Jump to content
Juoksufoorumi.fi

ErAh

Palautusjuoma pitkän kisan aikana

Recommended Posts

Suunnitelmana olisi käyttää lähestyvässä 24h kilpailussa Lidlin valmiita palautusjuomia osana kisanaikaista tankkausta. Tarkoitus olisi juoda yksi tölkki parissa tunnissa, jonka lisäksi aika tuhtia urheilujuomaa sen verran että nestehukka pysyy loitolla. Juomien lisäksi tietysti geeliä, jos tuntuu että nestettä meinaa tulla liikaa suhteessa energian saantiin. 

Onko palautusjuoman proteiinilla merkitystä kisan aiheuttamien lihasvaurioiden vähenemiseen, vai onko parempi vaan ottaa kaikki energia hiilareista? 

• Like 2

8 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Suunnitelmana olisi käyttää lähestyvässä 24h kilpailussa Lidlin valmiita palautusjuomia osana kisanaikaista tankkausta. Tarkoitus olisi juoda yksi tölkki parissa tunnissa, jonka lisäksi aika tuhtia urheilujuomaa sen verran että nestehukka pysyy loitolla. Juomien lisäksi tietysti geeliä, jos tuntuu että nestettä meinaa tulla liikaa suhteessa energian saantiin. 

Onko palautusjuoman proteiinilla merkitystä kisan aiheuttamien lihasvaurioiden vähenemiseen, vai onko parempi vaan ottaa kaikki energia hiilareista? 

Kysymykseesi en osaa vastata, mutta proteiinin yksi hyvä puoli on se, että se parantaa elimistön kykyä ottaa vastaan hiilareita. Osin siksi olen nauttinut pitkissä juoksukisoissa proteiinijuoman kesken kilpailun. Tosin, jos juot ainoastaan pari tölkkiä Lidlin proteiinijuomaa 24 tunnin aikana, vaikutuskin on varmasti aika minimaalinen kokonaissuorituksen kannalta. 

Mutta mielenkiintoinen kysymys ja yhtä suurella mielenkiinnolla seuraan tätä ketjua...

• Like 1

Proteiinin nauttimisella vuorokauden mittaisen suorituksen aikana ei tutkimusten mukaan ole plasebovaikutuksen lisäksi mitään hyödyllistä merkitystä, mutta vatsavaivojen riskiä se lisää, joten kannattaa ainakin testata ne proteiinivalmisteet pitkillä treenilenkeillä etukäteen.  Tuota väittämää, että proteiini parantaisi hiilareiden imeytymistä en ole aikaisemmin kuullutkaan, mutta alalla liikkuu niin paljon väittämiä ja "totuuksia", että en yhtään epäile etteikö tuollainenkin väittämä jossakin voisi esiintyä.

Aika monessa 24h juoksussa käytin aikaisemmin täydennyksenä proteiinipitoisia palautusjuomia, koska olin lukenut, että proteiinilla voi vähentää suorituksenaikaisia lihasvaurioita. Yhtä usein minulla oli vatsaongelmia - joskus todella pahojakin, mutta lihasvaurioiden suhteen en havainnut mitään eroa. En tunne Lidlin palautusjuomien koostumusta, mutta monissa palautujuomissa on maitoproteiinia, joka on vatsalle varsin raskas sulatettava suorituksen aikana (en tosin uskalla väittää, että muut proteiinilähteet olisivat tässä suhteessa oleellisesti parempia).

Sen sijaan kilpailun jälkeen riittävä proteiinin saanti on välttämättömyys kilpailussa syntyneiden lihasvaurioiden korjaamisen kannalta.

Proteiinia hyödyllisempää voisi olla nauttia suorituksen aikana jotakin rasvapitoista, sillä rasvassa tunnetusti on energiaa järjettömiä määriä. Ongelmana siinä tosin on se, että rasvojen hyötysuhde on heikko hiilareihin verrattuna (vähän sama kuin kilpa-autoa yritettäisiin saada kulkemaan polttoöljyllä), joten vain rasvojen varaan ei suorituksenaikaista tankkausta kannata suunnitella.

Tosin jos ei pyritä maksimoimaan tulosta, vaan tärkeintä on pysyä liikkeellä 24h niin on jokseenkin sama mitä syö ja juo, kunhan se imeytyy ja antaa riittävästi energiaa.

Loppukevennys: The LAST Article You'll Ever Need to Read About What to Eat During an Ultramarathon (by Sunny Blende)

• Like 2

Voin antaa tähän oman kokemuksen, mutta se ei tarkoita, että olisi sama kaikilla. Yhden kerran kokeilin säännöllistä proteiinilisää kilpailun aikana. Kyseessä oli Ponnenjärven 24 h kisa, jonka yhteydessä juoksin omana juoksuna 12 h testikisan. Reitillä on osittain asfalttia ja osittain hiekkatietä, sekä melko mäkistä kuitenkin. Join muistaakseni toisessa juottopisteessä hh-juomaa ja toisessa proteiinijuomaa. Koskaan ei ole jalat olleet niin kipeät kuin sen kisan jälkeen. En edes voinut kisan jälkeen käydä suihkussa, kun en pystynyt kävelemään 50 metrin päässä olleelle saunalle. Muissa ultrissa menin pääosin pelkillä hiilihydraateilla, mutta mukana saattoi olla myös jotain pientä proteiinipitoista syötävää, kuten jugurttia tai puolikas proteiinipatukka. 48 h kestävässä kaukopartiohiihdossa alkaa kyllä toisella vuorokaudella kaipaamaan ennemmin hampurilaista kuin pelkkää hh-syötävää. Se voi johtua myös suolan puutteesta. 

Ultran jälkeen kannattaa kyllä syödä tyhjentyneitä proteiinivarastoja täyteen ja kyllä ne voimatasotkin minulla oli viikonkin jälkeen varsin heikot. Voi olla, että kisanaikainen runsas proteiinin syönti olisi voinut hieman nopeuttaa tuota palautumista, mutta ei se minulla ainakaan kisavauhtia olisi parantanut. Lihasvaurioihin kisan aikana ja kisan jälkeen vaikuttaa kyllä moni muukin kuin kisan aikainen syöminen. Joskus reidet oli kisan jälkeen ja kisan loppuvaiheessa ihan betonia, mutta joskus kävely kisan jälkeen oli paljon helpompaa. Helppoa ei koskaan.

• Like 5

Tarkoitus on saada kunnonmukainen maksimitulos, joten taidan ottaa energian sitten tutusti hiilareista, vaikka noita Sportyfeel palkkareita olen muutamaan otteeseen testannut, eikä vatsa ole niistä pahaa tykännyt. Hiilarillahan 24h hiihdossa kuitenkin liikutaan ja geeli sekä urheilujuoma on aina uponnut hyvin. Varmuuden vuoksi täytyy kyllä laittaa huoltopisteeseen muutama palkkari ja sipsejä tms odottamaan, jos otsanahkaa alkaa kiristämään liikaa.

• Like 1

Tämän väitteen esitti Mikael Fogelholm, joka piti seurassamme luentoa kestävyysurheilijan ravinnosta.

Omalla kohdalla proteiinin nauttiminen on perustunut "kaikki mikä menee alas..." ajatukseen. Silloinkin kun olen nauttinut proteiinia, olen pitänyt tärkeämpänä hiilareiden saamista. Vatsavaivoja tms. minulla ei ole koskaan ilmennyt 'proteiinipaukun' jälkeen. Mutta tokihan nämä ovat yksilöllisiä asioita.

Tuota omaa kommenttiani pitää vielä täydentää niin, että en kuitenkaan usko, että Ponnenjärven 12 h juoksussa juuri proteiini olisi ollut syypää noihin pahoihin lihaskipuihin. Ainoa missä proteiini olisi voinut olla yhteydessä kipuihin oli se, että ilman proteiinia maha olisi ehkä pystynyt imeyttämään hieman enemmän hiilihydraattia, jolloin lihakset eivät olisi olleet puolimatkan jälkeen niin tyhjät.

Suurin syy lihaskipuihin oli se, että kyseessä oli urani ensimmäisiä ultrajuoksuja ja ihan ensimmäinen, jossa oli mukana asfalttia. Lisäksi tuo juoksu oli ainoa ultra, jossa olen tehnyt vauhdinjakovirheen. Olin asettanut tavoitteeksi 140 km ja pidin alussa turhan tiukasti kiinni suunnitellusta 5 min/km vauhdista. Reitillä on kaksi ylämäkikilometriä, joiden aiheuttamaa keskivauhdin laskua yritin ihan turhaan kuroa kiinni muilla kilometreillä. 60-70 km kohdalla alkumatkan virhe alkoi sitten maksamaan kymmeniä sekunteja/km ja lopputulos jäi 130 kilometriin. Jos tavoite olisi ollut 135 km, niin tuolla kunnolla ja tuolla reitillä se olisi voinut olla mahdollista saavuttaa järkevämmällä vauhdinjaolla. Ainakaan proteiinista ei ollut mitään hyötyä lihaskipujen suhteen.