Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

52 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

Sepon tässä yhteydessä mainitsin lähinnä siksi, että minua hieman ärsytti Sepon tapa kategorisesti dumata kaikki matolla kävelijät ilman tietoa itse kunkin taustoista ja motiiveista.

Ne taustat ja motiivit tuli kyllä selväksi siinä viestissä. Toki jos sen viestin sisällön sisäistäisi niin jäisi pois tuo tahallaan väärin ymmärtämisen mukanaan tuoma ilo. 

5 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Etkö FG tiedä, että sähkö tulee töpselistä? Ei se saastuta. 

Alkoikin kiinnostaa tämä asia, joten vähän tutkin. 

Löysin tiedon, jonka mukaan juoksumattojen sähkönkulutus on keskimäärin 600-700 w (vaikka toki maksimiteho aika paljon isompi onkin). Sähköntuotannon co2 päästöt olivat Suomessa vuonna 2018 105 g/kW. Uusien, vuonna 2018 rekisteröityjen, autojen keskimääräiset päästöt ovat 117, 4 g/km. Tunti juoksumatolla siis tuottaa 73,5 gramman hiilidioksidipäästöt ja reilu puolitoista tuntia (1.36) kestävä rypistys tuottaa saman verran päästöjä kuin yhden kilometrin ajaminen uudella autolla.

En näkisi, että mattojuoksu (tai kävely) on ensimmäisenä suistamassa planeettaamme tärviöön, vaikka se monella tapaa tyhmää saattaa muuten ollakin.

4 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Ne taustat ja motiivit tuli kyllä selväksi siinä viestissä. Toki jos sen viestin sisällön sisäistäisi niin jäisi pois tuo tahallaan väärin ymmärtämisen mukanaan tuoma ilo. 

Siis tästäkö viestistä minun pitäisi ymmärtää, että sinulla on tieto näiden matolla kävelijöiden taustoista ja motiiveista:

On 29.1.2019 at 09.43, Seppo kirjoitti:

Siis nämä on ihan reippaita nuoria miehiä, 18-25v. Tulevat siihen matolle ja kävelevät siinä 5-15min sillai löntystellen. Sitten menevät ja iskevät penkkiin 80-100kg tai menevät vääntämään jalkakyykkyjä. Siellä ei ole näkynyt YHTÄÄN sellaista jolla olisi joku rajoite. Kaikki ne notkuu ensin siinä matolla tovin ja sitten menevät ihan normaalisti vääntämään rautaa. Ei yhdelläkään ole mikään kuntoutus menossa tms. Siinä ehtii aika hyvin tarkkailemaan tilannetta kun salilla on 10 ihmistä ja itellä 1,5h aikaa. Miksi ne ei voi vaikka hölkätä siinä? Polkea kuntopyörää tms. Kyllähän lämmittelyssä pitäs tulla pieni lämpö päälle. Sieltä ne vaan laahustaa pukukopista matolle sutimaan samalla hitaalla vauhdilla tovin puhelinta räpläten. Sen jälkeen mennään sitten vääntämään tosissaan punttia. Ainakin idea siitä että pitää lämmitellä on menny perille. Se on vielä vähän hakusessa että mitä se lämmittely tarkoittaa. Jos kerran tulivat kävellen salille niin menisivät vaan suoraan vääntämään sitä rautaa. Ihan turhanpäiväistä kävellä vielä 5min siinä matolla. Kunhan vain jaksan ihmetellä tätä toimintaa. 

1 tunti sitten, Snakster kirjoitti:

En näkisi, että mattojuoksu (tai kävely) on ensimmäisenä suistamassa planeettaamme tärviöön

6 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Noin yleisesti olen maailmanparannushommista sitä mieltä, että täydelliseen suoritukseen ei tarvitse kenenkään päästä, vaan kaikki pienet parannukset oikeaan suuntaan ovat tervetulleita. 

Niin. 

Minähän en ole vihreä, en HELVETISSÄ lähellekkään. Haluan olla enemmän tekijämies kuin puhujamies, joskus toki sorrun puhumaankin, mutta yleensä olen puheeni lunastanut.

Vihreissä tahtoo vain olla sellaista kujetta, että hyvä vaatia muilta, ja olla itse elämättä sillä tavalla kuin on muilta vaatimassa. Sitten kun joku kysyy epäekologiseen käytökseen perustetta, niin löytyy joku vastine millä ei oikeastaan ole mitään perustetta. 

Minähän juoksen kuitenkin joskus matolla ja saatan tehdä muutakin epäekologista, mutta enpä omista autoa, enkä telkkaria, eikä asuntoni sähkönkulutus vuodessa ole kuin joku 2800 kwh, enkä liiku juuri mihinkään jos ei ole välttämätön pakko(ei johdu vihreästä ajatusmaailmasta nämä valinnat, vaan siitä että olen säälittäväpaska), niin voisi kuvitella, että minulla olisi referenssejä vähän kyseenalaistaa ihmisien kulutustottumuksia. En kuitenkaan kyseenalaista muiden kuin vihreiden kerskakulutusta.

Silloin kun kävin aktiivisesti salilla, en lämmitellyt koskaan matolla, vaan soutulaitteessa. Kevyttä, 2:00-2:10 vauhtia 5-15 minsaa. Luulen ettei kävellen saa edes kroppaa sopivasti lämpimäksi hyvään reeniin. Sittemmin kun aloin satunnaiseksi salilla kävijäksi aloin lämmittelemään matolla juosten. Sikäli tuo 80-100kg pitää paikkaansa, että lämmittelyjen jälkeen ennen työsarjoja kävin nuokin painot valmistavina lyhyinä sarjoina penkissä läpi, yleensä 20kg nostoilla, kun aika maltillisissa painoissa kuitenkin viellä liikutaan.

Kannattaa myös huomata että Sepon mainitsemat nuoret "heebot" eivät jumppaa ennen yläkropan reenejä kuninauhoilla tms yhtään, vaan mennään suoraan itse reeniin. Käytännössä kaikki yli 40v kaverit jumppaa vähintään olkapäät huolella ennen reenejä, koska kokemusta vaivoista ja niiden syistä alkaa olemaan tarpeeksi koossa.

Omasta mielestäni sähkö on järkevintä kaukolämpöä haja-asutusalueella, jos sähkö tuotettaisiin lähellä isoja kaupunkeja. Silloin hukkalämpö menisi käyttöön tuotantopaikalla ja itse energia siirtyisi verraten vähällä hävikillä käyttökohteisiin. Ydinvoimaloiden sijaintihan on täysin älytön nykyisellään, Kopparnäsiin oli suunnitteilla kai 4 reaktoria, joista hukkalämpö olisi mennyt pääkaupunkiseudulle, mutta Tshernobyl taisi torpata nämä aikeet. 2800 kwh:lla on joko täysin puulämmitteinen asunto tai sitten kerros- tai rivitalohuoneisto, joka lämpiää muulla kuin sähköllä. Tuossa taitaa olla kutakuinkin käyttösähkön verran kulutusta.

Itse en juuri ajattele miten kuormitan ympäristöä omilla tottumuksilla. Lapsettomana pariskuntana, joista vaimo toimii ympäristökasvattajana, luulen että kerrannaisvaikutuksineen meidän jalanjälki on kutakuinkin pieni, vaikka itse kulutankin aika surutta.

Jossain näin kuvan hummerista takalasissaan Vihreiden tarra, aika hyvä läppä auton omistajalta :)....

8 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Mä katselen aina töllöä. Itselläni on 40" töllö suoraan maton edessä ja sieltä voi sitten katsella netin kautta YouTubet, ilmaiskanavat ja Amazon Primen tarjonnan. Ei ole kyllä ikinä tullut aika pitkäksi. Röhnöttäväthän monet ihmiset olohuoneen sohvallakin samaa laatikkoa katsoen ja harvat heistä valittavat, että kovin on tylsää, niin tylsää, että mielummin menisin hankeen kahlaamaan 🙂

Tällä hetkellä on Primen The Terror kesken ja oikein odottaa, että kohta pääsee matolle katsomaan viimeiset episodit 😄

https://www.primevideo.com/detail/The-Terror/0R5LQART2MFFBK75MSR4T8HIPV/ref=atv_nb_lcl_en_US

Itellä 42" siis töllö 😀

24 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Niin. 

Minähän en ole vihreä, en HELVETISSÄ lähellekkään. Haluan olla enemmän tekijämies kuin puhujamies, joskus toki sorrun puhumaankin, mutta yleensä olen puheeni lunastanut.

Vihreissä tahtoo vain olla sellaista kujetta, että hyvä vaatia muilta, ja olla itse elämättä sillä tavalla kuin on muilta vaatimassa. Sitten kun joku kysyy epäekologiseen käytökseen perustetta, niin löytyy joku vastine millä ei oikeastaan ole mitään perustetta. 

Minähän juoksen kuitenkin joskus matolla ja saatan tehdä muutakin epäekologista, mutta enpä omista autoa, eikä asuntoni sähkönkulutus vuodessa ole kuin joku 2800 kwh, enkä liiku juuri mihinkään jos ei ole välttämätön pakko, niin voisi kuvitella, että minulla olisi referenssejä vähän kyseenalaistaa ihmisien kulutustottumuksia. En kuitenkaan kyseenalaista muiden kuin vihreiden kerskakulutusta.

Ei kai tämä ekologisuus sentään mikään varsinainen skaba ole? Enkä minä ole mielestäni keneltäkään mitään ihmeitä vaatinut ja tiedän myös, että itse en pääse lähellekään täydellistä suoritusta. Minun matolla kävelyni voi hyvin kyseenalaistaa, vaikka en sitä minään kerskakulutuksena osaakaan pitää, kuten en myöskään omistamaani vuoden 2005 Opel Astraa. Seuraavaksi menen vesijuoksemaan, vaikka uimahallien ympäristökuorma vasta iso onkin.

Noin muuten tämä on ihan kiinnostavaa keskustelua, vaikka en ihan tätä vastakkainasettelua ymmärräkään.  

57 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

Noin muuten tämä on ihan kiinnostavaa keskustelua, vaikka en ihan tätä vastakkainasettelua ymmärräkään.  

Katsos kun me kateelliset maalaiset ei voida sietää cityvihreitä, vaan meidän on aina koitettava osoittaa olevamme parempia. Tulee tämä kylmässä pimeässä korvessa eläminen sillä tavalla jotenkin mielekkäämmän ja tarkoituksellisen oloiseksi.

...

😉

tunti sitten, second kirjoitti:

Katsos kun me kateelliset maalaiset ei voida sietää cityvihreitä, vaan meidän on aina koitettava osoittaa olevamme parempia. Tulee tämä kylmässä pimeässä korvessa eläminen sillä tavalla jotenkin mielekkäämmän ja tarkoituksellisen oloiseksi.

...

😉

Minä en muuten ole mikään cityhenkilö.  Minä asun lähiössä 

5 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Siis tästäkö viestistä minun pitäisi ymmärtää, että sinulla on tieto näiden matolla kävelijöiden taustoista ja motiiveista:

Joo, sieltä ketjusta se löytyy kun ajatuksella rauhassa lukee:hali_popcorn: