Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Guest Speedy

Recommended Posts

Käytössäni on Polar H10 sykevyö, jonka hankin Polar M430:n kaveriksi.

Ongelma: Juostessa tulee noin puolen tunnin jälkeen selviä sykevaihteluja. Kun syke on 150 voi syke nousta nopeasti 170 paikkeille. Kun sykevyötä painaa rinnan kohdalta, niin se palautuu takaisin mutta hetkeksi. Vyö itsessään on niin kireällä, että mukavat jäljet on ihossa.

Voiko puhelin (rintataskussa lähellä sykevyötä) häiritä mittausta? Vai liikkuukohan sykevyö kuitenkin juostessa liiaksi? Onko muuta huomioitavaa?

Link to comment
Share on other sites

Jos vyö onkin turhan kireällä. Toinen mahdollisuus on että on nastoissa jonkinlainen kosketushäiriö. Itse laitan aina lenkille lähtiessäni vyön päälle ja sen jälkeen kastan sormenpäät lämpimään veteen ja kostutan ihon ja vyön kontaktipinnat varmistaakseni että yhteys säilyy, joskus jos iho kuivuu liikaa voi tulla kontaktihäiriöitä. Ei tosin tällä H10 mutta vanhemmilla Polarin ja Garminin versioilla. Jos on kaksi sykemittaria ja vyötä niin voi käyttää kumpaakin yhtä aikaa niin näkee tuleeko eroja. Itse kokeilin vasta H10 ja Garminin vyötä rinnakkain kun ihmettelin myös muutamia nopeita sykkeen muutoksia. Vertailu paljasti että oli niissä kohdissa hieman löysäillyt vauhtia. Kuva ohessa.

 

vertailu5.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

H10:iin liittyen, kysymys: kauanko teilla kestaa paristo ? Valilla ne mulla loppuu luvattoman nopeasti. Olen saatanyt sen niin etta se lahettaa vaan yhteen vastaanottimeen signaalin, joten pitaisi kestaa pariston kauemmin. Mutta mutta.

Saako harvelin jotenkin sammutettua ? Olen sen kasityksen saanut etta se sammuu itsekseen, kunhan vyo kuivuu. Jos vastaanottimen irrottaa vyosta, pakottaako se sammuttamisen ?

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Arsi 69 kirjoitti:

Yleensä kaikki sykevyöt jatkavat lähetystä siihen asti, että ne irrotetaan sykevyöstä ei kanna luottaa siihen että irrottaa vain toisen nepparin.

 

Okei ! Kokeilen irrottaa lahettimen vyosta, se on varmaan ollut virheeni. Joko en ole irrottanut sita ollenkaan, tai sitten vaan yhden nepparin.

 

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Toisaalta noi CR2025-paristot on todella halpoja.

 

Totta. Se vaan arsyttaa, kun matkoilla pitaa aina muistaa ottaa vara-paristo mukaan, kun se tietinkin aina loppuu silloin kun ei vara-paristoa ole.

Link to comment
Share on other sites

On 18.11.2018 at 09.39, Speedy kirjoitti:

Ongelma: Juostessa tulee noin puolen tunnin jälkeen selviä sykevaihteluja. Kun syke on 150 voi syke nousta nopeasti 170 paikkeille.

 

Minulla on sama ongelma ollut jo pidemmän aikaa. Minulla V800 H10 parina. Noin puoli tuntia lenkki sujuu hyvin ja sykkeet oikein, sitten tiputtaa sykkeen 70-80 paikkeille ja kun vyötä korjaa, niin hetken pysyy syke "oikeana". Sitten joko tiputtaa sen taas tuonne alas tai nousee todella korkeaksi. Eikä asetu oikeastaan ollenkaan koko lenkin aikana. On kokeiltu löysällä ja kireällä vyöllä, mutta ongelma jatkuu. JA ongelma nimenomaan tasavauhtisessa juoksussa, esim. salilla tai jääkiekkoa pelatessa ei mitään tällaista ongelmaa ole ollut havaittavissa.

Link to comment
Share on other sites

Kontaktien kuivuminen saattaa olla mutta harvoin ainakaan itselläni tapahtuu kesken lenkin jos ne on lähtiessä kasteltu hanavedellä (myös ne nastat) kun lenkillä hikoilu pitää olot kosteana. Staattisen sähkön muodostuminen esim. keinokuituiseen paitaan tasaisessa liikkeessä on yksi mahdollisuus häiriöihin noin yleisesti. Omat häiriöt joita Polarilla joskus ollut olivat aina juuri siitä nastojen johtamattomuudesta johtuvia eli ne likaantuivat / hapettuivat ja vaativat pesua, kiillotusta, kostutusta ja sillä menivät poikkeuksetta ohitse. Siitä tuli juuri tuon tapaista että syke saattoi tipahtaa noin puoleen (ei muistaakseni välttämättä ihan tasan puoleen mutta sinnepäin). Pariston varaus voi hyvinkin olla syy ja etenkin jos ongelmat aina alkavat juuri hetken kuluttua lenkin alusta kun jännite olettaakseni tipahtaa alhaisimmaksi.

Link to comment
Share on other sites

Oma kokemukseni on että Polarin vyöosa kestää reilun vuoden verran käyttöä ja sen jälkeen alkaa esiintyä nimenomaan vastaavia häiriöitä. Vyötä vaihtamalla korjaantunut joka kertaa ja saa hankittua kohtuulliseen hintaan erikseen, molemmilla kerroilla vyön kuminen osuus on ihan selkeästi alkanut repeytymään tekstiilistä irti. Tästä huolimatta alkutreenin mittaus sujui aina ongelmitta mutta hien määrän noustessa myös mittausvirheet kasvoivat.

 

H10 vs H7 paristonkestossa on kyllä iso ero, päivittäisessä käytössä H7:lla paristot kestivät muistaakseni parikin kuukautta ja H10:llä maksimissaan pari viikkoa. Käyttö muuten samanlaista.

Link to comment
Share on other sites

On 3.12.2018 at 12.47, Baltsu kirjoitti:

Toisaalta noi CR2025-paristot on todella halpoja. Lidlissä 2kpl jotain vajaa 2,5€. Itse olen nyt oppinut vaihtamaan Polariin paristoja niin että se löytää taas sen vyön, joten ei haittaa vaikka pitäisi kuinka usein vaihtaa.

 

Tämä on ihan totta. Sen verran on kuitenkin on tullut eri valmistajien paristoja erillaisissa lampuissa, lämpimässä ja kylmässä vertailtua, että en suosittele hankkimaan halvinta paristoa, vaan jonkin tunnetun merkin laadukkaan pariston.

 

Kun hinta ero on ehkä 2-3€ ja kestossa on kuitenkin konkreettinen ero, jos vertaa halvimpia bulkkipattereita ja vähän parempia.

Link to comment
Share on other sites

On 8.12.2018 at 13.33, perttu kirjoitti:

Kontaktien kuivuminen saattaa olla mutta harvoin ainakaan itselläni tapahtuu kesken lenkin jos ne on lähtiessä kasteltu hanavedellä (myös ne nastat) kun lenkillä hikoilu pitää olot kosteana. Staattisen sähkön muodostuminen esim. keinokuituiseen paitaan tasaisessa liikkeessä on yksi mahdollisuus häiriöihin noin yleisesti. Omat häiriöt joita Polarilla joskus ollut olivat aina juuri siitä nastojen johtamattomuudesta johtuvia eli ne likaantuivat / hapettuivat ja vaativat pesua, kiillotusta, kostutusta ja sillä menivät poikkeuksetta ohitse. Siitä tuli juuri tuon tapaista että syke saattoi tipahtaa noin puoleen (ei muistaakseni välttämättä ihan tasan puoleen mutta sinnepäin). Pariston varaus voi hyvinkin olla syy ja etenkin jos ongelmat aina alkavat juuri hetken kuluttua lenkin alusta kun jännite olettaakseni tipahtaa alhaisimmaksi.

Siis millä peset ja kiillotat nuo nastat? Ja pitääkö siis nekin kostuttaa? Mulla h7 ja pelaa muuten hyvin, mut viimeaikoina on alkanut sekoilla, jos lenkki kestää yli tunnin... Patterit olen vasta vaihtanut, mut mullakin on kyllä jotain halpis pattereita, et voinee olla niidenkin syy.

Link to comment
Share on other sites

Haalealla vedellä olen huuhdellut ne ennen ja jälkeen lenkin samalla kun kostuttaa elektrodit, varsinkin jos on ongelmia. Jos ovat kovin likaisiksi päässeet (hien tai hanaveden suoloja kuivuu niihin jolloin eivät johda, kiteiset suolathan eivät yleensä johda sähköä mutta vesiliuoksessa johtavat oikein hyvin) tai hapettuneet niin pyyhkäisee vaikka siivoukseen tarkoitetulla hankaussienellä, teräsvillalla, patapatalla tms. Tosin tuo nastojen johtamattomuus näkyy usein juuri heti alkumatkasta tai käynnitäessä eli syke ei löydy tai näyttää väärin, epäilen että jos tunnin jälkeen tulee ongelmia niin ne on noita muita vikoja enempi, ellei sitten vyö täysin kuivu kesken lenkin mitä pidän epätodennäköisenä jos se vain on aluksi kostutettu ja esim.paidan alla missä ilmankosteus on korkea.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy