Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ultra-Maileri

Juoksun aloitus pitkän tauon jälkeen

Recommended Posts

Nyt ehkä uskallan laittaa tähän oman kokemukseni uudesta aloituksesta. Takana on nyt n. 250 harjoitusta ja juoksu alkaa rullaamaan. Ei vieläkään sillä tavalla kuin joskus aikaisemmin, mutta kohtuullisesti kuitenkin. Välillä tulee välähdyksenomaisesti sellainen fiilis, että kulkee tosi hyvin.

 

Jossakin siinä n. 200 treenin jälkeen alkoi tapahtumaan kropassa sellaisia muutoksia, jotka aivan selvästi kiihdyttivät kuntoutumista. Treeneissä pidän avaimena sitä, että aloitin tekemään niin nopeasti kuin vain mahdollista joka viikko vähintään yhden yli 1,5h lenkin. Olen ollut kovien harjoitusten kanssa todella varovainen, koska tiedän, että ne kippaisivat helposti yli. Eiköhän sitä kesällä uskalla jo koittaa jotakin vähän kovempaakin.

 

Olen käyttänyt progressioon yksinkertaista kaavaa: lisään tasaisesti 10 km viikkoon joka 4. viikko. Nyt menen tasolla n. 90 km. Jumitin 60:n kohdalla aika pitkään jalkavaivojen takia, mutta muuten progressio on ollut aika onnistunutta.

 

Eli yhteenvetona: työtä, paljon työtä.

  • Like 8
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 22.11.2019 at 11.33, puujalka kirjoitti:

Nyt ehkä uskallan laittaa tähän oman kokemukseni uudesta aloituksesta. Takana on nyt n. 250 harjoitusta ja juoksu alkaa rullaamaan. Ei vieläkään sillä tavalla kuin joskus aikaisemmin, mutta kohtuullisesti kuitenkin. Välillä tulee välähdyksenomaisesti sellainen fiilis, että kulkee tosi hyvin.

 

Jossakin siinä n. 200 treenin jälkeen alkoi tapahtumaan kropassa sellaisia muutoksia, jotka aivan selvästi kiihdyttivät kuntoutumista. Treeneissä pidän avaimena sitä, että aloitin tekemään niin nopeasti kuin vain mahdollista joka viikko vähintään yhden yli 1,5h lenkin. Olen ollut kovien harjoitusten kanssa todella varovainen, koska tiedän, että ne kippaisivat helposti yli. Eiköhän sitä kesällä uskalla jo koittaa jotakin vähän kovempaakin.

 

Olen käyttänyt progressioon yksinkertaista kaavaa: lisään tasaisesti 10 km viikkoon joka 4. viikko. Nyt menen tasolla n. 90 km. Jumitin 60:n kohdalla aika pitkään jalkavaivojen takia, mutta muuten progressio on ollut aika onnistunutta.

 

Eli yhteenvetona: työtä, paljon työtä.

 

Olen seuranut tiiviisti puujalan tekemisiä ja sanoisin, että on erityisen onnistunut resepti ollut hänellä. Kehitys on mielestäni todella hyväää. Avainsanat ovat kuten hän itsekkin sanoi: sopiva progressio ja maltillinen tehoharjoittelu alkutaipaleella.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuuttia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

Avainsanat ovat kuten hän itsekkin sanoi: sopiva progressio ja maltillinen tehoharjoittelu alkutaipaleella.

 

Se on kieltämättä hieman ihmetyttänyt, että kroppa ei oikein ota vastaan tehoja ollenkaan. Yhden hieman reippaamman voi juosta viikossa, senkin tosi lyhyenä. Määrään sen sijaan kroppa tuntuu reagoivan tosi positiivisesti. Siis niin, että kunto korreloi lähes lineaarisesti viikkokilsoihin.

 

Palautuminen tehotreeneistä on tosi hidasta. Olenkin miettinyt, että pitäisi ehkä siirtyä ainakin nyt PK-kaudella sellaiseen systeemiin, että ei tekisi yhtään tehoja suunnitelmallisesti. Siis niin, että paperilla lukee "X km vauhdilla Y". Jos on sellainen olo, että kroppa ottaa vastaan, niin pistelee sitten vähän rivakammin, eikä sen niin väliä minä päivänä. Jonkinlaista improvisoitua vauhtileikittelyä siis, aina kun siltä tuntuu. Tuskin tuntuu kovinkaan usein 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, puujalka kirjoitti:

 

Se on kieltämättä hieman ihmetyttänyt, että kroppa ei oikein ota vastaan tehoja ollenkaan. Yhden hieman reippaamman voi juosta viikossa, senkin tosi lyhyenä. Määrään sen sijaan kroppa tuntuu reagoivan tosi positiivisesti. Siis niin, että kunto korreloi lähes lineaarisesti viikkokilsoihin.

 

Palautuminen tehotreeneistä on tosi hidasta. Olenkin miettinyt, että pitäisi ehkä siirtyä ainakin nyt PK-kaudella sellaiseen systeemiin, että ei tekisi yhtään tehoja suunnitelmallisesti. Siis niin, että paperilla lukee "X km vauhdilla Y". Jos on sellainen olo, että kroppa ottaa vastaan, niin pistelee sitten vähän rivakammin, eikä sen niin väliä minä päivänä. Jonkinlaista improvisoitua vauhtileikittelyä siis, aina kun siltä tuntuu. Tuskin tuntuu kovinkaan usein 😄

 

Ikä lienee tehnyt tehtävänsä. Sille ei oikein voi mitään.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy