Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Miska

Oura sormus

Recommended Posts

Kiinnostaa käyttäjien kokemukset. Kiinnostaa myös, että onko käyttäjissä joku, jolla sormien paksuus vaihtelee esim. kylmän mukaan merkittävästi? Kylmässä kaikki sormukset putoaa ja jos ne siirtää kylmässä seuraavaan sopivaan sormeen, niin sormusta ei saa enää pois, kun sormet lämpenee. Vai onkohan vaan normiominaisuus...

 

Lisäys vielä tuohon; entäpä kuntosalilla raudankolistelu? Pitää ottaa pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Kiinnostaa käyttäjien kokemukset. Kiinnostaa myös, että onko käyttäjissä joku, jolla sormien paksuus vaihtelee esim. kylmän mukaan merkittävästi? Kylmässä kaikki sormukset putoaa ja jos ne siirtää kylmässä seuraavaan sopivaan sormeen, niin sormusta ei saa enää pois, kun sormet lämpenee. Vai onkohan vaan normiominaisuus...

 

Lisäys vielä tuohon; entäpä kuntosalilla raudankolistelu? Pitää ottaa pois?

 

Mulla on sormus. Alkuun olin vähän pettynyt, koska oli ongelmia synkkauksen kanssa, ja näytti alkuun vähän omituista yödataa. Nyt synkkaa ihan hyvin, ja datakin on uskottavaa. Vähän joutuu kikkailemaan sormuksen kanssa iltaisin. Jos katson illalla telkkaria sormus sormessa, niin Oura saattaa tulkita sen uneksi. Eli iltaisin telkkaria katsoessa otan pois sormesta ja laitan sormeen nukkumaan mentäessä. Vähän hoopoa tietty, että joutuu kikkailemaan.

Sormus on aika napakka, eikä mulla sormien paksuus vaihtele.

Puntilla otan sormuksen suosiolla pois. .

 

Eli unenseurannassa sormus on hyvä, mihin se on tarkoitettukin. Aktiivisuuden seurannassa höpöhöpö. Periaatteesa sormusta ei tarvitsisi siis pitää sormessa kuin öisin.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitä te teette tuolla unianalyysillä? Jos saatte tietää, että nukutte huonosti, niin mitä teette asialle? Yksi foorumistihan kertoi joskus muutama vuosi sitten, että heillä oli työpaikalla joku kurssi, jossa opeteltiin nukkumaan ja pidettiin jotain unipäiväkirjaa. Saivat valmennusta ja opettelivat useita viikkoja menemään tiettyyn aikaan nukkumaan joka ilta ja heräämään tiettyyn aikaan. Kuuluuko tuohon mukaan mitään harjoitusohjelmaa vai käytättekö jotain univalmentajaa vai jätättekö asian ns. herran haltuun, jos saatte sellaista dataa, että unet ovat nyt pielessä?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin unen laatu ja valvominen korreloi aika hyvin rasitukseen. Eli jos en ole kunnolla palautunut treeneista, unen laatu ja pituus huononee. Kaytannossa herailen paljon useammin kun on liikarasitusta.

Eli unen seuranta auttaa maarittelemaan pitaako treenia hollentaa, vai voiko antaa palaa. Vahan saman lailla mulla on leposyke, se myos korreloi hyvin palautumiseen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohan toimii täydellisessä maailmassa, jossa ei ole töitä. Ihan samalla tavalla sitä voi vetää tukka putkella muissa asioissa kuin harjoittelussa ja olla nukkumatta. Harva pystyy silti päättämään, että hölläänpä duuneja nyt. Olen nukkumisesta huomannut sen, että minkään asian höllentäminen ei minulla varsinaisesti (ilman mitään sormusdataa) paranna nukkumisenlaatua, mutta säännöllinen rytmi sen suhteen, että arkisin herää suht samaan aikaan, parantaa iltaisin nukahtamista. Pahimpia takaiskuja, jotka ajoittain pilaavat uneni, on se, jos herään klo 3-5 kesken unieni. Silloin on vaikeata saada uudelleen unta. Jos herään ennen kolmea, niin nukahdan sen jälkeen heti yleensä uudelleen ja jos herään myöhemmin niin saatan nukahtaa uudestaan, jos olen väsynyt tai jos en ole, niin saatan lopettaa unet siihen, mutta tuo 3-5 on kumma väli. Olen silloin yleensä todella pirteä herättyäni, vaikka olisi univelkaa tai mitä. Niinpä täytyy yrittää olla juomatta liikaa vettä ennen nukkumaanmenoa, sillä se on paha, jos joutuu heräämään sen takia, että pitäisi lähteä vessaan. Usein toki nukun yhteen pötköön heräämättä, mutta tapahtuu kyllä välillä niinkin, että näen niin vauhdikkaan tai epämiellyttävän unen, että herään siihen ja olen tyytyväinen, ettei se ollut totta, enkä saakaan sitten enää unta. Jotenkin tuntuu, että nukkuminen on parantunut, mutta keskimäärin kerran viikossa unet menevät mönkään. Varsinkin viikonloppuisin nukun hyvin ja paljon, mutta sitten kun aamuisin alkaa tulla liian aikaisin valoisaa, kasvaa sen todennäköisyys, että unetkin menevät päinhonkia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Vastaako Ouran analyysi omia tuntemuksia vai onko tullut yllätyksiä?

 

Itsellä garmin fenix 5 mittaa näitä, kello 24/7 ranteessa paitsi lataus.

Mutta kyllä aamulla herätessään itse silti tietää miten on nukkunu. 

Jos kello väittää että hyvin on nukuttu ja edelleen väsyttää, niin ehkä totuus on joku muu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Itsellä garmin fenix 5 mittaa näitä, kello 24/7 ranteessa paitsi lataus.

Mutta kyllä aamulla herätessään itse silti tietää miten on nukkunu. 

Jos kello väittää että hyvin on nukuttu ja edelleen väsyttää, niin ehkä totuus on joku muu. 

 

Totta. Mutta jos unipaivakirjaa ei pida (ma en ainakaan sellaista jaksa...), osaatko sanoa tuliko viime viikko nukuttua hyvin ? Miten sen viikon unet korreloi treeniin, ja onko palautus onnistunut ja unen laatu parantunut sen mukaan ?

Mulla toi unen seuranta (kellosta tai vaikka sormuksesta) auttaa pidemman ajan analysoinnissa. Varmaan unipaivakirja, johon vaan kirjataa oliko yon uni "hyva" vai "huono" riittaisi, mutta kello (tai sormus) automatisoi koko homman.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

mitä te teette tuolla unianalyysillä? Jos saatte tietää, että nukutte huonosti, niin mitä teette asialle? Yksi foorumistihan kertoi joskus muutama vuosi sitten, että heillä oli työpaikalla joku kurssi, jossa opeteltiin nukkumaan ja pidettiin jotain unipäiväkirjaa. Saivat valmennusta ja opettelivat useita viikkoja menemään tiettyyn aikaan nukkumaan joka ilta ja heräämään tiettyyn aikaan. Kuuluuko tuohon mukaan mitään harjoitusohjelmaa vai käytättekö jotain univalmentajaa vai jätättekö asian ns. herran haltuun, jos saatte sellaista dataa, että unet ovat nyt pielessä?

 

Hyvä Baltsu, hyvä ja asiallinen kritiikki! Just näin ja samaa mieltä, mitä sillä datalla tekee, jos ei osaa/halua tehdä tarpeellisia muutoksia. Ouralla ei tietääkseni (?) ole unikoutsausta, mutta esim Biohakkerin käsikirjalla on mielestäni hyvä ja asiallinen perusopas.  

https://biohakkerit.fi/files/2013/12/biohakkerin_kasikirja_ebook-jakelu.pdf

Osa on siinäkin aika höpöä, mutta on siellä hyviäkin juttuja. Omia händikäppejäkin siellä on mistä pitäisi päästä eroon, ja pikkuhiljaa olen yrittänytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Vastaako Ouran analyysi omia tuntemuksia vai onko tullut yllätyksiä?

 

 

Hyvä kysymys. Uskon, että vastaa, jos taustalla ei ole muita juttuja sotkemassa pakkaa.

Jokunen vuosi sitten mulla oli unet aika solmussa, joka todettiin Firstbeatin avulla. Silloin homma hoidettiin kuntoon kemikaaleilla, ja unet paranivat nopeasti. Myöhemmin sain samanlaisia oireita ja silloin mietittiin onko unessa taas jotain häikkää, ja unilääkkeet peliin. Jostain syystä  lääkäri ei silloin halunnut teettää mulle Firstbeatin uniseurantaa, eikä mulla vielä silloin ollut Ouraa. Samaan aikaan tutkittiin ylirasitusta ja astmaa.

Homma jäi vähän vaiheeseen ja kun sain sormuksen, niin datan mukaan unet olivat ihan ok. Jotain oli kuitenkin selvästi pielessä, kun aamuisin väsytti aivan helvetisti, paino nousi, vitutti, ja muisti pätki pahasti. Juoksun suorituskyky romahti (vauhdeista puuttui ja puuttuu edelleen 30-40 sek/km) Menin sitten uudelleen lääkärin jolloin otettiin verenkuvat ja muut labrat. Yllättäen löytyikin kilpparin vajaatoiminta. Arvot olivat reilusti yli viitearvojen  ja kaikki oireet täsmäsivät.

Parisen viikkoa sitten aloitettiin kokeiluhoito, mutta ainakaan vielä ei pöhise.

 

Uskon, sen että jos uni on kuraa, niin tuntemus ja Ouran analyysi kohtaavat.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy