Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
AnttiSn

Kisojen aikataulutus ja harjoitukset kisojen läheisyydessä

Recommended Posts

En löytänyt tämmöistä aiheen tynkää, joten ajattelin olevan aiheellista pistää uusi aihe pystyyn. Eli voitaisiin keskustella siitä, miten on järkevää aikatauluttaa pidemmän matkan tri-kisoja toisten läheisyyteen ja miten tämmöisessä "kisa paketissa" sitten on aiheellista harjoitella, etenkin ajoittaa ne kovimmat ja pisimmät treeniviikot kisojen suhteen.

 

Oma tilanne olisi sellainen, että olisi tarkoitus osallistua kesäkuun lopussa Lahti HIMlle. Päätähtäin kuitenkin elokuun Tahkon täydellä matkalla. Tuota puolimatkaa ennen olisi kiva käydä pyörittelemässä Pirkan pyöräily, se osuisi kolme viikkoa ennen Lahden kisaa. Meneekö tuo liian lähelle? Tarkoitus olisi ajella melko pitkälle yksin ja IM tehoilla tuo 215km. Sinällään tuo on jo siis kohtuu kova harjoitus, mutta äkkiä arvioisin, ettei tuosta kyllä kovin montaa päivää pitäisi kestää palautua. Harjoitusohjelmaan tuo osuisi kuin nakutettu viimeisellä kovalle viikolle ennen HIM kisaa.

 

Sitten tuleekin se jännempi juttu. Eli pitäisi miettiä ainakin jonkin sortin sapluuna, miten harjoitella 5 vko noiden puolen matkan ja täyden matkan kisojen välissä. Omassa ohjelmassa mennään TSS laskien ja piikit olisi alustavassa raapustelmassa noin 1100 TSS, mutta uskoisin meneväni hivenen yli tuosta. Mutta kuitenkin, näin mennään suunnitelmassa pätkä ennen kisaa ja sitten tuo väli:

3-9.6: pirkan pyöräily   1080 TSS

10-16.6. keventelyä       760 TSS

17-23.6. keventelyä       640 TSS

24-30.6. Lahti HIM        640 TSS

1-7.7. lepäilyä                640 TSS

8-14.7. kovaa reeniä   1080 TSS

15-21.7. kovaa reeniä 1080 TSS

22-28.7. kevennystä      760 TSS

29.8-4.8. kevennystä     640 TSS

5-11.8. Tahko IM            640 TSS

 

Omasta mielestä tässä suunnitelmassa tuo väli on aika konservatiivisesti otettu, eli kysyisin uskaltaako tuossa mennä kovempaa? Tarvitseeko kokonaisen viikon toipumiseen puolikkaalta ja toisaalta tarvitsenko kaksi keventävää viikkoa, jos en ole saanut kuin 2-2.5 kovaa viikkoa tuohon alle? TrainingPeaksiin nuo olen naputellut ja näyttäisi puolikkaalle CTL=119, form=24 ja täydelle matkalle CTL=114 ja form=19. Eli noiden lukujen mukaan olisin paremmassa iskussa todennäköisesti jo puolikkaalla! Miten tätä palapeliä nyt uskaltaisi kiepauttaa, että tuon piikin saisi käännettyä tuonne täydelle matkalle? Niin ja saa toki muutkin esittää omia palapelejään tässä, se oli ketjun idea. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

itehän tuon tietää - ja tuntee riittääkö viikko toipumiseen..kuullostaisi

 ihan riittävältä ajalta...tehot on tietty määrän ohella yksilöllisiä..ja riippuu

 miten on pohjaa tehty..juoksus pysty nuorempana juoksee aika paljon määrää..

 ja  monta teho reeniä joka viikko..pk kaudel tietty hitaammat tehot..+ palautukset hieman pidemmät..

jos palautuu tehoista määrään lisäksi..en nää syytä miks tehoja ei vois laittaa lisää koneeseen...tietty loukkaatumis riski kasvaa jos mennään liian tapissa ...liian pitkiä jaksoja..jos yksi tai useampi pää kisa menee

hyvin eikä loukkaatumisia tule..ja vire reenaamiseen säilyy..silloin on 

onnistuttu hyvin..jos pääsee podiumille..aina vaan paranee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuossa vaiheessa noilla 1080TSS viikoilla enemmän kuin joka toinen harjoitus sisältää tehollisesti VKta. Jossain kohdin mennään tehoharjoitus/pvä tahdilla eli noin kolme kovempaa harjoitusta per laji. Ehkä parempi jättää tuo vain auki ja katsoa sitten käytännössä mitä pystyy tekemään. Ja oppia sitten virheistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Tarttetko todella 2 viikkoa taperiä puolikkaalle ? Pirkan jälkeen ottaisin 2-3 päivää täyttä lepoa, 2-3 päivää  kevyttä palauttavaa treeniä ja treenaisin viikon ajan normaalisti ja viikonlopulta aloittaisin keventelyn Lahteen. Tai Pirkan jälkeen toinen 1080tss viikko ja parin viikon keventelyt (760,640tss) riippuen mitä reeniä on toukokuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa tuo keventelyn tarve ja toisaalta palautuminen olla aika yksilöllistä, eli sopiva tapa löytyy kokeilemalla. Minusta 3 viikkoa ennen tärkeämpää kisaa kova treenimuotoinen kisa ei ole lainkaan liian lähellä vaikka kesto olisikin 6 h tai ylikin. Sen jälkeen kevyempää niin kauan että alkaa taas kulkea.

 

En osaa suoraan TSS arvoja arvioida, mutta veikkaisin että ainakin puolikkaalle lyhyempikin kevennys riittää, ellei sitä ennen ole jakso josta on jäänyt paljon kuormitusta kehoon kytemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan tuohon Pirkan pyöräilyyn tullaan kolmannella kovalla 1080 TSS viikolla. Ja siihen perään olisi periaatteessa vielä yksi kevyt viikko siihen blokkiin, mutta ajattelin korvata tuon kevyen viikon suoraan keventelyllä kuten tuossa yllä onkin esitetty. Keventely ei todellakaan ole lepoa, vaan rauhallista siirtymää kovasta puurtamisesta kohti kevyttä viikkoa. 

 

Toinen asia, minkä takia haluaisin pitää tuon kahden viikon keventelyn on, että viime vuonna meni reisille kisaan valmistautuminen ja oma ajatus tällä hetkellä on se, ettei se johtunut keventelystä -> haluaisin vielä käyttää tuon puolikkaan kisan tarkistaakseni, että tuo keventely on tosiaan toimiva mulle. Harmillisesti tuo täysmatka tulee noin pian, siihen olisi hyvä saada esim. 7vko blokki parilla kovemmalla jaksolla. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites viime vuotiset tss lukemat ja mikä fiilis niistä, miten keventelyt toimi mihin tahansa kisaan ja kuinka palkon keventelit mihinkin - kuinka se näkyi tekemisessä? 

 

Voisin katsella joku päivä omia muistioita, miten oon mihinkin kisaan keventänyt. Puolikkaalle arviolta n. 1vko tosi kevyttä on yleensä toiminut, ja viimeinen kovempi jakso päättyy n. 10pv ennen kisaa, viimeinen kovempi juoksutreeni (esim. 5km kovaa juoksua) osuu n. 1vko ennen kisaa, kovempi pyörä voi olla vielä 5pv ennen kisaa ja uinti 4pv ennen kisaa, matkat toki luokkaa sprinttimatkat ja vauhti vähän puolimatkaa kovempaa. 10pv aikaisemmin ei ihan hurjasti ole tullut kevennettyä. Toki kuormasta riippuu, form yleensä tainnut päätyä vähän plussalle (5-15).

 

Havaijille sitten olikin kevennys käytännön syistäkin pidempi, mutta olisikohan viimeinen kovempi treenijakso loppunut n. 3vko ennen kisaa, sitten keventelyviikko ennen matkaa ja paikanpäällä keventelyä sitten se vajaa 2vko, sis. Pari 3h pyörää (n. 100km) kisavauhtia ja pari juoksua 10-15km lähellä kisavauhtia ja muuten kevyttä uintia muutamilla satasilla höystettynä. Suomessa voisi uintia jatkaa helpommin paljon lähemmäs kisaa, viimeiselle viikolle asti (altaassa vaan tehotreenit onnistuu paremmin).

 

rohkeasti oon mennyt aika ryminällä usein kisaan, eli nopeahko keventely on toiminut hyvin, tosin havaijilta voin sen päätellä, ettei se nyt huonosti mennyt pidemmänkään kaavan kautta. Siellä form taisi olla lähellä +20 tasoa ellei jopa yli (mielestäni täydelle matkalle parempi olla liian palautunut kuin vähän liian vähän! Puolikkaalla ei välttämättä kostaudu samalla tavalla).

 

eli summasummarum: katso taaksepäin, niin isoihin kuin pieniin kisoihin, millainen kulku oli (toki tahkolla sulla muutakin vaivaa kuin puutteellinen kunto), ja ehdit hyvin tehdä keväälläkin esim. Lyhyemmän keventelyjakson, jossa teet pitkän kisasimulaation lopussa (esim. 7-10pv keventely, jopa lyhyempi) ja katsoa, miten jaksaa. 

 

Mitä tulee palautumiseen, niin kroppa kertoo, eikä liiaksi pidä suunnitelmaa noudattaa, tai meet ojasta allikkoon tuossa välissä. Itselle puolikkaalta noin viikon palauttelu (kevyttä uintia, pyöräilyä ja kävelyä, pari täyttä lepopäivää kisaa seuraavalla viikolla ja loppuviikosta voi kokeilla juoksuakin), Pirkasta varmaan riittää paljon vähempikin palauttelu, mitä itse ajattelen, kun olen ajanut 4-5h im tehoisia pyöräilyjä - seuraava päivä kevyempi ja sit taas mennään! Tss tulee kuitenkin ”vain” se n. 250-280, ja iskutus puuttuu. Toki jos sulla alla oikeasti kovaa treeniä 3vko jo pohjilla (parin päivän keventely Pirkkaan?), niin voi vaatia pari ekstrapäivää, mut uskoisin senkin riittävän. Kuuntelu on tärkein, ettei aja itseään alipalautumistilaan kisojen välissä, jolloin mikään keventely ennen kisaa ei riitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy