Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joukor

Lailliset lisäaineet käyttöön

Recommended Posts

Mullakin tulee kramppeja lähinnä uinnissa. Jos on ollut ensin juoksemassa ja menee altaaseen, niin jonkun käännöksen jälkeen sieltä kaakelista ponnistaessa saattaa krampata huolella. Olen aina luullut, että se johtuu siitä, että energiat ovat lopussa, mutta nestehukka on hyvä selitys. Siinähän on välissä tullut saunottuakin. 

• Like 1

10 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mullakin tulee kramppeja lähinnä uinnissa. Jos on ollut ensin juoksemassa ja menee altaaseen, niin jonkun käännöksen jälkeen sieltä kaakelista ponnistaessa saattaa krampata huolella. Olen aina luullut, että se johtuu siitä, että energiat ovat lopussa, mutta nestehukka on hyvä selitys. Siinähän on välissä tullut saunottuakin. 

Mulla sama. Ei auta nesteytys eikä magnesium. Pohjelihaksen aineenvaihto jotenkin tukossa ja johtunee jostain muusta. Hierojan mukaan se lihas mikä koukistaa varvasta.  Jalkapohjaan tulee se kramppi päätykaakelista liikaa ponnistettaessa

• Like 1

16 minuuttia sitten, Tarkki kirjoitti:

Jalkapohjaan tulee se kramppi päätykaakelista liikaa ponnistettaessa

mulla se kramppi tulee pohkeeseen ja uinti pitää lopettaa välittömästi. Ei vain pysty uimaan eteenpäin, vaan on pakko ottaa niistä rataköysistä kiinni. Sen jälkeen nilkutan pois altaasta vetämällä rintauintia vain käsillä. Fiilis on vähän sama kuin jos autosta olisi puhjennut rengas kesken ajon.

40 minuuttia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Mielestäni tässä järjestyksessä:

1. Rasitus, johon lihas ei ole tottunut.

2. Nestehukka

3. Suolot jne.

Viitisen raakaa kananmunaa keltuaisineen + pari rkl macajauhetta heti kovan juoksuharjoituksen päälle siihen vasteikkunaan on nopea "pommi" korjaamaan lihasvaurioita eli rakentamaan. Puoli tuntia myöhemmin normaali ateriointi. 

Kananmunasta raakana tulee muistaakseni se 33% läpi, kuten raakaruuan kanssa käy yleensäkin, en sitten tiedä mikä osa tästä on valkuaista ja mikä osa keltuaista. Tuohan on vanhan koulukunnan toimintaa mutta tieteellinen näyttö ei oikein tue sitä että että raakana nautittu kananmuna olisi mitenkään tehokas ja hitaamminhan se imeytyy koska on raakaa. Toki on nopea valmistaa ja nauttia! Vaiko "nauttia"? Mutta aikaan jolloin ei vielä palautusjauheita jossa on hera ja malto sekaisin, tuo on varmaan ollutkin aika toimiva ratkaisu. Nopea ja helppo, ja luonnetta karaiseva!

Fysiologisesti tämä menee niin että proteiini estää hajoamista, eli ylläpitää vanhaa, ja hiilihydraatit rakentaa uutta. Mutta ei tuosta kannata salatiedettä tehdä, kumpaakin treenin perään niin hyvä tulee. Hyvä suhdeluku on 1:3, kuten palautusjauheissa yleensä tuppaa olemaan. 

8 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

mulla se kramppi tulee pohkeeseen ja uinti pitää lopettaa välittömästi. Ei vain pysty uimaan eteenpäin, vaan on pakko ottaa niistä rataköysistä kiinni. Sen jälkeen nilkutan pois altaasta vetämällä rintauintia vain käsillä. Fiilis on vähän sama kuin jos autosta olisi puhjennut rengas kesken ajon.

Itsellä on tämä sama "ongelma". Asian olen tulkinnut johtuvan erittäin kireistä nilkoista, joiden "ansiosta" pohkeella pitää painaa nilkka suoraksi oikeaan uintiasentoon päästäkseen. Tuo kramppi on turkasen inhottava, mutta ei kyllä itselläni estä uimista vaikka siltä se voimakkaasti tuntuukin. Krampin tullessa uin vaan nilkka käännettynä "kävelyasentoon" kunnes kramppi vähän laukeaa, tuohan tietysti rikkoo vauhdin ja uintiasennon, mutta eipähän tarvitse lopettaa kesken. Joskus menee 25m, joskus 50m kunnes kramppi laukeaa. Tuon jälkeen voi yleensä uida ihan normaalisti taas seuraavat 500+m kunnes kramppi uusii. Tuota olen saanut ehkäistyä nilkkoja venyttelemällä ja nykyään kramppi on enemmän poikkeus kuin sääntö, ehkä kerran kuussa tulee enää kun aiemmin kerran harjoituksessa keskiarvoisesti.

• Like 1

eipä tartte mitään raakoja kananmunia vetää, kun ottaa oluen kovan treenin tai kisan jälkeen. Ei ehkä karaise niin kuin raaka kananmuna, mutta ihan sama. Karaisen itseäni "hakkaamalla päätä seinään".

Nyt on muuten yksi kokeilu estämään nestehukkaa kovempien treenien ja pitkisten jälkeen. Kun olen ollut juoksumatolla ja lähden saunomaan, niin otan yhden pullollisen Bonaquaa tai Novellea mukaan löylyihin. En yleensä treenatessa tai sen jälkeenkään kovinkaan paljon juo, joten olen kokenut saunomisen vähän rankaksi. Tämä tuntuu ehkä auttavan. Tosin ihmettelen sitä, että niissä pulloissa lukee etiketissä tyyliin jokaisen kohdalla 0%. Olen luullut, että kivennäisvesissä on niitä kivennäisiä tai mineraaleja tai jotain hyödyllistä, mutta nollaa näyttää kaikki. 

8 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Punajuuren suorituskykyä lisäävästä vaikutuksesta olen kyllä aikaisemminkin kuullut, punajuuri kun vaikuttaa hapenottokykyyn positiivisesti. Tuo on nyt sitten tieteellisesti ihmiskokeilla vahvistettu. 

Lasi punajuurimehua parantaa suorituskykyä vitosen lenkillä 1,5 % ( Runners world ) ja säännöllisesti nautittuna teho senkun vaan paranee, puhutaan jopa 16 % paremmasta loppuajasta. Aika paljon muuten tuo 16 %. 

Tarkemmin aiheesta

MTV n juttu

Mielenkiintoista. Mitäs muita laillisia ja kestävyyttä/vauhtia tehostavia aineita löytyy ? 

Ai että jos 20min@5km muuttuu 16.xx vitoseen kun alan litkimään mukin punajuurimehua säännöllisesti.

Ajatella mitä se tekisi 13.30 5km menijälle 😂😂

• Haha 1

3 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Ai että jos 20min@5km muuttuu 16.xx vitoseen kun alan litkimään mukin punajuurimehua säännöllisesti.

Ajatella mitä se tekisi 13.30 5km menijälle 😂😂

Joo, tai jos sitä jois kolme litraa päivässä, niin olis maalissa heti. 

• Like 2
  • Haha 1

Pohkeet kramppaavat usein pitkien juoksulenkkien jälkeisinä öinä mikä on paitsi tuskallusta myös ikävää koska yöuni saattaa katketa. 

Melkein hankalampi tosiasia on se että pitkissä hiihtokilpailuissa vatsalihas kramppaa kisan loppupuolella. Kun alkaa loppuveto ja olisi kiva napsia "päänahkoja", saattaa joutua antamaan periksi, koska tuska on melkoinen. Otan juotavaa joka juottoasemalla ja nautin suolaa, mutta useimmiten ne krampit tulevat. 

Pohkeet kramppaavat usein pitkien juoksulenkkien jälkeisinä öinä mikä on paitsi tuskallusta myös ikävää koska yöuni saattaa katketa. 

Melkein hankalampi tosiasia on se että pitkissä hiihtokilpailuissa vatsalihas kramppaa kisan loppupuolella. Kun alkaa loppuveto ja olisi kiva napsia "päänahkoja", saattaa joutua antamaan periksi, koska tuska on melkoinen. Otan juotavaa joka juottoasemalla ja nautin suolaa, mutta useimmiten ne krampit tulevat.