Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ultra-Maileri

Juoksun aloitus pitkän tauon jälkeen

Recommended Posts

Omilla testoilla on pärjätty tähän asti ja jatkossakin mennään omilla testoilla, vaikka ei niillä enää välttämättä pärjätä.

Nyt on taas lähettävä treenaamaan. Se kehittää kuitenkin enemmän kuin tämä chapittäminen.

• Like 1

20 tuntia sitten, hatapa kirjoitti:

Oma kokemukseni palautumisesta. Eikä edes kovin vanha, siis kokemus.

Ikää itselläni nyt 59, marraskuussa juoksuhistoriani määräennätys 400+ juoksukilometriä pääosin pk-hölkkää ja Kuopion Itsenäisyysmaratonilla vuoden paras maratonaika, 3.52. Aika nyt ei ole hääppönen, mutta kuitenkin selkeästi parempi, kuin mitä pariin viime vuoteen olen juossut.  

Toisille määrä puree paremmin, kuin toisilla. Yksilöitä kun olemme.

20 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Itse olen harrastelija ja reilu vuosi sitten uudelleen aloitettu harrastelu, mutta pitää kyllä myöntää, että marrasputken aikana selvästi kaikki toimi parhaiten; normilenkit 4 x viikossa ja muina päivinä sellainen marraputkea ylläpitävä lyhyt lenkki ja palautuminen ihan eri luokkaa, mitään jumeja ei ilmennyt.

Tää on mielenkiintoisimpia ketjuja aikoihin. Ja mukava huomata miten langalla pituutta jo useita sivuja eikä henkilöihin kohdistuvia hyökkäyksiä ole ilmennyt. Foorumin johtavien asiantuntijoiden kokemusperäistä mielipiteenvaihtoa on asian tiimoilta hedelmällistä seurata. Keep going👍

Tässä kesällä 52v täyttävän hölkkäharrastajan kokemuksia juoksuputkien vaikutuksista tuloksiin. Hölkkäharrastuksen aloitin siis maaliskuussa 2015 48 vuotiaana. Sitä ennen aiemmin juoksua lähinnä jalkapallon perässä alasarjoissa vuosina 1994-1998. Sitä ennen kilpahiihtoa piirikunnallisella tasolla penskana 10v-18v sarjoissa 1970-1980 luvulla.

Melko hyvin palautumista näyttäisi tapahtuvan ilman välipäiviäkin. Omat enkat syntyneet näiden putkien aikana ilman sen kummempia kevennyksiä. Tosin oma kehitys lienee tullut jo tällä kaavalla tiensä päähän. Joulukuun 2017 ja vuoden 2018 alkupuoliskon jälkeen ei juurikaan parannusta havaittavissa joten vähän rytmityksiä mietittävä uusiksi. Raastavampia reenejä kai lisättävä jos vauhtia aikoo saada. Auts😳 

Yli 10pv juoksuputket 2017-2018 ja parhaita noteerauksia putkien aikana:

16.10.2017 - 8.2.2018  116pv

5.12.2017    5km@4:14 (51pv)

5.12.2017  10km@4:15 (51pv)

6.2.2018    15km@4:22 (114pv)

15.2.2018 - 22.3.2018  36pv

13.3.2018 Puolimara@4:27 (27pv)

24.3.2018 - 26.4.2018 34pv

8.4.2018     5km@4:14 (16pv)

24.4.2018  10km@4:21 (32pv)

24.4.2018  15km@4:24 (32pv)

28.4.2018 - 28.6.2018 62pv

29.5.2018  5km@4:14 (32pv)

5.6.2018   10km@4:16 (39pv)

9.6.2018  Puolimara@4:25 (43pv)

17.7.2018 - 5.8.2018 20pv

4.8.2018   5km@4:24 (19pv)

4.8.2018  10km@4:28 (19pv)

7.8.2018 - 17.8.2018 11pv

11.8.2018   5km@4:14 (5pv)

15.8.2018 10km@4:37 (9pv)

15.9.2018 - 25.10.2018 41pv

22.9.2018   5km@4:34 (8pv)

22.9.2018  10km@4:35 (8pv)

22.9.2018  15km@4:37 (8pv)

22.9.2018  Puolimara@4:37 (8pv)

5.11.2018 - 21.12.2018 47pv

17.11.2018   5km@4:22 (13pv)

17.11.2018  10km@4:23 (13pv)

• Like 7

6 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Kyllä 17 vuotiaana oli paljon kivuttomampi nostaa harjoittelumäärä 8000km/v kuin nyt 40 vuotiaana muutaman vuoden tauon jälkeen, ei paljoa ”vanhat pohjat” auta. Tunnen eläväni aamuisin, päivisin, iltaisin ja ennen kaikkea öisin - kivun kanssa kylläkin. 

Venäläinen sananlasku sanoo että jos mies 40-vuotiaaksi tultuaan ei tunne kipua sängystä noustessa niin hän ei ole elänyt.

Silti tuon voisi vaihtaa aamuerektioon.

• Like 1
  • Haha 5

21 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Sinulla on selvästi näkökulma kilpaurheilun pohjalta, ja ehkä tämä harjoitusmäärän suhde on myös samanlainen aktiivikuntoilijalle. Entisellä kilpaurheilijallakin tunnit lienevät todellista harjoitusta (niitä tunteja voi käyttää monella tavalla).

Nähdäkseni peruskunnon ylläpito ja kilpaurheilijan suorituskyky ovat hiukan eri asioita. Kilpaurheilija rakentaa kuntoaan tiettyyn kausittaiseen huippuun josta tullaan alas, mutta itse olen kuntoilijana ottanut sen kannan että kun peruskuntoa rakennetaan niin harjoittelu on jatkuvaa ja tasaista eikä kehitystä haeta enempää kuin jatkuvan harjoittelun rakenteellinen muutos tuo tullessaan.

Joo minun tunnit ovat varsin tiukasti laskettu ja moni voisi saman pituisilla treeneillä merkata paljon enemmänkin tunteja. Esimerkiksi K Salin ennen Havaijin kisaa lehdessä esittämistä uinti, pyöräily ja juoksumääristä minulle olisi harjoituspäiväkirjaan tullut 610 - 620 tuntia. Hän ilmoitti vuoden treenimääräksi 1100 tuntia. Noilla hänen tuntimäärillään hänen keskinopeus juoksussa oli muistaakseni noin 7 km/h ja pyöräilyvauhti noin 15 km/h. Sillä ei kuitenkaan ole niin väliä miten tuntejaan kukakin laskee. Pääasia, että laskee vuodesta toiseen samalla tavalla, jotta oman päiväkirjan vertailukelpoisuus säilyy samana. Tietenkin Salilla voi uinti, juoksu ja pyöräilykilometrien lisäksi tulla muuta treeniä, kuten punttia tai sisäpyöräilyä, joka nostaa noita tuntimääriä, mutta ei näy kilometreissä. Mutta todennäköisesti tuonne 1100 tuntiin mahtuu myös aika paljon rupattelua altaan päädyssä.

Tuo toinen kohta on vähän moniselitteisempi. Jos kilpailee paljon, niin se kyllä vähän pudottaa keskimääräistä viikkotreenimäärää, etenkin jos yrittää aina tehdä mahdollisimman hyvän suorituksen. Siinäkin on rajansa. Ei suunnistaja voi kevennellä jokaista iltarastia varten. Pääkisaa varten pitää rakentaa kausittaista huippua, mutta se ei välttämättä tarkoita, että treenimäärät olisi tapissaan tai peruskuntokaan ihan parhaimmillaan juuri pääkilpailun aikana. Henkisestikin on ihan hyvää pitää kilpailukauden jälkeen ylimenokausi, jotta saa motivaatiota seuraavaa kautta kohti. Kilpaurheilijalla se kisakauden jälkeinen "burnout" tulee ehkä ennemminkin siitä, että on treenattu kovilla tehoilla ja myös laitettu itsensä kisoissa henkisesti koville. Kuntoilijalla ei välttämättä ole syksyllä sellaista oloa, että nyt on pakko himmata vähäksi aikaa. Vuokatissa loka-marraskuussa tuhansia kilpa- ja kuntohiihtäjiä kiertää kortsupuvussa parin kilometrin maksullista kehää ja sitten loppukeväällä kun päivä on pitkä ja ladut vielä kunnossa, niin eipä siellä enää paljon ketään näy, kun hiihtokilpailukausi on paketissa. Kesälajin harrastaja on siinä mielessä paremmassa asemassa, että treenimäärät kasvaa kelien lämmetessä ja päivän pidentyessä, kun taas talvilajien harrastajalla määrää ja tehoa on oltava ennen kilpailukauden alkua syksyllä. nämä ovat kuitenkin yksilöllisiä juttuja. Joku saattaa tähdätä talvella hiihtoon ja kesällä yhtä tosissaan suunnistukseen, triathloniin tai juoksuun. Pääasia, että urheilu ei ole vastenmielistä. Jos treenaaminen vituttaa koko ajan, niin todennäköisesti kuntokaan ei kehity, vaikka harjoittelisi miten.    

Korjasin yhden kirjoitusvirheen. Se entinenkin sana tarkoitti jotain, mutta ei sitä mitä tarkoitin. 

• Like 2

15 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Vertaus Sieviseen olikin pelkästään vertaus siihen, että olipa kilpailtava matka pitkä tai lyhyt, niin melko sama määrä on treenattava huipulla. Toisin sanoen harjoittelipa 55-vuotias Sievinen 200 m sekauintiin tai Ironman triathloniin, niin paljon on harjoiteltava, ei kuitenkaan samaa määrää kuin 25 vuotias Sievinen harjoitteli. Mulla suurin treenimäärä tuli vuonna 2001 ja toiseksi suurin vuonna 2016. Mutta vuonna 2016 olin täystäiväisessä työssä ja vuonna 2001 tein 6 tunnin työpäivää ja lisäksi treenasin koko helmi, maalis ja huhtikuun ilman mitään työtä Portugalissa.

Vuoden 2000 treenitunnit olivat kyllä suunnilleen samat kuin 2016, ja silloin tehollisen harjoittelun määrä oli ihan toista luokkaa, eli treenaaminen oli kyllä huomattavasti kovempaa.

Ok. En tosin ymmärrä miten uinti- tai triatlon harjoittelu 20+ tuntia per viikko liittyy tähän juoksemisen aloittamista koskevaan ketjuun tai Hemmilän kuntojuoksijan käsikirjaan. 

--------------------

Lentävä lähtö - kuntojuoksijan käsikirja antaa jokaiselle juoksemisesta ja liikunnasta kiinnostuneelle tarpeelliset perustiedot harrastuksen aloittamiseksi sekä syventävää tietoa jo pidemmälle ehtineille  

1 minuutti sitten, Keijo! kirjoitti:

Ok. En tosin ymmärrä miten uinti- tai triatlon harjoittelu 20+ tuntia per viikko liittyy tähän juoksemisen aloittamista koskevaan ketjuun tai Hemmilän kuntojuoksijan käsikirjaan. 

--------------------

Lentävä lähtö - kuntojuoksijan käsikirja antaa jokaiselle juoksemisesta ja liikunnasta kiinnostuneelle tarpeelliset perustiedot harrastuksen aloittamiseksi sekä syventävää tietoa jo pidemmälle ehtineille  

Aika moni asia, jota olen tässä ketjussa kirjoittanut ei muutenkaan liity aiheeseen. Lähtee vaan rönsyilemään ja olisi toki järkevämpi  jonkun muun otsikon alla. En vaan viime vuosina ole ollut kovin kiinnostunut kirjoittelemaan tänne foorumiin yhtään mitään, koska sävy on monessa keskustelussa niin negatiivinen.

• Like 3

1 tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Venäläisistä sananlaskuista tuli mieleeni, kun olin joku about 32-35 ikäinen, ja komusin sekä katkokävelin jo silloin aamuisin sängystä kuin vanha ukon raihnake (eikä aamuerektiotakaan ollut enää vuosiin), niin venäläistaustainen ex-vaimoni kysyi tai totesi minulle: ”kuule FG, olen seurannut sinun elämääsi läheltä jo yli kymmenen vuotta, enkä oikein vielä ymmärrä, että harrastatko noin aktiivisesti liikuntaa siksi, että voit tuntea olevasi jo kolmekymppisenä kuin 70-vuotias ukkeli”. 

Minä olen tällaisena keski-ikäisenä kuntoilijana laatinut itse itselleni sellaisen testin, että sukat on aamuisin saatava jalkaan keskellä lattiaa ilman tukea seisten. Ei se ihan aina mene, mutta voittopuolisesti olen tässä onnistunut. 

• Like 6
  • Haha 1

4 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Pääasia, että urheilu ei ole vastenmielistä. Jos treenaaminen vituttaa koko ajan, niin todennäköisesti kuntokaan ei kehity, vaikka harjoittelisi miten.     

Itselle tuntien mittaaminen on nimenomaan motivaatiotilan tarkkailua, jos siihen 12 tunnin viikkoon ei kykene niin ei ole kyse siitä etteikö jaksaisi, kyse on siitä että ei huvita. Entisen lajini lopetin kun 7 tunnin vääntäminen viikossa alkoi käydä työstä ja se enemmänkin kulutti kuin antoi, vaihdoin juoksuun sekä voimanostoon ja kappas viikkoharjoitusmäärät alkoi kasvaa ja alkoi vituttamaan jos alle treenimäärät jäi alle 10 tunnin. Läheskään aina en 12 tuntiin yllä, mutta en syytä tuosta muuta kuin omaa laiskuutta.

Ja yksi iso asia oli se että kuinka paljon käytettiin aikaa harjoituspäiväkirjan pitoon. Parhaimpina hetkinä se 60-90min harjoituksen läpikäyminen sanallisesti saattoi kestää puoli tuntia, onhan se yletön määrä mutta kun motivaatio on oikeanlainen niin se tulee luonnostaan. Nyt viikottaisen treenien kirjaaminen ylös ottaa saman aikaa...

Ainakin minä olen sen kaltainen ihminen että minä en siedä vitutusta yhtään, enkä pysty treenaamaankaan paljoa jos vituttaa, kyllä se alkaa näkyä niin päiväkirjoissa kuin tekemisen laadussa ja määrässäkin. Toki vitutustakin on monenlaista, oikealainen vitutushan piristää, toisenlainen taas lamauttaa.

Eli kun motivaatiotekijät on kunnossa niin niitä tunteja vaan tulee, niitä on suorastaan pakko tulla! Ei puhettakaan nillittää siitä että 'kun minä en jaksa ja kun lapset ja terveys ja työt' se kertoo vaan siitä että motivaatio ei ole tarpeeksi kova. Olipa kyseessä omat päänsisäiset jutut, laji, tai joku muu. Ja ei siinä taaskaan mitään pahaa ole, mutta se ei tarkoita sitä että vaikka se 5 tuntia viikossa olisi oma ehdoton maksimi, vaikka se sillä hetkellä ehkä sille tuntuukin, kyllä sieltä syvältä sisuksista löytyy paljon-paljon enemmän jos vain on oikeat syyt että sen potentiaalin saa nousemaan pintaan.

Tämä tällä Sievisen tai jonkun muun hurjilla harjoitusmäärillä on tekemäistä sellaisenkin ihmisen kanssa joka alkaa liikkumaan tai palaa liikunnan ääreen. Yleiset kuntoiluajatukset kun suosii ajatusta siitä että dippa-dappaillaan ja puhallellaan muniin, ei puhutetakaan siitä että joku alkaa treenaamaan vähän ammattimaisemmin ja kovemmalla asenteella. Muistelen lukeneeni yhden ns kuntoliikkujalle suunnatun kirjan (en niitä nyt niin hirveästi ole lukenut) jossa vihjattiin että vuodessa lepopäivät pitäisi pystyä laskemaan yhden tai kahden käden sormin. Koskikohan Vasalopettia varten valmistaumista tai jotakin.

Se vaan tuntuu olevan tässäkin topikissa todella vaikea sisäistää että treenimäärät on kiinni ennen kaikkea omasta motivaatiosta. Se oma sen hetkinen motivaatio ei ehkä ole kaikkiin ihmisiin ulottuva luonnon vakio... 

• Like 3

22 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Nyt on taas lähettävä treenaamaan. Se kehittää kuitenkin enemmän kuin tämä chapittäminen.

olen vähän eri mieltä. Ns. asiantuntijapiireissä spekulointi voi kehittää enemmän kuin ominpäin harjoittelu. Väitän oppineeni sängyssä kipeänä maatessani nyt enemmän juoksusta kuin aikoihin, vaikka Polar näytti, että olen kunakin päivänä tehnyt vain 1 tai 2 prosenttia päivätavoitteestani. 

Minusta tärkeintä on ymmärtää miksi jotain tehdään ja mitä se vaikuttaa. Minusta keskeinen etu @Ultra-Mailerilla keskivertoaloittelijoihin on se, että hän osaa käyttää koko sykealuettaan. Tutustuin hölkän historiaan ja Lydiardin ajatuksiin ja hän perusteli hölkkääjien hitaita vauhteja sillä, että heille saattaa olla jopa hengenvaarallista juosta anaerobisilla sykkeillä. Joku heistä voi myöhemmin ehkä siirtyä juoksijaksi. Siihen aikaan jopa ärsyynnyttiin siitä, että joillain hölkkääjillä heräsi halua kilpailla toisiaan tai kelloa vastaan, kun terveyden kannalta olisi ollut toivottavaa tehdä peruskestävyyttä pelkästään. Tähän perustuvat juoksu- tai siis oikeasti hölkkäkoulutkin. He haluavat, että siellä lyllerretään oikein hiljaa, ettei kukaan vain menisi rikki. Minä en usko tuollaiseen ollenkaan. Jos tulee rasitusvamma tai muu ongelma, niin sitten tulee. Istutaan se kakku ja mennään eteenpäin. Olennaista ei ole se tieteellinen keskustelu siitä muuttuuko hölkkä juoksuksi 6 mph vai 7 mph vauhdissa, vaan niillä sykkeillä. Pitää mennä niin maan perusteellisesti välillä, jotta kehittyisi eteenpäin. Ei siitä tule ikinä mitään, jos lähtee 100% ns. löysällä kullilla lätkimään, eikä halua ikinä juosta korkeilla sykkeillä. Juuri alkuvaiheessa on pakko treenata kovemmilla sykkeillä, kun kunto on huono. Hyväkuntoinen voi juosta paljon myös todella alhaisilla sykkeillä, mutta huonokuntoinen ei voi. Ne alhaiset sykkeetkin pitää ansaita. Alussa mennään kuin Seppo Räty konsanaan sinne metsään ja huudetaan sitä perkelettä jonkun viikon ajan kunnes kunto paranee. 

Rasituskuormaa voi sitten vähentää tekemällä muita asioita. Mulla tuntui lonkissa eilinen 4 kilsan kävelykierroskin tuolla lumessa Lux Helsingin tiimoilla, kun on viikon juoksutauko ja siitä joku reilu 3 vrk putkeen tuli maattua vain sängyssä (ja varmaan siksi, kun en ole vieläkään terveenä). Jos on juossut vähän ja harvoin niin aluksi paikat tulevat kipeiksi helposti, joten silloin kantsii tehdä muitakin lajeja. Se palautuminen riippuu toki iästä, mutta myös lihaskunnosta ja juoksuvoiman kaltaisista asioista. Kyllä itse silloin kun olen suht koht kondiksessa, pystyn palautumaan kovistakin treeneistä aika hyvin seuraavaksi päiväksi. Kahdesti päivässä treenaaminen olisi haastavaa, mutta jos kerran päivässä juoksemisesta puhutaan, niin harvoin paikat todella kipeiksi tulevat. Siihen pystyy myös vaikuttamaan juoksemalla matolla ja käyttämällä välillä selvästi vaimennetumpia kenkiä. Jos aina juoksee jollain adioksilla, jalat huutavat hoosiannaa koko ajan.

2 tuntia sitten, second kirjoitti:

Se vaan tuntuu olevan tässäkin topikissa todella vaikea sisäistää että treenimäärät on kiinni ennen kaikkea omasta motivaatiosta. Se oma sen hetkinen motivaatio ei ehkä ole kaikkiin ihmisiin ulottuva luonnon vakio... 

Se ei ole pelkästä motivaatiosta kiinni, vaan konkreettisesta tavoitteesta. Vaikka olisi kuinka motivoitunut, mutta jos ei tiedä mitä tavoittelee, koska ja miksi, niin se motivaatio ei pysy yllä. Jos sen sijaan esimerkiksi on tavoite juosta alle 40 minuuttia Helsinki Marathonin kympillä ja sitä varten tekee asiat 1, 2, 3 ja 4, niin silloin tietää, kuinka etenee ja löytää sen motivaation päivittäiseen tekemiseen. Pitää tietää ensinnäkin mitä haluaa ja miksi haluaa. Sen jälkeen pitää tietää vielä, kuinka se tavoite on mahdollista saavuttaa. Entiselle juoksijalle mitä haluaa voi olla ehkä motivoiva tai ehkä ei, miksi voi olla sama juttu. Sen sijaan kuinka on heille kaikista helpointa, koska osaavat harjoitella. Jos 40 minsaa ei tunnukaan miltään, niin ehkä motivaatio ei pysy yllä tai jos ei löydy oikeaa syytä harjoitella, kun huonossa kunnossa se treenaus ei olekaan yhtä siistiä kuin silloin, kun oltiin kovakuntoisia mailereita. Silloin se voi olla vaikeaa. Muussa tapauksessa 40 minsaa menee niin että heilahtaa kesällä.

• Like 2

mun tuttu kävi vetää radalla cooperin testin..1625m ..n.30kg ylipainoo 

ikä 40v vetää röökiä..dokaa jonkun verran..ei tollasista lähtökohdista 

laiteta ketään juoksemaan kovaa 2-3kk päästä..eikä ehkä vielä 1v päästäkään...

vaikka kuinka haluaisi...liikunta kun on hemmolla jäänyt tekemättä...

• Like 1

On ‎7‎.‎1‎.‎2019 at 21.25, Raaka Arska kirjoitti:

Sykemittareita ei tuolloin ollut, joten vaikea sanoa millä alueella mentiin. Siedätyshoito oli minusta oikea termi tuohon. 

alussa ei kannata pitää välttämättä edes kelloa mukana. Muistaakseni @james ainakin treenaa välillä ilman kelloa ja silloin, kun itellä on ollut kaikista pisin tauko ja huonoin kunto, niin oon itekin mennyt ilman kelloa. Ei niillä sykkeillä tai vauhdeilla ole alussa niin suurta merkitystä, vaan sillä, että liikkuu paljon ja monipuolisesti vähän kaikilla sykealueilla. Se harmittaa vaan, jos tietää ne vauhdit tai sykkeet. Jos se mittaus on mukana, niin kannattaa katsoa vasta kotona. Nykyään mittareiden näyttöjä pystyy muokkaamaan niin, että siihen saa sellaisen näkymän, mikä ei harmita.

Törmäsin muuten eilen juoksukoulussa olevaan naiseen, joka harrastaa pyöräilyä. Hänelle on sanottu, että pyöräilyllä voi korvata pk-lenkkejä. Hän sanoi minulle, ettei pyörällä voi ajaa pk:ta, vaan se menee aina vk:lle. Mietin, että mistä se johtuu ja jälkeenpäin tuli siihen johtopäätökseen, että hänellä täytyy olla joku mittari siinä fillarissaan, mitä hän kyttää. Kun on pakko ylläpitää jotain nopeutta, niin silloin on pakko ajaa kovaa. Itse kun käytän maantiefillaria siihen, että ajan aurinkoisessa kelissä 20+ lämpötilassa rennosti jonnekin Svinön venesatamaan yhdelle kaljalle ja takaisin, niin mulla sykkeet ovat aina hyvin alhaiset ja sellainen viidenkympin pyöräily vastaa palauttavaa lenkkiä.

5 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

mun tuttu kävi vetää radalla cooperin testin..1625m ..n.30kg ylipainoo 

ikä 40v vetää röökiä..dokaa jonkun verran..ei tollasista lähtökohdista 

laiteta ketään juoksemaan kovaa 2-3kk päästä..eikä ehkä vielä 1v päästäkään...

vaikka kuinka haluaisi...

no joo, mutta olen aina sanonut sen, että keskiverto-ohjeet pitäisi olla normaali-ihmisille. Mä en ymmärrä, mikä ihme juoksussa lajina on, että aina löydetään jotain epänormaaleja tyyppejä ja sitten tehdään ohjeet sen mukaan yleisohjeiksi. Minusta tällainen käsitys on olemassa tällä hetkellä. Ei koulussakaan opetusta anneta siitä lähtökohdasta, että 13-vuotiaat eivät osaa lukea, vaan oletetaan, että lukemaan opitaan ekalla ja jos joku ei opi, niin hän menee erityisopetukseen. Näin ollen juoksussakin pitäisi antaa ohjeet niille, jotka ovat normaaleja, urheilullisia tyyppejä, joihin se treeni tarttuu jollain tavalla. Tuollaisille sinun tuttusi kaltaisille pitäisi tehdä kirja hölkkää apupyörillä.