Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KooTee

Nastoilla/nastoitta

Recommended Posts

1 minuutti sitten, KooTee kirjoitti:

No Kuinkas moni on kaatunut, saati satuttanut itsensä ilman nastureita? 

Oon kaatunut monesti, mutta en oo satuttanut tai loukannut, oon niin ninja, että osaan kaatua oikein. Mut en sit tiedä olisko nastat auttaneet, todennäköisesti kyllä, koska jäisillä poluilla tai katujen jäisillä osuuksilla oon vedellyt lippoja (*aseta tähän kuva lipalla kalastamisesta*)

• Like 1

Minähän pötköttelen treeneissä joka vuosi jonkun kerran, mutta hei - tänä vuonna en ole kaatunut Kickbikella kertaakaan. Vieläköhän ehtisi?

Viime talvena juoksin ainakin yhden reipasvauhtisen edestakaisin Siltamäen ja Suutarilan väliä. Riimusauvantie - Kiertotähdentie - Revontulentie, tuo on 1,2 - 1,4 km suuntaansa. Lähes aina juostavassa kunnossa, koska bussit ajavat tuota reittiä. Välillä joutuu tietysti loikkaamaan lumivallinkin yli jalkakäytävälle autojen takia ja käännökset ovat tiukahkoja. 

• Haha 2

tunti sitten, KooTee kirjoitti:

No Kuinkas moni on kaatunut, saati satuttanut itsensä ilman nastureita? 

Hep, tosin olen selvinnyt ilman isompia vammoja, lähinnä mustelmilla ja naarmuilla. Toisin kuin eräs lenkkikaverini parikymmentä vuotta sitten joka ilman nastareita kaatui jäisellä tiellä lenkillä ja löi takaraivonsa jäähän sillä seurauksella, että sai aivotärähdyksen ja taju lähti hetkeksi. Ei paljon sillä hetkellä naurattanut pimeässä, yli 20 asteen pakkasessa kun silloin ei vielä ollut kännykkää taskussa lenkillä.  Onneksi ainoa ohi ajanut autoilija pysähtyi kysymään tarvitaanko apua ja auttoi viemään kaverin terveyskeskukseen. 

Sen verran täytyy omiin kommentteihin lisätä, että kyllähän nastat tietyillä keleillä ovat tarpeen, noilla keleillä itse vältän juoksemista. Pakkasjäähän ei välttämättä ole liukas, jos ei ole lunta päällä. Ja ilman nastoja pitää aina talvella varoa jyrkkiä käännöksiä. Muistaakseni 3 kertaa olen kaatunut, mutta kaikissa tapauksissa ei nastoista olisi ollut välttämättä apua.  Nastareita käyttäisin ehkä itsekin joissain tilanteissa, mutta omalle jalalle tiejuoksuun sopivia en ole löytänyt, omilla suunnistusnastareilla en pysty tiellä kovin pitkään juoksemaan. Toisaalta omat maantiejuoksut alkavat väistyä maastojuoksun/pyöräilyn tieltä, mutta talvella on pakko joskus tietä käyttää. Kyllä muuten nastoillakin voi talvella kaatua, jos liikaa niihin luottaa.

Ilman nastoja tullut pääosin juostuksi. Lunta kun on useimmiten vain paikottain. Pari kertaa lähtenyt jalat alta ysikymppi mutkassa. Kerran olin hetken ilmeisesti taju vex Onneksi ei käynyt pahemmin, vaikka ohimo jääpalaan osuikin ja vähän vertakin tuli. Eipä noissa lipoissa olisi pikkunasta auttanut lainkaan. 

Piti oikein miettiä ja juostessa en ole muistaakseni kaatunut kertaakaan sen sijaan kävellessä kaatunut montakin kertaa vuosien varrella.

Onneksi selkäytimeen on jäänyt nuoruusvuosien Judon ukemit joten osaan vaistomaisesti laittaa leuan rintaan ja missään nimessä ei ranteella vastaan vaan koko kyynärvarrella, kuten Judossa ja selkä pyöreänä.

• Like 2

Saakohan jostain muuten sellaisia halpoja ja helppokäyttöisiä suojia jotka saisi kätevästi nastojen päälle? Tai hyviä ideoita miten tehdä nuo itse. Nimittäin joskus tulee tarve kengät jalkaan jo laitettuaan palata sisälle hakemaan jotain ja nuo tekevät kivoja jälkiä parkettiin..eikä viitsisi nauhoja aina avata ja sulkea. Icebugilla vissiin jonkinlaiset jotka maksavat saman verran kuin halvemmat kengät...

Nastoilla talvesta 5%, ilman nastoja 95%

Vantaalla harmittaa juoksureittien puute:

- jalkakäytäville ja teille levitetään suolahiekkaa, jolloin millään kengällä ei löydy pitoa juoksuun. Jalkakäytävät ovat -10C pakkasellakin "limaisia", vähänkin kun koettaa ottaa oikeita juoksuaskelia kenkä luistaa 10 cm joka askelella.

- nastoista tai traktorikengistä ei ole apua

- toivoisin suolaa ei levitettäisi,  pakkaslumihan pitää hyvin kengällä kuin kengällä.

Suolaamattomat reitit ovat hiihtäjien käytössä.