Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KooTee

Nastoilla/nastoitta

Recommended Posts

2 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Nostan kyllä hattua jokaiselle, joka pystyy juoksemaan juoksumatolla. Mulla ei kärsivällisyys riitä, oon liian maaninen siihen touhuun. Pää lähtee irti, jos siinä joutuu pinkomaan.

Minä nostan hattua mattoultraajille 😄 Itse viihdyn jos on tabletti edessä. Pakko tinkiä sisukkuudesta eli kelissä kuin kelissä juoksemisesta vammaherkkyyden takia 😞

20 tuntia sitten, KooTee kirjoitti:

Näin talven tullen, millä sinä juokset lenkkisi? Miksi? 

lenkkareilla. Kesäkengät, jos ei ole paljon lunta. Kun tulee kunnon hankea, laitan maastojuoksukengät, joissa on kunnolliset hain hampaat pohjissa. Toistaiseksi Mizuno Wave Harrier 3:t käytössä, joilla on juostu reilut 200km. Hoka Torrent voisi olla myöskin kiinnostava tai jopa Evo Mafate, jos hakee pidemmän matkan kenkää. Nastalenkkaria ei vielä toistaiseksi ole ollut koskaan jalassa. Tietysti ainakin kisoissa niistä olisi hyötyä, mutta en ole vuosiin käynyt talvella kisaamassa. Joskus 2010 viimeksi.

3 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Nostan kyllä hattua jokaiselle, joka pystyy juoksemaan juoksumatolla. Mulla ei kärsivällisyys riitä, oon liian maaninen siihen touhuun. Pää lähtee irti, jos siinä joutuu pinkomaan.

eli et viihdy itsesi kanssa? En oikein tajua, miten juoksumattoilu eroaa mistään muustakaan ajanvietteestä kuten vaikkapa kirjan lukemisesta. Keskittyy tekemiseen ja unohtaa kaiken muun. En toki ole koskaan mitään 24h ultria matolla tehnyt kuten vaikkapa Jolkku, mutta kyllä minä parhaimmillaan tai pahimmillaan joku 100+ km viikossa olen matollakin juossut sis. 35km pitkiksen ilman mitään televisiota tai radiota, eikä se ole ollut mikään ongelma, eikä aika ole tullut pitkäksi. Kivahan siinä on hitaammilla lenkeillä kelailla asioita ja nopeampivauhtisissa keskittyminen on itse suorituksessa. Minusta juoksumatolla juokseminen ei vaadi siis mitään kärsivällisyyttä. Se vaatii vain sitä, että pitää sen verran itsestään, että viihtyy yksikseen.

3 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Juoksufoorumillahan oli Mattokunkkukisa alkuvuodesta 2011 (vuoden alusta --> huntikuun loppuun?), sijoituin säkällä kolmanneksi. Pisin treeni oli vähän yli 30 km ja + 3 h. Ensimmäinen tunti oli silloin vaikein, sitten vaivuin jonkinlaiseen transsiin. Jälkeenpäin tuli yksi herra valittamaan: "Kai sinä tiedät, ettei laitteissa saa olla kuin 20 minuuttia kerrallaan"...

• Like 4
  • Haha 1

7 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Autona minulla oli silloin 70-luvun Dodge Challenger, 7,0 litran Hemi V8 -moottorilla. Pyörähdin sillä aina Vihreiden puoluetoimiston kautta, että saivat hekin nauttia V8:n jylinästä.

Saitko suurenkin tyydytyksen? (en äänestä vihreitä)

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

lenkkareilla. Kesäkengät, jos ei ole paljon lunta. Kun tulee kunnon hankea, laitan maastojuoksukengät, joissa on kunnolliset hain hampaat pohjissa. Toistaiseksi Mizuno Wave Harrier 3:t käytössä, joilla on juostu reilut 200km. Hoka Torrent voisi olla myöskin kiinnostava tai jopa Evo Mafate, jos hakee pidemmän matkan kenkää. Nastalenkkaria ei vielä toistaiseksi ole ollut koskaan jalassa. Tietysti ainakin kisoissa niistä olisi hyötyä, mutta en ole vuosiin käynyt talvella kisaamassa. Joskus 2010 viimeksi.

eli et viihdy itsesi kanssa? En oikein tajua, miten juoksumattoilu eroaa mistään muustakaan ajanvietteestä kuten vaikkapa kirjan lukemisesta. Keskittyy tekemiseen ja unohtaa kaiken muun. En toki ole koskaan mitään 24h ultria matolla tehnyt kuten vaikkapa Jolkku, mutta kyllä minä parhaimmillaan tai pahimmillaan joku 100+ km viikossa olen matollakin juossut sis. 35km pitkiksen ilman mitään televisiota tai radiota, eikä se ole ollut mikään ongelma, eikä aika ole tullut pitkäksi. Kivahan siinä on hitaammilla lenkeillä kelailla asioita ja nopeampivauhtisissa keskittyminen on itse suorituksessa. Minusta juoksumatolla juokseminen ei vaadi siis mitään kärsivällisyyttä. Se vaatii vain sitä, että pitää sen verran itsestään, että viihtyy yksikseen

Kyllä mattojuoksua pidetään yleisesti mieltä puuduttavana touhuna. On se tympeää kun maisema ei vaihdu. 

19 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Juoksufoorumillahan oli Mattokunkkukisa alkuvuodesta 2011 (vuoden alusta --> huntikuun loppuun?), sijoituin säkällä kolmanneksi. Pisin treeni oli vähän yli 30 km ja + 3 h. Ensimmäinen tunti oli silloin vaikein, sitten vaivuin jonkinlaiseen transsiin. Jälkeenpäin tuli yksi herra valittamaan: "Kai sinä tiedät, ettei laitteissa saa olla kuin 20 minuuttia kerrallaan"...

Minä olen opettanut joskus jotain aloittelijoita salilla kertoen, että se ensimmäinen 20 minsaa on vaikeinta. Niin se oli tottumattomalle juoksijalle eli itselleni vuonna 2001. Matolla oleskelu ja siinä juokseminen oli minulle hankalaa, joten mietin, että kun sinnittelen 20 minuuttia, niin pystyn olemaan tunnin ja se onnistui. Ongelma oli se, että alussa piti liikaa jotenkin keskittyä siihen matolla pysymiseen, kun pelkäsin astuvani harhaan. Pikkuhiljaa liikkeeseen ja ympäristöön tottui, eikä sitä tarvinnut enää miettiä ja samana syksynä juoksin jo 2,5 tuntia matolla. Silloin niissä oli sellaiset pienet, joskin huonohkot (lue: vähän lumisadetta) televisiot. 

Eri tyyppisiin harjoituksiin tottumiseen matolla pätee se, että pitää päättää etukäteen, mitä aikoo tehdä. Silloin se asia on itselle selvä, eikä tule hermostumista. Jos on jotenkin kiire jonnekin, niin silloin se matolla oleminen on hankalaa. Silloin pitää olla lyhytkestoinen tai kovavauhtinen treeni mietittynä. Jos aikaa on, niin silloin voi ihan hyvin juosta kolme tuntia, mutta se kannattaa pilkkoa. Päättää vaikkapa juovansa kerran tunnissa, jos ei halua täräyttää yhteen pötköön tai jos matot ovat sellaisia, mitä pitää nollata välillä. Pitää esim. 45 sekunnin juomatauon tunnin jälkeen ja pysäyttää samalla maton. Sitten kun aloittaa uudestaan niin taas puhutaan vain tunnista tai 11 tai 12 kilsasta tai jotain. Se on eri asia asennoitua verrattuna siihen, että miettii lähtevänsä tekemään kolmea tuntia kuin tuntia kerrallaan. Sitten kun toinen tunti on mennyt, niin kolmas tuntuu jo loppukiriltä. 

Jos joku tulee sanomaan, ettei saa olla kuin 20 minuuttia, niin sano, että yhtäkään kestävyysjuoksun olympiamitalia ei ole voitettu 20 minuutin harjoituksilla. Eli silloin kun harjoitellaan, niin harjoitellaan tosissaan, eikä pelleillä ja sitten kun hän astuu matolle, niin mene ja laita hänelle nopeus kahteenkymppiin ja jos herra ei pysy kunnolla mukana, niin sano: no niin, kannattaisiko harjoitella enemmän. Vihonviimeistä porukkaa sellaiset, jotka yrittävät opettaa asiantuntijoita. Jos oikein haluat vielä tehostaa viestiäsi, niin siinä vaiheessa kun hän poistuu hävinneenä, voit alkaa laulaa: äidin pikkupoika menee muille maille. Saleilla on paljon juoksua vihaavia, joten kannattaa oppia puolustamaan itseään.

Matolla tuli juostua vaivojen vuoksi koko syyskuu, mutta minkään näköistä luuserioloa ei tullut. Ihan hyvä laite kunnon kohotukseen, talvella tai jos on vaivoja, jotka estävät tiellä juoksun. 

Mielummin juoksen matolla, kuin en ollenkaan. 

Pisin mattolenkkini ajallisesti on 6 h ja matkaa tuli muistaakseni noin 65 km. 50 km lenkkejä olen juoksumatolla tehnyt useita ja vähintään 40 km lenkkejä kymmeniä. Talvella tulee joskus viikkoja, jolloin juoksen vain matolla. Joskus olen juossut yli 200 km viikossa vain matolla, mutta yleensä talvisin tulee tehtyä jonkun verran ulkolenkkejäkin, silloin on yleensä jalassa Sarvan nastarit.

Lähin juoksumatto sijaitsee pari kerrosta tämän työhuoneeni alapuolella sijaitsevassa takkahuoneessamme, joten ei tarvitse ajaa yhtään mihinkään mennäkseni matolle juoksemaan eikä ostaa kausikorttia. Ja koska juoksumatto sijaitsee aivan takan edessä niin harvemmin tulee talvisin lämmitettyä takkaa ja tuotettua ilmakehään haitallisia pienhiukkasia. Tai no, pienhiukkaspäästöt puolittuvat, sillä olohuoneen takkaa kyllä lämmitetään 😉 Juoksumatossani käytän ekologista töpselisähköä, joka on tuotettu norpannahkoja toisiinsa hankaamalla.

Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos matolla juokseminen on jonkun mielestä pullamössöjen hommaa, jos pullamössöilemällä pystyn välttämään liukkaalla juoksemisesta johtuvat rasitusvammat ja kylmän aiheuttamat hengitystieinfektiot.  Erikoista tosin, että aina kun joku mainitsee jossakin some/foorumikeskustelussa sanan "juoksumatto" jonkun besserwisserin pitää tulla kertomaan kuinka juoksumatolla juokseminen on pullamössöjen hommaa. 

• Like 2
  • Haha 2

12 minuuttia sitten, m-52 kirjoitti:

Pari kertaa olen juossut matolla kokeilumielessä ja tuli kyllä luuseriolo, ja ajattelin, että on pullamössöjen hommaa.

Itselleni ei ole tullut luuseriolo enkä ole pitänyt sitä pullamössöjen hommana, mutta itse luuseripullamössönä kyllä muutaman kerran juoksin juoksumatolla. Aikuisiällä paino on ollut 181 cm komeassa varressani 69-74 kg välillä, kunnes huumeiden ja alkoholin runsaan käytön takia paino nousi yli sadan kilon. Eräänä tammikuuna vuosia sitten painoin 97kg ja päätin, että nyt loppuu spedeily ja palaan takaisin normaaleihin mittoihin. Pudotin viidessä kuukaudessa painoa 20 kg ja loput kilot muutamien seuraavien kuukausien aikana jne. Mut kokeilin aluks juoksumattoa, mutta se tuntui niin URPOLTA, että jätin muutamaan kertaan ja lähdin juoksemaan ja rullaluistelemaan... joo, bleidaus on myös tosi URPON näköistä, mutta polvet eivät kestäneet läskinä juoksemista, joten rullaluistelin sit maaliskuusta eteenpäin, kunnes toukokuussa paino oli 77kg ja polvet alkoivat taas kestämään.

3 minuuttia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Kyllä mattojuoksua pidetään yleisesti mieltä puuduttavana touhuna. On se tympeää kun maisema ei vaihdu. 

Kyllä se joskus on tympeätä, vaikka maisema vaihtuisi. Esimerkiksi kun kävin katsomassa Vantaan maratonia ja juoksin Tikkurilasta Helsinkiin, niin lähes koko matka oli niin ankeata seutua, että olisin ollut mieluummin salin matolla. Pohjoisbaanalle tullessani alkoi tulla jo vähän epätoivo sen suhteen, voiko oikeasti sellaista harmaata neukkumeininkiä olla loputtomiin. Ehkä se ei olisi ollut niin tympeätä, jos olisin tuntenut ne paikat. Niinhän se on matollakin. Kun se on tuttua puuhaa, se ei ole tympeätä. Sen sijaan, jos se olisi outoa, niin se voisi olla. 

Hienoissa maisemissa merenrannalla juokseminen aurinkoisella kelillä tuo toki omanlaisensa henkisen buustin, mitä ei tietenkään mattojuoksusta saa, mutta sinne matolle mennäänkin töihin eli harjoittelemaan. Mieti liukuhihnahommia tai muita tehdasduuneja. Siellä on joku tehtävä, mikä pitää suorittaa. Matolla on tehtävä, mikä on suoritettava ja sillä sipuli. Ei se minusta silloin ole mitenkään tympeätä. Toki voisi olla paremminkin ja mattojuoksussa on muutenkin tiettyjä haittapuolia, jos sitä tekee yksinomaan, mutta toisaalta siellä on vakio-olosuhteet ja sen ajan voi käyttää totaalisesti ajatteluun, kun ei tarvitse ainakaan sitä miettiä, minne juoksisi. Olennaisintahan kuitenkin on se, että tekee sen harjoituksen, mikä sille päivälle on suunniteltu. Itselläni eniten haittaava tekijä mattojuoksussa on mattojen rajoittimet. Eniten vihaan sellaisia mattoja, joissa on maksimiaikana tunti. Harmittaa jo etukäteen, kun tietää, että jossain vaiheessa matto on käynnistettävä uudestaan. 

Samalla tavalla voi ajatella esimerkiksi, että pilvisenä tai sateisena päivänä juokseminen on tympeätä, mutta minusta asia on niin, että parin ekan kilsan jälkeen keli lähes aina unohtuu. Herääkin kysymys, miten tuota asiaa on tutkittu, jos voidaan sanoa, että mattojuoksua pidetään yleisesti mieltä puuduttavana touhuna? Onkohan haastateltavilla ylipäätänsä riittävä mattojuoksutausta.

@X-Caliberilta hyvä kannanotto. Osa ihmisistä, varsinkin juoksijoista on minusta oikeasti sitä mieltä, että mitä enemmän harjoittelussa kärsii, niin sitä parempi juttu. Esim. suihkussa käynti ja saunominen on ihan perseestä joidenkin mielestä. Jos käy sivistyneesti salilla prameissa puitteissa ja menee sinne siististi pukeutuneena, juoksee ja saunoo päälle ja lähtee taas mukavasti siitä jatkamaan päiväänsä tai iltaansa, on pullamössö. Toinen ihmetyksen aihe on se, kuinka aamulenkkejä hehkutetaan. Sitä kovempi jätkä, mitä enemmän aamuyöstä juoksee. Jos joku juoksee neljältä tai viideltä aamulla pimeässä oikein kurjissa olosuhteissa, on hän vähemmän pullamössö kuin sellainen, joka juoksee vaikkapa iltapäivällä. Pitkiksetkin pitää vetää pimeässä aamulla, jottei olisi pullamössö, eikä iltapäivällä, jolloin on mukava juoksennella, sillä jos näkee valoa lenkillänsä, pääsee liian helpolla. Ei muissa lajeissa kuten vaikkapa. tenniksessä tai golfissa kukaan selitä mistään pullamössötouhusta mitään. Siellä pelataan ja sen jälkeen mennään klubitalolle viettämään aikaa hyvässä hengessä, eikä kukaan ole pullamössö. Pikemminkin koetaan, että se on ihan normaalia, että elämä saa olla mukavaa, eikä tarvitse kärsiä joka hetki, jotta se elämä olisi tarpeeksi miehekästä elämää.