Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tb2

Suomen nuoret harjoittelevat väärin: Liikaa peekoota!

Recommended Posts

Paitsi nuorille, myös kaikille kuntoilijoille suositellaan suurta määrä PK:ta ja vielä erittäin matalalla sykkeellä. Kyllä tähänkin ketjuun löytyy vielä tuon tavan puolustajia. 

Käsittääkseni Kenialaiset huippumaratoonaritkin treenaavat myös kohtuullisen kovaa

Jossain vaiheessa joku aloitteleva hölkkääjä tällä palstalla kertoi, että on yrittänyt pitää KAIKKI lenkit alle 135 sykkeellä, ja ihmettelee kun vauhti ei parane. Kysyi, mitä tekee väärin.

Huippu-urheilijat joutuvat vetämään PK:n matalilla sykkeillä, koska vauhti PK-sykkeellä olisi lihaksistolle liian rasittava. Tämä koskee vain huippu-urheilijoita

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mahdollista myös, että Suomessa ja Norjassa, tai vaikka Keniassa, peruskestävyyden määritelmät vaihtelevat. Muistaaksen Norjassa on kuitenkin eri mielikuva kuin Suomessa... Mutta yksilöllisyys on tärkeintä. Pkta pitää hinkata juu, etenkin jos nuorempana ei ole riittävästi sitä tehty. Liekkö taustoilla eri maissa eroa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä fakta on kuitenkin se että mainitulla 15% / 2h kombinaatiollakin itsensä nopeasti ylikuntoon saa jos vain vetäisee sen kunnon hapoilla. Ehkä ei enää vuonoilmassa? Prosenttiluvut jotka ovat mahdolliset riippuvat myös harjoittelun kokonaismäärästä. Voi se olla niinkin että hiihdossa ei tarvita niin kovaa pk-pohjaa kuin ennen ja voisi harjoitella vähemmän mutta vastaavasti tehopainotteisemmin. Pointtina nyt kuitenkin lähinnä että (pk:n ohella) tuo ei-pk:kin voi tarkemmin tietämättä tarkoittaa todella montaa eri asiaa venyttelystä maratontehoisten  kautta coopperin testivauhtiin ja jopa nopeus/voimaharjoitteluun. En myöskään ole ihan varma kuinka pihalla suomalaiset ovat harjoittelussaan, ainakin jos on tarpeeksi lahjakas niin Suomestakin voi vielä nousta huipulle oikeiden henkilöiden opissa. Mutta varmasti Harri on siitä aika paljon paremmin perillä mitä hiihdossa tapahtuu ja tuon monipuolisuuden voi varmaankin allekirjoittaa. Eli pk-lenkkeilyn lisäksi pitää etenkin nykyhiihdon tapaisessa lajissa olla aika laaja kirjo muunkin tyyppistä harjoittelua ja etenkin nuorena pitäisi luoda tarpeeksi monipuolinen urheilullinen pohja. Siihen tietysti kuuluu muutakin kuin pk ja vk ja mk. Pitää myös muistaa Harri on mielestäni aina tunnettu tehoharjoittelijana ja sen puolestapuhujana jopa verrattuna omiin aikalaisiinsa, joista jotkut menestyivät häntäkin paremmin.  Varmaan pitäisi lukea se kirja ennemmin kuin Iltasanomat jos haluaisi arvioida asiaa mitenkään järkevästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Ei kai tämä yllätä. En ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin on ollut tunne, että Suomessa tehdään nykyään liikaa peruskestävyyttä kestävyysurheilussa.

 

Samahan se koskee hölkkääjiäkin. Sykemittaria pelätään ja aloittelijoita kehotetaan juoksemaan hiljaa, vaikka se on väärin. Jos ja kun alussa ei ole kuntoa, ei voi treenata kevyesti. 

 

Nyt kun se yksi teini kuoli koulussa, niin jatkossa todennäköisesti ei saa edes hiki tulla, ettei vaan mitään sattuisi. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

 

Samahan se koskee hölkkääjiäkin. Sykemittaria pelätään ja aloittelijoita kehotetaan juoksemaan hiljaa, vaikka se on väärin. Jos ja kun alussa ei ole kuntoa, ei voi treenata kevyesti. 

 

Nyt kun se yksi teini kuoli koulussa, niin jatkossa todennäköisesti ei saa edes hiki tulla, ettei vaan mitään sattuisi. 

Kerrankin samaa mieltä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jutun pointti on tässä:

780 h/v : 52 vko = 15 h/vko —> 

 

Suomen nuoret: 15 h * 0,15 = 2 h 15 min/vko vk + mk- harjoittelua 

Norjan nuoret: 15 h * 0,35 = 5 h 15 min/vko vk mk-harjoittelua

 

Ero on valtava! Esim. kovavauhtisen hiihdon tekniikka ja sitä kautta taloudellisuus ei kehity peekoota hinkkaamalla. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon sykeohjaukseen ja hieman off topic.

 

Sohvaperuna ei voi liikkua, koska peruna. 

 

PK nousee kevyellä harjoittelumäärällä ja monipuolisilla harjoitteilla, kunnes aikanaan peruskunnon kasvun myötä päästään vauhdin kehittämiseen, joten omien sykerajojen tunteminen on hyvästä, kuten kynnyssykkeiden perusteella tehty harjoittelu. ( samalla sykkeellä nopeammin, eli sydän toimii tehokkaammin ) 

 

Pahin, mitä aloittelija voi tehdä, on juokseminen t. tekeminen alussa liian kovaa. Muutamassa viikossa, ilman hyvää peruskuntoa, on jalat juostu alta ja kunto ei ole noussut, vastaavasti paino on kyllä lähtenyt nousuun’ kasvaneen liikunnan ’ ja lisääntyneen ruokahalun johdosta. Samoin motiivi likuntaan on kadonnut. 

