Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Rural fitness

Mistä reitit pitkille lenkeille ja kysymys sykkeestä

Recommended Posts

1 tunti sitten, TaMar kirjoitti:

kylmyys on sinänsä ongelma koska olisin halunnut käyttää sitä rannemittausominaisuutta 😄 Kyllä mulla sykevyö on, ja talvella siis aina, mutta esim. pitkällä lenkillä se hiertää ja rannemittaus olis ollut tähän hyvä ratkaisu...

Minulla Garminin kanssa (FR 235) auttoi kun nostin kelloa 1-2cm ylemmäs ranteessa ja laitoin yhden reiän kireämmälle kuin kesäkeleillä. Lisäksi ennen uloslähtöä kunnon käsien pyörittelyt ja jos on stressipallo tai käsikahvat niin niiden avulla sormiin ja käsivarsiin lämpöä. Alkumatkasta sormikkaat käsiin ja matkan edetessä tunkenut ne taskuun jos siltä tuntuu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎17‎.‎12‎.‎2018 at 18.54, Rural fitness kirjoitti:

Miten rakennatte reitit pitkille lenkeille? 

 

Päässäni on reittipankki. Olen asunut niin pitkään samoilla seuduilla, että tiedän valtavasti vaihtoehtoja ja tiedän minkä pituisia lenkkejä mistäkin syntyy. Minulla on jotain tiettyjä mielireittejä, mutta saatan niihinkin tehdä vähän muutoksia, jotta tulee vaihtelua. Toisaalta ei se nyt niin paha ole, vaikka kerran viikossa saman kolmekymppisenkin heittäisi, mutta kun mahdollisuutta kerran on, niin jonkin verran varioin. Kun kelivaihteluita kuten kovia tuulia tai lunta tai vettä tai jäätä esiintyy, niin saatan lähteä täysin toiseen suuntaan johonkin toiselle reitille eli kun niitä vaihtoehtoja on tarpeeksi, niin se on parempi juttu. Yleensä päätän reitin jo edellisenä päivänä, jotta ei tule silloin ennen lenkkiä pähkäiltyä, mikä voisi tuoda huonon fiiliksen. Joskus teen toki myöskin sellaisen seikkailupitkiksen, etten hirveästi mieti etukäteen, vaan suuntaan jonnekin uusille seuduille ja katson millaista siellä on.

Lainaa

Tuntuu todella tylsältä vetää 5 km pururata neljä kertaa ympäri, mutta näillä keleillä muu tuntuu mahdottomalta. Onko teillä hyvät lenkkimaastot ylipäätään? Itse asun niin syrjässä, että ei ole katuvaloja ja otsalampun kanssa on ankea juosta.

 

On kyllä erinomaiset reittimaastot, mutta en juokse pitkistä ikinä pimeässä. Juoksen sen n. klo 13-16 välissä ja syön lounaan sen jälkeen. Minusta viikonloppuna iltapäivällä on kaikista mukavinta juosta pitkis. Saa syötyä aamupalan riittävän paljon ennen lenkkiä ja juotua vielä rauhassa urheilujuomaa ja vettä ennen starttia. Kun on nukkunut pitkään, on virtaakin painaa menemään. Kelikin on yleensä iltapäivällä parhaimmillaan, kun valoa ja mahdollisesti aurinkoa riittää. Kesällä tottuu kuumuuteenkin ihan eri tavalla, kun juoksee iltapäivisin.

Lainaa

Entä miten tärkeää on seurata sykkeitä? Minulla on tuo Polarin M200 ja se pirulainen on parilla viime lenkillä jättänyt yhtäkkiä sykkeen näyttämättä. Juoksen ylämäkeen, missä tiedän että syke heiluu jossain 175:ssä, niin tämä masiina näyttää 110... kello on parin vuoden ikäinen eli takuu on jo mennyt. Onko muilla samoja kokemuksia ko. kellosta? Pidän tätä nyt harmillisena, sillä olen yrittänyt tehdä matalasykkeisiä lenkkejä. Tuo vauhti kiihtyy meikäläisellä vähän turhan helposti.

Saatan seurata joskus, välillä taas en seuraa kuukausiin. Seuraan vauhteja ja tiedän kyllä suht tarkasti, mitä sykkeet milläkin vauhdeilla ovat. 

Lainaa


Entä millaista kuntotestiä suosittelisitte? Tässä on aika lyhyt tuonne Kuortaneen urheiluopistolle. Onko kellään kokemusta kuntotestin ja mahdollisen maratonohjelman teettämisestä siellä? Maratontavoitteeni on siis HCM ensi keväänä, kymmenen vuoden tauon jälkeen.


En pysty sanomaan mitään, koska en ole ikinä missään kuntotestissä käynyt tai valmentajaa käyttänyt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎18‎.‎12‎.‎2018 at 14.31, joukor kirjoitti:

 

Varmaan olis aika pehmoinen jaj pyöreä olo pikkupaukkujen jälkeen lähteä pikatien vartta mittaamaan 🙂 

 

 

ultrajuoksussahan moni käyttää kannabista, eivätkä koe sitä mitenkään ongelmalliseksi. Siitä on ollut artikkeleita lehdissä, että se olisi hyödyllistä, mutta sitä ei ole tieteellisesti todistettu. Se ei ole oikeasti niin, että käyttävät marijuanaa sen takia, koska ovat hippejä, vaan sen takia, että ruoho pitää kivun poissa ja mielen rauhallisena. Väitetään, ettei oksentelekaan, jos käyttää kannabista ultratouhussa. 

 

Tässä jutussa on mielenkiintoisia pointteja. Puhuvat jopa terapeuttisesta vaikutuksesta, eikä ole väliä mitä vauhtia juoksee, kun on niin tyytyväinen, kun on pöllyssä. Yksi ultrajuoksija sanoo, ettei hän tiedä ketään ultraajaa, joka ei käyttäisi: https://tonic.vice.com/en_us/article/59k878/runners-are-using-weed-to-make-long-runs-less-miserable

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.12.2018 at 14.56, Baltsu kirjoitti:


En pysty sanomaan mitään, koska en ole ikinä missään kuntotestissä käynyt tai valmentajaa käyttänyt.

 

Suosittelen molempia, niin tulisi tuloksia ja löytyisi sitä vauhtia.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.12.2018 at 18.54, Rural fitness kirjoitti:

Miten rakennatte reitit pitkille lenkeille?  

 

Yksinkertaisen miehen yksinkertainen resepti on kääntyä lenkin puolivälissä ympäri. Tiet kun (ainakaan kaupungissa) harvemmin loppuu kesken, niin voi juosta aika surutta minne tahansa ilman sen kummempaa paikallistuntemusta. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuuttia sitten, Alex kirjoitti:

 

Yksinkertaisen miehen yksinkertainen resepti on kääntyä lenkin puolivälissä ympäri. Tiet kun (ainakaan kaupungissa) harvemmin loppuu kesken, niin voi juosta aika surutta minne tahansa ilman sen kummempaa paikallistuntemusta. 

 

Mutta tuo on äärimmäisen tylsää. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuutti sitten, hatapa kirjoitti:

 

Mutta tuo on äärimmäisen tylsää. 

 

Varmasti jonkun mielestä. Itselle se on toissijaista, mutta vieraissa pitäjissä juostessa olen kyllä löytänyt ihan siistejä reittejä ko. menetelmällä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.12.2018 at 14.11, Baltsu kirjoitti:

Tässä jutussa on mielenkiintoisia pointteja. Puhuvat jopa terapeuttisesta vaikutuksesta, eikä ole väliä mitä vauhtia juoksee, kun on niin tyytyväinen, kun on pöllyssä. Yksi ultrajuoksija sanoo, ettei hän tiedä ketään ultraajaa, joka ei käyttäisi: https://tonic.vice.com/en_us/article/59k878/runners-are-using-weed-to-make-long-runs-less-miserable

 

 

Pitänee paikkansa, pilven polttamiseen liittyy paljon sellaista mitä ei vielä tiedetä. Lääkkeenähän pilvi toimiii,  mm ssa epilepsian hoidossa Monessa maassa pilvi on jo viihdekäyttöönkin sallittu. 

 

Koskahan myös tiukan kontrollin peräpohjoiassa saa valtion valmistamaa tavaraa kaupan hyllyltä siinä kuin röökiäkin. Saishan tuosta moni ansionsa ja valtiollekin tulisi verotuloja mukavasti. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonni, olen nyt joululoman aikana päässyt juoksemaan pitkiä lenkkejä päivänvalon aikaa, joten täällä böndelläkin on tällöin hyvät juoksumaastot. Ei ole tarvinnut kääntyä takaisin samaa reittiä. 

Töiden alkaessa huomenna pitää taas palata vanhaan tylsään eli juosta pururataa ympäri. Jonkun kerran kyllä pakko koettaa otsalampunkin kanssa juoksemista. Väittävät susien liikkuvan tuolla, mutta emmeköhän mahdu samaan metsään.

Pilveä en ole kokeillut nyt lenkkiin yhdistää. Sen olen huomannut, että jouluaterialla parikin viinilasia vaikuttaa seuraavan päivän lenkkiin heikentävästi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän kummallista, kun enää ei pysty reittejä mittaamaan internetissä. Kunto Plus -lehden sivuilla ruutulippu siirtyy klikkauksella kuten ennenkin, mutta matka on nolla. Ja gmap-pedometer-sivuston kartat ei enää näytä pienempiä teitä (sinne ei pysty klikkaamaan) ja muutenkin jotenkin kökkö pikselinäkymä entiseen verrattuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Vähän kummallista, kun enää ei pysty reittejä mittaamaan internetissä.

 

Katso vaikka Karttapaikka

 

Vähän kotipaikastasi riippuen voisi kuvitella, että kuntasi kotisivut tarjoavat karttapalvelua, jossa on myös matkanmittausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asumme laajan metsäalueen laidalla, lähimpään naapuriin yli kilometri. Olen kehitellyt kotiovelta mieleiseni peruskuntolenkin maastoon, kiertelee parhaita metsäalueita, mäkiä, soita ja järvinäköaloja. Lenkin peruskartalta mitattu reittiviiva on 12 kilometriä pitkä ja parhaita mäkiä olen kasannut niin että noususumma on 550 metriä. Joitakin osia olen vuosien mittaan vaihdellut kun on tullut reitille hakkuita. Käytännössä reitille on syntynyt polku. Lumiseen aikaan, jos lumi haittaa juoksua olen toisinaan mennyt sen lumikengillä. Yleensä seuraavana pakkaspäivänä jo taas pystyy menemään juosten. Myös kauriit pitävät samaa uraa paikoin auki. Ja vaimo ehkä kerran viikossa. Eläimiä näkeekin tällä lenkillä paljon useammin kuin ihmisiä. Ihmisiä vain pari kertaa kuukaudessa, metsätyöntekijöitä tai metsästäjiä. En missään nimessä kaipaa vaihtelua reittiin, aivot narikkaan ja reitille. Heti kotiovelta. Tällä lenkillä treenaamiseen kuluvasta ajasta pukeutumisen lisäksi kaiken muun ajan käyttää itse juoksemiseen. Nautin suunnattomasti tämän lenkin eri kohdista, eri vuodenaikoina. Ehkä myös siksi että se on nautittavalla vauhdilla juostava peruskuntolenkki. Ja jalat tykkäävät pehmeästä + vaihtelevasta alustasta. Tiellä niveleni eivät kestäisi edes nykyisiä määriäni. Nyt ikämiehenä tahkoan sen neljästi viikossa. Mitään yksittäistä pidempää lenkkiä en tee. Muilla juoksutreeneilläni on eri paikka ja eri teema kuin pelkkä peruskestävyys. Tosin nekin niin paljon poissa tiestöltä kuin mahdollista.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy