Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Kyllä mulla tuppaa tuleen aika pitkäksi jo tunnin aikana juoksumatolla, varsinkin kevyttä huoltavaa juostessa. Mut tietysti ihmiset kokee asiat eri tavalla - ja jaksaahan sitä kun sen pään ottaa. Pisimmät lenkit matolla on ollu mulla n. 2h 45min luokkaa.

Ainakin itse tarvitsen matolle viihdykkeeksi vähintään radion, jos juoksen PK:ta. Mielummin tietysti pädi, josta katselen urheilua. Jossain intervalleissa keskittyminen on reeniin sen verran parempaa, ettei silloin kaipaa viihdykettä.

Juu, onhan se melko tylsää juosta paikallaan kun maisema ei vaihdu.

Viimeksi kun pakkanen pakotti mattojuoksuun ( siis shortsikeli ), aloitin lämmittelyn 12 asteen nousukulmalla kävellen kahvikuppi kädessä. Sitten hölkätessä katselin seitsemän uutiset, sään ja tulosruudun. Lopuksi vähän vauhdikkaammassa menossa kuuntelin Eppuja. 

Jos joutuisin juoksemaan matolla pitkän lenkin katselisin varmaan jonkun leffan tai pari..... tai väsäisin kirjahyllyn 🙂

Sunnuntaina tuli juostua ekan kerran pitkis matolla, 31 km. Onhan noita reiluja parikymppisiä tullut useamminkin vedettyä matolla, mutta ne on olleet vk-lenkkejä.

Rauhallinen pk-vauhti on aika tylsää matolla, varsinkin pidemmän kaavan mukaan. Kuitenkin musiikkia kuunnellessa ja sivusilmällä jotain sisustusohjelmaa katsoessa reilu 2,5 h meni yllättävän kivuttomasti. Mielummin tylsyys kuin kylmyys. 

@GrigoriSoiros auttoi ratkaisemaan tämän asian, kun hän kertoi eilen minulle, mitä kuuden minuutin vauhti matolla on. Siitä muistin, että hidas vauhtinen mattojuoksu on oikeasti tylsää, kun se ei tunnu juoksulta eli ratkaisu on se, ettei juokse yli viiden minuutin vauhtia matolla. Joskus jos on oikein hidas palauttava lenkki, niin saattaa tuntua vitosen kohdalla jo, ettei jaksaisi enää yhtään. Se johtuu osin ehkä siitä, että jalat ovat kipeät, mutta osin siitä, että se hidas vauhti on tylsää. Kun juoksee sen verran lujempaa, että juoksu alkaa tuntua juoksulta, se ei ole enää tylsää, vaan mielekästä tekemistä. Eli koko probleema saattaa poistua, kun lisää siihen mattoon vauhtia. En itsekään pysty juoksemaan mitään 5.30 min/km höpöhölkkälenkkejä matolla. Niitä voi tehdä ulkona. Ulkonahan ei hitaassa vauhdissa nimittäin ole väliä, vaikka olisi lumi maassa.

Eilen sain paremmin vauhtia jo noihin 10x100m, kun jotkut olivat jopa 21 km/h. Luottavaisempi fiilis laittaa vauhdikkaassa juoksussa lisää nopeutta mattoon. Nyt pidin taukoakin 30 sekuntia vetojen välillä. Olo oli vain ihan erilainen kuin edellisellä kerralla. Taisi olla jotenkin energiat loppu, sillä kun nousin ylös ja lähdin kävelemään salille, minulla oli jotenkin pöllähtänyt olo. En tiennyt olenko kipeä vai miksi olo on niin kummallinen. Lounaasta oli varmaan sen verran pitkä aika ja olin istunut koko ajan paikallani. Kävin ensin 30 min coretunnilla ja sitten juoksemaan. Sielläkin oli todella huono ilma. Laitoin ilmastoinnin täysille, mutta hikosin silti todella paljon. Ensin 10km alle vitosen vauhtia ja sitten vedot. Huomasin sykkeiden nousevan vedoissa selvästi enemmän kuin viimeksi, mutten tiedä paljonko, sillä mittari sekosi. Se näytti vikassa vedossa 197, mikä ei voi pitää paikkansa. Kun olin juossut vedot, niin juoksin vielä 4km kevyttä loppuun, mutta tunne oli ihan erilainen kuin edellisellä kerralla. Nyt ei ollut sellainen olo, että ne pyrähdykset saivat juoksun kulkemaan paremmin, minkä seurauksena olisin juossut loppukilsat reippaammin kuin lenkin alussa, vaan nyt olin ihan nakit ja muusi. Jalat olivat vetelät, joten juoksin alkuun joku 500m ihan höpöhölkkää kunnes nostin nopeutta vähän, mutta silti se loppu nelonen oli yli vitosen vauhtia.

Parantelen tässä vammaa ja juoksu on hetken pois laskuista, joten kävin tänään kävelemässä matolla tunnin verran. En tullut paikalle invataksilla, mutta ajattelin kyllä Seppoa koko setin ajan. Tämä olikin loukkaantumisen jälkeen ensimmäinen liikuntasuoritus, joten laitoinkin heti ns. kovat piippuun.

• Like 4
  • Haha 1

9 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Parantelen tässä vammaa ja juoksu on hetken pois laskuista, joten kävin tänään kävelemässä matolla tunnin verran.

Vuosi sitten maaliskuun alussa repesi polvestani sivuside. Hölkkää korvaavaksi treeniksi aloin tekemään mm. mattotreeniä kävellen. Nousukulmat vaihteli 10 - 15 %, nopeus 5 - 5,6 km/h. Pisin treeni oli vähän yli 12 km@5,6 km/h ja 10% nousulla. Tuosta voi laskeskella kauanko kului aikaa ja lopussa oli reilusti Vk 1 -sykkeet.

Tasaisella reipasvauhtinen kävely aiheutti kipua, samoin muuten CT ja poljinkammenpyöritys, soutuergolla vääntäminen puudutti tietysti persheen liian nopeasti. Mutta reilulla nousukulmalla hidas kävely oli ok.

Mä katselen aina töllöä. Itselläni on 40" töllö suoraan maton edessä ja sieltä voi sitten katsella netin kautta YouTubet, ilmaiskanavat ja Amazon Primen tarjonnan. Ei ole kyllä ikinä tullut aika pitkäksi. Röhnöttäväthän monet ihmiset olohuoneen sohvallakin samaa laatikkoa katsoen ja harvat heistä valittavat, että kovin on tylsää, niin tylsää, että mielummin menisin hankeen kahlaamaan 🙂

Tällä hetkellä on Primen The Terror kesken ja oikein odottaa, että kohta pääsee matolle katsomaan viimeiset episodit 😄

https://www.primevideo.com/detail/The-Terror/0R5LQART2MFFBK75MSR4T8HIPV/ref=atv_nb_lcl_en_US

• Like 1
  • Haha 1

12 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Parantelen tässä vammaa ja juoksu on hetken pois laskuista, joten kävin tänään kävelemässä matolla tunnin verran. En tullut paikalle invataksilla, mutta ajattelin kyllä Seppoa koko setin ajan. Tämä olikin loukkaantumisen jälkeen ensimmäinen liikuntasuoritus, joten laitoinkin heti ns. kovat piippuun.

Tässä vähän fundeerasin asioita sellaiselta näkökannalta, kun nyt muutamia kertoja olet Sepon ja hänen mattokävelykriittisyyden nostanut framelle.

En minäkään tykkää/tykkäisi (olen käyttänyt juoksumattoja todella vähän), jos joku tulee varaamaan maton vain kävelyä varten salilla, eikä sillä pääse tekemään sitä mihin se on luotu eli juoksuun/hölkkään. Kävelyhän on niin yksinkertaista touhua, että pääsääntöisesti sitä voi suorittaa myös ulkona pl vanhukset, liikuntarajoitteiset jne. 

Tässä tulee sitten se fundeeraukseni pääpointti, sillä käsittääkseni olet hyvinkin vihreitä arvoja kannattava henkilö. Onko mielestäsi oikein tuhlata sähköä kävelyyn juoksumatolla, minkä voi suorittaa myös luontoystävällisemmin sekä mahdollisia vihreitä arvoja paremmin kannattaen vaikka luonnossa? Yleisesti pidän sinua hyvinkin fiksuna ja ajattelevana ihmisenä, toisin kuin vihreitä yleensä, niin ajattelin vain ihan herättää ajatuksia.

13 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

tuossa voi olla joku crosstraineri hyvä vaihtoehto. Hemmetti, jos Seppoa pitäisi ajatella koko ajan, niin kyllä kävisi aika pitkäksi. Ei millään pahalla Seppoa kohtaan.

24 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

En minäkään tykkää/tykkäisi (olen käyttänyt juoksumattoja todella vähän), jos joku tulee varaamaan maton vain kävelyä varten salilla, eikä sillä pääse tekemään sitä mihin se on luotu eli juoksuun/hölkkään. Kävelyhän on niin yksinkertaista touhua, että pääsääntöisesti sitä voi suorittaa myös ulkona pl vanhukset, liikuntarajoitteiset jne. 

Minäkään en ymmärrä, miksi juoksumatolla pitää kävellä, kun sinne salille voi kävellä ulkona. Toisaalta siinä on yleensä se hyvä puoli, että kävelijät ja hölkkääjät viipyvät matolla useimmiten sen 5-15 minuuttia, jolloin matot vapautuvat nopeammin. Kaikella on siis puolensa, mutta kyllä jos itse tekee jotain raskaampaa treeniä, saisi siitä apua jos viereiselläkin matolla olisi joku, joka juoksisi tosissaan verrattuna siihen, että siinä kävellään tai hölkätään jotain 7 km/h vauhtia. Tosin enemmän mua haittaa musankuuntelijat kuin kävelijät. Eilen oli viereisellä matolla taas jätkä, joka sotkeutui niihin korviin meneviin piuhoihin ja se kännykkä lensi parin metrin päähän. Siinä mielessä hyvä, että on tullut ne Air Podit, mitkä ovat nyt salilla suosittuja, koska kännykän lennättäjien määrä on samalla laskussa. Melkein jokainen heistä muuten onnistuu samalla repimään sen turvakytkimen sieltä veke ja ihmettelevät sitten kun matto on error-tilassa, eikä toimi. Kukaan muu salilla ei osaa havaita sitä punaisen palikan merkitystä kuin minä, joten päivittelevät sitä täältä ikuisuuteen, jos en puutu asiaan.

24 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Tässä tulee sitten se fundeeraukseni pääpointti, sillä käsittääkseni olet hyvinkin vihreitä arvoja kannattava henkilö. Onko mielestäsi oikein tuhlata sähköä kävelyyn juoksumatolla, minkä voi suorittaa myös luontoystävällisemmin sekä mahdollisia vihreitä arvoja paremmin kannattaen vaikka luonnossa? Yleisesti pidän sinua hyvinkin fiksuna ja ajattelevana ihmisenä, toisin kuin vihreitä yleensä, niin ajattelin vain ihan herättää ajatuksia.

Etkö FG tiedä, että sähkö tulee töpselistä? Ei se saastuta. Kysy vaikka keneltä vihreältä. Vihreistä arvoista tuli mieleeni Teuvo Loman. Hänen eilinen päätyminen lööppeihin sai minut ajattelemaan, että hänen täytyy olla vihreä ja niin löytyi Espoon kunnallisvaaliehdokkuus vuodelta 2012. Täytyy kesällä taas tehdä maakuntamatka Kallioon, niin näkee mitä kaikkia vihreitä arvoja taas on pinnalla. Voin arvata, etten kyllä jaa heidän kanssaan yhtään samaa arvoa. 

58 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Ei siinä varsinaisesti mitään järkeä olekaan, mutta vielä heikommaksi tilanne muuttuu, jos mattokävelyä lähtee harrastamaan autolla jonnekin kokonaan muualle. Minulla on kuitenkin sali päivittäisen kulkureittini varrella, joten siirtymisestä ei tule isompaa ympäristökuormaa.

Noin yleisesti olen maailmanparannushommista sitä mieltä, että täydelliseen suoritukseen ei tarvitse kenenkään päästä, vaan kaikki pienet parannukset oikeaan suuntaan ovat tervetulleita. Minä esimerkiksi omistan auton, mutta pyrin ajamaan mahdollisimman vähän. Samoin syön lähes pelkkää kasvisruokaa, mutta en ole kuitenkaan kategorisesti kasvissyöjä, vaan myös lihaa menee joskus esim ravintolassa.

Olosuhteethan tuottavat joskus hankaluuksia ja niidenkin osalta olen armollinen. Normaalisti työmatkani etenee seuraavasti: 1. Vanhalla Helkamalla kotoa Martinlaakson asemalle 2,5 km, 2. Martinlaaksosta junalla kehärataa pitkin Tikkurilaan, 3. Tikkurilasta junalla Järvenpäähän ja 4. Kävely Jäkessä työpaikalle. Nyt olen jättänyt viime viikkoina pyöräilyn välistä ja mennyt tuon ekan pätkän bussilla ja myös pari kertaa ajanut autolla liityntäparkkiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin muuttunut täysin välinpitämättömäksi ympäristöasioille.

Mattojuoksun osalta olen nyt tämän talven aikana osittain myös muusta vitutuksesta johtuen antanut vähän periksi mukavuudenhalulle, mikä on osittain väärin ja osittain ymmärrettävää ja inhimillistä. Matolla kävelyhän on kyllä noin muuten minustakin vähän hölmöläisen hommaa, vaikka en Sepon tapaan ala dumailla muiden harrastamisia. Nyt kyse oli siis siitä, että sunnuntaina kasin kisassa pohkeeseen tuli joku lievä revähdys tai vastaava, eikä sillä kärsi oikein juosta, mutta jotain pientä liikettä sinne olisi kai hyvä saada. Ei huvittanut lähteä tuulessa ja tuiskussa tarpomaan vielä liukkaalla alustalla ja kun kaiken lisäksi Tuntematon sotilas -sarjaa oli yksi jakso vielä katsomatta, niin ajattelin hoitaa nämä kaikki mukavasti sisätiloissa.

Sepon tässä yhteydessä mainitsin lähinnä siksi, että minua hieman ärsytti Sepon tapa kategorisesti dumata kaikki matolla kävelijät ilman tietoa itse kunkin taustoista ja motiiveista.