Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu

Pilaako pleikkari urheilijat?

Recommended Posts

Käsittääkseni @Tombe76on selvittänyt, että Patrik Laine on valmiiksi uupunut mennessään otteluihin, kun hän on pelannut koko päivän pleikkarilla ennen peliä. Seurauksena tästä mm.

Lainaa

Laineen pelaamisessa ei ole riittävää, oikeanlaista puristusta, mikä heijastuu virheinä ja yleisenä hitautena. Peliin alkaa tulla salakavalasti turhaa kellumista ja oikomista. Ratkaisut kiekon kanssa eivät tapahdu riittävän räväkästi, mikä on kuolemaksi NHL-askissa.

Laitahyökkääjän yksinkertaisiin velvollisuuksiin esimerkiksi puolustusalueella kuuluu pelata kiekot varmasti siniviivan lähellä, mutta Laine on sortunut usein löperöihin menetyksiin. Nämä ovat täysin perusasioita, joihin pelaaja voi itse vaikuttaa omalla asennoitumisella ja tekemisellään.

https://www.is.fi/nhl/art-2000005982650.html

Tämä ei ole ainoa tapaus. Iltalehdessä luki jopa liiallisen pelaamisen olevan mielenterveyden häiriö.

Lainaa

Maailman terveysjärjestö WHO on luokitellut vakavan ja pitkään jatkuneen videopeliriippuvuuden mielenterveyden häiriöksi. Kyse on oikeasta ongelmasta. WHO:n mukaan pelihäiriön voi tunnistaa kolmesta pääkohdasta:

1. Heikentynyt kontrolli pelaamiseen, jonka merkkejä ovat esimerkiksi pidentyneet pelisessiot.

2. Pelaamisen asettaminen päivittäisten toimien sekä muun elämän edelle.

3. Pelaamisen jatkaminen tai lisääminen kielteisistä seurauksista huolimatta.

Liika pelaaminen voi kuvauksen mukaan vaikuttaa merkittävästi ihmissuhteisiin, perhesuhteisiin, opiskeluun, ammattiin sekä muihin elämän osa-alueisiin.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/201806282201036645

Juniorijoukkueissa on todettu pelaajien joutuneen jatkuvaan ylirasitustilaan tuon pelin pelaamisen vuoksi, koska he eivät ehdi pelaamiseltaan nukkua öisin. Aamulla on treeni, sitten koulu, illalla treenit ja yöt pelataan sotapelisulkeisia. Ihan uskomatonta.

https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000005810701.html

Mä en tajua miksi tuollaisia pelejä pitää pelata. Minun nuoruudessani luettiin kirjoja. Jos mulla olisi lapsia, en ostaisi mitään pleikkaria, vaan laittaisin lukemaan hyviä kirjoja. Tässä käy nyt niin, että nuo urheilijat eivät sivistä itseään ja lopulta heidän urheilu-uransakin menevät mönkään pelaamisen vuoksi. Se on vähän samanlainen ilmiö nyt kuin liiallinen alkoholin tai huumeiden käyttö. Se ottaa vallan koko muusta elämästä. 

Oletteko samaa mieltä vai onko ihan ok hakata pleikkaa yötä päivää?

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Jos mulla olisi lapsia, en ostaisi mitään pleikkaria, vaan laittaisin lukemaan hyviä kirjoja. 

Oletteko samaa mieltä vai onko ihan ok hakata pleikkaa yötä päivää?

Maailman parhaat lasten kasvattajat löytyvät niiden joukosta, joilla ei ole lapsia!

Voisiko olla välimuotoa, esim. niin että Pleikkarilla pelaamisessakin olisi säännöt, siis kuinka paljon yhtäjaksoisesti tai kuinka paljon vuorokaudessa? Ja yöllä mielellään sitten nukutaan.

Patrik Laine saa miettiä asioita ihan itse, hänhän on aikuinen.

• Like 3
  • Haha 1

19 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Maailman parhaat lasten kasvattajat löytyvät niiden joukosta, joilla ei ole lapsia!

Niin joka asiaan on olemassa teoria ja sitä voidaan noudattaa, jos on selkärankaa. Kerropa miksi pleikkaria pitäisi pelata? Se on vähän sama kuin takavuosien mainos siitä, kuinka nuori menee hunningolle, jos hän saa kitaran ja tulee kunnollinen, jos saa viulun. Miksi joku vanhemmista saa haluaa lapsestaan epämääräistä pitkätukkaa. 

Tuollaista pleikkaripeliä ei voi pelata vähän, koska pärjätäkseen siinä jollain tavalla, vaatii se älytöntä pelaamismäärää. Jos haluaa pelata vähän, kannattaa pelata esim. pöytälätkää tai lautapelejä. 

Minun kasvatusmallini olisi kyllä menestykäs. Opettaisin kaikki olennaiset taidot, laittaisin hänet ranskankieliseen leikkikouluun ja saksalaiseen kouluun. Lisäksi minulla on tuhansien niteiden kirjasto, joten ei tarvitsisi lukea mitään höpöhöpöjuttuja. Jos olisin opetusministeri, muuttaisin opetussuunnitelmaa ja tekisin peruskoulusta vähintään 10 kertaa vaativamman. Se on nimittäin ihan pelleilyä ja ajanhukkaa, eikä siellä opiskella oikeastaan ollenkaan. Koska en ole ministeri, niin kotona olisi ihan eriluokan opetussuunnitelma käytössä. Vaatimustaso olisi omaa luokkaansa. En ole ns. mikään lökäpöksy ja minun älykkyydelläni varustetut jälkeläiset yhdistettynä minun motivaatiollani saada heidät käyttämään aikansa opiskeluun, tuottaisi tuloksia. 

Minusta nyt on tarpeeksi näyttöä, että pleikkari on ongelma. Ainakin urheilijoiden keskuudessa. 

• Haha 5

58 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Voisiko olla välimuotoa, esim. niin että Pleikkarilla pelaamisessakin olisi säännöt, siis kuinka paljon yhtäjaksoisesti tai kuinka paljon vuorokaudessa? Ja yöllä mielellään sitten nukutaan.

Patrik Laine saa miettiä asioita ihan itse, hänhän on aikuinen.

Tuo on pottonen niin totta, pahimmat jeesustelijan kasvatukseen löytyy niistä joilla ei ole lapsia. Meillä on pelaamisella rajat ja että pääsee pelaamaan se edellyttää tiettyjen muiden toimintojen valmiutta, esim läksyt tehtynä.

Pelaamisella on myös myönteisiä vaikutuksia joten tuo negaatio ei ole se ainoa vaikutus.

@Baltsun jälkeläinen joko a) alkaisi kapinoimaan vanhempiaan ryhtyen vasemmistolaiseksi tai viher hipiksi b) karkaisi kotoa c) vetäsi baltsua turpaan kun siihen kykenisi

edit:

näyttää nuo huippu pelaajat tienaavan ihan ok tasoa, ei taida yksikään juoksija suomessa päästä miljoona tileille

55 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Vaatimustaso olisi omaa luokkaansa. En ole ns. mikään lökäpöksy ja minun älykkyydelläni varustetut jälkeläiset yhdistettynä minun motivaatiollani saada heidät käyttämään aikansa opiskeluun, tuottaisi tuloksia. 

Saat tälle tarinalle heti lisää uskottavuutta kun kerrot minkälaisia tuloksia olet itse saavuttanut tuolla ”minun älykkyydelläni ja minun motivaatiollani”.  Siis jotain enemmän kuin kauppakorkeakoulussa opiskelua 20 vuotta sitten...

En mä ole sen kummemmin asiaa selvitellyt, mutta osui tuossa silmään, että ennen viime öistä Bostonia vastaan käytyä vieraspeliä, Pateen linkitetty nimimerkki hakkasi yhtä tiettyä peliä (Fortnite) paikallista aikaa ~ klo 10-12 ja sitten jatkoi vielä klo 13-15. Peli alkoi Bostonissa klo 19 paikallista aikaa. 

Kyseenalaistin vain huippu-urheilijan valmistautumisen peliin. Ja perseelleenhän se sitten lopulta menikin... mennyt jo aika pitkään.

Samoin esim. all stars tauon aikana, Lainen huhuttu nimimerkki pelasi 44 peliä tätä Fortniteä yhdessä päivässä (!). Sitten tietty muut pelit päälle. Puhutaan siis valtavasta pelimäärästä.

Olen sitä mieltä että äärimmäisellä huipulla, lajista riippumatta, ei voi antaa tasoitusta esim. unen määrän suhteen tai ruokavaliossa. Ehkä se onnistui 15v sitten, mutta ei enää v.2019. Ja todistettu on kai että monien tuntien pleikan hakkaaminen vaikuttaa mm. unen laatuun.

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Tuollaista pleikkaripeliä ei voi pelata vähän...

minun älykkyydelläni varustetut jälkeläiset yhdistettynä minun motivaatiollani saada heidät käyttämään aikansa opiskeluun, tuottaisi tuloksia. 

Kyllä sitä silloin aikoinaan pystyi poikani kavereiden kanssa pelaamaan sopivasti. Sitten ne viikarit usein keksivät lähteä ulos urheilemaan ennenkuin ehdin sanoa mitään.

Älykkääksi ihmiseksi sinulla on välillä hyvin rajoittunut mieli. Miehän käytin kasvatuksessa sellaista Lieksa!-maalaisjärkeä, sitä voi käyttää kun ei ole liian älykäs. Niin ja nykyisin on kuulemma sellaisia äänikirjojakin, ei tarvitse kauhean isoa kirjahyllyä! Poikanikin on kuunnellut kahden huumeveikon (Karalahti ja Jantunen) muistelmat jokin aikaa sitten.

Patrik Laine tekee aikuisena omat valintansa, mutta ei ole ilmeisesti oivaltanut vielä sitä, mitä ammattilaisurheilu vaatii.

• Like 2

7 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mä en tajua miksi tuollaisia pelejä pitää pelata. Minun nuoruudessani luettiin kirjoja. Jos mulla olisi lapsia, en ostaisi mitään pleikkaria, vaan laittaisin lukemaan hyviä kirjoja.

En tietenkään tiedä, mutta voihan se olla, että Patrik Laineenkaan vanhemmat eivät ole ostaneet hänelle pleikkaria, vaan poitsu on itse säästänyt viikkorahoistaan tarvittavat massit, ja siinähän on vanhemmilla silloin konstit vähissä.

• Like 1

ensin täytyy tehdä jälkeläiset.. ja vasta sitten alkaa kasvattamaan -elämään lasten 

kanssa..tietenkin neuvoja voi ottaa vastaan ja kenties kokeilla toimivuutta kentällä... patrik on aikuinen..täytys ite miettii pelaamista..

pienemmille lapsille voi asettaa rajoja..mitkä koskevat vaikka pleikal 

pelaamista...kun lapset kasvavat oma tahto alkaa tulemaan enemmän 

esiin..eikä silloin lapsia voi pakottaa tekemään jotain..vaikka se olisi 

kuinka älyllistä toimintaa tahansa...

Vastaus ketjun otsikkona olevaan kysymykseen: Pilaa. Tietenkin. Kaikki.

Tässä kohden voi todeta että ennen kaikki oli paremmin. Ensinnäkään kotona ei ollut pelikoneita, kun oli kakara. Eikun pihalle pelaamaan tossulätkää, joen rantaan hyppäämään minisuksilla mäkeä, ulkojäälle lämimään, potkimaan palloa, hyppäämään korkeutta, heitteleen korista, mitä tahansa! Ja jos kaverilla oli kuusnepa kasettiasemalla, niin Winter gamesia laitaillessa ehti hyppäämään lukuisia hyppyjä pihalle tehdystä hyppyristä! Niii!