Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ultra-Maileri

Juoksun aloitus pitkän tauon jälkeen

Recommended Posts

Kyllä ei ole asiat yksinkertaisia kun on tämä internetin keskustelumahdollisuus. Vielä äsken oli helpompaa kun ainoan varteenotettavan valmennuslinjan sai kuulla seuramajalla Sinkkosen kierrettyä maakuntia. Reseptinä, iästä riippumatta, työssäkäyville seuran jäsenille näin talviaikaan aamulenkki ja iltapäivällä harjoitus. Viikkoon tonnin vedot, tasavauhtinen kova ja pitkä. Sitten vielä lihaskuntona Jokkerin Ventti. Jonka onnistumisen merkkinä lähitaloissa pelkistä äänistä päätellen luultiin että ulkona on siantappo käynnissä. Tähän siis pyrittiin, kaikki kuukaudet sitä ennen oli totuttelua jotta pääsee harjoitusrytmiin. - Siinä on muututtu että nykyisin suurimmalle osalle kilpailuissa käyvistä itse harjoittelunkin pitää olla mukavaa. Kyllä hyvä olo voi koostua kärsimisen kauttakin, oikeastaan juuri siitä jos sitä oppii kaipaamaan. Ja ne kiksit voi saada sekä kovasta rääkistä että kilpailuonnistumisista. Vielä vanhanakin.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Ite käytän kaiken energian oman kunnon miettimiseen. Muut tehköön omiaan

 

tää ei nyt mee tasan, jos meillä muilla menee kaikki aika sun kunnon miettimiseen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, Ultra-Maileri kirjoitti:

 

 

Treeniä takana nyt 9 päivää ja harjoituksia on ollut päivittäin. Ei ole helppoa ollut, mutta ihan se alkujärkytys lienee tämän viikon jälkeen ohi. Olen heti lähtenyt päivittäisen harjoittelun kannalle, jotta se tulee mahdollisimman nopeasti osaksi normaalia päivärytmiä. Juoksun lisäksi mukana on ollut uintia, lihaskuntoa ja pallopelejä. Yritän vielä lisätä tulevilla viikoilla jotain muuta pidempikestoista, koska kovin pitkiä lenkkejä ei vaan vielä jaksa juosten.

 

 

päivärytmi on joo tärkeä. Ihminen muuttaa käyttäytymistään noin kolmessa viikossa. Sen jälkeen olet tottunut siihen ja tekee mieli tehdä jotain joka päivä. Jos pitää lepopäivän niin sekin kannattaa olla alussa vaikkapa joku tietty päivä viikossa, että se on itsellä tiedossa ja ansaittu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Kyllä ei ole asiat yksinkertaisia kun on tämä internetin keskustelumahdollisuus. Vielä äsken oli helpompaa kun ainoan varteenotettavan valmennuslinjan sai kuulla seuramajalla Sinkkosen kierrettyä maakuntia. Reseptinä, iästä riippumatta, työssäkäyville seuran jäsenille näin talviaikaan aamulenkki ja iltapäivällä harjoitus. Viikkoon tonnin vedot, tasavauhtinen kova ja pitkä. Sitten vielä lihaskuntona Jokkerin Ventti. Jonka onnistumisen merkkinä lähitaloissa pelkistä äänistä päätellen luultiin että ulkona on siantappo käynnissä. Tähän siis pyrittiin, kaikki kuukaudet sitä ennen oli totuttelua jotta pääsee harjoitusrytmiin. - Siinä on muututtu että nykyisin suurimmalle osalle kilpailuissa käyvistä itse harjoittelunkin pitää olla mukavaa. Kyllä hyvä olo voi koostua kärsimisen kauttakin, oikeastaan juuri siitä jos sitä oppii kaipaamaan. Ja ne kiksit voi saada sekä kovasta rääkistä että kilpailuonnistumisista. Vielä vanhanakin.

 

Tonnin vedoissa tai ylipäätänsä vedoissa ja sitten noissa tv- tai tempolenkeissä on minusta tällä hetkellä ne suurimmat kiistakysymykset maratonharjoittelussa. Samaten ehkä pitkisvauhdeissa. Lähinnä siis tehojen osalta. Jokaisella on vähän eri näkemys asioista ja sitten jos on joku perusteltu näkemys, miksi jotain tehdään, niin se harjoitusohjelma on joskus silti sellainen, ettei siihen hullukaan pysty. Esim. Jack Daniels tekee sellaisia ohjelmia, jotka ovat niin kovia, ettei niitä treenejä käytännössä pysty millään tekemään. Yhdessä ohjelmassa on esimerkiksi jo ekalla viikolla 32 kilsan lenkki, jossa juostaan ensin 5 mailia helppoa, sitten 6 mailia maratonvauhtia, jonka jälkeen 1 maili tempoa, sitten 5 mailia maravauhtia ja taas 1 maili tempoa ja vielä 1 maili maravauhtia ja lopuksi 1 maili helppoa. Siinä tulee siis 22,5 kilsaa maravauhtia tai kovempaa ja siis ensimmäisellä viikolla. Määrät toki muutenkin kovia, joten juoksija totuttelee siihen, että nyt treenataan hitosti ja sitten pitää vielä mennä ihan tappotreeniin heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä Nordmanin kanssa täysin samaa mieltä. Kovatehoinenkaan harjoittelu ei tarkoita saamaa kuin inhottava treeni. Siitäkin voi oppia nauttimaan ja sitä voi kaivata. Huipulle tähtäävälle se on luonnollinen osa harjoittelua, eikä niitä kovia treenejä pidä välttää minkään "tieteelliseltä kuulostavan" tekosyyn varjolla. Rönsyillään nyt vielä sen verran, että tietämättä mitään Heikkisen harjoittelusta, niin mediasta kuultujen ja luettujen juttujen perusteella voisin kuvitella, että hänet pitäisi vapauttaa tieteellisen harjoittelun häkistä ja antaa mennä ilman maskeja, mittareita ja jatkuvia maitohappomittauksia niin kovaa kuin sielu sietää. Niinhän kisoissakin mennään.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin itsekin Sinkkosen luentoa kuuntelemassa 80-luvun lopussa Imatralla. Parhaiten jäi juuri mieleen se, että keep it simple. Pulssimittariakin hän piti ihan turhana välineenä. En tiedä onko hän vielä samaa mieltä. Silloin pulssimittarit olivat kuitenkin vasta tekemässä tuloaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuuttia sitten, 226 kirjoitti:

Olen kyllä Nordmanin kanssa täysin samaa mieltä. Kovatehoinenkaan harjoittelu ei tarkoita saamaa kuin inhottava treeni. Siitäkin voi oppia nauttimaan ja sitä voi kaivata. 

 

paras fiilis harjoittelussa tulee silloin, kun pelottaa joku treeni etukäteen, kesken treenin luulee, ettei pystykään tekemään ja sitten kun huomaakin, että onnistui, niin se antaa aika kovan itseluottamuksen ja palkinnon itselle. Siitä tulee sellainen tunne, että kenties kisatavoitekin onnistuu. Joka tasoisella kuntoilijalla tai urheilijalla tilanne on sama. Omaan tasoon nähden koviakin treenejä pitäisi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Siinä tulee siis 22,5 kilsaa maravauhtia tai kovempaa ja siis ensimmäisellä viikolla. Määrät toki muutenkin kovia, joten juoksija totuttelee siihen, että nyt treenataan hitosti ja sitten pitää vielä mennä ihan tappotreeniin heti.

Elämää varmaan on ennen tuota harjoitusohjelman ensimmäistä viikkoakin? Eli varmaan jos on ns. perusharjoittelua riittävästi takana niin tuollainen maratoniin tähtäävä harjoitus pitäisi kyllä onnistua. Jos ei onnistu, on valittu väärä harjoitusohjelma. Vähän sama kuin ethän voi osallistua UEFA-valmennuskoulutukseen, jos valmentajan peruskurssit on tekemättä! Siitä kyllä samaa mieltä, että melko karu harjoitus kyseessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy