Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Baltsu

Nimmari-/selfieketju

Recommended Posts

Nyt jos Imatralla sm-hiihdoissa haetaan nimmareita tai selfieitä maailman tähdiltä, niin avaan aiheesta uuden konkreettisen penkkiurheiluketjun.

Kerron samalla omat kokemukseni. Kerran olen pyytänyt nimmarin, se oli Hankirallin yhteydessä varmaan 1983. Autot tulivat illalla Rantasipi Aulangon pihaan ja satuttiin olemaan samassa hotellissa silloin. Mutsi sanoi sitten mulle ja broidille "menkää pyytää nimmari", kun katottiin niitä autoja siinä pihalla. Audi Quattro oli siihen aikaan paras ralliauto ja tuossa rallissa sillä ajoi Lasse Lampi, joka oli siihen aikaan sellainen kotimaan jyrä, joka voitti aina sm-rallit, muttei päässyt ajamaan mm-ralleja. No pyydettiin häneltä nimmarit ja saatiinkin ne, mutta minä en ainakaan tajunnut, mikä idea nimmareissa on, joten en ole sen jälkeen pyytänyt keneltäkään sellaista. En ole ollut myöskään julkkisten kanssa selfieissä. Nimmareiden kanssa kävi vähän kuin Vakioveikkauksen kanssa. Lopetin senkin yhteen kertaan. Pelasin 1992 EM-kisojen aikana 64 rivin järjestelmän ja voitin 220 markkaa. Ajattelin, että tämähän sujui hyvin, on syytä poistua lajin parista voittamattomana. Sen jälkeen en ole pelannut.

Yllytän nyt siis sellaiseen harrastukseen, jota en itse ainakaan tällä hetkellä harrasta.

Teemu Selänteen nimmarin olen saanut kaksikin kertaa. Teukka Salamana Neste Rallissa ajanut Teemu jakoi nimmareita kisan jälkeen maalialueella ja satuin olemaan sopivasti hollilla ja reagoin nopeasti, kun ilmoitettiin nimmarimahdollisuudesta.

En muista keneltäkään muulta koskaan pyytäneeni nimmaria, mitä nyt töissä joskus toimarin nimmaria tärkeisiin dokumetteihin.

• Like 1

Varsinaisesti ensimmäinen nimmari oli Lasse Vireniltä joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Lasse oli jossain Keski-Uudenmaan urheilijoiden juhlassa ja jakoi nimmareita. Menin jonoon, ja kun vuoro tuli, ilmeni että minulla olisi pitänyt olla oma kynä (pieni vihko löytyi). No, jonon perään ja uusi yritys joka onnistui. Paikalla oli joku näyttelijäkin, olisikohan ollut Marjukka Halttunen jolta myös taisin saada nimmarin. Sen jälkeen en ole vapaaehtoisesti nimmareita pyydellyt eivätkä nuokaan ehkä ole enää tallessa. Töissä olen saanut nimmareita ja jakanut riittävästi.

• Like 1

Yksi nimmari on ja sitäkään en pyytänyt. Musiikkiliikkeessä oli kitaristi Ben Granfelt ja hänellä oli sinkku CD:tä ja jakoi niitä ilmaiseksi

ja laittoi nimen tuohon. Virenin nimmarin saisi helposti, kun Lassen Hölkässä hän on aina paikalla. Viimeksi tuli kyllä pyydettyä häneltä talouspaperia, kun oli mennyt geelit naamalle ja räät poskelle...ja paidan häneltä sai myös.

Mitäs sitten jos joku kieltäytyisi ja sanoisi, että painu v..uun ? Suomessahan on ollut se kuuluisa nimikirjoitusten metsästäjä eikös se kuollut joku aika sitten ja muistaakseni hesasta ? Ainakin hänen Elvis nimmarista voisi pikkuisen olla kateellinen, niitä ei enää saa.

Mahtava ketju! Yhden kerran muistan varmasti: Pienessä Paltamon kunnassa järjestettiin ihan kv-tason hiihtokisat joskus 80-luvun puolessa välissä (ja monena vuonna ennen sitäkin). Olin alakouluikäinen. Paikalla oli sellaisia kuuluisuuksia kuin Juha Mieto, Maurilio DeZolt, ehkä Girogio Vanzetta, muistaakseni Kari Ristanen, oisko ollut Härkönenkin joka oli juuri voittanut maailmanmestaruuden, ja en ole ihan varma mutta joku italialainen hiihtokaunotar? Sain monen monta huippuhiihtäjän nimmaria, joilla en tehnyt oikeasti yhtään mitään. Mutta olin onnellinen!

Tähän aikaan muuten koulussa katsottiin AINA hiihdon arvokisat telkkarista luokassa, jos oli suomalaisia mukana. Ja ainahan silloin oli; huipulla.

Vuonna 1995 innostuin jostain syystä keräämään Göteborgin MM-kisoissa aika monta nimmaria, mm. Haile Gebreselassielta, Ato Boldonilta, Roger Kingdomilta, Mikaela Ingbergiltä ja muutamalta muultakin. Myöhemminkin olen saanut joitakin, ainakin Virpi Kuituselta, Anssi Koivurannalta ja Antti Ruuskaselta. Lisäksi hyllyssä on Gordon Pirien "Running Wild" jossa miehen nimikirjoitus vuodelta 1965.

Joo olenhan minäkin nimmari saanut. Se oli 70-luvun puolivälissä kun Mikko Alatalo oli Oulussa...olikohan se Akateminen kirjakauppa siinä trotuaarilla missä on se iso kivipallo nykyään.

Mikko siinä aulassa soitteli kitaraa ja lauleskeli ja sanoi sitten "Kirjoitellaans taas.." mietin että mitä kirjoitellaan?? sitten porukka ympärilä alkoi lähestyä Mikkoa ja minä siinä porukan mukana ja sain jonkun paperinpalan jossa oli hänen nimmarinsa. En kyllä ymmärtäny koko juttua ja hukkasin sen paperipalan varmaan aika äkkiä:)

Nii vai pitikö nää olla vain urheluaiheiset nimmarit🙊 Noh en osaa poistaa tätä niin tehköön sen valvoja sitte...

• Like 1

15 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Virenin nimmarin saisi helposti, kun Lassen Hölkässä hän on aina paikalla. 

mä en nähnyt Viréniä, kun olin siellä 2012. Joku aika sitten jouduin tekemään pienen selvityksen Lassen elämänvaiheista, kun yksi jenkki kysyi multa vieläkös se Virén on poliisina, kun oli lukenut jotain 70-luvun lehteä tai kirjaa, jossa oli kerrottu Lassen toimivan poliisina.

12 tuntia sitten, PaHa kirjoitti:

Tähän aikaan muuten koulussa katsottiin AINA hiihdon arvokisat telkkarista luokassa, jos oli suomalaisia mukana. Ja ainahan silloin oli; huipulla.

joo valot luokasta pois ja sellainen kaappi avattiin, missä se televisio oli lukkojen takana piilossa. Meillä katsottiin ainakin 1982-1985 mm-hiihdot ja 1984 olympialaiset koulussa televisiosta. Mieleenpainuvin tapahtuma oli Oslon kisojen miesten viesti. Muistan vieläkin sen, että Pål Gunnar Mikkelsplass hiihti jonnekin lepikkoon ja kisassa sekä kulta että pronssi jaettiin. 1988 Soulin kisat olivat viimeinen urheilutapahtuma, jota meillä koulussa katsottiin. Yläasteella aamuisin oli jotain kisatapahtumia käynnissä, joten niitä tsiigattiin.

Ne valmiiksi painetut nimmarit ovat huvittavia. Mulla on ollut niitä muutamia. Jostain syystä kulkeutunut mulle, mutta olen heittänyt ne pois. Mulla oli mm. valkoisen talon johonkin käyntikorttiin valmiiksi painettu Hillary Clintonin nimmari, vaikken ole edes demokraatti. Kerran sain jostain jonkun perhanan suihkugeelin ostettuani jonkun Lumenen tai Nivean tai vastaavan kiekon, jossa on Mikko Koivun nimmari hopealla värillä painettuna. Lätkämailaa mulla ei ole ollut 90-luvun alun jälkeen, mutta jos joskus jostain maila löytää, niin menen jonnekin jäälle ja lämäsen sen kiekon niin kovaa lumihankeen kuin osaan. Olettaen että se kiekko löytyy jostain. Mun squashmailaan ja sen mailan suojapussiin oli painettu Jahangir Khanin nimmari.

Nyt muuten unohtui yksi juttu. On mulla oikeitakin nimmareita ollut, joita en ole pyytänyt, vaan jotka asianomaiset ovat mulle lähettäneet. Raimo Ilaskivi lähetti mulle vaalien jälkeen kirjansa ja siinä oli joku kiitoskortti välissä, jossa oli hänen nimmarinsa. Kaiken lisäksi tuin noissa vaaleissa Salolaista. 2000 jenkkien pressanvaalien jälkeen CNN:n Judy Woodruff lähetti mulle kanssa jonkun kortin, johon hän oli laittanut nimmarinsa. Niin ja joissain kirjoissa mulla on jonkun omistuskirjoitus. Saattaa noita olla muitakin, en oikein muista, kun en ole pitänyt millään tavalla oleellisena tai tärkeänä asiana, että postia avatessani huomaan, että joku lähetti jonkun. Kai niitä joku myy jossain eBayssa tai jotain, mutta mä heitän tollaiset roskiin.

Taisin joskus tämän kuvan tänne foorumille laittaa, mutta kerran tuli tämmöinen selfie ketju,niin laitetaan uudestaan. Kuvassa minä,isä, serkku ja Emil Zatopek,joka voitti Helsingin Olympialaisissa 5000 m, 10 000 m ja maratonin. Eemeli oli käymässä maailman navalla 1970-80 lukujen vaihteessa.

20190130_135257.thumb.jpg.4f30edeb09239c5cfaed94ac377f5ff2.jpg

• Like 8