Jump to content
Juoksufoorumi.fi










JH1

Kangasala-Jukola 2019

Recommended Posts

Kangasala-Jukolassa näyttäisi olevan hieman perinteisempää eteläsuomalaista maastotyyppiä eli mäkeä, suota, aukkoa, tiheikköä jne. Suurin mahdollinen nousu (harjoituskieltoalueella) on n. 80 metriä, mutta muuten mäet ovat kohtuullisen kokoisia. Käyrää on tiheässä eli se on käyttökelpoista ja toivottavasti maastossakin näkisi jotain niin olisi hyvä paukuttaa menemään kovalla itseluottamuksella. Karttaan merkittyjä kiviä on valtavasti, paikoitellen niiden merkitys kärsii inflaation.

 

Täytyy tulostaa vanhoja karttoja mukaan reissuun niin voi sitten paikan päällä vielä kerrata mitä K-pisteen suunnalla on suurin piirtein luvassa. Tv:stäkin toki näkee jotain, jos ei ole heti avausosuudella mukana. Googlesta näkisi melko tuoretta satelliittikuvaa esim. aukoista.

 

Onko joku joskus suunnistanut noissa maisemissa? Muita tulossa Jukolaan?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tuolla suunnalla kangasalaa tullut metsässä juoksenneltua, mutta Kangasala-Orivesi välillä useastikkin. Maasto on pääosin aika mukavaa maastoa tiheikköjä lukuunottamatta. Eipä sillä, että Jukolassa olisi ollut huonoa maastoa ainakaan viimeisinä kolmena vuonna (tai sitten niitä ei vain ole huomannut yöosuuksilla suunnistaessa).

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2‎.‎3‎.‎2019 at 19.23, ghastgar kirjoitti:

Ei ole tuolla suunnalla kangasalaa tullut metsässä juoksenneltua, mutta Kangasala-Orivesi välillä useastikkin. Maasto on pääosin aika mukavaa maastoa tiheikköjä lukuunottamatta. Eipä sillä, että Jukolassa olisi ollut huonoa maastoa ainakaan viimeisinä kolmena vuonna (tai sitten niitä ei vain ole huomannut yöosuuksilla suunnistaessa).

Viime vuoden Jukolan ankkuriosuus kävi tiheikkösuppamaastossa. Ilmeisesti joku toinenkin osuus kävi siellä, koska porukkaa oli valtavasti seisomassa ja maleksimassa joka suuntaan. Siellä arvailtiin ruuhkassa ollaanko tämän vai tuon supan reunalla. :undecided: Eteneminen oli hidasta jo ihmispaljouden takia ja kyselijöitä riitti. Kärki ja ihan viimeiset eivät ehkä kärsineet tästä. Näkyvyys oli surkea ja joka paikka täynnä kiveä. Ihme että sieltä pääsi pois. Muuten ihan hyvä jyvät akanasta -maasto, mutta massatapahtumassa jonkinlainen pullonkaula.

 

Tuon jälkeen vaihteen sai heittää ykköseltä kuutoselle ja silti suunnistaminen helpottui.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevään harjoituskartat korkattu. Välillä todella haastavaa, kun puolen kilometrin rastivälillä ei ole oikein mitään, mistä ottaa kiinni (paitsi joku vihreän raja, mitä pitkin kuljin) ja toivoo näkevänsä rastin (no, en nähnyt, vaikka olin mennyt nähtävästi muutaman metrin päästä ohi, vaan kävin ottamassa vauhtia aika kaukaa polulta, kun lopulta tipahdin kartalta) toisena päivänä aloin jo oppia käyttämään korkeuskäyriä, mutta silloin rastit olivat mielestäni helpompia. 

 

Karttaan merkkaamattomia uria oli aika paljon harjoituskieltoalueen viereisellä kartalla, mitkä hämäsivät melko paljon. Kivien tunnistaminen on myös todella haastavaa. Onneksi Jukolassa ei ole yksin metsässä. Välillä maasto on ihan juostavaa ja välillä taas kaikkea muuta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎29‎.‎4‎.‎2019 at 08.06, tuufaast kirjoitti:

Kevään harjoituskartat korkattu. Välillä todella haastavaa, kun puolen kilometrin rastivälillä ei ole oikein mitään, mistä ottaa kiinni (paitsi joku vihreän raja, mitä pitkin kuljin) ja toivoo näkevänsä rastin (no, en nähnyt, vaikka olin mennyt nähtävästi muutaman metrin päästä ohi, vaan kävin ottamassa vauhtia aika kaukaa polulta, kun lopulta tipahdin kartalta) toisena päivänä aloin jo oppia käyttämään korkeuskäyriä, mutta silloin rastit olivat mielestäni helpompia. 

 

Karttaan merkkaamattomia uria oli aika paljon harjoituskieltoalueen viereisellä kartalla, mitkä hämäsivät melko paljon. Kivien tunnistaminen on myös todella haastavaa. Onneksi Jukolassa ei ole yksin metsässä. Välillä maasto on ihan juostavaa ja välillä taas kaikkea muuta. 

Hienoa! Käyrät on kyllä tärkeä apu, mutta on niissäkin oma haasteensa. Käyrästä voi saada suuntaa, mutta varsinainen paikka pitää ottaa pistemäisen kohteen avulla tai sitten käyrässä pitää olla tiukka mutka. Ja näkyvyydestäkään ei ole haittaa.

