Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rural fitness

Mistä reitit pitkille lenkeille ja kysymys sykkeestä

Recommended Posts

1 tunti sitten, WBlake kirjoitti:

joissa poltetaan blossit ennen lenkkiä, jotta saadaan syvempi ja keskittyneempi fiilis juoksemiseen.

Varmaan olis aika pehmoinen jaj pyöreä olo pikkupaukkujen jälkeen lähteä pikatien vartta mittaamaan 🙂 

• Like 1

5 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

Varmaan olis aika pehmoinen jaj pyöreä olo pikkupaukkujen jälkeen lähteä pikatien vartta mittaamaan 🙂 

Varmasti. 🙂 Jenkeissä toi on yleistä touhua, ku siellä jo niin monessa paikassa laillista ja vaikka ei olis laillista kaikkialla, suhtautuminen on ihan erilaista kuin täällä. Tässä mielenkiintoinen juttu New York Timesilta aiheesta:

Lainaa

The ultramarathoner Avery Collins, among the fastest in the world, is not shy about appearing in photographs holding a bong. The first time he tried running after using marijuana, he said, he realized “it allowed me to be very present and not to worry as much about overall times and what’s going on with the run.”

https://www.nytimes.com/2018/04/20/well/move/runners-high-marijuana-pot-sports-exercise-weed.html

Asun Nurmijärven Kiljavan vieressä eli lenkkipoluista ei todellakaan ole pulaa. :goodvibes: Siellä on miljoona polkua ja vielä ulkoilureitistö päälle.

En käytä sykemittaria ja en mittaa sykettä. Hengityksestä selviää rasitustaso.

• Like 1

5 tuntia sitten, TaMar kirjoitti:

Mulla ainakin rannemittauksen pahin ongelma on kylmyys. Ranteen ei tarvii olla kuin vähän viileä, niin mittaus ei ole luotettava. Ja minä kun tarvitsen sen kellon näkyviin juostessa, en voi talvella käyttää rannemittausta ollenkaan...

Ei kai tuo ole mikään ongelma? Eikös about kaikki ranteesta mittaavat kellot ole yhteensopivia jonkun sykevyönkin kanssa? Kesäkeleillä sitten voi jättää halutessaan vyön pois. Mulla ei ole toistaiseksi ollut ongelmaa pitää kellon näyttöä näkösällä. Oiskos jotain puolet lenkeistä joka tapauksessa sellaisia, etten vilkuile kelloa ollenkaan. Ja kun vilkuilen, haluan nimenomaan tietää kellonajan enkä välitä muista asioista juurikaan. Sitten joskus kyllä kiinnostaa ne sykkeetkin, mutta ei se ole iso vaiva siirtää hihaa muutamaa senttiä hetkeksi.

• Like 1

Minä käytän sykemittaria, mutta en siitä sykettä juoksussa juuri seuraa varsinkaan pk-lenkeillä. Haluan vain saada kaiken liikkumisen Movescounttiin, koska on mukava tietää kokonaisliikunnan määrät.

Tosin kisoissa tai kovissa vedoissa seuraan sykettä

Lisäksi itselläni Suunto Ambitin palautumisarvot pitävät aika hyvin kutinsa.

Okei eli ranteen viileys voi olla siis syynä, että rannemittari ei toimi? Kone luulee että olen kuollut... no mutta ihan loogiselta nyt kuulostaa kun mietin, sillä nämä sykemittauksen ongelmat ovat esiintyneet vain nyt kun pakkasilla olen juossut. Ehkäpä tuo kello minut kartalla (sykkeestä) pitäisi sitten kevään maratonilla?

8 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Okei eli ranteen viileys voi olla siis syynä, että rannemittari ei toimi? Kone luulee että olen kuollut... no mutta ihan loogiselta nyt kuulostaa kun mietin, sillä nämä sykemittauksen ongelmat ovat esiintyneet vain nyt kun pakkasilla olen juossut. Ehkäpä tuo kello minut kartalla (sykkeestä) pitäisi sitten kevään maratonilla?

Jos se on sinulla toiminut lämpimillä keleillä normaalisti, kyllähän sen pitäisi toimia taas keväällä, tottakai! Mutta jos itselleni olisi sykkeen tietäminen juoksun aikana tärkeää ja varsinkin kisassa, suosittelen kyl sykevyön hommaamisen miettimistä. Sykevyön kanssa poistuisi epävarmuus ja voisit luottaa sataprosenttisesti sykelukemaan ja rakentaa juoksuasi sen mukaan huoletta.

• Like 1

Joo, en tiedä vielä, miten tärkeä itselleni on tuo sykkeen seuraaminen. Aikaisemmissa maratoneissani ei tosiaan ole ollut sykemittaria eikä mitään matkamkittareitakaan. Vain kello ranteessa, jotta näen kuinka kovaa olen juossut. Lisäksi olen yrittänyt seurailla jäniksiä.

Nyt kyllä alan epäillä myös sitä, onko tuo Polarin M200 mitannut matkojakaan oikein.

Kyllä se varmaan aika hyvin mittaa matkat, etenkin siellä ruraaleilla lakeuksilla missä ei ole korkeita taloja. Eihän GPS ihan täsmälleen tarkka toki ole mutta varsin riittävä etenkin harjoituskäyttöön. Hetkellisesti nopeudet eivät välttämättä lenkin aikana ole kovin tarkkoja ja laite vaikuttaa niihin mutta koko lenkin kilsat on suht luotettavia. Hyvin merkatussa kisassa (ei välttämättä HCM..) kuitenkin esim. kilometrin väliajat saanee tarkemmin tolpista kellolla kuin GPSllä.

• Like 1

Huomannut omaan rannesykemittaukseen vaikuttavia asioita on juurikin tuo kylmyys. Koitan yleensä ennen lenkkiä puhdistaa kellon anturin ja pitää kellon alta ihokarvat poistettuna ja tietenki pestä ranne, kellon alta. Kellon oikea tiukkuus vaikuttaa paljon myös ja huomannut, että välillä pitää kiristää ja välillä löysätä oikean sykkeen saavuttamiseksi. Joskus käynnistän kellon uudelleen ennen lenkkiä.

• Like 1

21 tuntia sitten, rjr kirjoitti:

Saako olla utelias ja kysyä, että miksi?

Olen edelleen niin aloitteleva ja hidas juoksija, että juoksen yleensä hölkkä-kävellen ja tykkään tehdä sen tiettyjen minuuttien mukaan. Samoin haluan tietää missä syke huitelee, koska en ole vielä ihan niin hyvä arvioinnissa että haluaisin luottaa pelkkään fiilikseen että syke pysyy PK:n puolella. Tiedän että mun tasolla ei välttämättä tarvis olla niin tarkka, mutta olen tällänen seurailija 🙂

Ja @Odster, kylmyys on sinänsä ongelma koska olisin halunnut käyttää sitä rannemittausominaisuutta 😄 Kyllä mulla sykevyö on, ja talvella siis aina, mutta esim. pitkällä lenkillä se hiertää ja rannemittaus olis ollut tähän hyvä ratkaisu...