Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
huh huh

Kestävyysjuoksun taso Suomessa

Recommended Posts

On 26.6.2019 at 13.13, Baltsu kirjoitti:

Onko Jormasta esim. Guurin haastajaksi? 

Kyllähän merkit kovasti siltä näyttää, ja tätähän olen peljännyt kurat pöksyssä 😀😀

Tänään aamulenkillä mietiskelin kuinka vastentahtoisesti olen koko valmennustoimintaan suhtautunut ja käytännössä kaikista valmentautumishommista kieltäytynyt tai ainakin yrittänyt järjestään kieltäytyä.

Kuitenkin jotkut yleiskätevät PT kurssin käyneet huippuvalmentajat ovat jaksaneet kritisoida kuinka huono valmentaja olen ollut, enkä oikeastaan jaksa edes olla tässä asiassa erimieltä. Kuitenkin sitten tarkemmin asiaa mietin, että tiimissä on maajoukkueen jäsen sekä sotilasmaajoukkueen jäsen, niin niille ei kyllä passaa kertoa kuinka surkea olen (tai tarkemmin mietittynä ehkäpä heille kannattaa kertoa, josko se suomen urheilun taso nousisi, kun löytäisivät sellaisen oikean peruskätevän pt-kurssin käyneen valmentajan). 

• Onnittelut! 1

Mun kokemuksen mukaan monet PT-kurssien käyneet eivät ole ikinä itse edes urheilleet. Tämä näkemys perustuu terasseilla ja saleilla niiden kanssa käytyihin keskusteluihin. He käyvät jotain Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellistä ja sitten keksivät, että hei, hönöiltä saa fyrkat pois, kun alkaa valmentaa. Sitten ne tekevät jotain ohjelmia ja ovat myötätuntoisina kuuntelemassa asiakkaiden juttuja kiireistä ja painoasioista. PT:n tärkein ominaisuus on olla pirteä. Suurin osa haluaa olla pirteä, mutta ovat oikeasti väsyneitä ja kyllästyneitä, joten maksavat mielellään siitä, että ovat pirteän seurassa. Sen takia kutsun heitä Playstationeiksi, koska lupaavat sellaista mukavaa ajanvietettä. Olen aika monta keskustelua sellaisen henkilön ja asiakkaan välillä kuullut ja yksi keskeisimmistä keskustelun aiheista on se, että jaksaako asiakas tehdä samaa lajia usein vai pitääkö olla joka päivälle erilaista viihdykettä.

Jorma tosin ei ole samaa maata. Hän näyttää vähän pekkapuupäältä. Olisi kiva kyllä nähdä sitä valmennusta omin silmin, onko guru- vai huru-ukko. Onko meillä täällä ketään Tapioiden jäsentä? Luin muuten Wikipediasta, että tapiot ovat jotain hiippareita metsissä, jotka liikkuvat nuija kädessä. En ole itse sellainen metsäihminen, joten ei ole ihan ykkösvaihtoehto omaksi seuraksi.

Eiköhän Espoon Tapioilla ole suunta ylöspäin tämän nimityksen jälkeen. Kemppaisella on näkemystä ja kokemusta kansainväliseltä tasolta.

Ehkä myös ForrestGuurin pitäisi laittaa tuotteelleen hintalappu ja pyrkiä laajentamaan toimintaa. Nyt ei ole hintalappua eikä toimintaa haluta laajentaa. Toki kunniajäsenille se voisi pysyä ilmaisena palveluna.

1 tunti sitten, huh huh kirjoitti:

Ehkä myös ForrestGuurin pitäisi laittaa tuotteelleen hintalappu ja pyrkiä laajentamaan toimintaa. Nyt ei ole hintalappua eikä toimintaa haluta laajentaa. Toki kunniajäsenille se voisi pysyä ilmaisena palveluna.

Niin ei ole hintalappua. Olen sen miettinyt sillä tavalla, että jos hinnoittelisin tuotteen esim samalla perusteella kuin lakimiehet tjsp eli koulutus kestänyt 5 vuotta ja sen jälkeen hinta on 250 euroa/h.

Itse olen kouluttautunut asiaan hiellä, verellä ja kyynelillä noin 27 vuotta ja sikäli laittaisin hinnaksi jonkun 49,90-99,90/kk tjsp, niin mielestäni alihinnoittelisin oman ”ammattitaidon” ihan roskakoriin. Se että en jaksa olla yleiskätevien PT-valmentajien kanssa eri mieltä, ei tarkoita ettenkö olisi erimieltä, mutta asiasta turhaa vääntää missään netissä tai muutenkaan, sillä mielelläni tulokset puhuvat tässä asiassa enemmän kuin nettikommentoinnit. Muutenkin olen ollut sen verran laji-ihmisiä kestävyysurheilussa, että sitten kun teen ohjelmia niin hankala niistä on minun psyykkeellä keneltäkään mitään pyytää. 

Joskaan eihän sitä tiedä, jos vielä löytäisin itsestäni sellaisen ”ammattivalmentaja” persoonan, kuitenkin tällä hetkellä tuntuu, että valmennusohjelmien tekemättä jättäminen olisi vähän kuin ”lahjan” hukkaan heittämistä, mutta sellaista suurempaa intohimoa ei asian suhteen ole.

• Like 3

tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Niin ei ole hintalappua. Olen sen miettinyt sillä tavalla, että jos hinnoittelisin tuotteen esim samalla perusteella kuin lakimiehet tjsp eli koulutus kestänyt 5 vuotta ja sen jälkeen hinta on 250 euroa/h.

Itse olen kouluttautunut asiaan hiellä, verellä ja kyynelillä noin 27 vuotta ja sikäli laittaisin hinnaksi jonkun 49,90-99,90/kk tjsp, niin mielestäni alihinnoittelisin oman ”ammattitaidon” ihan roskakoriin. Se että en jaksa olla yleiskätevien PT-valmentajien kanssa eri mieltä, ei tarkoita ettenkö olisi erimieltä, mutta asiasta turhaa vääntää missään netissä tai muutenkaan, sillä mielelläni tulokset puhuvat tässä asiassa enemmän kuin nettikommentoinnit. Muutenkin olen ollut sen verran laji-ihmisiä kestävyysurheilussa, että sitten kun teen ohjelmia niin hankala niistä on minun psyykkeellä keneltäkään mitään pyytää. 

Joskaan eihän sitä tiedä, jos vielä löytäisin itsestäni sellaisen ”ammattivalmentaja” persoonan, kuitenkin tällä hetkellä tuntuu, että valmennusohjelmien tekemättä jättäminen olisi vähän kuin ”lahjan” hukkaan heittämistä, mutta sellaista suurempaa intohimoa ei asian suhteen ole.

Olen käyttänyt juristia joka on veloittanut 520e/h joten älä alihinnoittele.

• Haha 1

22 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Niin, perinteisestihän se valmentaminen on ollut ihan vapaaehtoistyötä, olipa sitten urheiluseuroissa tai yksittäisten urheilijoiden valmentamista. Nykyään kun on paljon just näitä PT-palveluita ja ihmiset on helposti valmiita maksamaan kuntosalikortin kuukausimaksulla, niin eihän se niin ihmeellistä ole, että löytyy ihmisiä, jotka pienen summan maksaa juoksuvalmennuksesta/-kuntoilun ohjaamisesta. Ja se on hyvä juttu.

Toisaalta myös monissa urheiluseuroissa alkaa olla palkattuja valmentajia ja ohjaajia, ja junioreilla on kausimaksut. Myös yleisurheilussa. Osa valmentajan/seuratyöntekijän palkasta voi tulla avustuksena jostain liikuntajärjestöltä tai mistä nyt tuleekaan. Eli raha on alkanut liikkua urheilutoiminnassakin, kun ihmiset ei enää tee vapaaehtoistyötä seuroissa niin paljon kuin ennen.

Vielä 2000-luvun alussa oli paljon ns. juoksutalleja. Ehkä Forrest Guuri luokitellaankin juoksutalliksi. Kuntoilupalvelut on sitten kuntoilijoille.

13 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Vielä 2000-luvun alussa oli paljon ns. juoksutalleja. Ehkä Forrest Guuri luokitellaankin juoksutalliksi.

Täällä päin on toimivia juoksutalleja nykyisinkin. En ole lähtenyt semmoiseen (seuraan kuulun). Tunnen ja näen vuoden mittaan kuitenkin juoksutallilaisia hölkkäkisoissa ja testijuoksuissa. Niissä on jäseninä parhaina päivinään maratonin 2 h 40 min ja allekin juosseita. Nykyään eivät monet enää ole niin nopeita, mutta satsaavat silti juoksuun ja käyvät SAUL-kisoissa.

• Like 2

On 27.6.2019 at 09.39, Baltsu kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan monet PT-kurssien käyneet eivät ole ikinä itse edes urheilleet. Tämä näkemys perustuu terasseilla ja saleilla niiden kanssa käytyihin keskusteluihin. He käyvät jotain Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellistä ja sitten keksivät, että hei, hönöiltä saa fyrkat pois, kun alkaa valmentaa.

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisellä ei ole mitään tekemistä PT-koulutuksen kanssa. Yliopistokoulutuksen kesto lasketaan vuosissa, keskimääräisen PT-koulutuksen kestoa mitataan tunneissa. Lisäksi on hyvä muistaa, että kuka tahansa voi täysin lailliesti ilmoittaa olevansa PT, vaikka ei olisi käynyt edes kirjekurssia aiheesta. Sen sijaan liikuntatieteen maisterin (tai mikä lieneekään) titteliä ilman tutkintoa käyttävälle saattaa napsahtaa tuomio petoksesta. 

• Like 6

On 27.6.2019 at 09.39, Baltsu kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan monet PT-kurssien käyneet eivät ole ikinä itse edes urheilleet. Tämä näkemys perustuu terasseilla ja saleilla niiden kanssa käytyihin keskusteluihin. He käyvät jotain Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellistä ja sitten keksivät, että hei, hönöiltä saa fyrkat pois, kun alkaa valmentaa. Sitten ne tekevät jotain ohjelmia ja ovat myötätuntoisina kuuntelemassa asiakkaiden juttuja kiireistä ja painoasioista. PT:n tärkein ominaisuus on olla pirteä. Suurin osa haluaa olla pirteä, mutta ovat oikeasti väsyneitä ja kyllästyneitä, joten maksavat mielellään siitä, että ovat pirteän seurassa. Sen takia kutsun heitä Playstationeiksi, koska lupaavat sellaista mukavaa ajanvietettä. Olen aika monta keskustelua sellaisen henkilön ja asiakkaan välillä kuullut ja yksi keskeisimmistä keskustelun aiheista on se, että jaksaako asiakas tehdä samaa lajia usein vai pitääkö olla joka päivälle erilaista viihdykettä.

Jorma tosin ei ole samaa maata. Hän näyttää vähän pekkapuupäältä. Olisi kiva kyllä nähdä sitä valmennusta omin silmin, onko guru- vai huru-ukko. Onko meillä täällä ketään Tapioiden jäsentä? Luin muuten Wikipediasta, että tapiot ovat jotain hiippareita metsissä, jotka liikkuvat nuija kädessä. En ole itse sellainen metsäihminen, joten ei ole ihan ykkösvaihtoehto omaksi seuraksi.

Oman otoksen mukaan lähes kaikilla Jyväskylän liikuntatieteellisen käyneistä on jonkinlaista taustaa kilpaurheilusta.  PT-kurssit on sitten ihan eri asia... mutta eikös sen pitäisi olla pelkästään positiivinen asia jos PT saa asiakkaan sieltä sohvalta liikkeelle? 

39 minuuttia sitten, PekkaS kirjoitti:

Täällä päin on toimivia juoksutalleja nykyisinkin. En ole lähtenyt semmoiseen (seuraan kuulun). Tunnen ja näen vuoden mittaan kuitenkin juoksutallilaisia hölkkäkisoissa ja testijuoksuissa. Niissä on jäseninä parhaina päivinään maratonin 2 h 40 min ja allekin juosseita. Nykyään eivät monet enää ole niin nopeita, mutta satsaavat silti juoksuun ja käyvät SAUL-kisoissa.

Eeron talli on yksi. Siihen kuuluu täältä Etelä-Karjalasta Hämeesen muuttanut vuotta nuorempi veljmieheni. http://eerontalli.blogspot.com/p/tapani.html 

Hämäläisen Eeron opeilla aika hyvin alkanut Tapsalla juoksu kulkea vaikka vasta alta viiskymppisenä ohjelmoituun reeniin mukaan lähti. Hämeenlinnan Tarmoa myös edustavana voitti hiljattain SAUL:n ratakarkeloissa 4x1500m viestin Suomen mestaruuden M45-sarjassa. Ei pysty vanhempi veli-Pekka tuohon vauhtiin vaikka kuinka aamulenkkiä viuhtoo😅

• Like 3

Joskus kuulee sanottavan, että valmentaminen on harrastus. Yleisurheilussa voi harrastajat valmentaa ammattilaisia, eli oman työn ohessa valmentaa arvokisatason urheilijaa.

Valmentamisessa on sellainen hyvä puoli, ettei välttämättä itse tarvitse rehkiä. Voi laittaa muut juoksemaan.

• Haha 1

24 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Joskus kuulee sanottavan, että valmentaminen on harrastus. 

Harrastushan se monesti sekä monella onkin, mutta onhan myös ainakin hiihdon puolella ammattilaisillakin varsinaista amatöörien puuhastelua(viittaamatta pätkääkään Doupingiin). Sama ei pysty pätemään hirveästi juoksun puolella, sillä juoksussa ei ammattivalmentajia kovin montaa ole. 

Nytkin iskivät Aateli racen valmennusseminaarissa sellaiset madonluvut pöytään tulevaisuuden maajoukkueen valmennusfilosofiasta, että voin jo etukäteen sanoa; ne ketkä niitä ohjeita noudattaa EIVÄT TULE NOUSEMAAN maailmalla TOP 20 korkeammalle, eli jäävät sellaisiksi kansallisiksi jyriksi.

Toivottavasti mahdollisimman monella henkilökohtaisella valmentajalla on munaa ja rohkeutta pitää oma linjansa, eikä lähde mihinkään 3krt vkoon anaK. treeniin pk-kaudella. 

• Like 4
  • Thanks 1

On ‎27‎.‎6‎.‎2019 at 11.25, huh huh kirjoitti:

Eiköhän Espoon Tapioilla ole suunta ylöspäin tämän nimityksen jälkeen. Kemppaisella on näkemystä ja kokemusta kansainväliseltä tasolta.

Kokemusta on, mutta onko tuloksia?

On ‎27‎.‎6‎.‎2019 at 13.51, GrigoriSoiros kirjoitti:

Olen käyttänyt juristia joka on veloittanut 520e/h joten älä alihinnoittele.

Laskutuksen tai valmennuksen hinnan pitäsi perustua sen tuomaan arvoon. 

Esim. nimimerkki Baltsun olisi jo pitänyt osaavassa valmennuksessa juosta tuolla panostuksella  suunnilleen 2.40-2.45.  Mikä tuon arvo sitten olisi?  jos vertaa nykyisen mallin  "tein itse"  tuloksiin.