitenkin ottaa Vaaroille. Lähinnä sen johdosta, että juotava vesi olisi ehkä hiukan lämpimämpää, kun rakko on suoraan selkää vasten. Ja rakon täyttökertoja ei tule kovin usein, kun vesipisteitä on vain kolme per kierros.

• Like 1

1 tunti sitten, epäurheilija kirjoitti:

Tosin en ole koskaan pizzaa mukanani kantanut, eikä ole niin innokkaita huoltojoukkoja kotipuolessa, jotka sinne jumalanselän taakse lähtisi jotain herkkuja toimittamaan puolihullulle puolisolle. 

Mä teen joskus lauantai-iltaisin sellaisia pieniä pizzoja ylijääneistä tortilloista ja siitä tuli mieleen sellainen, että eihän se tarttisi kuin notskin ja pizzakiven. Sen jälkeen voisi järkätä huollon missä voisi paistaa tai lämmittää jotain ohutpohjaisia pizzoja tai muuta vastaavaa snacksia. Jos ois joku virallinen huolto ja vaikka kaasulla toimiva systeemi, niin siellä äkkiä tekisi niin, että kaikki osanottajat saisivat. 

Yksi mikä voi toimia myös on crêpes kunhan eivät ole liian kuumia sisältä, ettei pala kitalaki. Makea crêpe jollain mansikkahillolla menisi loistavasti. Söin Pariisissa puolikasta ennen melkein paketillisen aamulla hotellihuoneessa ja jos haluaa suolaista niin jotain kinkkua ja/tai juustoa väliin. Niitä jos saa ostaa valmiina niin helpottuu. 

27 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mä teen joskus lauantai-iltaisin sellaisia pieniä pizzoja ylijääneistä tortilloista ja siitä tuli mieleen sellainen, että eihän se tarttisi kuin notskin ja pizzakiven. Sen jälkeen voisi järkätä huollon missä voisi paistaa tai lämmittää jotain ohutpohjaisia pizzoja tai muuta vastaavaa snacksia. Jos ois joku virallinen huolto ja vaikka kaasulla toimiva systeemi, niin siellä äkkiä tekisi niin, että kaikki osanottajat saisivat. 

Yksi mikä voi toimia myös on crêpes kunhan eivät ole liian kuumia sisältä, ettei pala kitalaki. Makea crêpe jollain mansikkahillolla menisi loistavasti. Söin Pariisissa puolikasta ennen melkein paketillisen aamulla hotellihuoneessa ja jos haluaa suolaista niin jotain kinkkua ja/tai juustoa väliin. Niitä jos saa ostaa valmiina niin helpottuu. 

Nyt alkaa kuulostaa sellaiselta setiltä, että laitan heti ilmon sisään, kun kilpailupäivä varmistuu, ja täällä on palstalla sata muuta jonossa! Ihan sama mikä reitti tai matka tai aika tai paikka 🙂

Nimiehdotus: H3E eli Helppoa Höntsää Hyvillä Eväillä, saat toki itse nimetä paremmin. Voittojakonsepti tekemistä vaille valmis!

Lisäslogan: "vihreitä kuulia jokaiselle osallistujalle"

• Like 2

UTTF 2017 ja Vaarat: söin puolen välin huollossa ruisleipää (mitä en koskaan ennen ollut kokeillut ultralla). Niin vaan toisella kierroksella istuttiin kivien takana muutama kerta, mitä ei koskaan ennen ollut tapahtunut. Joskus asiat pitää oppia kantapään kautta. Kisa meni kuitenkin mainiosti tuota lukuunottamatta.

• Like 2
  • Thanks 2

15 tuntia sitten, epäurheilija kirjoitti:

Tänä vuonna mulla saattaa olla matkassa muutama helposti nautittava leipä tai karjalanpiirakka.

Mulla on muutamilla satkuilla ollu mukana vaaleaa leipää jossa on kanamunia, suolakurkkua ja kalkkunaa. On muuten ollut aina taivaallisen makuista ja on pysynyt vatsassakin. 😄 Ainoa ongelma on, et tuo juoksureppu on sellainen ettei sinne kauheesti saa tungettua mitään kovin paljoa. Jotkut geelit/patukat pienet jutut sinne mahtuu mut tuollanen leipä setti ei ehkä mahdu. Toisessa repussa on taas ongelmana se, että se on hieman isohko kun oon jotenkin salitouhujen vähennyttyä kutistunut sen verran et se hölskyy selässä. Toki jos vaatetta on enemmän niin se saattais auttaa tilanteeseen. 

Tännehhän tuli ihan kiitettävästi asiaa. Hienoa. Nämä vahvisti omaa käsitystäni siitä, että ehkä oon ihan oikealla tiellä.

Off topic -juttu,  mutta kyllä vuoden 2015 Ratareidessä oman kikkari 24 h -kisani pelasti juustometvursti-reissari, myös kahvilla ja suklaapisara-kekseillä oli roolia. Tuli jo annettua silloin yöllä melkein periksi, kun oli märkää, kylmää ja pimeää eikä mitään tehnyt mieli. Urkkajuomakin oli saatanan kylmää ja lonkka kipeä. Geelejä ei voinut ajatellakaan enää.

Menin autoon makuupusiin makailemaan, mutta uni ei tullutkaan. Kymmenen minuuttia mietin, että ei kilometrit kyllä tällä tavalla kerry. Sitten kampesin makarista pois ja linkuttelin hakemaan järjestäjien huollosta kahvia. Suklaapisara-keksejä alle ja Reissumiestä päälle. Saattoi olla sopivasti sekä lyhytketjuista että pitkäketjuista hiilaria, lisäksi protskua ja kofeiinihan potkaisi mukavasti. Ja eikun radalle jatkamaan eikä urkkajuoman kylmyyskään enää haitannut.

Kickbikellahan vatsa ei joudu lähellekään yhtä koville kuin juoksussa.

• Like 4