 

Liian harvalla käyrällä ei tee mitään, koska havaittava korkeusero jakaantuu liian pitkälle matkalle ja maanpinnan epätasaisuus tuo hommaan liikaa "kohinaa".

 

Hyvin valvotun Jukola-yön jälkeen homman vaikeuskerroin on vielä kertaa kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten muuten on; valvotteko vai nukutteko Jukolassa, jos teidän osuus on aamulla tai vasta yhteislähdössä? Kuuluuko Jukola-kokemukseen sellainen vähemmän virkeä olo lähdössä? :015: Mulla on vain yksi Jukola-kokemus ja se oli aamuinen pitkä ankkuriosuus lyhyiden koiranunien jälkeen. Homma oli aikamoista taistelua, kun venäytin nilkan ennen ensimmäistä rastia ja ajatuskaan ei oikein kulkenut. Nilkutin sitten sen vajaat 20 km maaliin.:crutch:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaikka olisi aamulla startti niin eipäs siellä paljon nukuttua saa kun lähtö tarvii kattoo ja ollaan oltu yleensä puolijoukkue teltassa niin koko ajan on joku menossa tai tulossa

 

kakkos osuus on ehkä pahin kotiin ajamisen kannalta jos on mettässä 01 - 03 niin ennen ei saa nukuttua eikä jälkeenkään oikeen

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllähän se kannattaa nukkua, jos se osuus on aamulla. Miksi se lähtö pitäisi nähdä? Tuohan on ammattilaistouhua kuitenkin siinä mielessä, että pitäisi keskittyä omaan suoritukseen, eikä muiden tekemisiin. Menee vaikka pari kolme viikkoa aikaisin nukkumaan, että tottuu siihen vuorokausirytmiin. Jos on puolijoukkueteltassa, niin onko jokaiselle omat sängyt vai onko se ihan sekaisin se homma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun oli menestymismahdollisuuksia niin majoituksen olimme järjestäneet lyhyen automatkan päähän kisakylästä. Paikalle saavuttiin torstai-perjantain aikana. Maastotyypin treenileirit oli pidetty jo syksyllä ja aikaisemmin keväällä. Kullakin kisayön heräämisaikojen mukaan omat huoneet, huoltajat hoitivat herätyksen, kuljetukset ja ohjasivat seurateltalle sekä kertoivat viestin senhetkisen tilanteen. Kuutos- tai ankkuriosuuden ollessa kyseessä, niin lauantailtana enintään majoituksessa  lähdön seuraaminen tiedotusvälineistä, lauantai päivällä kisa-areenalla oli käväisty jo Venlojen aikaan, muutoin jukolayö unten mailla kisavilskeen ulottumattomissa ja aamuyöstä niin virkeänä kuin mahdollista metsään.

 

Nyttemmin lauantaina seurabussilla tai henkilöautolla kisakylään, yleensä seuran telttaruutuihin majoittumaan perheen kanssa. Vaimo juoksee venlat ja itse käyn lauantaina päivällä harjoituskartalla heittämässä lenkin, jos se on kohtuulähellä. Tuttujen tapaamista, sosiaalista elämää samanhenkisten parissa, kisa-areenalla jaloittelua eikä jalkoja nykyisin tarvitse muutoinkaan liikaa säästellä ja voi olla koko lauantai-illan paikan päällä melko vapaasti. Miesten lähdön jälkeen nukkumaan ja loppuosuuksien ollessa kyseessä varhain aamusta kohtuupitkien unien päälle herääminen. Kenttäkuulutus on yleensä sen verran voimakas, että teltta-alueillakin kannattaa pitää korvatulppia, ellei halua kuulla tilanteita läpi yön. Ei aamupalaa, enintään vettä, siirtyminen majoitusalueelta vaihtoon toimii alkuverryttelynä. Onneksi vielä on saanut juosta joukkueissa, joista tietää jo illalla noin vartin tarkkuudella paljonko kärjen perässä pääsee metsään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän kyllä nukkua, mutta vaikeaa se on. 22 Jukolaa takana, mutta silti ennen juoksua jännittää liikaa, ja juoksun jälkeen menee muutama tunti, että pystyy rauhoittumaan. Korvatulpat tosiaan helpottaa nukkumista, ja pienikin torkahdus on parempi kuin ei mitään. Minulla tulee usein mahaongelmia, kun täytyy juosta aamuyöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on hieno homma, jos saa nukkua rauhassa ja on joku muu huolehtimassa herättämisestä. Muussa tapauksessa joutuu laittamaan herätyksen varmaan päälle ajoissa (eli melko todennäköisesti heräämään turhan aikaisin) ja jännittämään herättääkö puhelin ollenkaan. Korvatulpat ja Peltorit on kyllä tarpeen Jukolan humussa. Onneksi heräämisen jälkeen voi tsekata puhelimella missä mennään niin tietää kuinka kiirettä tarvitsee pitää valmistautumisen kanssa.

 

Kunpa joku kehittäisi Jukola-sovelluksen, joka seuraa joukkueen suoritusta ja herättää sen perusteella oikeaan aikaan.  Ja sitten yöllä palvelu kaatuu ja vaihtopuomilla on hirveä huuto päällä... No edeltävän osuuden matkaan lähettänyt kaverikin voi herättää ennen kuin karkaa suihkuun, jos majoittuu samalla alueella tai muistaa soittaa.

 

Mä en kyllä kuvittelisi lähteväni aamun osuudelle ilman kevyttä, riittävän ajoissa syötyä aamupalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy