Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Aleksandra1

Juoksumatkojen pidentyminen ja polvikipu

Recommended Posts

Hei!

Olen nyt kesän jälkeen innostuneena juossut säännöllisesti ja löytynytkin siitä suuri intohimo. Kunto ennen juoksuharrastusta hyvä, joten pian sujui pitkästä aikaa syksyllä 10km lenkit. Juoksinkin suunnilleen 3x viikkoon tämän lenkin. 

Nyt olen nostanut n. Kerran viikkoon juoksulenkin 12km pituuteen, muuten vetänyt reilu kympin matkoja. Kunto selkeästi noussut, ja nyt toissapäivänä menikin 16km oikein helpolla! 

Tavoitteena olisi puolimaraton nyt keväällä.

Minulla on aiemmin pientä tunnetta ilmentynyt polvissa kun nostanut kilometrimäärää, nyt tosiaan tämän toissapäiväsen jälkeen etenkin vasen polvi on hyvin arka, nyt hieman parempaan päin mutta ei tunnu juoksu hyvältä ja on selvästi rasittunut.

 

Pitäisikö tässä olla huolestunut, että juoksu ei sovikaan polvilleni? 

vai kuulostaako siltä, että polveni eivät vain ole tottuneet niin pitkiin matkoihin ja kipeytyivät siitä. Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä ja osaisi auttaa? Onko tämä normaalia?

 

 

kiitos jo etukäteen. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa tutustua sellaisiin kuin "juoksijan polvi" ja "hyppääjän polvi". Nuo lienee kaksi yleisintä polvikipua aiheuttavaa vaivaa. Tältäkin foorumilta löytyy varmasti kymmeniä viestejä, joissa kerrotaan ohjeet noiden kanssa elämiseen. Hyvin todennäköisesti siis vastaus on: ei, polvesi eivät ole yhtään sen huonommat kuin kenenkään muunkaan ja huolissaankaan ei sen ihmeemmin tartte olla. Todennäköisesti kasvaneet juoksumäärät ovat saaneet lihakset kireälle ja tämä lihaskireys näyttäytyy polvikipuna. Sen verran huolissaan pitää olla, että saa ongelman kuntoon. Vaikea sanoa, mistä tarkalleen ottaen kyse, mutta putkirullaus/hieronta/venyttely nyt hihasta heitettynä ei varmaan olisi huono idea!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos juokset samaa lenkkiä kolme kertaa viikossa samalla nopeudella se saattaa olla kuormittavaa, koita juosta yksi pitempi rauhassa ja ne kaksi muuta vaikka lyhyempänä, kova vauhtinen ja/tai pyrähdyksiä tai kiihtyvä vauhtinen mikä enempi miellyttää, saattaa vauhti parantua ja kuormittavuus vähentyä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se voi johtua myös talvikeleistä. Routainen maa on ankara jaloille ja pehmeässä lumessa puolestaan helposti pyörähtää sinne sun tänne. Lisäksi nivelet ja jänteet eivät oikein pidä kylmistä ilmoista. Menisin rohkeasti talvisaikaan välillä vaikkapa vesijuoksemaan tai uimaan tai vaihtoehtoisesti salille crosstrainerille tai juoksumatolle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy