Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miska

Pertsaa vai luistelua ?

Recommended Posts

No niin, nyt olen aloitellut luistelu-tyylin opettelun. Aika epavakaata heiluskelua se nyt on, mutta hauskaa, ja vaihtelu virkistaa. Niin ihmeelliselta kun se kuulostaa, olen jo nyt nopeampi luistelemalla kun pertsan vuorohiihdolla.

Nyt tuli kuitenkin mieleen etta koska valitsen luistelun, ja koska vetaisi pertsaa ?

Talla hetkella pertsa on niin paljon sujuvampaa, etta meinaan menna silla pidemmat matkat. Myos makisella ladulla se on paljon helpompaa. Luistelu on sitten urheilullisempaa, ja vetaa energiat tyhjiksi nopeammin, eli jos aikaa on vahan, se voisi olla hyva valinta. Ja koska siina viela harjoittelen, ei ladun tarvitse olla kummalinen, kunhan vaan suht tasainen. Voin vetaa ympyraa ilman etta pare palaisi heti, kun keskityn etenemiseen enka maisemiin.

Mutta miten te valitsette, jos molemman tyylin sukset omistatte ? Valitsetteko tyylin kelin mukaan (onko joku keli otollisempi jollekin tyylille) ? Vai ladun mukaan ? Vai esim treenin mukaan (josko vaikka jollain tyylilla on helpompi saavuttaa joku tietty treenivaikutus) ?

Kiinostaisi tietaa mitka teilla on valintakriteereina...

Pääosin hiihdän luistellen, kylmällä kelillä pertsaa ja jos reidet meinaa jumittaa niin pertsaa myös silloin. Ainakin itselläni pertsa aukaisee luistelun jumeja mukavasti. Kummallakin hiihtotavalla voin hiihdellä hyvin jollain 125-130 sykkeillä. Sen alle pitää mennä kyllä pertsalla.

6 minuuttia sitten, Miska kirjoitti:

No niin, nyt olen aloitellut luistelu-tyylin opettelun. Aika epavakaata heiluskelua se nyt on, mutta hauskaa, ja vaihtelu virkistaa. Niin ihmeelliselta kun se kuulostaa, olen jo nyt nopeampi luistelemalla kun pertsan vuorohiihdolla.

Kiinostaisi tietaa mitka teilla on valintakriteereina...

Saa olla melkoinen fakiiri, jos onnistuu hiihtämään vapaalla hitaammin kuin pertsalla.

Itse siirryin luisteluun kun tyyli tuli. Jonkun aikaa oli molemmat sukset, mutta pertsan hiihtäminen tuntui inhottavan joka kerta entistä enemmän. Sitten aloin kilpailla jonkin verran ampumahiihdossa, joten jätin pertsan kokonaan, kun ah:ssa ei ollut tyylirajoitteita. Olen viimeksi hiihtänyt pertsaa varmaan jossain koulujen välisissä kisoissa ja silloinkin pitovoidetta oli ihan liian vähän suksissa, joten ylämäet olivat vähän rimpuilua.

Minusta hiihtotapa on vähän liian lievä ilmaisu kuvaamaan pertsan ja luistelun välistä eroa. Ne ovat ihan eri lajeja omasta mielestäni. En jotenkaan kovin helposti pysty edes kuvittelemaan tilannetta, jossa tahtoisin hiihtää pertsaa. Varsinkaan tänä päivänä, kun laji on muuttunut niin tasuripainotteiseksi, eikä juoksijalla tule treenattua yläkroppaa tarpeeksi.

Luistelu on vauhdikas, rytmikäs laji, jossa kokee maisemien vaihtuvan ja tekemisen olevan muutenkin mielekästä. Lisäksi voiteluun tarvitsee satsata lenkkejä varten selvästi vähemmän. Ladut eivät vaikuta mitään, hiihdän muutenkin vain niitä vaativimpia kisalatuja. Peltoladuilla tai jäällä hiihtäminen ei ole minusta oikeata hiihtämistä. Jos on oikein huonossa kunnossa, niin silloin tietysti pertsalla voi ajatella olevan paikkansa, sillä luistelu vaatii sen tietyn rytmin ja jos on rankka latu sekä huonohko kunto niin silloin sykemittari lyö sinne kahteen markkaan, tulee oksennus suuhun ja mäen päällä huippaa oikein kunnolla. Aikanaan yhtenä talvena päätin, etten päästä ketään ohitse, mutta en valitettavasti ollut kovinkaan hyvässä kunnossa. Kerran olin sitten todella tiukilla ja vaikka yritin hiihtää täysiä, niin joku jannu sieltä tuli väkisin ohi ja se olikin joku nuorten maajoukkuehiihtäjä. Tietysti riippuu vähän missä hiihtää, mutta ainakin ennen jos meni jonnekin Salpausselälle, niin siellä hiihti aika kovakuntoista porukkaa, joten jos lähti löysästi huitelemaan, niin jalkoihin jäi.

Nykyään tuntuu, ettei aika riitä hiihtoon ollenkaan. Siinä on sellainen ongelma, että periaatteessa kiinnostaisi hiihtää, mutta syksyn puolella, mutta silloin ei ole lunta. Nyt kun on lunta, en halua hiihtää, koska haluan satsata maratonille eli juosta.

11 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Saa olla melkoinen fakiiri, jos onnistuu hiihtämään vapaalla hitaammin kuin pertsalla.

Kuvittelin olevani turbaanipainen 🙂

Mutta ei. Vaikka kuinka huono olen luistelussa, niin kuitenkin nopeampi kun pertsassa (siinakaan en hyva, mutta enemman kokemusta).

11 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Minusta hiihtotapa on vähän liian lievä ilmaisu kuvaamaan pertsan ja luistelun välistä eroa. Ne ovat ihan eri lajeja omasta mielestäni.

Joo, ton voin hyvin ymmartaa. Ehka minakin naen ton pertsan enemman retkeilyna, ja luistelun urheiluna. Vahan kun patikoinnin ja juoksun ero. Tykkaan molemmista, ja joskus jopa yhdistan (polkujuoksuna).

Kelien ja fiiliksen mukaan tulee valittua lenkille lähtiessä välineet.

Kylmillä keleillä mieluummin pertsaa kun pitovoitelu helpompaa ja latu luistaa paremmin kuin luistelubaana.

Lisäksi kevyttä peekoota on itsellä helpompaa edetä pertsalla, vapaalla tahtoo sykkeet karata helpolla liikaa. Joten jos aikaa lenkille on alle 1,5h niin valitsen vapaan välineet käyttöön ja reippaammalla menolla, mahdollisesti myös tulee koirakin varustettua vetovaljailla.

Tässä on sellainenkin näkökulma, että lihaskuormitukseltaan ja hermotukseltaan perinteinen vastaa paremmin juoksua ja vapaa paremmin pyöräilyä. Toki hiihto kaikissa muodoissaan etenkin mäkisessä maastossa on erinomaista luonnollista vauhtileikittelyä. Parhaan hyödyn saadakseen pitää tekniikan olla tasoa vähintään kohtalainen. Etenkin vapaalla tavalla huono tekniikka johtaa vain ylimääräiseen lihaksien aktivointiin ja ennenaikaiseen uupumiseen. Aika äkkiä sen tekniikan saa siihen tasolle, että voi alkaa harjoittelemaan fyysistä kuntoa hiihtäen. 

Itse vasta tälle vuodelle hommasin pertsan vehkeet, joten en osaa oikein sanoa, miten jatkossa tulee valittua hiihtotyyli. Nyt yritän mahdollisimman paljon hiihtää pertsaa, että pääsee sinuiksi tyylin kanssa. Käytännössä koko elämäni siis vapaata hiihtänyt. Tasatyöntöä on tullut pukittua vapaan suksillakin, reilu 20km lenkkejä parhaillaan. 

14 minuuttia sitten, Miska kirjoitti:

Ehka minakin naen ton pertsan enemman retkeilyna, ja luistelun urheiluna. Vahan kun patikoinnin ja juoksun ero. Tykkaan molemmista, ja joskus jopa yhdistan (polkujuoksuna).

kyllä se pertsakin urheilua on, mutta se on vähän enemmän mustikkasoppa-ajan touhua. Eilen kun katsoi Iivon menoa, niin kyllä siinä tekemisen meininkiä oli ja kun Johaugia katsoo ja sitä työntöä koko kropalla tasuriin, niin menee omat kädet veteläksi jo pelkästä katsomisesta. Teen muuten joskus salilla sitä Björgenin treeniä, millä norjalaiset vahvistavat tasuria eli paksu kuminauha leuanvetotankoon kiinni ja sitten pumpataan käsillä niin paljon kuin lähtee alaspäin. Jos retkeilee, ei minusta hiihdä tosissaan. 

2 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tässä on sellainenkin näkökulma, että lihaskuormitukseltaan ja hermotukseltaan perinteinen vastaa paremmin juoksua ja vapaa paremmin pyöräilyä. Toki hiihto kaikissa muodoissaan etenkin mäkisessä maastossa on erinomaista luonnollista vauhtileikittelyä. 

se riippuu siitä, mikä se tavoite juoksussa on. Jos juoksee vain kesän ja hiihtää talven, niin silloin se on noin eli pertsasta saa enemmän hyötyä juoksuun, mutta jos niitä hiihtolenkkejä tekee vain tuomaan lisää treenitunteja, niin ei sitä tuolla tavalla kannata ajatella. Jos haluaa olla juoksukunnossa, pitää myös juosta. Ihan alkuvaiheessa, kun kunto on huono, on tilanne myöskin se, että ihan sama mitä tekee kunhan tekee, jotta se kunto paranisi.

Sellainenkin näkökulma on, että jos joku ei pääse sisälle treenaamaan radalle tai matolle, niin talvikeleillä hiihdossa pystyy tekemään kovempia harjoituksia kuin juoksemalla liukkaalla. Silloin ainakin itse pystyn vetämään vapaalla itseni paljon tiukemmalle. Toki varmasti pertsallakin lähelle maksimisykettä pääsee, mutta minusta vapaalla se on helpompaa, kun koko kroppa on hommissa, niin pääsee rankassa maastossa kovaa hiihtäessä halutessaan todella sellaiselle alueelle, jolle ainakaan itse en edes juosten pääse. Sillai että on oikeasti vinttipimeänä, eikä muista siitä hiihdosta mitään, kun on ollut niin tiukoilla.

Molempien tyylien välineet säilytän autossani koko talven ja valitsen lähinnä kelin mukaan menenkö pertsaa vai luistellen.

Luistelen oikeastaan vain ns. huonoilla keleillä eli plussa- ja nollakeleillä.

Pakkaskeleillä pertsan sukset kulkevat kovempaa kuin luistelusivakat.

Varsinkin ylämäissä monet retkeilevät luistelijat jäävät jalkoihin, vaikken ihan Kläbo-tekniikalla huitelisikaan.

Toki välineillä ja voitelulla on myös vaikutusta, esim. meiksin wanhat luistelusukset eivät luista näillä nihkeillä pakkaskeleillä mihinkään.

Ja tietenkin oikean (luistelu)tekniikan osaamisella.

Edelleen olen sitä mieltä, että pertsa on kivempaa ja hyödyllisempää juoksijalle ( 25 000 hiihtokilometrin kokemuksella ).

Joka toinen kerta perinteistä, joka toinen luistelua, ainakin pääsääntöisesti näin olen toiminut viime vuosikymmenien talvet. Olivatpa olosuhteet mitä hyvänsä. 

Jotenkin perinteinen miellyttää enemmän, vaikka vapaalla olen ollut ehkä hiemän parempi. 

On alkanut tuntua aina vain enemmän, että hiihto hiihtona (classic) ja luistelu luisteluna. Miksi hiihtää luistellen kun luistelu on ollut tapana suorittaa jäällä luistimet jalassa... 

Minulla pertsan hiihto ja juoksu ovat aina tukeneet toisiaan erinomaisesti. On tekniikaltaankin tosiaan lähempänä juoksua (olen toki luisteluhiihtoakin harrastanut; aikoinaan paljonkin). Oikeanlaiseen tekniikkaan ilman muuta pitää kiinnittää huomiota, että lajista saisi parhaan hyödyn. Nimim. yli 40 vuotta juossut ja hiihtänyt.

Joskus kun on tullut enemmän tehnyt luisteluhiihtoa, on reiden sisäpuolet krampaanneet helpommin kisoissa eli juoksutapahtumassa.

Omasta mielestä pertsa tukee paremmin juoksua.

Minulla on usein kummatkin sukset mukana ja aluksi luistelua ja lopuksi pertsaa.

Paras pertsakeli on 0 astetta tai lämpimämpi, koska Zeroissa on seinäpito eikä tarvitse voidella

52 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

On alkanut tuntua aina vain enemmän, että hiihto hiihtona (classic) ja luistelu luisteluna. Miksi hiihtää luistellen kun luistelu on ollut tapana suorittaa jäällä luistimet jalassa... 

niin tai miksi harrastaa ampumahiihtoa, kun aseilla on ollut tapana tappaa ihmisiä sodassa. En ole muuten omistanut minkäänlaisia luistimia yläasteen jälkeen. 7. luokalla tuli luisteltua viimeksi joskus syystalvella 1986, kun koulussa pelattiin lätkää. Rullaluistelua en ole edes koskaan kokeillut. Rullahiihtoa toki tuli 80-luvulla hiihdettyä loppukesästä ja syksyllä. Kerran jopa lähdettiin ensilumen laduille Saariselälle, eikä ollutkaan lunta, niin lähdettiin sitten hiihtämään rullilla Ivalon suuntaan. 

42 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

niin tai miksi harrastaa ampumahiihtoa, kun aseilla on ollut tapana tappaa ihmisiä sodassa. En ole muuten omistanut minkäänlaisia luistimia yläasteen jälkeen. 7. luokalla tuli luisteltua viimeksi joskus syystalvella 1986, kun koulussa pelattiin lätkää. Rullaluistelua en ole edes koskaan kokeillut. Rullahiihtoa toki tuli 80-luvulla hiihdettyä loppukesästä ja syksyllä. Kerran jopa lähdettiin ensilumen laduille Saariselälle, eikä ollutkaan lunta, niin lähdettiin sitten hiihtämään rullilla Ivalon suuntaan. 

Niin kyllä pertsa on kuninkuus juttu, luisteluhiihto on luistelua suksilla.

Iteltä sujuu molemmat, mutta perinteinen on kunkku! Juoksua tukevaa liikettä, luistelu ja pyöräily sointuu parina taasen paremmin.