Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu

Kysymyksiä mattojuoksusta

Recommended Posts

Rankkasade illalla, joten palasin pitkästä aikaa mattojuoksuun ja ekaa kertaa 3 kuukauteen ei ollut mitään kipua. Ihmettelin jo rullatessa, kun missään ei sattunut tai ollut jumeja. Sitten tein hyvän lämmittelyn ottaen jopa vähän spurtteja salin lattialla. Juoksin matolla 2km at 5 min/km + 8km at 4.08 min/km + 3km at 5 min/km, eikä tosiaan kipuja. Tähän mennessä on sattunut aina jos on yrittänyt juosta alle vitosen vauhtia, enkä ole pahemmin yrittänyt. Ehkä jotain on nyt tapahtunut parempaan suuntaan tai ehkä tuo lämmittely auttoi. Vauhti oli toki vielä hiljaista ja suoraan sanottuna tuli sellainen kyllästynyt olo nopeammalla pätkällä 5 km tienoilla. Henkisesti en ole tottunut nyt juoksemaan. Ehkä olisi pitänyt juosta pidempi saman tien, kun ei ole mitään vauhtikestävyyttä ja kun tosiaan se oli lähinnä henkisesti haastavaa. Sykkeet olivat suht alhaiset, vaikka salilla oli kuuma kuin sauna. Oli niin kuumaa ja kosteaa, että tuntui kuin kädet olisivat olleet tulessa. En silti juonut tms., vaan tein lunkisti sen mitä olin päättänyt. Se on vaikea poiketa suunnitelmasta ja esim. pidentää lenkkiä, kun on tiedossa se, koska se loppuu. Hokat oli jalassa, ne on kyllä hyvät matolla. Tänään näkee sitten kevyellä lenkillä, tuliko eilisestä kipuja. Kunto pitää saada nyt niin hyväksi, että tollainen 4.08 vauhti on pk:ta, eikä mitään kovaa juoksua. 

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Kunto pitää saada nyt niin hyväksi, että tollainen 4.08 vauhti on pk:ta, eikä mitään kovaa juoksua. 

Tuo kuulostaa ihan hyvältä tavoitteelta ja olisi itsellekin sopivan abstrakti kunnon määritelmä. Sitten kun saa itselleen uskoteltua että tuo 4.08 on nyt oma pk-vauhti niin voikin jo sanoa olevansa myös alle 33 kunnossa kympillä ja lähes 2.30 kunnossa maralla. En muista ennätyksiäsi, mutta muistaakseni olit kuitenkin ihan hyvässäkin juoksukunnossa jossain vaiheessa joten kai tuo teoriassa mahdollista on, mutta pirun kovan työn se vielä vaatii ja ennen kaikkea terveenä pysymistä. Omalta kohdaltani hylkäänkin samantien moiset haaveunet 😊

• Like 1

37 minuuttia sitten, korkeala kirjoitti:

Tuo kuulostaa ihan hyvältä tavoitteelta ja olisi itsellekin sopivan abstrakti kunnon määritelmä. Sitten kun saa itselleen uskoteltua että tuo 4.08 on nyt oma pk-vauhti niin voikin jo sanoa olevansa myös alle 33 kunnossa kympillä ja lähes 2.30 kunnossa maralla. En muista ennätyksiäsi, mutta muistaakseni olit kuitenkin ihan hyvässäkin juoksukunnossa jossain vaiheessa joten kai tuo teoriassa mahdollista on, mutta pirun kovan työn se vielä vaatii ja ennen kaikkea terveenä pysymistä. Omalta kohdaltani hylkäänkin samantien moiset haaveunet 😊

se oli vähän liioittelua, mutta parhaimmillaan on ollut sellainen tunne, että joku 4.15 min/km on mennyt pk-puolella, mutta se on voinut johtua sykejumeista. En tiedä mistä johtuu, mutta joinain päivinä on jonkinlaisia sykejumeja eli syke ei nouse niin korkealle. Juoksin kerran mm. 5 min/km vauhtia 113 sykkeellä, kun alakynnys on 145 paikkeilla eli silloin oli kyllä normaalia alhaisempi syke. Juttelin nyt vkl Triathlonmessuilla yhden triathlonistin kanssa ja hän sanoi, että se johtuu kovasta harjoittelusta. Silloin syke ei enää jaksa nousta, jos on kova treeniputki alla.

