Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko polkujuoksu juoksua?


WBlake

Recommended Posts

Ei tuolla maastojuoksu säikeessä mielestäni dissattu polkujuoksua vaan tuotiin esiin se että siellä on aika vähän tosissaan panostavia, nuoria kilpaurheilijan lahjoilla kulkevia. Mutta ei se itse lajia huononna. Omasta näkökulmasta oikein mukava laji, ainakin tällaiselle keski-ikäiselle kuntoilijalle. 

Juoksen kyllä teilläkin ja ihan mukavaa sekin on, eikä ole maalaismaisemissa edes tylsää. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

 

Ei muuten pidä paikkaansa. Jenkeissä olet joko sileän juoksija tai polkujuoksija. Ero leirien välillä on hyvin vahva, joskin viime aikoina tilanne on ollut menossa parempaan päin.

Mutta mielestäni juoksijoiden ja polkujuoksijoiden välinen ero ei ole pilkallinen tai loukkaava, kuten usein Suomessa on. Kilpailuhenkisyys on vain hyvä juttu ja kuuluu periamerikkalaiseen kulttuuriin, cross country yms. college-kulttuuriin. Mutta Suomessa juoksijat usein pilkkaavat polkujuoksijoita, ja tälläkin foorumilla on useita eri lainauksia aiheesta. Tuossa avauksessa vain muutama yhdestä ketjusta, jossa on selvää vähättelyä polkujuoksijoita kohtaan verrattuna suunnistajiin ja juoksijoihin. Suomalaisuutta?

Link to comment
Share on other sites

27 minuuttia sitten, WBlake kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että polkujuoksun dissaaminen juoksijoiden keskuudessa tuntuu olevan kovin suomalainen ilmiö. En ole ainakaan muualla törmännyt vastaavaan. Muualla maailmassa polkujuoksu ja juoksu kulkevat samanarvoisina käsi kädessä eikä eroja tehdä eikä polkujuoksijoita partoineen ja pellelippiksineen disautella.

 

Entä jos se onkin toistepäin? Tulee mieleen tuo kasvissyönti. Hehän esittävät olevansa jotenkin parempaa jengiä ja maailman pelastajia. Lauri Markkanenkin saarnaa sen puolesta. Maailma pelastuu kun hän syö vain vegeä, mutta sitten hän lentää niin perhanasti lentokoneella niihin matseihin, josta tulee paljon enemmän päästöjä kuin mistään ruokavaliosta. Olen huomannut, että ns. suvaitsevainen punavihreä vasemmisto on se, joka on itseasiassa kaikista vähiten suvaitsevainen. He haluavat olla fanaattisia. Itse kun en kannattanut tasa-arvoista avioliittolakia, minua suorastaan vainottiin sosiaalisessa mediassa. He eivät suostuneet hyväksymään sitä, että pidin homojen avioliittoa - jos se sisältää kirkollisen vihkimisen - epäasiallisena ideana, jota puoltavia perusteita ei löytynyt. Sama homma on tämän kasvisruoan kanssa. He yrittävät esiintyä muita jotenkin kunnollisempina ihmisinä ja se ei riitä, että he itse toimivat niin, vaan yrittävät väkipakolla saada muutkin mukaan heidän elämäntapaansa. Söin eilen päivällä kanasalaatin ja se kana varmaan pilasi nyt maailman. Polkujuoksussa on vähän ehkä samaa ilmiötä. Ei muita varmaan edes kiinnosta koko polkujuoksu, mutta he pitävät esillä sitä, että he ovat se valittu kansa. Luuletko oikeasti, että jotain keskivertomaratoonaria edes nappaa se, mitä tuolla jossain metsässä duunataan? Jos se olisi oikeasti vain juoksemista ilman, että pitää painottaa etuliitettä polku, niin tuskin kukaan dissaisi ketään ja viittaan nyt niihin sinun aiemmin lainaamiisi kannanottoihin siitä toisesta ketjusta. Lasse Virénhän sanoi jossain haastattelussa, että hän juoksi metsässä Myrskylässä jo 60-70-luvulla ja raivasi jopa itse polun sinne, eikä se ollut silti mitään polkujuoksua silloin, vaan juoksemista. Eli sitä voisi juosta erilaisilla alustoilla halunsa mukaan, eikä tarvitsisi tehdä numeroa siitä, että kävinpäs tänään polulla. Siitäs saitte te, jotka juoksette kaupungissa ilmansaasteissa, ettekä tajua mennä kansallispuistoon. Sitten he ajavat autolla sinne tunnin suuntaansa ja he ovat niitä ekologisia luonnossa liikkujia ja henkilö, joka lähtee kotioveltaan lenkille, eikä aja autolla metriäkään, on se dorka perinteinen lenkkeilijä, joka ei osaa liikkua luonnossa.

Link to comment
Share on other sites

9 minuuttia sitten, WBlake kirjoitti:

Mutta mielestäni juoksijoiden ja polkujuoksijoiden välinen ero ei ole pilkallinen tai loukkaava, kuten usein Suomessa on. Kilpailuhenkisyys on vain hyvä juttu ja kuuluu periamerikkalaiseen kulttuuriin, cross country yms. college-kulttuuriin. Mutta Suomessa juoksijat usein pilkkaavat polkujuoksijoita, ja tälläkin foorumilla on useita eri lainauksia aiheesta. Tuossa avauksessa vain muutama yhdestä ketjusta, jossa on selvää vähättelyä polkujuoksijoita kohtaan verrattuna suunnistajiin ja juoksijoihin. Suomalaisuutta?

 

Uusi laji, joka on saanut trendikkään hypeleiman. Eipä tuossa mitään ihmettä ole, että oikeat urheilijat "pilkkaavat". Totta on toki sekin, että eihän Suomessa ole polkujuoksussa kuin muutama henkilö (Ansio, Oravamäki, Pajunen, jne.) joilla on edellytykset pärjätä lajin absoluuttisella huipulla. Jokainen lajin pilkkaaja voi silti lähteä kokeilemaan ihan vapaaehtoisesti miltä tuntuu kiskaista vaikka Karhunkierros nykyisen reittiennätyksen (8 h 19 min) alle tai kiertää UTMB:n 170 km/10000 m reitti alle 30 h. Voi tulla "lajin helppous" monelle yllätyksenä.    

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

 

Uusi laji, joka on saanut trendikkään hypeleiman. Eipä tuossa mitään ihmettä ole, että oikeat urheilijat "pilkkaavat". Totta on toki sekin, että eihän Suomessa ole polkujuoksussa kuin muutama henkilö (Ansio, Oravamäki, Pajunen, jne.) joilla on edellytykset pärjätä lajin absoluuttisella huipulla. Jokainen lajin pilkkaaja voi silti lähteä kokeilemaan ihan vapaaehtoisesti miltä tuntuu kiskaista vaikka Karhunkierros nykyisen reittiennätyksen (8 h 19 min) alle tai kiertää UTMB:n 170 km/10000 m reitti alle 30 h. Voi tulla "lajin helppous" monelle yllätyksenä.    

Tästä olen täysin samaa mieltä. Vaikka polkujuoksu trendinä tai hypelajina on ihan hanurista ja mielestäni ne parrat ja tunkkaamiset ja lipat (sori, vmaksi 🙂 ) ovat hupaisia ja aika... neitimäisiä, sinä ja kumppanit olette kyllä enemmän urheilijoita kuin vaikkapa moni maratoonari, joka uhoaa juoksevansa alle kolmen tunnin, mutta mitään ei tapahdu. Polkujuoksu on kovaa menoa silloin kun sitä tosissaan vedetään, aivan samalla tavoin kuin maratoni ja vaikkapa 3000 metrin juoksut. Urheilu on urheilua lajista riippumatta.

Link to comment
Share on other sites

24 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

Jokainen lajin pilkkaaja voi silti lähteä kokeilemaan ihan vapaaehtoisesti miltä tuntuu kiskaista vaikka Karhunkierros nykyisen reittiennätyksen (8 h 19 min) alle tai kiertää UTMB:n 170 km/10000 m reitti alle 30 h. Voi tulla "lajin helppous" monelle yllätyksenä.    

 

Kyllä sitä pilkkaamista ja vähättelyä kohdistuu vähintään yhtä paljon sileän ultraajiin. Ei ole pitkää aikaa kun eräs foorumitrolli julisti, että hän rikkoisi halutessaan 100 km SE:n heittämällä, jos vain viitsisi. Jostain syystä ei vaan tarjolla oleva arvokisamenestys kiinnosta.

24h tai pidempien matkojen juoksijoihin kohdistuvasta kommentoinnista en viitsi edes mainita, mutta jokainen omasta mielestään kova jätkä tai mimmi voi lähteä kokeilemaan kuinka helppoa on retkeillä vuorokausi naurattavalla 5.42/km keskivauhdilla. 

 

Karhunkierroksen ja UTMB:n tuloksista samaa mieltä - kumpaankaan en itse pystyisi, vaikka sileällä ultrat onkin kulkeneet kohtuullisesti. Se em. foorumitrolli tietenkin rikkoisi nuo molemmat tulokset takaperin juosten jos vain viitsisi.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

 

Kyllä sitä pilkkaamista ja vähättelyä kohdistuu vähintään yhtä paljon sileän ultraajiin. Ei ole pitkää aikaa kun eräs foorumitrolli julisti, että hän rikkoisi halutessaan 100 km SE:n heittämällä, jos vain viitsisi. Jostain syystä ei vaan tarjolla oleva arvokisamenestys kiinnosta.
 

Säälittävä besserwissermäinen retkeilevä lyllertäjä ei kuitenkaan uskaltanut tarttua reiluun vedonlyöntiin asian tiimoilta, koska laski kuinka hyvän tilin tulen tekemään tällä vedolla. Kertonee kuitenkin mitä alitajunta sanoi typeriä jankkaavalle lyllertäjälle - juoksusta en suostu edes puhumaan, kun oikeasti hölkästä puhutaan. 

Link to comment
Share on other sites

Tosta Baltsun avautumisesta: itse en ole ikinä tavannut syyllistävää kasvissyöjää. Mutta olen kyllä huomannut, että joitakin ihan tavattomasti ahdistaa, että kasvissyönnistä puhutaan. Tai sähköautoista. Tai vaikka ympäristöasioista yleensäkään. Ehkä voi miettiä löytyykö se "syyllistämisen" siemen sittenkin omasta pääkopasta. Että ahdistaa kun tajuaa/ei tajua maailman muuttuvan ympärillä ja jotain pitäisi tehdä.

Polkujuoksu tuntuu ärsyttävän yhtä lailla setämiehiä ja sehän oikeastaan siis kertoo että oikealla tiellä ollaan. Parrat vaan kasvamaan ja lipat pystyyn! 

Jos joku omaa ylimielisyyttään pitää jotain toista lajia ei-urheiluna, niin kannattaa vaikka käydä kokeilemassa ja katsoa mihin omat rahkeet siinä hommassa riittää ennen kuin tuomitsee tyystin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

polkujuoksu, maastojuoksu, suunnistus yms pikavaellus ovat juoksua, mutta vaativaa sellaista, koska täytyy katsoa, mihin astuu, jottei lennä nurin tai taita nilkkaansa. tasaisella pohjalla juoksu on teknisesti helpompaa.

tällainen kankea vammatykki ei pysty kuvittelemaan itseään metsään koikkelehtimaan sekuntikello kaulassa. palautteleva nautiskeluhölkkä luonnossa sen sijaan onnistuu aika ajoin suht säntillisellä alustalla.

Link to comment
Share on other sites

40 minuuttia sitten, WBlake kirjoitti:

Tästä olen täysin samaa mieltä. Vaikka polkujuoksu trendinä tai hypelajina on ihan hanurista ja mielestäni ne parrat ja tunkkaamiset ja lipat (sori, vmaksi 🙂 ) ovat hupaisia ja aika... neitimäisiä, sinä ja kumppanit olette kyllä enemmän urheilijoita kuin vaikkapa moni maratoonari, joka uhoaa juoksevansa alle kolmen tunnin, mutta mitään ei tapahdu. 

Joo meitä riittää, minä, baldiini.... olikohan muita.

Mites itse oletko 3h alittanut? 

Link to comment
Share on other sites

20 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Joo meitä riittää, minä, baldiini.... olikohan muita.

Mites itse oletko 3h alittanut? 

? Nyt en ymmärrä miten aikani liittyvät tähän... en kyllä tiedä tai tunne sinua tai baldiinia? Enkä viitannut keheenkään. Kolmen tunnin rajaahan pidetään yleisesti "maratoonarin" rajana tai niin ainakin minä olen ymmärtänyt. Viittasin karikatyyriin, kolmen tunnin alittajiin. Minä en ole edes koskaan juossut maratonia. Pisimmät lenkkinikin ovat 30-40 km välissä. En ole koskaan osallistunut yhteenkään kisaan ja puolimarani ajat ovat treeneissä vedettyjä eli kaukana raastosta. Ainoat kisat, joihin olen osallistunut juoksuun liittyen, olivat koulujenvälisissä 60 metrin juoksuissa, joissa tulin aina toiseksi. Ei voittaja-ainesta 😛

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy