Jump to content
Juoksufoorumi.fi

X-Caliber

Suomi-Juoksu 100 km 29.06.2019

Recommended Posts

4 minuuttia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Case Nuuksio Classic: harhaan juosseille juoksijoille annettiin sääntöjen vastaisesti aikahyvityksiä. Jostain syystä se ei mennyt läheskään tällä tavalla tunteisiin. 

https://nuuksioclassic.com/simpanen-paranteli-nuuksion-polku-ultran-reittiennatysta-2/

Nyt melkein alkaa ohimosuoni sykkiä. 

En tunne case Nuuksiota, mutta lie siellä tarjottu kyyditystä kompensaationa harhautumisesta...

En kyllä tunne tätäkään tapausta tämän enempää, mutta jos kuulut kisaorganisaatioon, niin vinkkinä annan, että tämä on HELVETIN väärä tapa hoitaa kriisiviestintää. Oletusarvonahan tietysti on se, että hoidat tätä samalla tavalla kuin ultrapuolen PR:ää tähänkin saakka, joten odotukset eivät ole osaltani ja monen muunkaan osalta kovinkaan korkealla. 

4 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Case Nuuksio Classic: harhaan juosseille juoksijoille annettiin sääntöjen vastaisesti aikahyvityksiä. Jostain syystä se ei mennyt läheskään tällä tavalla tunteisiin. 

https://nuuksioclassic.com/simpanen-paranteli-nuuksion-polku-ultran-reittiennatysta-2/

Tällä ei ole mitään tekemistä Suomi-Juoksun kanssa. Nuuksiossa kisajärjestäjä päätti älyttömästä aikahyvityksestä. Juoksijat eivät sitä pyytäneet edes. 

Suomi-Juoksussa, 100km SM kisassa, juoksija itse päätti toimia vilpillisesti. Ja peitellen vielä!! Vai oliko tämä juoksijan valmentajan käsky? 

Screenshot_20190702_231307_com.strava.jpg

• Confused 2

Pitänee asiaa hieman valaista, kun tunteita näin nostaa.

Suuret pahoittelut heti alkuun. Oli ensimmäinen yhden kierroksen ultrani ja hyvinkin opettavainen. 

Juoksin tosiaan harhaan vasemmalle, kun piti juosta risteyksestä oikealle. Vaikka jopa pysähdyin ja käännyin selvittääkseen kumpaan suuntaan olisi pitänyt mennä.

Muutaman kilometrin jälkeen tuntemattomasta autosta kyseltiin reitistä, luulin toimitsijaksi, oli kilpakumppanin huoltaja. 

Ymmärsin että olin lähtenyt väärään suuntaan ja lähdin juoksemaan takaisin päin.

Muutaman kilsan jälkeen auto tuli taas rinnalle selvittämään mistä reitti menee. Otti kyytiin ja tarkoitus oli viedä risteykseen, josta olin harhautunut.

Tämä oli suuri virhe! Ajattelin että reitille paluulle ei ole muuta sääntöä, kuin että samaan paikkaan takaisin, mistä on harhautunut.

Tosin emme löytäneetkään tarkkaa eksymispaikkaa ja nähtävästi meni reitin puolelle. Ei tosin stravan näyttämään määrää, koska laitoin kellon myöhässä päälle.

Olin tippunut kolmannelle sijalle. Otin kärkikaksikko kiinni Rekijoen huoltopisteellä.

Oli paljon muutakin, mutta tässä varmaankin pääasiat.

Olisikin tullut jännä kisa, ellen olisi käyttänyt autokyytiä. Toisaalta tämä pitikin olla pääasiassa pitkä kevyehkö treeni muita kisoja varten ja hyvä ettei revitellyt liikoja.

Vielä suuret pahoittelut kaikille, joille olen aiheuttanut negatiivisia tunteita ja muuta vaivaa.

PS. Ymmärsin kyllä että Stravasta nähdään, ja sekunnin mietinkin laitanko sinne. Laitoin. 

Mulla ei ole valmentajaa, eikä edes huoltajaa. Eräiden juoksijoiden ja huoltajien kanssa tätä pähkäiltiin ja huono päätös tehtiin, ettei suoraan kerrottu kuinka oli käynyt. Juoksu kilometrejä tuli kuitenkin enemmän mitä reitillä oli matkaa. Tämä ei tietenkään ole hyväksyttävä selitys. 

Tunteet ja järki eivät aina ole hallinnassa juoksussakaan, eikä heti sen jälkeen.

• Like 9

Viestejä lukiessa tulee mieleen ettei tästä haluta keskustella tai sitten vähätellään. Tai siis keskustellaan, mutta toivotaan ettei keskustella. Monta virhettä tapahtunut ja käsiä on nostettu pystyyn virheen merkiksi. Erikoista toki se, että tämä ei ollut virhe joka syntyi hetkessä vaan aika kauan on aikaa saanut kulua että on huomattu ettei homma mennyt ihan putkeen. Se on toki hyvä että myönnetään virheen tapahtuneen, mutta eihän nämä yllä olevat tarinat tulosten arpomisesta anna hyvää kuvaa. Kyllä se kello kertoo kuka oli nopein, ei ole tarvetta sopia hyvityksistä tai muista epämääräisistä säädöistä maalissa/juoksun jälkeen. 

• Like 2

Ei oikein minullakaan logiikka riitä siihen että juoksukisassa voisi autoon nousta, eikä kyllä minkäänlaisiin maalissa jaettaviin aikahyvityksiinkään. Ei vaikka autoilusta/harharetkestä ei saisikaan teknisesti hyötyä. Reitillä täytyisi pysyä ja jos käy moka niin on hakeuduttava itse takaisin tai keskeytettävä. Toki en tunne minkälaiset säännöt ultraajat ovat retkilleen laatineet,  sääntöjen mukaanhan sitä kilpaillaan. Kuitenkin tuntuisi että se reitillä pysyminen on noissa jossain määrin osa lajia.  Lyhyemmillä matkoilla ei ainakaan saa autoilla takaisin eikä keneltäkään ole vähennetty aikaa maalissa vaikka voittojakin on menetetty isoissa tapahtumissa harhautumisten vuoksi. Jos se niin menisi että mokat hyvitetään niin Virenin kaatumisestakin varmaan saisi erillisen aikahyvityksen (ellei mopokyytiä pääryhmään).

Toissa vuonna juoksin Sipoonkorpi trailrunissa ensimmäisenä maaliin ja heti kättelyssä sanoin järjestäjille, että en voi olla voittaja, koska minun edellä oli ainakin yksi juoksija, jota en missään vaiheessa ole ohittanut. Olin jättänyt yhden noin 2 km lisälenkin väliin, koska juoksin ohi siitä kohtaa, josta lisälenkille piti kääntyä. Vituttihan se käydä 600 km päässä juoksemassa hylätty suoritus, mutta olisi ollut väärin, jos olisin kuitannut voitto Mersun. Olin tuloksissa ainoa hylätty, mutta kävin läpi kaikkien muiden juoksijoiden väliajat, ja niiden perusteella näytti, että noin 10 muutakin juoksijaa oli tehnyt saman oikaisun. Todennäköisesti he eivät sitä edes itse tienneet tehneen, mutta minun se oli helppo huomata, koska edessäni oli kisan johtaja, jonka olin tuolla oikaisulla ohittanut.

Reittien merkkaaminen tuppaa menemään varsin usein pieleen, etenkin silloin kun kisa järjestetään ensimmäistä kertaa. Järjestäjän on vaan niin vaikea asettua väsyneen ja täysillä posottavan juoksijan rooliin, joka ei koskaan ole aikaisemmin liikkunut niissä maastoissa. Viime lauantaina olin Puruvesi swimrun -kisoissa ja siellä mentiin koko kärkiporukalla heti kolmannella juoksupätkällä harhaan. Matka ei pidentynyt, mutta aikaa kului hieman enemmän kuin oikealla reitillä olisi kulunut. Siinä kisassa oli kyllä ihan mielenkiintoinen ja normaalista poikkeava sääntö muutenkin, eli saaret sai juosta ihan mitä reittiä halusi. Pari saarta sai jättää väliinkin, jos halusi uida noin 100 m lyhempää reittiä niiden ohi. Saaret olivat vajaat 100 m pitkiä kivikkoja, joten siinä jokainen sai valita uiko pitempään ja saa juosta välillä,  vai uiko suoraan. Minä tein ihan oman ratkaisun ja uin ensimmäisen saaren ohi, mutta juoksin silti toisen saaren läpi.    

Korjausta, että ei ollut toissa vuonna, vaan 2016.

• Like 3
  • Onnittelut! 1

48 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Lyhyemmillä matkoilla ei ainakaan saa autoilla takaisin eikä keneltäkään ole vähennetty aikaa maalissa vaikka voittojakin on menetetty isoissa tapahtumissa harhautumisten vuoksi. 

Kyllä näitä osataan tehdä ihan kaikilla matkoilla. Päällimmäisenä nyt ainakin mielessä M17-sarjan SM-maantie 10km 2013, kun kärkimies juoksi viimeisellä kilsalla harhaan ja tuli kolmantena maaliin ja sai kultamitalin. Ei iso tapahtuma, mutta SM kuitenkin.

Ei varmaan paljon tarvitse googlettaa, niin kaikenlaisia muitakin löytyy.

• Like 1

Rakentavasti; jatkossa sääntöihin vaikka jotenkin näin: ”Jos kilpailija poikkeaa viralliselta reitiltä, hänen on palattava takaisin juosten samaan kohtaan josta alunperin on poikettu, muussa tapauksessa suoritus hylätään.” Jos tämän on lukenut ennen kisaa ja muistaa vielä kisan aikana niin päätöksenteko helpottuu.

Positiivista; kun jonkun ajan päästä saattuu joku vastaavanlainen kömmähdys niin sen hetken keskusteluun löytyy Googlettamalla myös Suomi-juoksun järjestäjien päätös korjata tulosluettelo.

9 tuntia sitten, jyrku kirjoitti:

Muutaman kilsan jälkeen auto tuli taas rinnalle selvittämään mistä reitti menee. Otti kyytiin ja tarkoitus oli viedä risteykseen, josta olin harhautunut.

Tämä oli suuri virhe! Ajattelin että reitille paluulle ei ole muuta sääntöä, kuin että samaan paikkaan takaisin, mistä on harhautunut.

Kyllä tuo todella suuri virhe ja itse asiassa hyvinkin amatöörimäinen kokeneelle juoksijalle! Onhan se nyt selvä, ettei mitään autokyytejä sallita, olisi ehkä luullut että autossa istuessa viimeistään raksuttaa, että kisa oli siinä.

9 tuntia sitten, Don_Valido kirjoitti:

Tällä ei ole mitään tekemistä Suomi-Juoksun kanssa. Nuuksiossa kisajärjestäjä päätti älyttömästä aikahyvityksestä. Juoksijat eivät sitä pyytäneet edes.

Todellakin älytön aikahyvitys!

Tsemppiä kuitenkin Jyrkille! Hylkäys kilpailusta ja että tuommoinen tapaus tulee kaikkien tietoisuuteen vie varmaan aikansa päästä yli.

10 tuntia sitten, Don_Valido kirjoitti:

Jos itse ajaa autolla niin onko se kiellettyä? Nythän autolla "ei tavoitella kilpailullista etua" ja saa vain ulkopuolisen huollon käytöstä hylsyn? 

Hylkäys ei tullut ulkopuolisen huollon käytöstä. Ulkopuolisen huollon käyttä oli kilpailun säännöissä erikseen sallittu. Hylkäys tuli auton käytöstä. Ei ole mitään merkitystä kuka sitä autoa ajaa.

11 tuntia sitten, Don_Valido kirjoitti:

Sanktiona hylsy on melko pieni mutta totta kai ystävät on hyvä päästää vähällä.

Hylkäys on kovin mahdollinen sanktio, jonka kilpailun johto voi antaa. Kilpailukieltoa voi antaa SUL, IAAF tai CAS.

• Like 3

On 3.7.2019 at 09.21, jyrku kirjoitti:

Mulla ei ole valmentajaa, eikä edes huoltajaa. Eräiden juoksijoiden ja huoltajien kanssa tätä pähkäiltiin ja huono päätös tehtiin, ettei suoraan kerrottu kuinka oli käynyt. Juoksu kilometrejä tuli kuitenkin enemmän mitä reitillä oli matkaa. Tämä ei tietenkään ole hyväksyttävä selitys. 

Tunteet ja järki eivät aina ole hallinnassa juoksussakaan, eikä heti sen jälkeen.

Eipä tästä varmaan kauheasti kannata mielenmurhetta ottaa. Kisassa univajeesta  väsyneenä ei välttämättä hirveän syvällisesti jaksa ajatella. 

Kisahan on täysin amatöörimäisesti, sekä vähällä ymmärryksellä kestävyyslajeja kohtaan järjestetty, jos tämäntapaisessa kisassa ei reittiä merkitä riittävän selkeästi. Meininki kuin HCMllä kuunaan. Sen vertaa taisi olla reitiltä eksymisiä, että pitäisin järjestäjien puolesta kisaan osallistujien väheksymisenä moista. No retkeilyä.

Ruotsalaiset kehitti swimrun:in, ja kehitys kehittyy joten kuuminta hottia on autorun. 

• Like 1
  • Haha 1
  • Thanks 1

1 tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Kisahan on täysin amatöörimäisesti sekä vähällä ymmärryksellä kestävyyslajeja kohtaan järjestetty, jos tämäntapaisessa kisassa ei reittiä merkitä riittävän selkeästi.

Riittävän selkeät reittimerkinnät kaikissa risteyksissä tai liikenteenohjaajat. Vanha systeemi oli parempi, että 3,333 km lenkkiä kierretään. Itse harkitsin Suomi-Juoksua, mutta se kaatui reitin haastavuuteen (pimeää, mäkistä, eksymisriski).

Jos jatkossa Suomessa järjestetään yhden ison kierroksen 100 km, ehdotan lähtöä aamulla, kohtuu tasainen reitti ja kaikki risteyskohdat pitää olla riittävän hyvin merkitty ja myös tiedotettu kilpailijoille miten ne on merkitty ja myös vapaaehtoisia suunnan näyttäjiä hankalimpiin paikkoihin. Tuollahan taisi olla sääntöjen mukaan punavalkoiset nauhat risteyksissä, mutta helposti pimeässä semmoisen voi missata, jos ei vielä ole riittävän selkeästi havaittavassa paikassa.

Harhaan juostessa paniikin mahdollisuus on suuri, eikä siinä tilanteessa väsyneenä pysty toimimaan/ajattelemaan selkeästi.

• Like 2

Harmillinen juttu se eksyminen ja sen seuraukset. Onneksi se on nyt historiaa ja siitä lienee jokainen oppii jotain. 

Tuossahan muuten edellisissä viesteissä jo hyviä neuvoja järjestäjille tulikin. Kun vielä sinne järjestelypuolelle saataisiin niitä resursseja tarpeeksi huoltoon, liikennettä ohjaamaan ja muuten vaan touhuamaan. Se yksi pitkä pätkä on nimittäin oikeasti haastava järjestää vrt. kierrosten juokseminen. 

Toivotaan kuitenkin, että ensi vuonna saadaan nauttia erittäin harvinaista herkkua, eli maantiejuoksun mukavuuksista öiseen aikaan.