Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pilaako pleikkari urheilijat?


Baltsu

Recommended Posts

Olen sitä mieltä, ettei lätkä ole edelleenkään huippu-urheilua. Yksi pleikkarilla pelaamista puolustava argumentti on se, että pelaajat ryyppäävät vähemmän kuin ennen. Eli jos joka pelaaja ei ole enää paria päivää viikossa juovuksissa tai darrassa, hän voi hyvin käyttää koko päivän sellaisen pelin pelaamiseen, joka vaatii keskittymistä, minkä seurauksena hän menee työpaikalleen eli lätkämatsiin jo valmiiksi uupuneena, jolloin tapahtuu se Tamin 90% keskittyminen tuo 50% suorituksen. Ymmärrän rentoutumisen ennen peliä päivällä, mutta minun näkökulmastani tämä tarkoittaa esim. lounasta, sen jälkeisiä päiväunia ja vaikkapa pari erää solitairea tietokoneella, muttei mitään koko päivän Fortnite-sessioita. Sama koskee sitä, että junnupelaajat hakkaavat koulun ja treenien jälkeen sitä pleikkaria aamuyölle saakka. Se on ihan holtitonta, mutta ilmeisesti pakko hyväksyä, kun kerran se pitää pois alkoholin parista. Muuten olisivat kesken kauden koko ajan humalassa. 

Link to comment
Share on other sites

Enkä sitäkään ymmärrä, että yhdellä jos toisella urheilijalla on himassa vaikeaa. Muijan ja perheen kanssa on ongelmia todella monella. Se on kumma ettei tollaista ennen ollut. Nykyajan pelaajat on sellaisia, että kaikki on heille vaikeata. Sitten heitä pitää ymmärtää ja sanoa, että elämässä on muitakin asioita kuin urheilu. Heille maksetaan isoa palkkaa, eivät tee hommiaan kunnolla ja sitten pitää ymmärtää, kun kotona on vaikeata. Ei mee mulla jakeluun. Kyllä se juttu, mistä sen palkan saa, on se mikä on se ykkösjuttu. Muuten pitää vaihtaa henkilö sellaiseen, joka suostuu tekemään hommat kunnolla. 

Link to comment
Share on other sites

Nuorempana kun "urheilin" parikin kertaa päivässä, pelasin firman joukkueessa kaukalopalloa, fudista, lentistä, sählyä, koripalloa ja tietysti juoksin joukkueessa. Pelasin myös pcllä ns. räiskintäpelejä monesti aamuyöhön asti.

 

Nyt kun kunto on huono en pelaa mitään. Pasianssikin väsyttää...……

 

Korrelaatio on selvä, muttei ehkä sittenkään kausaalinen 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Microsoftin etusivulla oli linkki tällaiseen juttuun:

https://www.msn.com/fi-fi/urheilu/jaakiekko/kovia-väitteitä-patrik-laine-haluaa-lyhyen-nhl-diilin-taustalla-erimielisyydet-winnipeg-tähtien-kanssa-–-”ei-tullut-toimeen”/ar-AAEdFDi?ocid=spartanntp

 

Mielenkiintoinen kohta:
 

Lainaa

Taustalla on kiekkogurun mukaan muutaman kärkinimen erilainen suhtautuminen arkisiin asioihin. Se on luonut kitkaa Jetsin sisällä – jos Friedmanin lähteitä on uskominen.

 

– Winnipegissä joukkueen kärkinimien vaatimustaso on kova – heidän mukaan kaikkien on ostettava yhteiset tavoitteet. He kokivat, ettei Laine sitoutunut tarpeeksi. Laine piti osaa heidän vaatimuksistaan naurettavina.

 

Jätkä pelaa pleikkaria yötä päivää ja muiden mielestä ei sitoudu ja Laine pitää naurettavina vaatimuksia olla pelaamatta Fortnitea?
Näin muuten eilen Isossa Omenassa jonkun lelukaupan ikkunassa Fortnite-mainoksen. Sen perusteella tuli sellainen kuva, että peli on jollekin 10-vuotiaille. Ei vaikuta kovin kypsältä tyypiltä tuo Laine. Minä kirjoitin jo 10-vuotiaana peruskoulureformiehdotuksen ja toi jätkä on yli 20v ja pelaa jotain lasten peliä yötäpäivää. Kyllä on maailma muuttunut.

Link to comment
Share on other sites

Itse pelaan paljon vapaa-ajalla. Tai paljon ja paljon. Pari tuntia päivässä keskimäärin. Se on kyl äärimmäisen palkitsevan tuntuista työpäivien, harjoittelujen jälkeen. Silloin, kun treeni polkeee paikallaan niin se on aika "arkinen onnistuminen ja kivaa ongelmanratkaisua". Tälläistä itse en saa esim työelämässä. Yleensä palkka juoksee minä en. Juoksuharjoittelussa saa erilaisia fiiliksiä. Pelit pitää aivot selkeesti "on-moodissa." Tää näkyy kyllä kyvyssä opiskella muita asioita (itse esim opiskelen jazzin soittoa kitaralla tunnin päivässä) aivot toimii... kunnes ne ylikierrostuu... Pelit itselläni poistaa sellaista tunnetta ettei tarvitse passiivista lepoa ja sellaiset jaksot jolloin tulee pelailtua niin näkyy selkeästi juoksemisessa. Kyl jaksaa juosta, mut lepo jää vähemmälle ja huomaa monesti, että joutuu vähän kaipaan omaa fiilistä lähteen liikenteeseen.

 

Pelaaminen on tavallaan todella päihdyttävää, mutta ihan jees ajankulua on.

 

Ps. Joo fortinite on kyl ihan... Paljon siistimpää pelata maailmanvalloitus strategia pelejä, suunnitella miten Suomesta tehdään kommunistinen suur-Suomi ja alistetaan puolet maailmasta sen kauppa-alueen alle. Buahaaa:cool0010:

Link to comment
Share on other sites

En ihan tunne joukkueurheilun maailmaa, mutta olen ollut siinä ajatuksessa, että siinä puhalletaan yhteen hiileen. Ja jossain NHL:ssä ollaan suunnilleen veriveljiä keskenään. Ja sen päälle kyseessä on vielä kovapalkkainen ammatti, joten pomo tuskin on mielissään, jos joku ei oikein kuulu jengiin. 

 

Joo. Parikymppisenä tuli pelailtua strategiapelejä. Välillä ne koukuttivatkin. 

Link to comment
Share on other sites

On 30.1.2019 at 11.09, Baltsu kirjoitti:

Mä en tajua miksi tuollaisia pelejä pitää pelata. Minun nuoruudessani luettiin kirjoja. Jos mulla olisi lapsia, en ostaisi mitään pleikkaria, vaan laittaisin lukemaan hyviä kirjoja. 

 

Tästä pisteet Baltsulle. Meidän perheessä on yksi muutaman vuoden ikäinen juniori. Kaveri on opetettu käyttämään kirjastoa: jo kolmevuotiaana halusi itse lainata lasten tietosanakirjoja. Vaimo on lukenut pojalle n. 200 kirjaa. Kirjastosta tulee lainattua vuositasolla n. 400-500 kirjaa / lehteä, jotka kuuluu aina päikkäri- ja iltasatulukemiseen. Siis materiaalia mitä juniori itse haluaa lainata, ei me vanhemmat.

 

Ei ainakaan yrityksen puutteesta voi meitä vanhempia syyttää. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ongelma on se, että muksulla on kavereita. Tai siis hyvä että on kavereita, mutta joillakin kavereilla on jo kännykät, joissa on pelejä. Kavereilla on myös xbokseja ja pleikkareita. Nyt meidän muksu jo on kovasti pelien perään. On annettu pojan silloin tällöin pelata tabletillani, lähinnä palkkioksi hyvistä teoista ja onnistumisista. 

 

Hänelle luetaan kirjoja ja hän lukee itse kirjoja ja akuja. Hän käy urheiluharkoissa 2 kertaa viikossa ja kerran viikossa uimassa. Liikkuu sen lisäksi ulkona, ja talvella hiihdettiin paljon yhdessä.

 

Pelaaminen tuntuu kuitenkin jo olevan se tärkein juttu. Huumetta ne pelit kai ovat lapselle/nuorelle. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nyt on Tesomassa tehty päätös, no more pleikkari. Toivottavasti keskittyminen lätkässä, ekat pelit ovat olleet hyviä. 

 

Kummallista meininkiä tuollainen, että änärijätkät joutuvat jakamaan huoneen jonkun tyypin kanssa ekat kolme vuotta. Tuohan ei varmaan tulisi muissa lajeissa kuuloonkaan. Itse en ainakaan suostuisi menemään kenenkään kanssa samaan huoneeseen, eikä sitä ole koskaan ehdotettukaan. Kyllähän jokaiselle pitäisi kuulua se lepoaikakin. Kun laittaa oven kiinni, saa lukea, levätä ja nukkua. Jotenkin tuntuu että änärikulttuuri on ikärasismia. Asioita perustellaan sillä, ettei ole ikää. Palkka on huono, huonetta ei saa jne. Silti kelpaa, jos tekee paljon maaleja. Kaiken lisäksi monet organisaatioista ovat äärimmäisen kannattavia, eivät toki kaikki. Kohta tehdään uusi tv-sopimus, mikä nostaa palkkakattoa, mikä nostaa vanhojen pelaajien palkkoja jne. ja tulokkaiden kärvistely jatkuu. 

 

https://www.is.fi/nhl/art-2000006265383.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy