Jump to content
Juoksufoorumi.fi

AnttiSn

Perinteisen sukset kuntoilijalle vuonna 2019

Recommended Posts

On 6.1.2019 at 19.05, AnttiSn kirjoitti:

Nyt loppui kantti odotella. Tuli sitten muutamia erilaisia vaihtoehtoja kokeiltua ja lopulta hankittua rossarin R-skin race IFP skinit Alpinan kengillä. Eikun odottelemaan ensimmäisiä testilenkkejä. Samalla hiotutin vapaan sukset ja otin pohjavoitelun uusiin, eli sukset saan vasta ensi la haettua kaupasta loppusijoitukseen! 

Samanlainen setti tuli lopulta myös itselle, R-skin race ja alpinan monot. Sukset tilattiin maahantuojalta omien speksieni mukaan. Toimii todella hyvin eikä ole tarvinnut edes sidettä säätää. 

On 4.1.2019 at 16.31, JKK kirjoitti:

Testasin Fischerin eri skinejä (race, carbon ja speedmax). Speedmax oli täydellinen suksi ja huomattavasti liukkaampi kuin race. Testailin ainakin 6-7 eri paria ja vain speedmax oli mielestäni hyvä. Carbonista ei ollut aivan sopivaa jäykkyyttä. Race mallin skini jarrutti liikaa perushiihdossa vaikka kokeilin eri jäykkyyksiä. Speedmaxissa on karva leveämpi ja edempänä. Speedmaxilla pystyi hiihtämään myös rennosti täydellisellä pidolla seinänousuja ja tasaisella, mutta hinta vähän hillitsee ostohaluja. Todella iso ero hiihdettävyydessä eri malleilla. 

Kävin eilen testaamassa Fischerin skinejä (race ja speedmax). Samanlaisia havaintoja mulla, speedmaxissa huomattavasti parempi pito ja luisto. Tasamaata pystyi ihan hyvin hiihtää race:lla, mutta ylämäet mentiin haarakäynnillä ja alamäissä jarrutti liikaa. Mitään tökkimistä en huomannut, joten luulisin että jäykkyys oli oikea.

3 tuntia sitten, JKK kirjoitti:

Miten olette säätäneet sidettä skineissä kelien mukaan? Itse olen toistaiseksi hiihdellyt 0-asetuksella, kun ollut vain pakkaskelejä ja sukset toiminut lähes täydellisesti. 

Tänään aamulla kun pakkasta vähän enemmän -1 asetuksella , alle -5 C keleillä 0-asetuksilla.  Huomenna voisi kokeilla -2 asetusta, jos pakkasta kymmenkunta astetta

On 10.1.2019 at 12.39, m-52 kirjoitti:

Minulla on Karhun nanosukset ja täytyy sanoa, etteivät pelaa juuri millään kelillä. Liekö parantuneet vuosien saatossa, omat kun ovat melko vanhat. Skini- suksia pidän parhaina yleissuksina. Ja kovalla pakkasella usein hiihdän tervatuilla Järvisen erikoiskilpa puusuksia, joilla ikää ilmeisesti yli 50 vuotta.

Karhun nanosukset toimivat kyllä todella hyvin kostealla / märällä ladulla eli pito on loistava ja luisto hyvä. Toiminnan edellytyksenä on että suksien pohjat ovat puhtaat eli niitä joutuu puhdistamaan voiteenpoistoaineella aika usein. Etenkin liisterikeleillä puhdistan pohjat suunnilleen joka toisen hiihtokerran jälkeen... ja optigripit  toimivat! Kovalla pakkasella ja kuivalla lumella optigrip ei toimi ja sellaisiin olosuhteisiin tarvitsee toiset sukset.

56 minuuttia sitten, JKK kirjoitti:

Mulla on myös Karhun optigrip race, jossa nanopinnoite on vain pitoalueella. Todella kapean kelialueen sukset ja vesikelillä imuttaa latuun kiinni niin paljon että ei montaa lenkkiä tule talvessa hiihdettyä noilla. 

Minä laitoin omiini luistovoiteen ja jätin siteen kohdalle lyhyen nanoalueen. Kerran hiihdin viime talvena lyhyen matkan ja toimivat muistaakseni kohtuullisesti. Täytyy keväämpänä kokeilla uudestaan.

Nyt on sen vertasen kuljetettu suksea, että osaa pienen analyysin tehdä. Yhteenvetona voisi sanoa, että sain juuri sen mitä olin hakemassa. Tähän asti ei ole ollut mitään karseita pito-ongelmia. Koko ajan oon mennyt -1 asetuksella. Tänään oli sellainen päivä, että ehkä se nolla olisi ollut parempi vaihtoehto. Tekniikka on tosin niin onnetonta edelleen tuohon vuorohiihtoon, että voipi johtua siitäkin, että suksi alkaa lipsua jyrkemmissä mäissä. Täytyy testailla lisää. Se on hassua, että menen 90% matkasta joko tasatyöntöä tai yhden potkun tasatyöntöä. Ei paljon vuorohiihdon opettelulle jää tilaa. Tuntuu vaan typerälle, kun pääsee pukkimalla niin paljon nopeammin. Pitkällä matkalla varmaan yläkropasta loppuu veto, joten kait sitä pitää opetella tasaisellakin vuorohiihtämään.

3 tuntia sitten, JKK kirjoitti:

Mulla on myös Karhun optigrip race, jossa nanopinnoite on vain pitoalueella. Todella kapean kelialueen sukset ja vesikelillä imuttaa latuun kiinni niin paljon että ei montaa lenkkiä tule talvessa hiihdettyä noilla. 

Tismalleen sama setti ja kokemus. Toki ovat hyvät tuolla kapealla alueellaan ja usein nanoja kiusaavaa luisto-ongelmaa ei tällaisella ole. Olin aikanaan mainoksen ja ekan myyjän uhri. Siis sokeasti uskoin "lähes kaiken kelin suksiin". Olisi pitänyt perehtyä paremmin. Silloin eka lenkki parhaassa hiihtosäässä: -5 kovalla hyvällä ladulla. Eikä pitänyt potku - nivuset kipeänä kaksi päivää lipsuttelun takia. Oli tarkoitus vaihtaa kaikki hiihtolenkit perinteiseen. Kyllä potutti. Noh, nyt tuon tietää niin käytän enimmäkseen vahvuusalueellaan - muuten sitten vapaan lenkkejä. Hiihto jäänyt viime vuosina niin vähäiseksi, että eipä tuo enää niin potuta.

Satunnaiselle hiihtelijälle Optigripit ovat varmaan jokakelin sukset. Mulla on niiden lisäksi kahdet voideltavat sukset niin voi nautiskella hiihdosta laajemmalla kelialueella.... Omien kokemusten mukaan parhaimmillaan Optigrippien luistokin pärjää hyvin voideltaville suksille ja myös skineille, mutta tämä on vain rajoitelulla kelialueella.

Yöllä satoi 20cm lisää pakkaslunta ja aamulla lähdin ladulle, kun ladut oli ajettu. Siirsin siteen +1 ja kaikki mäet missä ladut, pääsi hiihtämällä ylös. Todella hyvä pito skineissä. Luistokin kilpailukykyinen muihin verrattuna. Hiihtelin reilu kolme tuntia. Tasatyöntöä ei oikein pystynyt menemään kun sauvat upposi sen verran paljon. Vahva suositus Rossignol r-skin Race skineille.