Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Snakster

Suolihuuhtelu ennen suoritusta

Recommended Posts

Sain itseäni kokeneemmalta juoksijalta vinkin, että hyvä keino viilata viimeiset kriittiset sekunnit lopputuloksesta on suorittaa suolihuuhtelu ennen kilpailua tai tärkeää harjoitusta. Hyötynä tästä on turhan painon poistuminen kehon elopainosta sekä etenkin pidemmillä juoksumatkoilla vatsavaivojen ehkäisy. Käsittääkseni toimituksesta seuraa myös fiilis henkisen ja fyysisen vireen paraneminen. Onko palstalaisilla tästä kokemuksia ja/tai näkemyksiä? Arvelisin, että tätä tehdään melko paljon etenkin kovempien juoksijoiden keskuudessa, mutta asiasta ei vain juurikaan puhuta. Toivoisin nyt, että tämä vaikenemisen kulttuuri voitaisiin vihdoinkin murtaa tämän asian ympäriltä.

Äkkiseltään ajatellen isoin ( ainoa ? ) etu on juurikin tuo pirullisen p..hädän vältäminen. Painon kevennys sitten, paksusuoli on kai n. 2 metriä pitkä , joten mahtuuhan sinne ” ylimääräistä ” kamaa. Joten ehkä ? 

https://www.laskurini.fi/matematiikka/lierion-tilavuus-pinta-ala

"keskimäärin ihminen ulostaa 128gr päivässä". Paljon enempää kertahuuhtelulla ei taida sieltä painopisteestä painoa lähteä, mutta onhan tuokin tosi karpaaseille radikaali etu ainakin ennen jokaista kovempaa treeniä eli pitääpä tosiaan ottaa kolme krt viikossa ohjelmaan.. Voisi ajatella että me-yrityksessä tuo kannattaa tehdäkin, tosin tiedämme myös että kenialaiset ottavat maratonille uudet kengät pakasta ja syövät pekonia ennen starttia. P.hätää olen onnistunut välttämään sopivalla ruokailurytmillä ja aamukahvilla.

Itse ajattelen asiaa näin. Ennen kilpailua pitää saada hiilarivarastot täyteen ja vatsa tyhjäksi. Tämän voi tehdä tuhannella eri tavalla. Ennen kisaa suurin osa keventää harjoittelua merkittävästi, joten hiilareita ei juuri kulu. Käytännössä siis riittää, että 1-4 päivää ennen kisaa syö about normaalisti ja tällöin on hiilarivarastot takuu varmasti täynnä - tarvitsee ainoastaan korvata normaalin elintoiminnon kulutus viimeisen 24-36 tunnin ajalta (jokainen voi laskea oman tarpeensa itse). Ruuansulatuksessa kestää tapauksesta riippuen maksimissaan noin 16h. Eli jos noin 20h ennen kisaa siirtyy 100% nestemäiseen ravintoon, tällöin vatsa on 100% varmuudella tyhjä kisan alkaessa eikä kakkajuttuja tarvi pelätä kisan aikana. Lievempänä versiona voi yrittää välttää huonoja ruokia, kuten proteiinia ja kuitupitoista tavaraa ja panostaa rehtiin valkoiseen pullaan!

Tämä nestedieetti on suoraan kopioitu metodi ja käytännössä toimivaksi omakohtaisesti havaittu. Alkuperäisen idean sain täältä:

http://www.samiinkinen.com/post/30758936205/sami-liquid-diet

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Itse olen kuullut, että ennen pitkää matkaa tankataan, eikä tyhjennetä. Vaikuttaa siltä, että sua on nyt koijattu oikein urakalla. Kuulitko tämän mätäkuun jutun kpk:sta? 

Tässä oli kai suolesta kysymys.  Olisikohan sinua koijattu  uskomaan että  ”peräsuoleen tankkaus” parantaa suoritustasi.

• Like 1
  • Haha 4
  • Confused 1

Colonoscopia on n. 1v välein joten suolihuuhtelu on tullut tutuksi suolistosairauden vuoksi. 

Olo ja mieli kyllä kevenee tuon jälkeen, mutta siinä juodaan tiettyä nestettä joka puhdistaa suoliston tutkimusta varten. En tiedä auttaako urheilusuorituksessa ehkä koska energiaa ei kulu paksusuolessa ruuan hajottamiseen ja imeytymiseen. 

En kyllä ihmettelisi jos ihan huippu-urheilijat tuota käyttäisi, koska periaatteessa se lisäisi suorituskykyä tieteelliseltä kannalta. 

12 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Itse olen kuullut, että ennen pitkää matkaa tankataan, eikä tyhjennetä. Vaikuttaa siltä, että sua on nyt koijattu oikein urakalla. Kuulitko tämän mätäkuun jutun kpk:sta? 

Kai sinäkin nyt sentään kakalla käyt ennen pitkän matkan suoritusta?

• Haha 1

10 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

Kai sinäkin nyt sentään kakalla käyt ennen pitkän matkan suoritusta?

Kunnon ajokoira paskoo suolen tyhjäksi ennenkuin lähtee ajoon. Uskon että sama toimii ihmiselläkin

12 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Minä en ole kuullu että paskalla olis tankattu. Se on silleen että hiilarit on jo irronnu roppaan ennen tuota paskavaihetta. 

No nyt baltsu tiedät tämän jatkossa

11 tuntia sitten, Keijo! kirjoitti:

Tässä oli kai suolesta kysymys.  Olisikohan sinua koijattu  uskomaan että  ”peräsuoleen tankkaus” parantaa suoritustasi.

Ruotsalaiset kait harrastaa tuota enemmän 😂😂

• Like 2

Kyllä paskassakin on hiilihydraattia, mutta ei taida olla enää elimistön käytössä sellaisenaan

12 tuntia sitten, Keijo! kirjoitti:

Eikö se sitten parannakaan....

• Haha 1