 

Huono yhdistelmä tuo. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

Tuohon sykeohjaukseen ja hieman off topic.

 

Sohvaperuna ei voi liikkua, koska peruna. 

 

PK nousee kevyellä harjoittelumäärällä ja monipuolisilla harjoitteilla, kunnes aikanaan peruskunnon kasvun myötä päästään vauhdin kehittämiseen, joten omien sykerajojen tunteminen on hyvästä, kuten kynnyssykkeiden perusteella tehty harjoittelu. ( samalla sykkeellä nopeammin, eli sydän toimii tehokkaammin ) 

 

Pahin, mitä aloittelija voi tehdä, on juokseminen t. tekeminen alussa liian kovaa. Muutamassa viikossa, ilman hyvää peruskuntoa, on jalat juostu alta ja kunto ei ole noussut, vastaavasti paino on kyllä lähtenyt nousuun’ kasvaneen liikunnan ’ ja lisääntyneen ruokahalun johdosta. Samoin motiivi likuntaan on kadonnut. 

 

Huono yhdistelmä tuo. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pitää hiljaakin mennä mutta juosten se on mahdotonta alussa joten juoksut on juostava millä pääsee. Muuten kompensoidaan muilla lajeilla. Kun vauhtia saatu voi juoksujakin vetää hiljempaa, mut mihinkään moonvalkkiin ei pidä lähteä. Mielummin juoksee vaikka 100 rennon reipasta ja kävelee taas. Siis jos haluaa kehittää hölkkäänsä. 

Tietysti jos haluaa vetää vain pk niin sit pitää tehdä mitä itse haluaa. 

Oma pisin matka oli 200m ja kävelyä väliin. Matka piteni, ja muutama vko kun meni 5km. Siitä 8kk ja maraton.

Jos olisin sykkeillä mennyt, en usko että maraa olin vetäny. Ja totta kai -30kg jeesas asiaa

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

 

Käsittääkseni Kenialaiset huippumaratoonaritkin treenaavat myös kohtuullisen kovaa

Erona meikäläisiin on se, että siellä treenataan todella paljon lähellä kisavauhteja. Lisäksi on niitä yhteisharjoituksia kuten esim. intervallit. Kun mennään porukassa, niin jokainen 200 jätkää haluaa pysyä mukana, vaikka oikeasti rahkeita on vain kärjessä. Kyllähän se kehittää, kun joutuu koville. Sama on hiihdossa Norjassa. Treeneissä on jo kova kilpailu. 

Lainaa

Huippu-urheilijat joutuvat vetämään PK:n matalilla sykkeillä, koska vauhti PK-sykkeellä olisi lihaksistolle liian rasittava. Tämä koskee vain huippu-urheilijoita

 

Tämä ei ole totta. Esim. Daniels on sitä mieltä, että on joku tietty syketaso kautta vauhti, jota hitaampaa ei tarvitse mennä. Sillä tasolla palauttavilla lenkeillä maitohappo poistuu. Sitä hitaampaa ei tarvitse juosta, mutta siitä ei välttämättä ole haittaakaan. Tosin hän sanoo, että todella hiljaisen vauhdin erilainen tekniikka voi aiheuttaa ongelmia. Muut lenkithän menevät sitten tuota kovempaa. Huipuilla on niin laaja se vauhtiskaala, ettei heidän ihan hiipiä tarvitse, vaikka suurin osa kilsoista onkin heille kevyitä. 

 

Onko kukaan muuten koskaan perustellut missään miksi huonokuntoisten pitäisi lyllertää sykemittaria tiiraten? Itse kun aloitin nollakunnosta, juoksin joka lenkin lopun autolle täysiä ja sykemittari piippasi joka kerta, kun se löi yli 195 rajoittimen, mikä oli silloin Polarissa joku ominaisuus. Ei silloin tullut mieleenkään miettiä jotain 135:sta. Kevyen tuntuinenkin lenkki toi jotain 175 sykkeen. Se oli ehkä 5 minsan vauhtia tai vähän yli tms. En koskaan alussa vetänyt mitään nylkkyä, koska mitä hiton järkeä sinne lenkille on mennä kananmunat kainaloissa. Alussa juostaan kovempaa suhteessa ja jos ei jakseta, niin kävellään hetki ja sitten juostaan taas. Kun kunto paranee, voi ottaa kevyempää treeniä mukaan, mutta ensin pitää hankkia sellainen kunto, että voi treenata, eikä sitä ihan "löysällä kullilla lätkimällä" kuntoa kasvateta. Tai sitten ne tulokset ovat jotain 5h maralla. Jos lähtee riittävillä vauhdeilla alunperin, niin ei tarvitse ikinä hakea yli 4h tuloksia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiihto on luonteeltaan erilaista kuin sileän juoksu. Maasto ja sykkeet vaihtelevat koko ajan eikä suurin osa harjoitteluvolyymista ole mitään puhdasta pk:ta. Toisaalta kovemmissakin harjoituksissa on aina lepojaksot maaston mukaan eikä vedetä mitään tasaista 18 km maratonvauhtista.

Mulle höntsääjälle sopivien sykkeiden pitäminen on helppoa kun en enää näe kunnolla mittarin lukemia. Mennään vaan tuntumalla kuten aikana ennen sykemittareita. Nykyisin saa sitten jälkeenpäin datat katsottavaksi että mitä tuli tehtyä.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyään hiihto on myös selkeästi sprinttihiihtopainotteisempaa kuin aiemmin rankempien maastojen, yhteislähtöjen ja eri hiihtomuotojen vuoksi. Enää ei pärjää samalla treenillä kuin 25v sitten, vaan rytminvaihtokykyä pitää olla ihan eri tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy