Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Seppo

Uusi rahareikä Amos Rex

Recommended Posts

Miten voi olla mahdollista että paikka tekee  2,5 miljoonan tappiot vaikka yleisö jonottaa viikkotolkulla sisälle? Pitäskö vähän tarkistaa lippujen hintoja. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

 

https://ls24.fi/uutiset/amos-rexin-ensinayttely-kerasi-vajaa-270-000-kavijaa-taloudelliset-tappiot-vain-25-miljoonaa-euroa

  • Haha 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Amos Rex on yksityinen taidemuseo, jonka rakentamisen ja toiminnan rahoittaa Amos Andersonin perustama yleishyödyllinen yhdistys Föreningen Konstsamfundet."

 

268 000 kävijää ei myöskään tarkoita samaa myytyjen lippujen määrää kun esim. Museokortilla tuonne pääsee "ilmaiseksi" kunhan on sen Museokortin ensin ostanut. 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomenruotsalainen sanomalehdistö on ollut viimevuosina kulukuurin kohteena ja väkeä on irtisanottu. Voisi kuvitella, että suomenruotsalaisen kulttuurin ja kielen elävyyden kannalta olisi järkevämpää satsata lehdistöön kuin sinänsä kunnianhimoiseen taidemuseoon. Kukapa minä olen kyseenalaistamaan säätiön taoudellisen, poliittisen ja kulttuurisen pääoman ratkaisuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konstsamfundetin suurin ongelma taitaa olla, ettei löydä tarpeeksi paljon hyväksyttävissä olevia kohteita rahoilleen. Säätiön säännöt rajavat aika tarkasti mihin asiohin tuotto voidaan käyttää (perustuen luonnollisesti lahjoittajan toivomuksiin) ja ainakin viime vuosina he ovat valittaneet, ettei ole tullut tarpeeksi laadukkaita tukihakemuksia heille eli he eivät ole voineet jakaa niin paljon rahaa ulos kuin olisi vuosituoton kannalta mahdollista. Hyvä siis, että löytyi nyt järkevä käyttökohde, mistä suomalaiset laajemminkin voivat nauttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tuolla pitää jossain välissä käydä kun tulee seuraavia näyttelyitä. Nytkin oltaisiin oltu menossa, mutta ei paljon napannut mennä jonottamaan tunneiksi pakkaseen. Löysin itseni myös miettimästä että harmi ettei tuosta tehty niin isoa paikkaa että sinne olisi mahtunut enemmän väkeä sisälle. Kaikenlaista. 

 

Kuka muistaa milloin esimerkiksi Kiasmaan olisi ollut niin pitkä jono että olisi yltänyt edes tuulikaappiin asti... Hyvä että meillä on nyt sellainen paikka jonka näyttelyitä ihmiset menee katsomaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎6‎.‎1‎.‎2019 at 21.14, Seppo kirjoitti:

Toivottavasti Föreningen Konstsamfundetilla on syvät taskut 🙂 Tolla tahdilla miljoonat palaa aika nopeasti. 

 

eihän se raha pala ollenkaan elleivät sijoita surkeasti. No ehkä Stockmann voi aiheuttaa ongelmia, mutta noin lähtökohtaisesti sijoittavat aika hyvin osinkoa maksaviin yrityksiin. Lisäksi viime vuosina heille on tullut muutamia aika hyviä potteja mm. Spondan ja Technopoliksen myynnistä. Erityisesti kauppakeskus Forumiin tehdyt panostukset 80-luvulla ovat olleet todella kannattava liike. Amos Andersonin testamentissa paljon suurempi ongelma on vaatimus pitää ruotsinkielinen journalismi elossa. Sen takia joutuivat laittamaan esim. toissa vuonna 5 me KSF-Median tukemiseen, vaikka ruotsinkieliset lehdet ovat todella tappiollisia ja vailla järkevää tulevaisuutta. Noin yleisesti ottaen kyllä 600 miljoonan omaisuudella pitäisi pystyä saamaan sellainen tuotto, että tuollainen yhdistys pystyy toimimaan ns. ikuisen rahan periaatteella.

 

Pitää muistaa, että se taidemuseo on ollut tyyliin aina olemassa Amos Andersonin itsensä perustamana. Museo avattiin 60-luvulla, mutta hän sijoitti jo sitä ennen taiteeseen. Se on tehnyt ennenkin tappiota, eikä siitä ole puhuttu tuolla tavalla julkisuudessa mitään. Kävin Amos Andersonin taidemuseossa ensimmäisen kerran jo 80-luvun alussa, eikä silloin pidetty mitenkään erikoisena sitä, että taidemuseo maksaa jotain. Se on yksi varakkaiden harrastuksista tuollainen, että satsataan taiteeseen. Yksikään taidemuseo ei tuota voittoa. Niillä on jo niin älyttömät kulut niiden kokoelmien ylläpidosta. Tauluja pitää huoltaa jatkuvasti jne. Minusta tämä ketju on jossain määrin sosialistinen asenteeltaan. Tuo rahareikä-sana särähtää korvaan. Tämäkin Andersonin omaisuus olisi pitänyt varmaan alunperin verottaa valtiolle, niin SDP saisi sitten jakaa sen sosiaaliturvana tai asumistukina tai jonain muina urpoina juttuina. Amos Anderson muuten aikanaan pelkäsi kommunisteja ja Neuvostoliittoa ja teki sen takia Konstsamfundetista yhdistyksen, eikä säätiötä ja varmuuden vuoksi laittoi myös Ruotsiin siltä varalta, jos täällä tulee häsää.

 

Lippujen hintoja voisi toki ehkä tarkistaa, mutta täytyy muistaa se, että taidemuseoissa kaikki näyttelyt eivät ole yleisömenestyksiä, eikä aina edes etukäteen tiedä menestystä. Lisäksi heillä on haluna tarjota elämyksiä nuorille halvalla, jotta nämä tottuisivat taiteeseen. Sen vuoksi lapset pääsevät ilmaiseksi ja alle 30-vuotiaat halvalla lipulla. Mitä tulee Museokorttiin, niin siitäkin toki museoille tilitetään summa, mutta se ei ole per käynti tietenkään yhtä paljon kuin täyden lipun hinta. Joidenkin tietojen mukaan Museokortti tilittää Amos Rexille miljoonan kaikkinensa tämän näyttelyn osalta. Tämä ensimmäinen vuosi oli siinä mielessä erilainen, että museo oli auki vain kolmasosan vuotta ja käynnistämiseen liittyi normaalia suurempia kustannuksia. Näin ollen suosittu näyttely ei auttanut tuota enempää kuin se 500000€, mitä tappio pieneni suhteessa odotuksiin.

 

Jos jotain pitäisi muuttaa, niin loisin sen tyyliset liput, mitä Eiffelin torniin on eli että netin kautta voisi ostaa lipun ja käyntiajan vaikkapa kuukausi aikaisemmin. Silloin ei tarttisi jonottaa kuten tiskin kautta menevät jonottavat. Se parantaisi palvelua ja vähentäisi jonoja. Muuten tuo Amos Rex on loistava juttu ja parantaa koko Helsingin houkuttelevuutta. Mitä enemmän täällä on kaikenlaista kulttuuritarjontaa, niin sitä enemmän tänne halutaan tulla vierailemaan. Ei kaikille riitä joku Kauppatorilla kahvilla käyminen. Itse en käynyt ekassa näyttelyssä jonojen takia ja erityisesti siksi, kun siellä ei ollut mitään maalaustaidetta esillä, mutta menen keväällä, kun tulee se belgialaisen surrealistin näyttely.

 

Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin kuolleen tahdon toteuttamisesta, kun testamenttia noudatetaan ja minusta silloin ulkopuolisilla on aika vähän oikeutta sitä kritisoida. Jos rahat joskus loppuvat, niin ne on ainakin käytetty siihen, mihin Anderson ne vielä eläessään päätti jättää. Nytkin 240000 ihmistä näki tuon näyttelyn ja he eivät olisi sitä nähneet, jos joku ei olisi sitä rahoittanut. Tässä tapauksessa koko museo on rahoitettu yksityisellä pääomalla, eikä valtion pussista. Vertailun vuoksi voisi mainita Kansallisgallerian. Kun se säätiöitiin ja kerättiin pääomia, niin valtio laittoi 2,5 euroa jokaista muualta hankittua euroa kohtaan lisää ja pelkästään vuosittaisiin toimintamenoihin menevä yleisavustus valtion pussista on vähintään viisinkertainen verrattuna tuohon Amos Rexin tappioon. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäs sen parempaa jos tuolla on mielenkiintoisia näyttelyitä ja se on kaikille ok että tulee kunnolla pataan joka vuosi. 

 

Olis kyllä hienoa jos netistä vois varata lipun etukäteen. En mä halua jonottaa tuntikausia. Ne jotka on tottunu ämpärinjakojonoihin vois sitten päivystää ulkona jos ei ole parempaa tekemistä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se oli hauska, kun 1988 mentiin Floridaan ja Disney Worldissa piti jonottaa tuntitolkulla joka paikkaan. Mietin, että miten on mahdollista, että sanotaan, että Neuvostoliitossa pitää jonottaa kaikkea ja menin anti-neuvostoliittoon kapitalistiseen paikkaan katsomaan Aku Ankkaa ja Mikki Hiirtä ja joka paikkaan oli jonot. No kyllä siellä näki kaikenlaista. Epcot Centerin pallossa oli mm. esillä uusi Corvette ZR1 ekaa kertaa, mutta en tottunut jonottamiseen. Jos jonnekin on jono, niin en yleensä mene. Siinä käy vähän kuin yökerhon jonossa eli tunnelma laskee ja sitten pääsee sisään, ei enää huvitakaan. Tuon takia yökerhoihinkin on vip-kortit, jotta se vauhti pysyy päällä koko ajan.

 

Aikanaan puhuttiin mainosjonoista. Jossain paikoissa saattoi olla aika vähän porukkaa, mutta eivät päästäneet jengiä sisään, jotta kertyisi jotain jonoa, joka vetäisi jengiä puoleensa. Ihmiset menevät katsomaan, mitä täällä jonotetaan. Kun on jonoa, se on suosittua ja tulee enemmän jonoa. Luulen, että aika moni kävi Amos Rexissä pelkästään sen jonon takia. Siinä mielessä vertauksesi ämpäreihin on aika hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo. Sama juttu. Jos on jonoa niin ei oikein ole koskaan napannut mennä. Kun omalle paikkakunnalle tuli XXL, tuli ensimmäisen kerran mentyä liikkeen avajaisissa jonoon joka jatkui pihalle hyvän matkaa. No, ovi sitten vihdoin juhlavasti avattiin, mutta havittelemani avaustarjous meni puihin, kun tuote ehti juuri loppua ennen kuin ehdin hyllyn luokse. Päätin että oli viimeinen kerta mennä tällaiseen "ämpärijonoon". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy