Jump to content
Juoksufoorumi.fi



50+Runner (Boston 2021 alle 3:10)


Recommended Posts

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kyllä minä niin mieleni pahoi… eikun hyvitin kun Frankfurtin maratoonilla viime viikonloppuna syntyi viimeiseen kahteen vuoteen paras aikani 3:17 ollen samalla toisen elinvuosisatapuolikkaani paras no

Kevyt viikko tuli kyllä tarpeeseen, olin muutaman kovan viikon jälkeen viime sunnuntaina aivan köysissä. Ja lauantaina odottaisi Hämeenlinnan puolimaraton. Maanantaina kuitenkin lyhyt maravauh

Kyllä oli Chicagon maraton taas hieno tapahtuma. Etukäteen ajattelin että tämä olisi näistä major-maratoneista vaatimattomin koska en ollut kuullut siitä niin paljon kuin muista, mutta mitä vielä, kyl

Posted Images

Kiitoksia! Kyllä minä niin mieleni hyvitin ensimmäisestä kommentista päiväkirjaani.

Kyllä en sanoisi että olen panostanut lihashuoltoon, mutta kyllä voi sanoa että jotain olen tehnyt:

  • Viime keväästä asti olen kulkenut työmatkat pyörällä tai juosten aina kun mahdollista, ja aamuisin kun pääsen perille niin käytän 5-10 min venyttelyyn työpaikan salilla

  • Kotona usein kun kuljen yläkertaan vievien portaiden ohi niin venyttelen siinä alaportailla pohkeita ja takareisiä

  • Maratoonille valmistavalla kaudella eli pari kk ennen koitosta olen käynyt hierojalla ehkä kerran kahdessa viikossa, kun lihakset on niin jumissa paljosta juoksusta

Kyllä sanoisin että jalkojen kunnossa pysyminen on seurausta myös monipuolisesta liikunnasta. Juoksua on tullut tässä viimeisen 3-4 vuoden aikana vain noin 2000 km vuodessa eli noin 200 tuntia. Lisäksi toinen mokoma tunneissa on tullut pyöräilystä ja hiihdosta sekä vähän myös salilta. Uskoisin että tämä muiden lajien harrastaminen juoksun ohessa on auttanut välttämään rasitusvammat ja pitämään lihaksiston suht koht kunnossa.

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun alkoi ylimenokausi. Saa ihminen harrastaa vähän vapaammin eri asioita kuin maratoonille valmistavalla kaudella. Oli Moilas-Seppo nimittäin laittanut sen verran tiukat kilometrit ohjelmaansa että ei siinä veteraani paljoa muuta jaksanut kuin juosta ohjelmaan merkityt harjoitukset. Mitä nyt tietysti työmatkapyöräilyt muutaman kerran viikossa tuli niiden lisäksi.

Tässä ensimmäinen listaus harjoituksistani viime viikolta eli ensimmäiseltä maratoonin jälkeiseltä viikolta. Kyllä ei vielä juoksu maistunut, vasta perjantaina alkoi olla jalat kivuttomat ja tuli mieleen että josko sitä lenkille pitäisi lähteä. Juoksua tulikin sitten kokonaista 10km lauantain saunalenkillä. Kyllä ylimenokaudella saunominenkin on mukavaa kun ei tarvi niin tarkkaan laskea että montako karhua sitä tuli kaadettua.

Viikko 44

Ma: Lepo (kyllä ei shoppailu maratonin jälkeisenä päivänä ole lepoa), paluu Frankfurtista

Ti: Punttisali, sekalaista junttipunttia ja hiihtoergolla vähän tasatyönnön muistelua

Ke: Työmatkapyöräilyt yht 20km, 1h

To: Työmatkapyöräilyt yht 20km, 1h

Pe: Rullahiihto pertsaa 14 km, 63min

La: Juoksu PK 10km 63min, sis Malminkartanon mäki kerran juosten hiekkatietä ja kerran rappusia ainakin henkisesti juosten

Su: - aamu: Rullahiihto vapaan suksilla, 14 km, 60min

       - ilta: Spinning 50min + bodypump 55min

Kyllä pitää saada lisää voimaa näihin rimpulareisiin jos meinaa vielä maratonaikaansa parantaa. Tässä ensimmäisellä post-maraton viikolla ei vielä sen suhteen pystynyt paljoa tekemään kun jalat oli vielä sen verran hellänä. Ainoa liike siihen suuntaan oli sunnuntain bodypump, jossa tehdään pienillä painoilla pitkiä sarjoja. Kyllä täytyy sanoa että kovia ovat jumppaohjaajanaiset, jaksavat varsinkin vatsalihasliikkeitä loputtomiin.

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun pääsin rullahiihtämäänkin. Mutta kyllä en suosittele hiihtoa vapaan rullasuksella ja pertsamonoilla. En raaskinut laittaa rapakeliin uudehkoa valkoista vapaan monoa vaan ajattelin hiihdellä vanhalla pertsamonolla enimmäkseen tasatyöntöä. Mutta kyllä ei hartiassa riittänyt kesän jälkeen voimaa työntää kuin vähän aikaa ja jo alkoi jalka hakemaan potkua. Kyllä ei meinannut tulla mitään kun nilkka muljusi joka suuntaan. Vetäisin monot niin tiukalle kuin sain ja nauhat vielä nilkan ympäri samalla tavalla kuin lapsena isoveljen liian isoilla hokkareilla horjuessa, ja jo alkoi potkukin onnistua auttavasti. Kyllä hiihto on hieno laji.

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun viime keväänä aukesi mahdollisuus hyödyntää työmatkat harjoitteluun.  Kun herää kysymys miten tällainen koukkupolvi vielä parantaa ennätystään niin vastaus on: lisää tunteja. Viimeiset 3-4 vuotta liikuntaa on tullut harrastettua keskimäärin tunti päivässä. Kyllä jos pääministerikin ehti tunnin päivässä reenata niin kyllä pitää tällaisen vähän vähemmän vaativassa työssä olevan ehtiä enemmän. Kyllä on Stubbin Aleksanteri muutenkin hyvä esimerkki vähän varttuneemmillekin että miten kunnostaan pidetään huolta.

Elikkä kyllä on työmatkat helpoin tapa tunteja lisätä. Nuoremmat ja kovemmat saattaisivat kulkea pelkästään juosten, mutta meillä metusalemeilla se saattaisi kääntyä itseään vastaan jos jalat ei kestäkään pelkän juoksun lisäystä. Kyllä nytkin tuntuu että koko vuosi on menty jalkojen kestokyvyn suhteen aika rajoilla. Sen takia koitankin mennä työmatkat aina eri tavoilla:  Juosten, pyörällä, rullasuksilla, kickbikella, kuten viime viikollakin onnistuin tekemään.

Tässä toisen post-maratooniviikon harjootukset. Kyllä ei ollut perinteisestä post-maratooni bluessista tällä kertaan tietoakaan, jotenkin oli vaan mieltänsä piristävää puuhailla kaikenlaista, yhteensä 11h 52 min, juoksuakin 65km:

Ma: Työmatkapyöräilyt yht 23km, 62min

Ti: Työmatkat juosten yht 14km, yht 1h 20min

Ke: Juoksu 13km sis 4x6min VK, lopuksi ylämäkeen 4x20 askelkyykkykävelyä + 30m spurtti

To: Työmatkat rullahiihto pertsaa, yht 22km, 1h43min + jalkakyykky 4x10x40kg

Pe: Aamu työmatka kickbike 11km, 41 min

       Ilta työmatka juoksu, 10km, 54min (piti tulla kikkarilla takaisinkin mutta vanha numerolukko sekosi eikä auennut. Kyllä täytyy maanantaina leikkiä fillarivarasta ja katkaista vaijeri pihdeillä)

La: Aamu spinning 45min + kahvakuula 50min

       Ilta Juoksu PK 10km 61min, sis Malminkartanon mäki kerran juosten hiekkatietä ja kerran rappusia kävellen kaksi rappua kerrallaan

Su: Juoksu 18km, 2h 7min, sauvat kädessä, ylämäet reipasta sauvakävelyä, muuten kevyttä hölkyttelyä

Toisena vastauksena kysymykseen miten parantaa ennätystään on, kyllä kuten tuossa edellisessä viestissäni jo mietinkin; pitää saada lisää voimaa reisiin. Painoa on kuitenkin 80 kg, sitä pitäisi jaksaa kannatella koko maratooni. Eli tavoitteena on tässä marras-joulukuussa vetää kunnon punttikuuri jaloille ja sitten tammi-helmikuussa jatkaa ylläpitomoodissa pari kertaa viikossa.

Torstaina aamutyömatkan päätteeksi työpaikan salilla lähestyinkin alustavasti levytankoa: 4x10x40kg jalkakyykkyä. Lisäksi keskiviikon juoksun jälkeiset askelkyykkykävelyt ja ylämäkispurtit saivat pakarat ja etureidet kipeiksi eli kyllä nuo johonkin lihakseen vaikutti. Lauantain kahvakuulassakin vedettiin mukavasti pitkää pätkää kyykkyä ja askelkyykkyä.

Kyllä on työmatkaliikunnasta peruskestävyyden lisäksi hyötyä myös monelle muulle, kuten: ilmasto, vanha varmari-Volvoni, Kehä 1:n ruuhkat. Kun pysyn poissa Kehän ruuhkista niin ilmasto kiittää, ja vanha diisselini säästyy siihen mihin se paremmin sopii eli pidemmälle mökkimatkalle. Ilmastonmuutos on nyt tapeetilla, koitan kantaa oman pienen korteni kekoon tällä tavalla. Toivotaan että Trumpin Donaldin lisäksi myös kaikki kiinalaiset ovat kuulleet ilmastoasioista, eivätkä välttämättä hankkisi autoa, saati sitten kahta. Kyllä saisivat jatkaa sitä pyöräilyperinnettään, pysyisi kuntokin heillä parempana. Ja meillä Sysi-Suomessa pääsisi kohta hiihtämään.

 

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun sain aloitettua voimaharjoittelua vähän enempi tosissaan. Maanantaina oli ensimmäinen varsinainen saliharjoitus, perjantaina kevyt kyykkäys työmatkan päätteeksi, ja lauantaina toinen saliharjoitus. Lauantain reenissä tein kyykyn lisäksi tuttavuutta maastavetoon ja rinnallevetoon, joita en ollut tehnyt miesmuistiin, kun olin pelännyt niiden rikkovan ennestään heikon selkäni lopullisesti. Ei mennyt rikki, vielä, noilla kevyillä tutustumispainoilla. Eikä kipeytynyt enää pakareisi-osastokaan, alkaa lihas tottua siihen että sitä kiusataan. Eppujen sanoin: ”Silloin minäkin päätin pakaroistani näistä tehdä niin isot - Että silmät putoilevat naisten päistä!”

Vko 46

Ma: Aamu työmatka pyöräily 9,58km 29:01 @19,8km/h

        Ilta työmatka kickbike 9,66km 37:57 @15,3km/h

        Ilta Sali Jalkakyykky 10x40-50-60-60-50-40kg + penkki, alatalja, hauis, vatsa, selkä

Ti: Aamu työmatka juoksu 9,96km 56:37 @5:41 avgHR 142

     Ilta työmatka pyöräily 10,21, 30:34 @20km/h avgHR 123

Ke: Juoksu 13,49km 1:39:38 @7:23 avgHR 145 sis koordinaatiojuoksuja, ylämäkivedot 8x1,5min, lopuksi ylämäkeen loikkia, askelkyykkykävelyä ja spurtteja

To: Aamu työmatka rullahiihto pertsaa, 9,66km 42:09 @13,8km/h avgHR 143

       Ilta työmatka rullahiihto pertsaa,  12,01km 57:00 @12,6km/h avgHR 139

Pe: Aamu työmatka pyöräily 9,19km 30:04 @18,3km/h avgHR 125 + juoksu 2,64km 15:04 @5:43 avgHR 140 + Sali Jalkakyykky 10x40-60-60-60kg

       Ilta työmatka juoksu 9,80km 52:02 @5:19 avgHR 149

La: Aamu spinning 46:26 avgHR 134 + Sali Jalkakyykky 10x40-60-80kg+2x5x80kg+10x60kg, maastaveto 3x10x40kg, rinnalleveto 3x5x40kg, penkki, alatalja, vatsa, selkä, hauis

      Ilta Saunalenkki Juoksu 6,17km 37:44 @6:07 avgHR sykevyö unohtui

Su: Juoksu 17,00km 2:04:56 @7:20 avgHR 128, Pirttimäki-Solvalla-Pirttimäki sauvat kädessä, ylämäet reipasta sauvakävelyä, muuten kevyttä hölkyttelyä

Yhteensä 13h reeniä, Juoksua 59,05km 6:26:01

Maanantaina leikin rosvoa ja varastin oman kickbikeni. Varustauduin sivuleikkureilla ja fillaroin töihin jossa työpäivän päätteeksi kävin käsiksi lukkoon syyllisen näköisenä ympärilleni vilkuillen.

Kyllä ei vaijerilukko paljoa varkailta suojaa, katkaisu vei vain 5 sekuntia ihan normaaleilla pikku sivuleikkureilla.

Mallaskuu jatkui nimensä veroisesti myös saunaosastolla, pe- ja la-illan saunomisten yhteydessä tuli taas kaadettua karhupentue per ilta. Tässä peruskuntokaudella pystyy ottamaan vähän rennommin senkin suhteen. Mutta kyllä täytyy ryhdistäytyä tämän suhteen sitten kun alkaa taas valmistautumisjakso seuraavalle maratoonille. Mutta sitä ennen parina seuraavana perjantaina on tiedossa parit pikkujoulut, kyllä täytyy niissä vielä viettää mallaskuuta kaikessa rauhassa niin tulee pahin into taltutettua.

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun perjantaina vietettiin maastopyöräkaverien kanssa kauden päättäjäisiä. Ensin ajettiin maastopyörälenkki ja sitten saunottiin ja syötiin meillä. Kyllä on maastopyöräily hauskaa hommaa, varsinkin pimeässä metsässä, vauhti tuntuu hirmuiselta kun ei näe kuin valokeilan verran polkua. Keli oli loistava, polut oli ehtineet kuivua sateiden jälkeen ja lisäksi pikkupakkanen oli kovettanut ne nopeiksi ajaa. Ikinä ei ole ollut pyörä noin puhdas marraskuisen maastolenkin jälkeen.

Muutenkin tuli taas reenailtua seuraavasti:

 

Vko 47

Ma Aamu työmatka Pyöräily 11,76 km 30:19 23,3 km/h keskisyke 128

       Ilta työmatka Pyöräily 20,11 km 53:13 22,7 km/h ks 135

Ti   Aamu työmatka Rullahiihto pertsa 12,07 km 50:17 14,4 km/h ks 144 + työpaikan salilla Jalkakyykky 10x40,10x60,3x8x80,10x60 Mave 3x10x50

      Ilta työmatka Juoksu 9,75 km 54:16 5:34 min/km ks 148

Ke Juoksu 12,92 km 01:28:26 6:51 min/km ks 148 Alkuverr + VL 4 km ylämäet kovaa @5:01 ks 161 + 5x100m + koordinaatiot + askelkyykkyhypyt 3x20m + juoksuloikat + 2x100m + loppuverr

To Juoksu 9,13 km 52:52 5:48 min/km ks 143                                                       

Pe Pyöräily MTB 19,86 km 01:39:50 11,9 km/h ks 143

La Juoksu 10,63 km 59:28 5:36 min/km ks 143                                                     

Su Aamu Sali 1:00 Kyykky 10x40,10x60, 3x5x80, 2x10x60. Askelkyykky 3x5x40, mave 3x10x50, takareisipenkki 3x10, pohkeet 3x10, penkki, alatalja, hauis, vatsa, selkä, naruhyppely 5x100, hiihtoergo 1km/5min.

     Iltapäivä Juoksu 18,57 km 01:51:27 6:00 min/km ks 143 Petikko-Serena-Petikko sauvat kädessä, ylämäet reipasta sauvakävelyä, muuten kevyttä hölkyttelyä

 

Yhteensä 11h reeniä, Juoksua 61,01km 6:06:31

 

Mallaskuu jatkui taas eläinkuntaan tutustuen, perjantain MTB-porukan sauna- ja ruokasessiossa oli aiheena mäyräkoira + kahvin kanssa viskisiepposia. Kyllä oli la-aamuna sen verran rospuutto-olo että ryhdistäydyin vasta illalla ja kävin vetäisemässä 10km saunalenkin. Ensi perjantaina onkin sitten Firman pikkujoulut, sopivasti mallaskuun viimeisenä päivänä. Sitten alkaakin joulukuu ja kyllä lopetetaan karhujen kotiin kantaminen.

Link to post
Share on other sites

Kun meillä tuolla toisessa ketjussa oli puhetta samoista lukemista, niin lisäyksenä vielä, että näyttää olevan sama kisa kummallakin seuraavaksi tähtäimessä. Eli Tokioon ollaan kanssa tulossa maaliskuussa 😀.  Arpa napsahti kohdalleen heti ensi yrittämällä. Tavoitteena 3.24. Mitähän samankaltaisuutta seuraavaksi paljastuu...

Link to post
Share on other sites

Kappas vaan, kävipä hyvä arpaonni sulla, eihän sinne ollut kuin 300000 hakijaa...  Kannattaa laittaa se lottokuponkikin nyt vetämään.

Me ollaan menossa sinne matkatoimiston kiintiöpaikoilla. Rouvakin juoksee näitä maratooneja niin kyllä on todennäköisyys pieni että molemmille napsahtaisi arpa kohdalleen samalla kertaa.

Link to post
Share on other sites

Tässä taas pähkäiltyäni, päädyin että talvi yritetään keveämmällä pk-treenillä ja täsmämaravauhtisilla + salikäynneillä 3.24-tavoitetta kohti. Talven projektina myös läskin tiristäminen siten, että paino olis sen 80. Jos ei noilla nappaa Tokiossa, niin sitten kesällä koetetaan Pfitzingeriä uudestaan tai Hansoneita.

 

Tsemppiä talven treeneihin. 👍 Seuraan mielenkiinnolla päivityksiäsi. 

Link to post
Share on other sites

 

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun flunssa iski vasta nyt. Eikä esimerkiksi reilu kuukausi sitten kun Frankfurt oli vielä edessäpäin ja flunssa kaatoi työpaikalla miestä kuin heinää.

Yleensä se kerran syksyssä kuitenkin iskee niin nyt oli oikein hyvä aika. Kyllä oli onneksi myös itselleni tyypillinen pikaflunssa. Viime su aamuna kurkku kipeä, tein silloin kuitenkin päivän reenit kun ei ollut vielä yhtään kipeä olo. Maanantaina nenä alkoi valua kuin Niagara, tiistaina nenä rauhottui ja tuli pieni köhä. Keskiviikkona olo oli jotakuinkin hyvä niin kävin vetäsemässä salireenin. Torstaina köpöttelin salin matolla kevyen kympin. No perjantaina olikin sitten ne Firman pikkujoulut ja en ehtinyt harrastaa muuta kuin yöjuoksua. Lauantaina itseaiheutetun flunssan jälkeen kevyt saunalenkki, ja sunnuntaina normi pitkis, tosin flunssien jälkeen vielä extrakevyesti. Eli kyllä voisi sanoa että jonkinlaisen torjuntavoiton sain rimpuiltua ja tulipahan välillä vähän kevyempi viikko:

 

Viikko 38

Ma Flunssa

Ti Flunssa

Ke Sali 1:00:00 Kyykky 10x40, 3x10x60, 3x5x80, mave 3x10x50, pohjekone 3x10x70, takareisipenkki 3x10x30, askelkyykkykävely 10kg kahvakuulien kanssa 5x10 askelta, penkki, alatalja, hauis

To Juoksu matto PK 10 km 0:55:50 5:35 min/km ks 146

Pe Lepo

La Juoksu PK 10,06 km 00:57:23 5:42 min/km ks 148

Su Juoksu pitkis 21,31 km 02:11:30 6:10 min/km ks 136 Keskivauhti painui aika hitaaksi, flunssatoipilaan reitti sisälsi lisäksi hidaskulkuista pätkää kuten Lippajärven rantapolkua, Granin portaat ym koiran pissatusta

 

Yhteensä reeniä 5:04, juoksua 41,37km 4:04

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä niin mieleni hyvitin kun pääsin hiihtämään lumella. Ei tosin vielä luonnon- vaan tykkisellaisella. Kyllä taitaa vielä muutama viikko mennä ennen kuin tuosta isosta taivaallisesta lumitykistä on tarpeeksi lunta tullut latujen tekoa varten. Siihen asti täytyy käydä aina välillä Oittaalla tykkilumella virkistämässä muistia.

 

Viikon reenit menivät seuraavasti:

 

Viikko 49

 

Ma aamu työmatka Kickbike 10,11 km 00:38:48 15,60 km/h ks 131            

       ilta työmatka Juoksu PK 9,75 km 00:53:59 5:32 min/km ks 143              

Ti aamu työmatka Juoksu PK 9,79 km 00:55:33 5:40 min/km ks 140            

    ilta työmatka Kickbike 9,57 km 00:35:06 16,40 km/h ks 134 + askelkyykkykävely 10kg painot kädessä 5x15 askelta + syviä kyykkyjä 5x10x20 kg

Ke Juoksu sisältäen vauhtileikittely 8 km mäkinen reitti ylämäet kovaa yht 14,65 km 01:26:04 05:52 min/km ks 157 + koordinaatioita + juoksuloikkia

To Juoksu PK 10,62 km 01:02:46 5:54 min/km ks 133           

Pe aamu Luisteluhiihto 14,42 km 01:00:48 14,20 km/h ks 146                       

     aamupäivä Sali 45:00 Kyykky 10x40-60-70-80-70-60-40kg, pohjekone 4x10x30kg, takareisikone 5x10x30kg, penkki, alatalja, hauis, vatsa, selkä

     aamupäivä Ohjattu venyttely 45:00

La Juoksu pitkis 21,71 km 02:12:19 6:05 min/km ks 137 Mäkinen reitti ja yöllä satanut 3cm lunta ja hidas käynnistyminen painoivat vauhdin taas melko hitaaksi. Kyllä tulee juostua hitaat riittävän hitaasti kun ei oikein kovempaakaan pääse...

Su Spinning 00:54:01 ks 139  

     Kahvakuula 00:50:22 ks 127

 

Yhteensä reeniä 12 tuntia josta juoksua 6:30:44 ja 66,53km.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy