Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

5 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

 

Tuota varten jokaisessa juoksumatossa on turvakytkin, joka laukeaa jos juoksija valuu liian taakse matolla. Useimmat juoksumaton omistajat tosin taitavat heti maton kasaamisen jälkeen ensimmäiseksi eliminoida mokoman "turhakkeen".

 

Ja totaaliselta idiotismilta - kuten tuossa Pottosen linkittämässä videossa - ei mikään turvakytkin tietenkään suojaa.

 

Yhden kerran kesken 3:30 vauhtista onnistuin kädellä lyömään siihen naruun. Ei siinä muuta vahinkoa käynyt kuin että taivaspaikka lähti niiden saatanoiden ja perkeleiden vuoksi.

 

Sen jälkeen olen jättänyt sen turvareuhakkeen rauhaan. Mutta kieltämättä kyllä se 20km/h tahti alkaa jo aavistuksen hirvittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nyt yrittäisin asiallistakin vastausta. Onnistuuhan se vaihtoehto 1, harjoittelemalla. Sitten kun maton vauhti kiihtyy tai tulee pientä väsymystä, riski kasvaa.

 

Liikuntamylly on edelleen mielestäni paras vaihtoehto. Metrojuna M2 huitaisee esim. Helsingin Rautatieasemalta 19 minuutissa Myllypuroon, liukuportaat ylös, kävely ulos ja Liikuntamylly on siinä. Eikä tarvitse miettiä pysäköintiäkään. Täältä meiltä kun lähtee Myllypuroon joukkoliikenteen avulla, niin matka kestää noin 40 - 50 minuuttia, tosin omalla autolla alle 20 minuuttia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Pottonen kirjoitti:

 

 

Liikuntamylly on edelleen mielestäni paras vaihtoehto. Metrojuna M2 huitaisee esim. Helsingin Rautatieasemalta 19 minuutissa Myllypuroon, liukuportaat ylös, kävely ulos ja Liikuntamylly on siinä. Eikä tarvitse miettiä pysäköintiäkään. Täältä meiltä kun lähtee Myllypuroon joukkoliikenteen avulla, niin matka kestää noin 40 - 50 minuuttia, tosin omalla autolla alle 20 minuuttia.

 

 

 

etkö ole tietoinen, että selvitin jo viime viikolla epäkohdan, ettei Liikuntamyllyssä ole saunaa? Minun toteutustapani oli eilen seuraava. Kävely salille, kamojen vaihtaminen, coretunnille. Tuon jälkeen kävely coretunnilta matolle minuutin. 

 

Kokeilin eilen sillä tavalla, että laitoin maton 18 min/km nopeuteen ja hyppäsin kyytiin ja yritin sitten juostessani lisätä nopeutta. Se nappula on huonossa paikassa ja vaikka sen painaisi pohjaan, niin ei tahdo tulla nopeutta nopeasti. Se Life Fitnessin C-konsoli on yksinkertaisesti kelvoton, mutta näillä mennään. Tämä vaihtoehto ei nyt oikein toiminut, sillä vauhdinlisääminen oli niin hankalaa. Siitä huolimatta harjoitusvaikutus oli minusta tavoitteen mukainen eli juoksu tuntui sen jälkeen helpolta. Niinhän se oli 2017 kesälläkin. Kun menin radalle keskellä kevyttä lenkkiä, niin sen jälkeen se lenkkivauhti tuntui todella leppoisalta. Eilen juoksin ennen vetoja 4.48 min/km ja vetojen jälkeen se tuntui kävelyltä, vaikkeivat ne vedot oikein vauhdillisesti onnistuneetkaan. Luulen, että halutun harjoitusvaikutuksen saa aika helposti matolla, mutta täytyy kyllä harjoitella matolle siirtymistä kovemmalla vauhdilla. Yhden virheen tein eilen ja se oli se, että jätin ne palautumispätkät 20 sekuntiin. Se oli puhtaasti ajattelemattomuutta. Jos lähtöpaikalle kävelee, se kestää lähemmäs minuutin, eikä 20 sekuntia. En edes tajua mistä tuon 20s revin. En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta ensi kerralla "palauttelen" kauemmin. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se Life Fitnessin c-konsoli on kuvanmukainen. Kerrassaan kelvoton, täytyy olla todellinen aasi, että ostaa sellaisen maton. Siinä on toistakymmentä huonoa puolta. Olen varmaan lähemmäs tuhat kilsaa jo ehtinyt noilla matoilla nyt juosta, joten voisin tehdä kohta full reviewin siitä. Tulee mieleen aika, jolloin HPY:stä sai vain tietynlaisia puhelimia. 80-luvun alussa ei saatu näppäinpuhelimia vuokrattua, kun keskus oli muka liian vanha, eikä se tukenut niitä. Oli pakko veivata, kun soitti. Vasta vuosikymmenen loppupuolella oli mahdollista hankkia näppäinpuhelimia ja ostettiin mm. Sonyn langaton puhelin Floridasta. Tässä on vähän sama homma, että matto kuin matto. Nyt kun se on mennyt raudasta softaan eli ratkaisee, minkä konsolin valitsee, niin eihän ne niistä mitään tajua. Mulle tultiin hehkuttamaan kuinka se matto on niin vakaa, ettei tärise yhtään ja on äänetön. Mitä se auttaa, jos on säästetty pari markkaa siinä, että konsoliksi on valittu "veivattava puhelin" ja se on kuitenkin se maton aivot.

ckonsoli.JPG

ckonsoli2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan tähänastiseen, yllättävänkin asialliseen, keskusteluun oikeastaan puutu nyt, mutta yksi havainto: En muista koskaan käyttäneeni saleilla sellaista juoksumattoa, jossa saisi asennettua intervalliharjoitukseen lyhyempiä kuin 1 minuutin vetoja. Matot ovat muuten olleet hyviä käyttää ja kokemukseni mukaan riittävän vakaita, mutta tässä on iso puute. Omaan treeniin tällä ei ole isoa miinusta, mutta monella saattaa ollakin. Ehkä tämä nyt kuitenkin liittyi asiaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nick Symmonds kertoi eilen videollaan kuinka mattojuoksu on perseestä, eikä vastaa oikeata juoksua ja hän juoksee ulkona, vaikka olisi hurrikaani. Ainoastaan silloin, kun on jäätä, hän ei juokse. Nyt kun oli mukamas jäätä (hotellin ikkunasta näkyi vähän jotain loskaa pihalla), hän päätti mennä hölkkäämään 4 mailia hotellin kuntosalille. Jos tuolla perusteella valittaisiin, niin Suomessa olisi puoli vuotta keliä, jolloin ulkona ei voi juosta. 

 

Itse juoksin eilen matolla 21 kilsaa ja se tuntui alussa työläältä. Siellä oli nyt todella huono ilma. Kun astuin siihen huoneeseen, tuntui ettei happea ole yhtään, tänne pyörtyy. Laitoin ilmastoinnin puhaltamaan kolmosella, mutta se vaikuttaa paljon myöhemmin. Ehkä tunnin päästä huomaa selkeää eroa. Niinpä oli pakko vain alkaa juosta. Mietin, että kun se matka tuntui vähän pitkältä, että mitä tekisin. Matto pitää käynnistää uudelleen tunnin välein, joten päätin juosta 12 kilsaa alle ja pohtia mitä tekisin sen jäljelle jäävän 9 km kanssa. Jos ei olisi lukenut, että pitää juosta 21 km, olisin todennäköisesti lyhentänyt lenkkiäni. Nyt juoksin alkuosan lähes kokonaan 4.48 min/km. Sitten keksin, että teenpäs sillä jäljelle jääneellä pätkällä niin, että vaihdan vauhtia joka kilometri. Juoksin 5 minsan kilsan ja sen päälle 4.36, sitten taas 5 ja 4.36. Jälkeen vitosen kilsa ja 4.36. Sitten 5 ja 4.28, jonka viimeinen kevyemmin. Nyt se menikin paljon joutuisammin tuo loppu ja juoksu jotenkin kulkikin paremmin, kun vaihtelin sitä maton nopeutta. Aion jatkossa käyttää samaa kikkaa tuollaisilla puolipitkillä lenkeillä. Olen vähän huono juomaan lenkillä tai sen jälkeenkään, joten kokeilin eilen sellaista kikkaa, että otin saunaan Bonaquan pienen makukivennäisvesipullon ja join sen siellä. Se ehkä auttoi. Ei ollut sellaista nestehukkafiilistä myöhemmin, mikä usein on, kun tuli heti lenkin jälkeen juotua. Täytyy käydä ostamassa kaupasta sellainen 24 pullon paketti Novellea, Bonaquaa tai jotain vastaavaa ja ottaa jokaiselle vähintään 15 km lenkille salille yksi sellainen mukaan saunaa varten.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten matolla viihdytetään itseään? @makez76 mm. kertoo harjoituspäiväkirjassa viihdyttäneensä itseään, kun mattojuoksu vaatii sietämistä. Vastaavia kommentteja olen kuullut useasti. Itse kun en koe, että se mattojuoksu varsinaisesti olisi jotain erityistä tai vaatisi mitään sietämistä, niin en ole kokenut, että pitäisi viihdyttääkään. Niinpä kysyn, mitä te teette viihdyttääksenne itseänne? Laulatteko, soitatteko vai mitä se viihdyttäminen on? Aikanaan sodan aikana oli erikseen jopa viihdytysjoukot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Miten matolla viihdytetään itseään? @makez76 mm. kertoo harjoituspäiväkirjassa viihdyttäneensä itseään, kun mattojuoksu vaatii sietämistä. Vastaavia kommentteja olen kuullut useasti. Itse kun en koe, että se mattojuoksu varsinaisesti olisi jotain erityistä tai vaatisi mitään sietämistä, niin en ole kokenut, että pitäisi viihdyttääkään. Niinpä kysyn, mitä te teette viihdyttääksenne itseänne? Laulatteko, soitatteko vai mitä se viihdyttäminen on? Aikanaan sodan aikana oli erikseen jopa viihdytysjoukot.

 

Minkä nyt kukainenkin itsensä viihdyttämiseksi laskee; minulle se on sitä, että aikani tasaista monotonista askelta siedettyäni alan viihdyttämään itseäni vaihdellen vauhteja, esim. vetaisen hetken nopeampaa väliin tai nostan kulmaa. Kuuntelen käytännössä aina musiikkia tai radiota harjoitellessani, joten saatan esim. muuttaa vauhtia aina musiikkikappaleen loputtua, TV:n katselua jne.. Näin mieli pääsee irti siitä yhdessä paikassa tamppauksta, missä aika ei oikein tahdo kulua millään - varsinkaan keveissä harjoituksissa. KOvemmat treenit on sitten henkisesti helpompia, vaikka fyysinen rasitus onkin kovempaa - ainakin itselleni. En ole oikein iso juoksumaton ystävä, mutta juoksumatto on minun ystäväni - se mahdollistaa kuitenkin laadukkaamman harjoittelun läpi vuoden myös täällä Lapissa. 

 

Laulumiehiä en ole, mutta saatan mie joskus hoilata, jos yksin satun oleen. Nuo viihdytysjoukot olis kyllä hyvä, joku torvisoittokunta vetään porilaisten marssia ja taikuriesityksiä sun muuta 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ois kysymys mattojuoksun vauhdeista. Miten saatte nuo maton kilometriajat noin tarkasti mitattua. Matto millä itse jolkottelen näyttää vaan kilometrit tunnissa. Ne saa lisättyä ja vähennettyä portaattomasti naputtelemalla sivussa olevaa namikkaa, missä menee aina jonkin aikaa. Oma Garminini ilmoittaa yleensä hieman eri vauhdit kun matto, riippuen ilmeisesti askeltiheydestä ja käsien liikkeistä. Ja siinä juostessa on omalla matematiikan päälläni suht hankalaa alkaa muuttaa noita aikoja minuuteiksi per kilometri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, makez76 kirjoitti:

 

 Näin mieli pääsee irti siitä yhdessä paikassa tamppauksta, missä aika ei oikein tahdo kulua millään - varsinkaan keveissä harjoituksissa.

 

kuinka pitkiä noi kevyet harjoitukset ovat? Mulla ei ole kelloa matolla tai on, mutta se on ranteessa, enkä katso sitä, joten se ei varsinaisesti ole ongelma, jos aika ei kulu, koska en kyttää kelloruutua. Ei ole tosin radiota tai televisiotakaan. Kun ei katso kelloa, niin tuntuu monesti, että aika kuluu nopeasti. Esim. eilen kun juoksin 27km niin se oli vain parin tunnin setti ja jäi sellainen fiilis, että olisihan tässä voinut olla kauemminkin. Siinä ehti niin hyvin miettiä monet asiat läpi. Joku voisi kutsua termillä oma aika. 

3 minuuttia sitten, Timo kirjoitti:

Mulla ois kysymys mattojuoksun vauhdeista. Miten saatte nuo maton kilometriajat noin tarkasti mitattua. Matto millä itse jolkottelen näyttää vaan kilometrit tunnissa. Ne saa lisättyä ja vähennettyä portaattomasti naputtelemalla sivussa olevaa namikkaa, missä menee aina jonkin aikaa. Oma Garminini ilmoittaa yleensä hieman eri vauhdit kun matto, riippuen ilmeisesti askeltiheydestä ja käsien liikkeistä. Ja siinä juostessa on omalla matematiikan päälläni suht hankalaa alkaa muuttaa noita aikoja minuuteiksi per kilometri.

 

Mä katson halutut vauhdit etukäteen UnitJugglerista kännykällä. Silloin tiedän mikä km/h vauhti pitää laittaa, jotta saa halutun min/km vauhdin, eikä tarvitse ruveta asiaa laskemaan. Jotkut matot kuten Precorit kyllä näyttävät myös min/km, joten niillä asia on helpompi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Timo kirjoitti:

Mulla ois kysymys mattojuoksun vauhdeista. Miten saatte nuo maton kilometriajat noin tarkasti mitattua. Matto millä itse jolkottelen näyttää vaan kilometrit tunnissa. Ne saa lisättyä ja vähennettyä portaattomasti naputtelemalla sivussa olevaa namikkaa, missä menee aina jonkin aikaa. Oma Garminini ilmoittaa yleensä hieman eri vauhdit kun matto, riippuen ilmeisesti askeltiheydestä ja käsien liikkeistä. Ja siinä juostessa on omalla matematiikan päälläni suht hankalaa alkaa muuttaa noita aikoja minuuteiksi per kilometri.

 

Mulla on aika hyvin päässä muunnostaulukko km/h -> min/km. Sen lisäksi olen mitannut oman juoksumattoni todellisen nopeuden ja tiedän varsin tarkasti paljonko maton mittarilukema eroaa todellisesta vauhdista missäkin vauhdissa. Garmin näyttää sitten ihan omiaan, joskus osuu suhteellisen lähelle, joskus heittää kymmeniä prosentteja.

 

Kokonaan toinen juttu sitten on se tarvitseeko juoksumattovauhteja edes verrata mihinkään. Matolla juokseminen eroaa kuitenkin sen verran todellisesta juoksusta, että mielestäni on parempi seurata sykettä ja juoksutuntumaa eikä niinkään välittää vauhdista. Myös juoksumatolla tehtävät kynnystestit ovat tästä syystä hieman epätarkkoja. Tulokseen kun vaikuttaa todella paljon se kuinka paljon testattava on juossut matolla.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö ole erikoista, ettei @Don_Validoa ole heitetty salilta pihalle, vaikka hän on heittänyt siellä paidan päältään vaihtaessaan toisen paidan eli harrastanut matolla stripteasea, mutta tämä nainen lensi salilta pihalle pelkästään sen vuoksi, kun housujen ja paidan välissä näkyi pari senttiä ihoa?

Lainaa

Valittaneen treenarin mukaan asu haittasi "muiden kuntoilijoiden huomiokykyä".

Salin säännöissä todetaan, että miehet eivät saa treenata hihattomissa t-paidoissa ja naiset eivät saa treenata "liivit näkyvillä". Marnyn mukaan salilla kuitenkin treenaa usein miehiä hihattomissa paidoissa, eikä heitä koskaan ole käsketty poistumaan.

Hämmennyin nyt. Itse kun olen tehnyt kovempia harjoituksia matolla hihattomassa juoksupaidassa, niin onkohan se häirinnyt muiden kuntoilijoiden huomiokykyä. Eilen postasin jopa Facebook-tarinaani kuvan siitä, että olin hihattomassa ja lyhyissä trikoissa. En saanut mitään häirintäkommenttia, vaan yksi kaveri laittoi viestin, jossa luki: näytät ihan ammattilaisurheilijalta. Ehkä se huomiokyky on eri kuntoilijoilla eri tasolla. 

 

Mitäköhän vaaraa siitä huomiokyvyn haittaamisesta on? Putoaako painot penkillä rinnuksille vai lentääkö jalkakyykkääjä persuksille vai mitä tapahtuu? Yksi vaihtoehto olisi se, että saleille tulisi pakolliseksi rakennuksilta tutut huomioliivit. Pysyisi huomiokyky vireessä.

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saksalaisnainen-heitettiin-ulos-kuntosalilta-koska-paljastava-toppi-hairitsi-miehia-eivatko-he-ennen-ole-nahneet-naista/7258990#gs.rQZgwtIm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy