Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miska

Pertsaa vai luistelua ?

Recommended Posts

Ampumahiihto kai juontaa juurensa juuri niistä tappamisjutuista. Talvisodassa hiihdettiin vihollisen tuntumaan ja sitten annettiin soida... Ampumahiihtoon sopisi ehdottomasti perinteinen hiihtotyyli paremmin. Sprintteihin tietysti käy luistelu kun se viihdelaji enemmän on. 

En minäkään ole laittanut hokkareita jalkaani sitten koulun liikuntatunnin. Retkiluistimet omistan, mutta muutamaan vuoteen ei ole ollut saumoja lähteä retkiluistelemaan, mikä on muuten mukava laji.

Joo. Kyllä siis ns. vapaata on tullut hiihdettyä ja varsin paljon viimeisten 30 vuoden aikana. Vapaan ns. kilpatason suksipareja löytyy kymmenkunta, tosin osa loppuunajettua ja/tai vanhaa. 

• Like 2

tunti sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Ampumahiihto kai juontaa juurensa juuri niistä tappamisjutuista. Talvisodassa hiihdettiin vihollisen tuntumaan ja sitten annettiin soida... Ampumahiihtoon sopisi ehdottomasti perinteinen hiihtotyyli paremmin. Sprintteihin tietysti käy luistelu kun se viihdelaji enemmän on. 

Ma oon aina kuvitellut etta ampumahiihto tulee enempi metsastamisesta. Hiihtaa, nakee jonkun elukan, pysahtyy, ja ampuu nopeasti ettei paase janis karkaamaan.

Jos ihmisia ollaan jahtaamassa, luulisin etta hiihdetaan, hiivitaan, ihmetellaan onko kenties muita ihmisia lahistolla. Vahan huilitaan etta osumisprosentti nousee maksimiin, ja sitten ammutaan. Siina pitaa olla jaita hatussa, niilla venalaisilla janiksilla kun on taipumus ampua takaisin, jos ei eka kuti osu...

36 minuuttia sitten, Miska kirjoitti:

Ma oon aina kuvitellut etta ampumahiihto tulee enempi metsastamisesta. Hiihtaa, nakee jonkun elukan, pysahtyy, ja ampuu nopeasti ettei paase janis karkaamaan.

Olipa outo kokemus lukea edellinen, kun samalla sattui jostain Spotifyn soittolistasta soimaan Janis Joplin.

Joitain vuosia sitten rupesin omatoimisesti opettelemaan luisteluhiihtoa sillä perusteella, että siitä olisi enemmän hyötyä pyöräilyyn. Jostain syystä ei pertsa ole sen jälkeen millään oikein maistunut. Viime viikolla olin ihan oikealla luisteluhiihdon tekniikkakurssilla, ja eilen ostin uuden suksipaketin jos sekin auttaisi vauhtiin. Parin viikon päästä pitäisi mennä kolmatta kertaa 24 h hiihtoon viestijoukkueella, tällä kerralla neljän hengen porukalla. Taistellaan varmaan jälleen sijoista 15-20, kun joukkueitakin on sen verran.

• Like 2

Ainakin pääosin sotilastouhuista tulee tämä ampumahiihto. Sotilailla oli alun perin sotilaspartiohiihto, josta kehittyi ampumahiihto 50-60-luvuilla. Sotilaskivääri oli lajin piirissä käytössä aina 70-luvulle saakka. On mahtanut olla melkoista jytinää ampumapaikoilla. 

Ampumahiihto siis tavallaan pelasti maamme talvisodassa. Muistamme historiasta miten mm. Raatteen tiellä toimittiin. 

• Like 1

36 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Ainakin pääosin sotilastouhuista tulee tämä ampumahiihto. Sotilailla oli alun perin sotilaspartiohiihto, josta kehittyi ampumahiihto 50-60-luvuilla. Sotilaskivääri oli lajin piirissä käytössä aina 70-luvulle saakka. On mahtanut olla melkoista jytinää ampumapaikoilla. 

On tosiaan ollut hieman erilaista kuin nykyään. Etäisyys tauluillekin oli pitempi (150 m, kun se on nykyään 50 m). Ampumahiihtoviesti v. 1976 olympialaisissa: 

• Like 2

6 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

On alkanut tuntua aina vain enemmän, että hiihto hiihtona (classic) ja luistelu luisteluna. Miksi hiihtää luistellen kun luistelu on ollut tapana suorittaa jäällä luistimet jalassa...

Olen ollut ehdottomasti perinteisen miehiä, mutta viime talvena ostetuista luistelusuksista on iloa. Olen nyt sitä mieltä että valitsen kulloinkin tarkoitukseen sopivat sukset ja tyylin. Viime aikoina olen hiihdellyt lähinnä eräsuksilla; silloin kuin luistaa wassua ja muuten perinteistä. Pyrin valitsemaan taloudellisimman etenemistavan tyylistä riippumatta. Perinteisessä se on useimmiten tasatahti potkullisena tai ilman.

• Like 1

Hiihdän nykyisin perinteisellä tyylillä, tasurilla. Kun tasuritekniikan oppii ja jättää FIS-sauvasäännöt omaan arvoonsa, kisatapahtumat tietenkin erikseen, eli käyttää riittävän pitkiä sauvoja, voi pitopohjat ja -voitelut unohtaa. Ja kaikenlaiset uudet reitit ovat käytettävissä, koska tasuri ei vaadi latu-uraa eikä leveitä luistelubaanoja, vajaan puolen metrin levyinen lumeen tallattu kinttupolku riittää hyvin. 

Tasuri on myös rullasuksikaudella erinomaisen hyvä ja helpoiten hallittava eli turvallisin tyyli. Toisin kuin luistelu/pertsan rullailu, se ei hidasta juoksijan askeltiheyttä. Juoksija hyötyy riittävästä tasuri-treenistä myös keskivartalon pidon eli juoksutekniikan ja ryhdin parantumisen myötä.

• Like 1

Omasta mielestäni pelkkä tasuri on hieman yksipuolista, vaikka sinänsä tämä on joutavanpäiväistä jaamistelua, koska nykyisillä välineillä pertsa on jokatapauksessa isolta osalta tasuria. Jokatapauksessa nautin perinteisellä sopivan loivista vuorohiihto osuuksista eniten. 

tunti sitten, levox kirjoitti:

käyttää riittävän pitkiä sauvoja, voi pitopohjat ja -voitelut unohtaa.

Käyttää riittävän lyhyitä suksia tyyliin Hoka Challenger, niin voi pitopohjat ja -voitelut unohtaa.

Vakavissaan pk-seudulla on säiden kyttäily mennyt muutamana viime talvena sellaiseksi, että itseltä jäänyt hiihto melkein kokonaan. Pitäisi varmaan tälle talvelle kaivaa ne varaston perältä, mutta jotenkin se kaikki vaiva voiteluineen kaikkineen on vaan niin hmm vaivalloista, verrattuna siihen että heittää tossut jalkaan ja suuntaa metsän keskelle.

50 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

nykyisillä välineillä pertsa on jokatapauksessa isolta osalta tasuria.

On ne hurjia kun lykkivät sen 50 km tasuria. Mahtaa olla kädet ja yläroppa hapoilla, ei voi käsittää.

tunti sitten, ErAh kirjoitti:

Omasta mielestäni pelkkä tasuri on hieman yksipuolista, vaikka sinänsä tämä on joutavanpäiväistä jaamistelua, koska nykyisillä välineillä pertsa on jokatapauksessa isolta osalta tasuria. Jokatapauksessa nautin perinteisellä sopivan loivista vuorohiihto osuuksista eniten. 

Joo, se on myönnettävä, että vuorohiihto on monipuolisempaa. Sillä tekniikalla olen itsekin hiihtänyt viime vuosiin saakka (- 10v luisteluvaihe). Toki tasurissa myös jalat tekevät töitä, siinähän tulee mm. tehtyä kuin huomaamatta kevyttä päkiöille nousua. Moniko juoksija jaksaa tehdä päkiöille nousu-treeniä 2-3h 😉 

Kolmisen vuotta sitten mulla oli ongelmaa polvessa ja varpaassa, jolloin tasuri oli paras vaihtoehto. YouTuben ski-classicsista olen yrittänyt opetella nykyaikaista tasuri-tekniikkaa.  Ainakin tällaiselle jo korkeampaan ikään ehtineelle veteraanikuntoilijalle Miedon-Myllylän-aikuisesta tasuritekniikasta poisoppinen ei käy käden käänteessä. 

Nyt täällä etelä-Saksassa tosi ihmeellinen keli. Öisin pikkupakkasta (n. -2), päivisin tosi aurinkoinen ja keväinen sää (+12). Millä te tällä kelillä vetäisitte ? Pertsan ladut kyllä ajetaan suht usein, aamutuimaan voivat vielä olla jopa jäisiä, parin tunnin jälkeen aika sohjoa. 

En vielä ole ollut itse tilannetta katsastamassa (kun on myös mainio keli juoksuun), mutta veikkaisin melkein että luistelulla haittaa loska ja pehmeät ladut vähemmän. 

Mitä mieltä ovat ekspertit ?

Noissa säissä en ite saanut oikein ikinä luistelusuksia kulkemaan sitten mitenkään. Menin ihan perusvoiteilla eli LF ja HF raudan avulla pohjaan. Mikään voide ei luistanut edes vähän alkuun tuolla >+10 lämmöllä. Vetää lumen niin kosteaksi, että sukset oikein tarttuu latuun kiinni, alamäessäkin sai pahimmillaan kuokkaa mennä. Uskoisin olevan suksen profiilista ja kuviosta enemmän kiinni kuin voitelusta. Kaikilla <+5 keleille olen aina saanut sukset toimimaan kohtuullisen hyvin. Menin siis aina luistelemalla, latu voisi olla hitusen liukkaampi kuten sanoit, niin ainaskin aamupäivällä se on ihan jäässä ja uskoisin, että pysyy luistavampana pidempään!

• Like 1

Minä hiihdän vain perinteistä, vuorotahtihiihto on mielestäni mukavinta. Aika paljon hiihdän "vanhanaikaisella" ladulla, eli joko hiihtämällä tehdyllä tai moottorikelkalla vedetyllä ladulla, joka ei ole rautatiemäinen niin kuin nuo latukoneen ladut. On kokoajan mutkia ja mättäitä, joissa pitää vaihtaa rytmiä. Eikä ole luistelijoita huitomassa sauvoilla. Niin ja usein puusuksilla ja sauvoissa lukee Mäntyranta:)

Kuinka monelle palstalaiselle lienee hirvenhiihto tuttua. Itse harrastin sitä takavuosina melko tiiviisti. Siinäkin siirryttiin jossain vaiheessa vapaaseen hiihtotyyliin,  josta onneksi melko pian siirryttiin pelkkään perinteiseen. On muuten hieno laji.