Mutta periaatteessa ideana on nyt itselläni se, että yritän hakea jotain mukavaa vauhtia, jota tahkota vähän enemmän saaden niitä juoksuvauhteja paremmaksi. En tee nyt heti alkuun (osin sen takia, kun pelkään vielä vähän tuota takareittä ja pakaraa) mitään intervalleja, vaan juoksen nyt kovemmilla vauhdeilla kauttaaltaan pl. palauttavat kuin mitä olen nyt viimeiset kuukaudet juossut.

6 tuntia sitten, korkeala kirjoitti:

Joo, olen joskus ollut PK 4.00 kunnossa.  Lähinnä kilpailukaudella lyhyempiä matkoja radalla, mutta sivumatkoina silloin vitonen 15.40 ja kymppi 33 ja rapiat.  

4.26 min/km menee nyt sykkeellä 144. Juoksin lenkillä joku vitosen sitä vauhtia, eikä noussut pykäläkään syke. Luulen, että se kynnys on jossain siinä haminoilla nyt. Mututuntumalla. Tosin kun oon juossut viime kesän jälkeen pääasiassa pk:ta, niin ongelma ei ole ala-, vaan yläkynnys. Ne kynnykset on liian lähellä toisiaan. Tänäänkään ei sattunut mihinkään, joten eilinen hieman reippaampi oli onnistunut lenkki. 

Menin matolle. Viereisellä matolla jannu juoksee aika nopeasti, hiljentää, hetken päästä taas kovempaa. Laittaa 17,7 km/h. Mietin oisko tonnin vetoja, en itse pystyisi ihan sillä vauhdilla juoksemaan. Hänellä ei näytä tuntuvan missään, eikä pysäytä tonniin, vaan jatkaa. Hidastaa taas ja hetken päästä vauhtia. Lopulta kommentoin jotain ja katson sivulle, huomaan, että hän onkin yksi tuttu. Jutellaan puoli tuntia. Jannu on 2.35 maratoonari ja kertoo, ettei mitään urheilutaustaa. Eka mara 4.30. Toi oli todella inspiroivaa, kun vertaa niihin höpö juttuihin, mitä lehdissä ja foorumeilla olla on siitä, että aloittelijoiden pitäisi hölkätä hiljaa. 

• Like 1

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Menin matolle. Viereisellä matolla jannu juoksee aika nopeasti, hiljentää, hetken päästä taas kovempaa. Laittaa 17,7 km/h. Mietin oisko tonnin vetoja, en itse pystyisi ihan sillä vauhdilla juoksemaan. Hänellä ei näytä tuntuvan missään, eikä pysäytä tonniin, vaan jatkaa. Hidastaa taas ja hetken päästä vauhtia. Lopulta kommentoin jotain ja katson sivulle, huomaan, että hän onkin yksi tuttu. Jutellaan puoli tuntia. Jannu on 2.35 maratoonari ja kertoo, ettei mitään urheilutaustaa. Eka mara 4.30. Toi oli todella inspiroivaa, kun vertaa niihin höpö juttuihin, mitä lehdissä ja foorumeilla olla on siitä, että aloittelijoiden pitäisi hölkätä hiljaa. 

Osaatko sanoa, kuinka paljon oli väliä 4.30 ja 2.35 maratoneilla? Ei varmaan ihan vuodessa tulos parantunut kahdella tunnilla, vai miten?

@Seppoet kai lähettänyt salilta niitä mattoilijoita meidän salille? Viereisellä matolla näet yksi intialainen jätkä teki eilen lähes Guinnessin ennätyskirjatasoisen suorituksen. 2,00 km, aikaa kului 28 min 47 sekuntia. Syke 169. Eikä hän ollut mitenkään lihava, vaan sellainen patalaiskan oloinen tyyppi. Lisäksi hän vaihtoi sitä nopeutta parin sekunnin välein. Kerran kiihdytti huikeaan vauhtiin 6 km/h, mutta muuten hölkkävauhdit pyörivät 3-4 km/h tasolla.

Kokemuksen kruunasi se, että toisella puolella matolla oli äijä, joka dunkkasi oksennukselta tai ehkä hänen vaatteensa dunkkasivat. Tämän henkilön pää oli melkein klaniksi ajettu, mutta se muutaman mm sänki, mitä päässä oli, oli värjätty kirkkaan punaiseksi. En voinut hengittää nenän kautta ja suutakaan en halunnut avata usein, joten pyrin valtaosan ajasta pidättämään hengitystäni kun juoksin. Otin tarvittaessa happea suun kautta ja puhalsin nenästä ulos. 7 kilsaa tuli noin edettyä, eikä se kivaa ollut, erityisesti kun oli flunssainen ja todella vetelä olo muutenkin. 

35 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

. Eikä hän ollut mitenkään lihava, vaan sellainen patalaiskan oloinen tyyppi.

Otin tarvittaessa happea suun kautta ja puhalsin nenästä ulos. 7 kilsaa tuli noin edettyä, eikä se kivaa ollut, erityisesti kun oli flunssainen ja todella vetelä olo muutenkin. 

Luulen että intian mies on ajatellu siusta ihan samaa.

• Like 1

3 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Luulen että intian mies on ajatellu siusta ihan samaa.

Turhinta on miettiä mitä muut miettii, kun ne kuitenkin ajattelee vaan itteään. Ja jos ajatelee mitä muut miettii niin turhempaa ei oo. Salilla saatan ajatella, että hyvä perse, ja lenkillä voin ajatella, että hyvä perse, mutta mitään sen syvällisempää tuskin kukaan miettii missään, tai ainakaan en itse pysty... Jos hajut ahdistaa, kannattaa vaihtaa salia sellaiseen jossa ilmanvaihto pelaa. Suosittelen Lohjan Bodausta 🙂 ...

• Like 3

5 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Turhinta on miettiä mitä muut miettii, kun ne kuitenkin ajattelee vaan itteään. Ja jos ajatelee mitä muut miettii niin turhempaa ei oo. Salilla saatan ajatella, että hyvä perse, ja lenkillä voin ajatella, että hyvä perse, mutta mitään sen syvällisempää tuskin kukaan miettii missään, tai ainakaan en itse pysty... Jos hajut ahdistaa, kannattaa vaihtaa salia sellaiseen jossa ilmanvaihto pelaa. Suosittelen Lohjan Bodausta 🙂 ...

Meinasin kommentoida samaa, olen huomannut että Baltsulle liian pitkien kommenttien kirjoittelu on ajan haaskausta. Samoja asioita tulee itsekkin mietittyä kuin sinäkin, itse katselen mielummin leffaa tms jos mahdollista. Jos taas kovempi mattokiskasu niin ei minulla järki riitä muiden touhuja seuraamaan, kun minua ei kertakaikkiaan kiinnosta mitä muut tekee, ja jos joku vetää vaikka 12min/km matolla niin se on maksavan asiakkaan oikeus

ei ole minulla kotia: Minä teen tietoisuudesta kotini. 

Ei ole minulla elämää eikä kuolemaa: Minä teen hengityksen rytmistäelämäni ja kuolemani. 
Ei ole minulla jumalallista voimaa: Minä teen rehellisyydestä jumalaisen voimani. 

Ei ole minulla strategiaa: Minä teen toiminnasta, jota "ajatus ei varjosta" strategiani. 

Ei ole minulla suunnitelmaa: Minä teen "tartu tilaisuuteen" suunnitelmani. 

vain muutamia lauseita...Tuntematon samurai 1300-luv. (Ralph Blum, Riimujen kirja, Tammi 1989)

meikä eläny kutakuin noin..pikkusen off topik..