Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ultra-Maileri

Juoksun aloitus pitkän tauon jälkeen

Recommended Posts

6 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Toiset herää ihan luonnostaan klo 6 ja mikään ei ole mahtavampaa kuin juosta yksin (tai omassa tapauksessa koirien kanssa) tyhjillä kaduilla ja poluilla ja nähdä kuinka kaupunki tai luonto herää uuteen päivään. Ensimmäisissä auringonsäteissä on selittämätöntä voimaa!

Komppaan täpöllä tätä. Itselleni klo 6 on ollut jo vuosia vapaapäivienkin luonnollinen heräämisaika. Noin 6h-7h unta riittää mainiosti kerta-annoksena ja selkäkin alkaa valittaa pidemmästä makaamisesta.

 

Työpäivinä laitan herätyksen klo 4:30-5:00 jolloinka ehdin loistavasti vessassa käynnin jälkeen tehdä 60-120min aamulenkin, käydä suihkussa, syödä aamupalan ja ehtiä aamuvuoroon joka ajoittuu kello 8-12 väliin. Päivällä vähintään parin-kolmen tunnin lounas/siestatauko päikkäreineen ja takaisin iltavuoroon joka normisti  asettuu väliin klo 15-21.

 

Joskus jos oikein virtaa teen vielä kevyen iltalenkin. Harvemmin kuitenkaan, sen verran on kintut tööt päivän hierontaurakasta joka pääsääntöisesti tarkoittaa jalkojen päällä olemista n. 8-10h.

 

Kuten Antti totesi "ensimmäisissä auringonsäteissä on selittämätöntä voimaa."  Kokeepa nuo sitten täällä maaseudulla tai kesäisen Helsingin edustalla kaunista merenrantaa hölkkäillessä tulee juuri se fiilis että jess, en herännyt turhaan tänäkään aamuna. Niitä odotellessa jaksaa nää vähän tylsemmätkin kaamoksen ja "Valkoisen Kurittajan" (lol) aamulenkit kahlata läpi 🙂

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minähän treenasin oikein harkkaohjelman mukaan vuosi sitten. Siinä oli tiistaisin ja lauantaisin kaksi harjoitusta, aamulla lyhyt kevyt miehen herättelyksi ja iltapäivällä se varsinainen harjoitus.

 

Esimerkiksi 4. viikolla tiistaina aamulla kevyt 4 km@6:15 - 6:20, ip rento 8 km@5:10 + dieselille aina kunnon lämpät ja lauantaina aamulla kevyt 5 km@6:15 - 6:20, ip 3 x 3 km@4:55/4:45/4:35 3 min kävelypalautuksin + lämpät. Mutuna sanoisin, että tuo treenijärjestys sopi minulle erittäin hyvin. Aamulla minun on turha kuvitella tekeväni muuta kuin >6 min/km hölkkää. Ei vaan jalat liiku ja illalla taas alkaa ramasemmaan niin aikaisin...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törkeän rankka omalla kohdalla paluu keuhkoputkentulehduksen jälkeen. Edelliset viikot 18 ja 0 km. 12 päivää juoksutaukoa ja sitten heti 97,5 km viikko. Maanantaina hyydyin jo 10 min kohdalla ja sinnittelin väkisin 8 km. Joka päivä meni vähän eteenpäin, mutta vauhdit ja sykkeet aika pielessä. Joka paikkaan tuntui sattuvan koko viikon, mutta hitaan pitkiksen sain sentään tänään tehtyä. On se kumma, että noinkin lyhyen tauon jälkeen juoksu on näin vaikeata. Tämä 97,5 km tuntuu siltä, että olisi juossut tyyliin 200 kilsaa. Sen verran sippi olin välillä lenkeillä. Jokaisella mattolenkillä lähes totaalinen katkeaminen. No suunta ei voi olla kuin ylöspäin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Törkeän rankka omalla kohdalla paluu keuhkoputkentulehduksen jälkeen. Edelliset viikot 18 ja 0 km. 12 päivää juoksutaukoa ja sitten heti 97,5 km viikko. Maanantaina hyydyin jo 10 min kohdalla ja sinnittelin väkisin 8 km. Joka päivä meni vähän eteenpäin, mutta vauhdit ja sykkeet aika pielessä. Joka paikkaan tuntui sattuvan koko viikon, mutta hitaan pitkiksen sain sentään tänään tehtyä. On se kumma, että noinkin lyhyen tauon jälkeen juoksu on näin vaikeata. Tämä 97,5 km tuntuu siltä, että olisi juossut tyyliin 200 kilsaa. Sen verran sippi olin välillä lenkeillä. Jokaisella mattolenkillä lähes totaalinen katkeaminen. No suunta ei voi olla kuin ylöspäin. 

 

No parin viikon sairastelun jälkeen ei kannata aloittaa suoraan valmiilla maraohjelmalla....😳 Pikemminkin kiihdytyskaistalta takaisin motarille....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

On se kumma, että noinkin lyhyen tauon jälkeen juoksu on näin vaikeata. Tämä 97,5 km tuntuu siltä, että olisi juossut tyyliin 200 kilsaa. Sen verran sippi olin välillä lenkeillä. Jokaisella mattolenkillä lähes totaalinen katkeaminen. No suunta ei voi olla kuin ylöspäin. 

Kyllähän näiden taukojen jälkeen pitäisi aina asennoitua sillä tavalla, että joutuu lähtemään melkein nollasta liikkeelle.  Ja jos on vielä ollut sairastelua, mikä vie kuntoa alaspäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8.1.2019 at 14.26, Ultra-Maileri kirjoitti:

 

Minä en tuota Hemmilän ohjeistusta niele edes noilla reunaehdoilla. Vuonna 2011 vähensin treenimäärää ja lisäsin tehoja ja otin mukaan ihan lepopäiviä. Tarkoitus oli nimenomaan saavuttaa tuloksia 400m-1500m matkoilla. Tällöin tietysti peruskestävyys ja määrä laski merkittävästi aiemmista vuosista. Lopputulos oli se, että määrien tippuessa vauhtikestävyys ja maksimikestävyys tulivat hyvin nopeasti alaspäin. Puhdas nopeus ja nopeuskestävyys hieman kehittyi, mutta hyvin hitaasti. Tulokset sen sijaan laskivat käytännössä kaikilla matkoilla 800m ylöspäin, kun aerobiset kestävyysominaisuudet tulivat enemmän alaspäin kuin anaerobiset ominaisuudet kehittyivät.

 

Jollain juoksijatyypillä jossain tilanteessa tuollainen treenimäärän vähentäminen voi toimia, mutta en lähtisi tuota yleistämään. Ainakin kestävyystyyppisillä juoksijoilla tuloskunto melkeinpä joka matkalla pysyy parhaiten yllä kestävyystyyppisellä harjoittelulla, joka nyt vaan vaatii määrää aika paljon. MInäkin pidän itseäni kestävyystyyppisenä juoksijana, vaikka 800m on joskus mennyt 1.56.

 

Ja kuten todettua, "lepopäivä" ei ole kenellekään mikään autuaaksi tekevä asia. Kaikki on kiinni kokonaisrasituksesta. Palautua voi monilla tavoin ja lepopäivä on vain yksi väline muiden joukossa, eikä hyväkuntoiselle välttämättä edes paras tapa.

Missä mennään tässä vaiheessa?  Ilmeisesti Hemmilän pehmolinjaa kovemmalla tahdilla ja ilman lepopäiviä.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, mahtava ketju. En malttanut edes vielä lukea ketjua kokonaan, joten en viitsi vielä tässä kohtaa udella Mailerin ja muiden kuulumisia.

Mulla tilanne vielä vakavampi. Takana lähes totaalinen ainakin viiden vuoden juoksutauko. "Voimaa" tullut lisää lähes 20kg, josta tosin jo nyt osa sulanut pois.

Olin niin karseassa kunnossa, että jouduin raahautumaan fyssarille. Hän sitten laati sellaisen eloonjäämisohjelman, jonka avulla olen nyt päässyt köpöttämään vähän tiestöllä. Eli paljon kevyitä sarjoja punttiksella, ruokana heinää jne. kyllä te tiedätte.

Vähän hirvittää että mahtaakohan tästä nyt seurata mitään hyvää, mutta kova hinku olisi taas tielle.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Hei, mahtava ketju. En malttanut edes vielä lukea ketjua kokonaan, joten en viitsi vielä tässä kohtaa udella Mailerin ja muiden kuulumisia.

Mulla tilanne vielä vakavampi. Takana lähes totaalinen ainakin viiden vuoden juoksutauko. "Voimaa" tullut lisää lähes 20kg, josta tosin jo nyt osa sulanut pois.

Olin niin karseassa kunnossa, että jouduin raahautumaan fyssarille. Hän sitten laati sellaisen eloonjäämisohjelman, jonka avulla olen nyt päässyt köpöttämään vähän tiestöllä. Eli paljon kevyitä sarjoja punttiksella, ruokana heinää jne. kyllä te tiedätte.

Vähän hirvittää että mahtaakohan tästä nyt seurata mitään hyvää, mutta kova hinku olisi taas tielle.

 

Tervetuloa takaisin palstoille ja lajin pariin👍

Vanhoja hyviä ketjuja olen palstalla kahlaillut ja nimimerkkisi on esiintynyt aktiivisesti niissä.

Ei muuta kun kovaa ajoa💥😉

Ultramailerin väliraporttia odotellessa....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.3.2019 at 13.55, BenDover kirjoitti:

Missä mennään tässä vaiheessa?  Ilmeisesti Hemmilän pehmolinjaa kovemmalla tahdilla ja ilman lepopäiviä.. 

Olen nähnyt vuosien mittaan aika monta ”juoksemisen aloittajaa vuosien tauon jälkeen”.  Yleensä innostus ja kiire vanhoihin tuloksiin on kova ja lepopäivät ja progressio unohtuu innostuksen vallassa.   Tämän oman otannan perusteella sanoisin, että parhaiten onnistuvat ne jotka malttavat lähteä rauhallisesti liikkeelle.  Säännöllisesti 4-5 viikossa useamman vuoden ajan on parempi kuin 2 kuukautta ilman lepopäiviä ja sen jälkeen kyllästyminen ja taas vuoden/vuosien tauko. Tuosta 4-5 kertaa viikossa systeemistä on helppo lähteä tekemään puolikkaalle tai maratonille tms valmistavaa harjoittelua muutama kk ennen kisaa.

 

Selvennyksenä vielä, että tällä kirjoituksella ei ole mitään tekemistä Jani Sievisen 20 tuntia viikossa harjoittelun tai Iivo Niskasen harjoittelun kanssa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun olen jo reilun viikon hölkötellyt (heh), uskallan vastata U-M:n kysymykseen omasta näkökulmastani.

Jos on aktiivinen juoksutausta, ei uudelleen aloittaminen missään tapauksessa ole aivan samanlaista kuin aidolla aloittelijalla. Juoksu on jo lähtokohtaisesti aivan toisella tasolla taloudellisesti, koska lihasmuisti palailee hyvinkin nopeasti. Mutta koska verenkiertoelimistön kunto on mitä on, ja usein vielä on niitä vuosirenkaitakin, on aivan välttämätöntä kuulostella tuntemuksia todella tarkasti.

Minulle tämä on nyt kolmas startti. Juoksin aktiivisesti 90-luvulla, ja sitten aloitin uudestaan 2005. Se homma loppui kokonaan joskus 2012, ja nyt sitten uusi startti 2019. Tuntuma on täysin toinen nyt kuin aloittaessa 2005, vaikka painoa on hieman enemmän kuin silloin.

En todellakaan rupea vetämään mitään "15 minuuttia hengästystä pari kertaa viikossa"-ohjelmaa, vaan rakennan heti kättelyssä päivittäisen rutiinin. Tietysti joudun koko ajan himmailemaan ja katsomaan peiliin. Kirjaimellisesti. Jos ei edes löydä kylkiluita edes sormikopelolla, on ihan turha haaveilla mistään kovin lennokkaasta menosta vielä pitkään aikaan.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎11‎.‎4‎.‎2019 at 09.22, puujalka kirjoitti:



En todellakaan rupea vetämään mitään "15 minuuttia hengästystä pari kertaa viikossa"-ohjelmaa, vaan rakennan heti kättelyssä päivittäisen rutiinin. Tietysti joudun koko ajan himmailemaan ja katsomaan peiliin. Kirjaimellisesti. Jos ei edes löydä kylkiluita edes sormikopelolla, on ihan turha haaveilla mistään kovin lennokkaasta menosta vielä pitkään aikaan.

Jos on ikää, ylipainoa ja pitkä tauko niin voisi ainakin teoriassa myös olla välimuotoja "pari kertaa 15 min viikossa" ja päivittäisen tekemisen välillä.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy