Jump to content
Juoksufoorumi.fi

WBlake

Onko polkujuoksu juoksua?

Recommended Posts

Olin täällä foorumilla tunnuksella vuonna 2013, ja olen sen jälkeen silloin tällöin käynyt lukemassa juttuja, koska tykkään edelleen juoksennella. En ainakaan muista, että 2013 olisi ollut kovinkaan räikeää erottelua juoksun ja polkujuoksun välillä, mutta täällä ja muualla erottelu on alkanut viime vuosina selkeästi kasvamaan.

Kävin aikoinani muutamissa yhteislähdöissä ajatuksena osallistua mm. Nuuksio Classiciin, mutta en tuntenut yhteislähdöissä oloani kotoisaksi. Suurin osa yhteislähdön juoksijoista oli ikäisiäni lähemmäs kolmekymmentä tai reippaasti yli, mutta meno oli minun silmiini kuin innostuneiden teini-ikäisten tyttöjen luokkaretkellä, vaikka seassa oli yli puolet miehiä.

Itse juoksen sekä luonnossa että kaduilla siellä missä kulloinkin sattuu huvittamaan. En kuitenkaan profiloi itseäni juoksijaksi saati sitten polkujuoksijaksi. Minulla ei ole polkujuoksijan someprofiilia, joka olisi täynnä selfietä, varustekuvia tai kehityskuvia parran kasvusta. En profiloi itseäni edes juoksijaksi.

Kenties tuttavapiirini on rajoittunut tai katson uutisia ja foorumeita puolueellisesti, mutta näkemykseni on vahvasti siihen kallellaan, että polkujuoksulle ja –juoksijoille naureskellaan. Syyllistyn siihen itsekin. Mediaseksikkyys ja somekulttuuri ovat vieneet huomion pois itse juoksemisesta ja urheilusta, ja jäljelle on jäänyt geneerinen luonnossa liikkuminen, mikä on toki hienoa. Mutta onko kyse enää juoksemisesta tai urheilusta?

Polkujuoksu on muoti- ja trendilaji, ja naisten- ja miestenlehtien vakiokamaa. Miehillä on hipsteriparrat ja päässä lakit, jossa on ylöspäin käännetty lippa. Naisilla on saparot ja seksikäs pylly. Polkujuoksijan univormuun kuuluu ehdottomasti edellä mainittujen yksityiskohtien lisäksi polvisukat, isot kellot, juomareppuliivit ja ”Tunkkaa-tonni-tykimmin” –puheet, töröhuuliselfiet Malminkartanon nyppylän huipulla, ”Katsokaa-tässä-on-polku-OMG”- ja ”Katsokaa-on-talvi-ja-partani-on-jäässä-HAUSKAA-OLEN-EXTREME-URHEILIJA.” -Instakuvat.

Polkujuoksu on silti täynnä kovia urheilijoita, joista kaksi heti mieleen tulevaa ovat kotimaamme oma Hena Ansio ja jo legendaksi muodostunut Kilian Jornet. Mutta ovatko kovan kärjen takana tulevat vain kuntoilijoita, retkeilijöitä ja elämysmatkailijoita tai... hipstereitä?

Onko polkujuoksu juoksuun verrattuna kuin salibandy verrattuna jääkiekkoon tai työmatka/harrastepyöräily verrattuna kilpapyöräilyyn?

Tässä muutamia lainauksia foorumilta yhdestä ketjusta:

Lainaa

@NORDMAN:

Ero on siinä, että jos otetaan vaikkapa Euroopasta tuhat parasta, joiden päälaji on polkujuoksu.

Ja otetaan Euroopasta tuhat parasta, joiden päälaji on suunnistus.

Sitten laitetaan nämä kaksi tuhatta samaan polkujuoksukilpailuun, niin tuhannesta nopeimmasta yli 950 on suunnistajia vaikkeivat olisi polkujuoksussa koskaan aikaisemmin kilpailleetkaan..

Lainaa

@ErAh:

Polkujuoksussa kärki on varmasti kova, mutta taso ei ole ehkä niin laaja, kuin suunnistuksessa, saatikka maantie juoksussa. Suomessa tämä korostuu erityisen paljon, vaikka Suomenkin kärki on polkujuoksussa aika kova. Buff-trailtourilla sijoilla 20-30 juoksee varmasti paljon keski-ikäisiä kuntoilijoita. Suunnistajista löytyisi varmaan 500 vastaavan tasoista juoksijaa, luultavasti itse häviäisin 14 vuotiaiden poikien kärjelle vaikka Bodomilla 21 kilsalla.

Tässä pitää erottaa se, että polkujuoksussa kärki menee kovaa, mutta se sadas ei ehkä menekään niin lujaa. Toivottavasti suunnistajat tekisivät invaasion polkujuoksuihin, levenevä kärjentaso nostaa varmasti vauhtia kärkiukoilla.

Lainaa

@Baltsu: Voimmeko tästä keskustelusta vetää sellaisen yhteenvedon, että polkujuoksu on yleisurheilun sählyä? 

Lainaa

@Snakster: Ero suunnistuksen ja polkujuoksun välillä on myös se, että suunnistuksessa pisimmät suoritukset kestävät parisen tuntia, kun taas näissä polkuretkeilyissä hinkataan monesti useita tunteja ja joskus vuorokausikaupalla. Suunnistajista kovimmat juoksijat vetävät vitosen 14 minuutin pintaan ja varmaan aika harva polkujuoksija tähän pääsee.

Lainaa

@Uolevi:

Lisäksi on niin, että Aamusohvaan ei ikinä pyydettäisi "asiantuntijaksi" polkujuoksijaa. Tero Tiitu siellä on ollut. Toi kerran muassaan jopa maailmanmestaruuspokaalin, ja jengi oli, että siistii. Jos polkujuoksija toisi hankkimansa prenikan, jengi olisi, että pelle. Lisäksi Tiitusta on ollut Hesarissa juttu, jossa Tiitu kertoi nousseensa Murhamäen - suksilla. Ikinä ei tule juttua, jossa polkujuoksija kertoo lätkineensä reikäpalloja maaliin.

Jos meritoitunut suunnistaja ilmoittaa lähtevänsä kansanedustajaehdokkaaksi, sanotaan että kiinnostavaa. Jos polkujuoksija osallistuu vaaleihin, jengi on, että aha.

Herättääkö mitään ajatuksia?

Ennen kuin sanon mitään muuta, niin totean haistavani tässä(kin) viestiketjussa hienon mahdollisuuden piikittelyyn ja lähimmäisen loukkaamiseen. No asiaan!

Itse harrastan niin polkujuoksua, suunnistusta kuin juoksuakin. Koripalloilen myös. Joskus luulen olevani urheilija, vaikka todellisuudessa olen keski-ikäinen kuntoilija. Ehkä tämä määritelmä sopii moniin meistä foorumilla roikkuvista. Vai?

Mutta mikä on urheilua? Tai liikuntaa? Kuka sen määrittelee? Kuka saa sen määritellä? Ja sitten on vielä kilpaurheilukin.

• Like 1
  • Haha 2

Mitä merkitystä oikeastaan on sillä, pidetäänkö polkujuoksua juoksuna vai ei. Osa juoksee, osa lähinnä kävelee, entä sitten. Eihän kaikki maratoonaritkaan juokse, itsekin tunnen miehen, jolla on iso määrä maratoneja kerättynä, mutta juoksusta ei voi puhua. Kuitenkin usein sanotaan, että on juossut niin ja niin monta maratonia. Vaikka olen säännöllisesti viimeiset 20 vuotta harrastanut lähinnä vain maantiejuoksua , pidän polkujuoksua (maastojuoksua) huomattavasti hienompana lajina. Niipä onkin aika siirtyä sen pariin. Kaiken kaikkiaan tärkeintä kuitenkin on, että ihmiset liikkuvat ilman konevoimaa.

Itse olen kokenut asian, niin että varsinkin somen ihmeellisessä maailmassa sen eron tekee ”polkujuoksijat” kommenteilla, mä en juokse kuin metsässä ja tasaisella on tappavan tylsää kommenteilla. Tylsä erottelu suuntaan ja toiseen. Laji on kuitenkin sama juostaan sitten Dubaissa  katuja pitkin auringon paisteessa tai sitten Kuusamossa poluilla räntäsateessa. Alusta vain on eri. 

Myönnän, että varsinkin instagramissa on välillä ärsyttävää seurailla trendikkäitä polkutykkejä hyvin hoidettuine partoineen, mutta joillakin taustalla on sponsoreita tai mahdollisesti tavoitellaan sellaisia jolloin trendikkäät kuvat ovat varmasti tarkoitushakuisia. 

Tässä meidänkin kylällä (turku) on jos jonkin näköistä ”ambassadoria” suunnon, salomonin, la sportivan, hokan ja ties vielä minkä muun merkin, näistä ”lähettiläistä” osa ei juurikaan muistuta urheilijaa ei edes polkuatleettia, mutta kuitenkin someen ilmestyy tuotetestejä ja tavaroiden kuvia ja hymyileviä naamoja ja tsemppipostauksia. 

Veikkaan, että tällä hetkellä näiden  polkujuoksu välineiden markkinat vetävät, niin hyvin, että keskinkertaisen ulkonaliikkujan on helpompi saada itselleen tavarasponssi kuin vaikkapa nuoren lupaavan urheilijan alun. Edyllättäen tietenkin, että on valakuvauksellinen naama ja että pystyy tuottamaan someen jotenkin ymmärrettäviä postauksia mielellään 2-3 eri kielellä. Tai ainakin semmoisen kuvan olen saanut. Mutta kaikki tämä vie lajia eteenpäin siinä mielessä, että nykyään täältä saa lähes kaikkia kuviteltavissa olevia kenkämerkkejä ja pikkuhiljaa muitakin varusteita, ei olla enää niin marginaalissa, että joka kenkäparia ostettaessa joutuu jännittämään tuleeko yhtään oikeankokoista jalkinetta. 

Suunnistajat löytävät varmasti polkujuoksuihin tulevaisuudessa enenevissä määrin, varsinkin jos esim buff trail tourin matkojen lyhentäminen on pysyvä suunta. Lyhyemmät kilpailumatkat mahdollistavat kovakuntoisten suunnistajien osallistumisen, kun palautumisajat mahdollistavat myös omassa lajissa kilpailemisen polkujuoksun ohessa. Toki varmasti polkujuoksijat antavat edelleen kovan vastuksen näille kavereille myös tulevaisuudessa. 

Loppujen lopuksi se mitä haluan sanoa, että eipä tuo kahtiajako minua haittaa ja eniten sitä kohtaan somessa. Edustan juoksuseuraa jossa on moni tasaisen taitureita ja kansainvälisesti menestyneitä urheilijoita, kuin myös polkuspesialisteja eikä siellä kukaan tee eroa näiden eri juoksualustojen välillä. 

Kauheasti aina käytetään aikaa muiden ihmisten harrastusten tai saavutettujen tulosten arvottamiseen on sitten kyse siitä mihin aikaan marathon liikahtaa tai onko polkujuoksu "todellista" juoksua. Voisiko tämän yrittää yksinkertaistaa näin:

kävely = kävelyä

polkukävely = polkukävelyä

juoksu = juoksua

polkujuoksu = polkujuoksua

Ihan pöpejä keskusteluja.

tunti sitten, WBlake kirjoitti:

Herättääkö mitään ajatuksia?

oma kirjoitukseni ei ollut kannanotto puolesta tai vastaan. En ole ikinä edes ajatellut tuollaista asetelmaa. Yritin vain vetää yhteen sen ketjun tuntoja. Itse en pidä salibandya tai sählyä urheiluna, joten yritin kysellä onko polkujuoksun kanssa nyt samankaltainen tilanne. Entisaikaan tuollaista metsässä liikkumista pidettiin luonnossa liikkumisena, eikä sanottu, että urheiltiin. Nykyään Yle tekee juttuja jostain Kansallispuistojen polkujuoksutapahtumista, missä porukka kävelee kaikessa rauhassa kuten ennenkin, mutta nyt se on mukamas polkujuoksua. Mietin nyt asiaa puolisen tuntia ja sain muodostettua kantani. Voi siis olla, että polkujuoksu ei ole pääosiltaan urheilua, mutta kärjen juoksijat ovat kyllä kovan tason juoksijoita. Heillä ei ole ollut rahkeita radalla tai maantiellä vaikkapa olympialaisiin, joten he ovat tehneet fiksusti ja satsanneet siihen, missä voivat menestyä. Arvostan sitä. Eikä minulla ole muutenkaan ikinä ollut tarvetta naureskella polkujuoksijoille. En ole oikeastaan edes noteerannut heitä.

Mitä tulee sitten aikuisiin miehiin, joilla on parta, pitkä tukka ja jotka eivät peseydy, niin ei heillä varsinaisesti polkujuoksun kanssa ole tekemistä, vaan tuo kultti on vain lajin lieveilmiö. Pidän heitä samaan porukkaan kuuluvana kuin hippejä, Vietnamin sodan vastustajia, Wanhan valtaajia ja muita vasemmistoradikaaleja, Kollaan aktivisteja jne. Kaikki ovat samannäköistä jengiä. Polttelevat kannabista, rämpyttävät kitaraa ja vastustavat kapitalismia. Yliopiston humanistisissa tiedekunnissa ja Kalliossa on heitä vaikka kuinka paljon, vaikka heistä juuri kukaan ei juokse yhtään. Se on ikävää, että heitä on niin paljon polkujuoksussa, mutta ei sillä ole mitään varsinaisesti sen lajin kanssa tekemistä. Olisi tietysti kiva, että laji saisi muunkinlaisia persoonia. Sellaisia lihaa syöviä heteromiehiä, jotka voisivat mennä golfklubille ilman, että kukaan vaatisi vartijoita paikalle. Nyt kun Jeep julkaisi Wranglerista sen pick-upin, niin miten olisi Jeepin sponsoroima polkujuoksija, jolla olisi pari enduropyörää mukanaan siellä kisoissa ja päräyttäisi siellä korvessa prätkällä niin perhanasti silloin, kun ei ole kisa käynnissä. 

Tietyllä tavalla se on huvittava juttu, että polkujuoksuun liitetään Suomessa sellainen seikka, että lajin kuuluu olla jotenkin kauhean kurjaa ja kärsimysnäytelmää. Harva puhuu tälläkään palstalla siitä, kuinka lujaa joku juoksee jonkun polun, vaan puhutaan siitä, kuinka monta tuntia jossain on oltu nukkumatta. Kovin jätkä ei ole se, joka juoksee maratonin 4 tunnissa jossain vaativilla poluilla, vaan hän, joka pysyy 40 tuntia hereillä riippumatta siitä, mitä hän on liikkunut siinä ajassa. Vertaan sitä vähän ryyppäämiseen. Aikanaan olin 2005 bileissä, jossa dokasimme 40 tuntia. Ei se jälkeenpäin ajateltuna tuntunut mitenkään kovalta suoritukselta. Se oli vain ajanvietettä, jossa ei nyt kauheasti edes järkeä ollut. En rehvastele sillä, että pystyn olemaan noin kauan hereillä ja ottamaan brenkkua. Ajallisesti pisimmissä polkujuoksuissa haetaan varmaan vähän samoja elämyksiä kuin mitä tulee siitä, jos juhlii tuolla tavalla päiväkausia. Varsinkin jos samalla ottaa jotain huumetta, niin siinä tulee sitten hallusinaatioita, jos ne tapahtumat ovat pimeässä. 

Tuli vielä mieleen, että polkujuoksun dissaaminen juoksijoiden keskuudessa tuntuu olevan kovin suomalainen ilmiö. En ole ainakaan muualla törmännyt vastaavaan. Muualla maailmassa polkujuoksu ja juoksu kulkevat samanarvoisina käsi kädessä eikä eroja tehdä eikä polkujuoksijoita partoineen ja pellelippiksineen disautella.

Kenties johtuu suomalaisesta kateellisesta ja kyräilevästä perusluonteesta tai jostain talvisodan kulttuurillisesta painolastista? Suomi ei nyt ole kovin suvaitsevainen naminami-maa kehäkolmosen ulkopuolella...

Tuntuu jotenkin oudolta että polkujuoksussa ja maantiejuoksussa nyt niin kummoisia eroja on, molemmissa kuitenkin juostaan.  (Poluilla kuulemma välillä kävelläänkin, kuten itse) Mä arvostan molempia ja myös teen molempia. Nostan hattua päästä aina kun joku jonku kovan suorituksen tekee sillä omalla tasollaan. Ei se kait sen kummempaa tartte olla. Ei oo tullut mietittyä sitä juurikaan et mitä joku muu ajattelee. Sama se ainakin mulle. Teen mitä lystään. 

17 minuuttia sitten, WBlake kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että polkujuoksun dissaaminen juoksijoiden keskuudessa tuntuu olevan kovin suomalainen ilmiö. En ole ainakaan muualla törmännyt vastaavaan. Muualla maailmassa polkujuoksu ja juoksu kulkevat samanarvoisina käsi kädessä eikä eroja tehdä eikä polkujuoksijoita partoineen ja pellelippiksineen disautella.

Ei muuten pidä paikkaansa. Jenkeissä olet joko sileän juoksija tai polkujuoksija. Ero leirien välillä on hyvin vahva, joskin viime aikoina tilanne on ollut menossa parempaan päin. 

Ehkä provosoit tahallaan, mutta itse en kyllä Suomessa tuollaista juopaa ole havainnut. Tokihan poluilla vauhdit ovat hitaampia kun maantiellä, mutta lajin fyysiset vaatimukset ovat myös kovin erilaisia. Itse sijoittuisin sileän maralla (kympistä puhumattakaan) aina ynnä muita sijoille, mutta polkupuolella on joskus jäänyt selän taakse suhteellisen koviakin sileän menijöitä. Ei hiihtäjiäkään dissata, vaikka eivät pääsekään kymppiä alle 30 min. Edes olympiavoittajat.