Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mistä reitit pitkille lenkeille ja kysymys sykkeestä


Recommended Posts

Miten rakennatte reitit pitkille lenkeille?  Tuntuu todella tylsältä vetää 5 km pururata neljä kertaa ympäri, mutta näillä keleillä muu tuntuu mahdottomalta. Onko teillä hyvät lenkkimaastot ylipäätään? Itse asun niin syrjässä, että ei ole katuvaloja ja otsalampun kanssa on ankea juosta. Olen ottanut tavaksi juosta ennen töihin menoa tai sen jälkeen tuolla kaupungin purtsilla. Äänikirjojen kuuntelusta huolimatta - puuduttaa.

Entä miten tärkeää on seurata sykkeitä? Minulla on tuo Polarin M200 ja se pirulainen on parilla viime lenkillä jättänyt yhtäkkiä sykkeen näyttämättä. Juoksen ylämäkeen, missä tiedän että syke heiluu jossain 175:ssä, niin tämä masiina näyttää 110... kello on parin vuoden ikäinen eli takuu on jo mennyt. Onko muilla samoja kokemuksia ko. kellosta? Pidän tätä nyt harmillisena, sillä olen yrittänyt tehdä matalasykkeisiä lenkkejä. Tuo vauhti kiihtyy meikäläisellä vähän turhan helposti.

Entä millaista kuntotestiä suosittelisitte? Tässä on aika lyhyt tuonne Kuortaneen urheiluopistolle. Onko kellään kokemusta kuntotestin ja mahdollisen maratonohjelman teettämisestä siellä? Maratontavoitteeni on siis HCM ensi keväänä, kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Jos tuossa M200:ssa on rannesykemittaus, niin se taitaa joskus toimia epävarmasti. Jos siinä on mahdollisuus sykevyöhön, niin sitä voi koittaa.

 

Itse olen tehnyt pitkikset viimeiset 7 vuotta kiertäen samaa 5.7 km Malmin lentokentän lenkkiä ympäri.Yleensä kuuntelen äänitettyjä radio-ohjelmia juostessa, joten ei ole tullut aika pitkäksi. Tosin talvella pitkikset menevät pääosin suksilla

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ensilumen latu on ollut tänä talvena 1,5-2 km. Sitä tulee sitten kierrettyä aika monesti yhden hiihtolenkin aikana. Joskus kyllästyttää ja tulee manattua ilmastonmuutosta. 

 

Juoksulenkit sentään voi tehdä aina niin että ei ole koko ajan sama maisema ja vaihtoehtoja on käytännössä äärettömästi. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Itse olen tehnyt enimmäkseen vapaapäivinä niin saa vähän valoa talvellakin ja näkee mahdollisia maisemia.. Olosuhteet tietysti sanelee hieman maisemia. Jos on sykevyö niin kannattaa vaihtaa lähettimen paristo ja koittaa muita konsteja joita on jo mm. H10 lähetintä koskevassa ketjussa (haku). Jos on rannesyke käytössä, niin kannattaa hankkia sykevyö 🤐 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Itselleni pitkikset ovat olleet miellyttäviä, kun olen juossut joka kerta eri suuntiin ja eri reittejä pitkin. Kartasta katsoo etukäteen hieman mahdollisia reittejä ja sit lähtee pinkomaan, valikoi risteyksiä ja polkuja fiiliksen mukaan. Ei tolla tavalla jokainen pitkis samanpituinen ole ollut, mutta mielenkiinto on aina säilynyt kun löytää uusia teitä ja polkuja. En tiedä M200:sta ja onko siihen mahdollista luoda reittejä, mutta jos on, sittenhän se on vielä helpompaa: piirtää himassa reitin karttaan valmiiksi ja siirtää kelloon ja silloin ainakin saa vaikkapa täsmälleen sen 20 kilometrin lenkin.

 

Mulle juokseminen on aina ollut seikkailua ja löytöretkeilyä. En osaa hinkata looppeja, vaan tykkään sekoilla pitkin maita ja mantuja, etsiä kaikkea uutta kuin pieni lapsi konsanaan. Hauskaa sen täytyy olla, vaikka raastoa ilmassa onkin. Jos poskissa kasvais kunnolla parta ja jos vaimo antais luvan kasvattaa pitkät hiukset, haluaisin olla kuin idolini Anton Krupicka ja juosta vapaana metsissä tukka hulmuten. Siihen kiteytyy mun juoksufilosofia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Itsellä ei kauheasti ole pitkiksiä (yli 1,5h) tullut juostua viimeiseen vuoteen. Mutta kun niitä juoksen, pyrin yhdistelemään lyhyempiä reittejä pimeän aikaan niin että on valaistulla alueella. Päivänvalolla käyn poluilla taikka jossain syrjäteillä juoksemassa joko etukäteen reitin suunnittelemalla taikka useinmiten tyyliin "käympä katsomassa minne tuo tie/polku vie". Tällä tapaa tosin lenkit saattavat tulla paljon pidemmiksi mitä on etukäteen ajatellut 🙂 Vajaan vuoden uudella paikkakunnalla asuneena niitä uusia reittejä löytää vielä helposti.

Lenkillä kuuntelen mieluiten linnunlaulua ja tuulen suhinaa. Senkin takia pyrin välttelemään keskustaa ja vilkasliikenteisiä teitä. Talvella tosin ei paljon linnut laulele, mutta talvijuoksu on muutenkin hanurista. Vähälumisuuden vuoksi kuitenkin sitä on harrastettava koska mattojuoksu on vielä enempi hanurista. Lisää lunta vaan että saadaan ladut kuntoon!

Ja tohon aloittajan sykemittausongelmaan sanoisin myös että uusi patteri vyön lähettimeen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Itse olen tehnyt enimmäkseen vapaapäivinä niin saa vähän valoa talvellakin ja näkee mahdollisia maisemia.. Olosuhteet tietysti sanelee hieman maisemia. Jos on sykevyö niin kannattaa vaihtaa lähettimen paristo ja koittaa muita konsteja joita on jo mm. H10 lähetintä koskevassa ketjussa (haku). Jos on rannesyke käytössä, niin kannattaa hankkia sykevyö 🤐 

 Joo rannesyke on. Olen käyttänyt sykemittaria viimeksi 10 v sitten ja iloitsin, kun nykyään ei tartte sykevyötä. Se on niin hankala ja tympeä jotenkin. Ja nyt sitä silti tarvitaankin! Joo, on nyt parilla lenkillä jo tuo Polarin M200 -sykemittaus feilannut, joten uskottava se kai on. Eihän tuohon pirulaiseen voi sitten varsinaisella maratonillakaan luottaa.

21 minuuttia sitten, harmis kirjoitti:

 

Talvella tosin ei paljon linnut laulele, mutta talvijuoksu on muutenkin hanurista. Vähälumisuuden vuoksi kuitenkin sitä on harrastettava koska mattojuoksu on vielä enempi hanurista.

Kokeilin juosta matolla yks päivä 10 km lenkin. Se on kyllä liikaa. Vielä sellaisen 5 km vauhtilenkin vetää matolla ihan mielikseen.

11 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Mulle juokseminen on aina ollut seikkailua ja löytöretkeilyä. 

Kesällä näin tykkäänkin, myös täällä maalla. Juoksen välillä metsän läpi poluntapaista (tai jopa umpimetsää) ja sieltä aina jossain vaiheessa löytyy tiekin. Vaan näin talvella ja varsinkin nyt kun joka paikassa on liukkautta, ei tule mitään. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, Rural fitness kirjoitti:

 Joo rannesyke on. Olen käyttänyt sykemittaria viimeksi 10 v sitten ja iloitsin, kun nykyään ei tartte sykevyötä. Se on niin hankala ja tympeä jotenkin. Ja nyt sitä silti tarvitaankin! Joo, on nyt parilla lenkillä jo tuo Polarin M200 -sykemittaus feilannut, joten uskottava se kai on. Eihän tuohon pirulaiseen voi sitten varsinaisella maratonillakaan luottaa.

Rannesyke on aika yksilökohtainen, joillakin se toimii hyvin, joillakin vaihtelevasti ja joillakin ei ollenkaan. Ei se silti vyötä korvaa. Itselläni rannesyke ei toimi urheilussa laisinkaan (Suunto Baro 9), mut ranteessa on tatskoja, mut uniseurannassa toimii lähes sinnepäin, vaik ei mua uniseuranta pahemmin kiinnosta. Käytän treenissä sykevyötä, se on tarkka.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, WBlake kirjoitti:

Rannesyke on aika yksilökohtainen, joillakin se toimii hyvin, joillakin vaihtelevasti ja joillakin ei ollenkaan. Ei se silti vyötä korvaa. Itselläni rannesyke ei toimi urheilussa laisinkaan (Suunto Baro 9), mut ranteessa on tatskoja, mut uniseurannassa toimii lähes sinnepäin, vaik ei mua uniseuranta pahemmin kiinnosta. Käytän treenissä sykevyötä, se on tarkka.

tästä ei kyllä riittävästi ostotilanteessa kerrota (tai ei ollenkaan), että rannesyke ei välttämättä pelaa. Mulla ei ole tatskoja ja syke on toiminut moitteetta sen vuoden verran (?) mitä kelloa olen käyttänyt. Nyt sitten näillä lumilla se on pettänyt.

Link to comment
Share on other sites

5 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

Kesällä näin tykkäänkin, myös täällä maalla. Juoksen välillä metsän läpi poluntapaista (tai jopa umpimetsää) ja sieltä aina jossain vaiheessa löytyy tiekin. Vaan näin talvella ja varsinkin nyt kun joka paikassa on liukkautta, ei tule mitään. 

Joo, mä ymmärrän. Talvijuoksu voi kyl ajoittain olla hanurista. Mä en pahemmin talvella edes juokse pitkiksiä, mut en toisaalta treenaa maratoniin tai mihinkään kisaan. Pidemmät lenkit juoksen sit keväisin, kesäisin ja syksyisin. Talven lenkit jää maksimissaan 60 minsaan. Mut juoksemisessa on kivaa myös se omien blokkien ja rajojen ylittäminen, kuinka oppia nauttimaan looppien kiertämisestä talvella ja kuinka löytää aina motivaatio treenaamiseen. Ja jos tavoite on selkeä, kyl se motivaatio löytyy, vaik ei aina niin kivaa oliskaan. 🙂

2 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

tästä ei kyllä riittävästi ostotilanteessa kerrota (tai ei ollenkaan), että rannesyke ei välttämättä pelaa. Mulla ei ole tatskoja ja syke on toiminut moitteetta sen vuoden verran (?) mitä kelloa olen käyttänyt. Nyt sitten näillä lumilla se on pettänyt.

Tämä on niin totta. Valmistajat kyl manuaaleissa selkeästi toteavat, että rannesyke ei pelaa kunnolla eikä sitä voi verrata sykevyöhön, mut sitä ei mainosteta isolla. Se on pakko lukea jossain edes pienellä, jotta kuluttaja ei voi valittaa harhaanjohtamisesta. Se on sitä harmaan alueen kuluttajan kusettamista ja markkinointisoopaa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy