Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
JH1

Miten sujuu talvi? Harjoittelu?

Recommended Posts

Kävin viikonloppuna kiertämässä suunnistusseuran 8 km:n harjoitusradan. Tuli melkein kesäfiilis, kun kangasmetsä hehkui vihreänä marraskuun keskipäivän auringonpaisteessa ja lämpötilakin oli reilusti plussalla ja ilma aivan tyyni. :smiley: Ai mitä herkkua syksyn harmauteen!

 

Pitää piirtää vielä oma rata ja käydä kiertämässä. Iltaisin ei tarvitsisi pimeääkään pitkään odotella, nyt olisi koko talvi aikaa treenata yösuunnistusta (paitsi jos lunta tulee yli 30 cm tai tulipalopakkasia). No mulla on kyllä aina talvitreenaaminen jäänyt pk-juoksulenkkeihin poluilla.

 

Onko teillä joitakin treenimenetelmiä talven varalle vai pidättekö lomaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 12 h ultran jälkeen muutama viikko totaalilomaa treeneistä ja sitten peruskuntotreeniä talvella joko perinteistä hiihdellen tai hölkäten. Kotiovelta minäkin pääsen noille lenkeille hiihtäen tai hölkäten. Samoin matto on tuolla viileässä varastohuoneessa valmiina. Matolla pakkasella ja muutoin kurjilla keleillä. Vauhdikkaammat ja vetotreenit myös matolla kohti kevään maratonia. Toivottavasti sitten sulalla kelillä kerkeää tehdä keväällä maratonille valmistavia treenejä riittävästi. Viime keväänä, kun lúnta oli paljon, piti aloittaa jo lumikeleissäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, JH1 kirjoitti:

Onko teillä joitakin treenimenetelmiä talven varalle vai pidättekö lomaa?

 

Hyvällä säällä normilenkit ulkona ja surkealla säällä mattotreeni tallissa. Näin pysyy juoksumotivaatio ihan hyvänä koko talven yli, kun ei tarvitse karmeassa kelissä ulkona taapertaa.

 

Eipä sitä oikein viitsi pelkästään lomailla koko talvea, kun se heijastuu varsin ikävästi seuraavan kesän juoksukuntoon 😝

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyöräilen ympäri vuoden. Nastarenkaat kun laittaa pyörään niin keskisykkeetkin nousee heti 110-130 paikkeille. Tietysti vaatetusta

talvella enemmän joka myös vaikuttaa ainakin ilmanvastukseen ja liikkuvuuteen.

Sarvat tai Icebugit pitäisi hommata. Juossut noilla kenkään laitettavilla nastavirityksillä. Ne tekee askeleesta huteran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juosten (ehdottomasti ulkona) ja hiihtäen. Kovilla pakkasilla (lämpötila alle - 30 celsiusastetta) kävelyä. Hyviä nastalenkkareita tiejuoksuun hakevalle voisi Inov8 arctic talon 275 olla hyvä vaihtoehto. Nastalenkkariksi suht kevyt ja droppikin vain 4 mm. Itse en nastareita tiellä käytä, tosin viime talven liukkailla kokeilin muutaman kymmenen kilometriä eivätkä jalat tykänneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎26‎.‎11‎.‎2018 at 08.22, JH1 kirjoitti:

Kävin eilen illalla tekemässä tunnin verran rauhallista yösuunnistustreeniä. Lämpötila oli -6°C ja taivaalla loisti täysikuu. :icon_smile: Mahtavaa!

No se nyt on ihan kiva, jos on täysikuu tai vaikka auringonpaiste ja vasta aurattu tie. Leuto ja kostea keli voi olla hyvä myös .Mutta yleensä se talvella on sitä, että on kylmä tuuli ja pakkasta enemmän tai vähemmän, tie jäinen tai pehmeän luminen.

Syksyllä vähän ihmettelin, että miksi en aiemmin ollut talvisin kunnolla harjoitellut, vaan hölkkäillyt ja hiihtänyt liikaa. Ajattelin, että tänä talvena teen kunnon harjoituksia ja ensi vuonna olen hyvässä kunnossa. Mutta kyllä tässä viime aikoina on muistunut mieleen, että miksi talvisin ei ole juoksu oikein sujunut. Jähmeää juoksua pakkasessa, enemmän vaatteita ja lumikerros kuolettaa tehon askeleesta. No, nämä on kaikille tuttuja juttuja, mutta kyllä vähän laskee motivaatiotakin.

Kävi mielessä, että jos aloittaisikin kunnon harjoittelun vasta huhtikuussa. Juoksisi huhtikuun, toukokuun, kesäkuun, heinäkuun ja elokuun. Sitten olisi kunnossa syyskuussa ja lokakuussa. Talvella kuntoilisi vähän kevyemmin jos viitsii. Mutta enhän minä nyt silleen tee kuitenkaan.

 

Pitää ainakin harkita, että jos kävisi välillä kuntokeskuksen juoksumatolla. En ole aiemmin kyllä mattojuoksua harrastanut, mutta enpä ihmettele että monet sitä tekee.

Tuli sellainenkin ajatus, että saisiko jähmeään talvijuoksuun vähän keveyttä pitämällä kilpalenkkareita lumisella tiellä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

No se nyt on ihan kiva, jos on täysikuu tai vaikka auringonpaiste ja vasta aurattu tie. Leuto ja kostea keli voi olla hyvä myös .Mutta yleensä se talvella on sitä, että on kylmä tuuli ja pakkasta enemmän tai vähemmän, tie jäinen tai pehmeän luminen.

Syksyllä vähän ihmettelin, että miksi en aiemmin ollut talvisin kunnolla harjoitellut, vaan hölkkäillyt ja hiihtänyt liikaa. Ajattelin, että tänä talvena teen kunnon harjoituksia ja ensi vuonna olen hyvässä kunnossa. Mutta kyllä tässä viime aikoina on muistunut mieleen, että miksi talvisin ei ole juoksu oikein sujunut. Jähmeää juoksua pakkasessa, enemmän vaatteita ja lumikerros kuolettaa tehon askeleesta. No, nämä on kaikille tuttuja juttuja, mutta kyllä vähän laskee motivaatiotakin.

Kävi mielessä, että jos aloittaisikin kunnon harjoittelun vasta huhtikuussa. Juoksisi huhtikuun, toukokuun, kesäkuun, heinäkuun ja elokuun. Sitten olisi kunnossa syyskuussa ja lokakuussa. Talvella kuntoilisi vähän kevyemmin jos viitsii. Mutta enhän minä nyt silleen tee kuitenkaan.

 

Pitää ainakin harkita, että jos kävisi välillä kuntokeskuksen juoksumatolla. En ole aiemmin kyllä mattojuoksua harrastanut, mutta enpä ihmettele että monet sitä tekee.

Tuli sellainenkin ajatus, että saisiko jähmeään talvijuoksuun vähän keveyttä pitämällä kilpalenkkareita lumisella tiellä.

 

 

Et ole yksin. Kyllä talvi vaikuttaa minunkin juoksuihin.

 

Pakkanen ja heikompi pito ei oikein motivoi intervallivetoihin. Niinpä olen talvet vetänyt ihan peruskuntohölköttelyä ja antanut paikkojen palautua mahdollisista piilevistä rasitusvammoista. Lauhemmalla kelillä vähän kovempaa, tulipalopakkasessa erittäin kevyesti. Keväämmällä nostan rasitustasoja, että saa vähän pohjaa iltarasteille. Viime keväänä kävin juoksemassa 20-senttisessä hangessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talvella lähinnä hiihtelen, viimevuosina pääosin vapaalla, tosin jo viime talvena meni liki 1/4-osa pertsalla eli vajaa tonni. Tälle talvelle oolisi toiveissa että pertsaalla menisi +40%  hiihtokilsoista ja hiihtojen lisäksi tulisi juostua edes +500 kilsaa joulu-huhtikuun aikana. Lonkkavaiva kyllä estää juoksut tällähetkellä, mutta vuoden vaihteen jälkeen luulisin juoksunkin onnistuvan. Talvella en varmaan tehoja juuri tee, mutta sulanmaan aikana nekin kyllä tulee ohjelmaan (tai matolla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy