Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Ketunloikka

New Balance Vazee Pace

Recommended Posts

Tuli noin 2 vuotta sitten ostettua itselle hätävara pariksi New Balancen Vazee Pacet kun edelliset tulivat tiensä päähän ja koska kyseinen pari maksoi 70e. Ajan myötä yllätyin kuinka hyvät kengät olivat ja kuinka pitkälle ne kesti. 

Nyt tuo kyseinen pari alkaa huutaa viimeisiään ja kuumeisesti olen yrittänyt etsiä samoja kenkiä mutta ei ole tullut vastaan. Onko kenelläkään mitään tietoa mistä näitä vielä voisi saada, tai ainakin jotain hyvin samantapaisia? 

Kun olisin tuolloin tiennyt olisin ostanut heti useammat parit. Itse en ole mikää lenkkari hifistelijä niin en tiedä oikein mikä olisi noita lähimpänä. Neutraalit ne kumminki pitäisi olla. 

Kiitos ja kumarrus. 

Alkuperäistä Vazee Pacea vastaavaa mallia ei oikein enää ole. Kakkonen oli painavampi, samoin kuin sen tilalle tullut 890v6. Se on kuitenkin se Pacen jälkeläinen. Painonsa ja olemuksensa puolesta ehkä Vazee Rush v3 voi olla lähimpänä. 

Muilla merkeillä toki vaihtoehtoja, mutta ei mikään tietysti ihan samanlainen. Adidas Boston Boost on vaimennetumpi ja vähän painavampi. Niken Zoom Elite on suht samanpainoinen, päkiävaimennetumpi. Naisten ysiä on ollut alessa, kun se on viime vuoden mallia. Saucony Kinvara myös mutta kannattaa katsoa onko se itselle liian joustava verrattuna Paceen. 

Periaatteessa ihan samanlaista et siis löydä, mutta monella merkillä on olemassa kevyt nopeahko kenkämalli. New Balancessa varmaan tosiaan Rush ja 890, mitkä eniten sinnepäin. 

• Thanks 1

No joo vähän siltä vaikuttikin oman selailun perusteella, että välttämättä ei enään samoja saa alle. Kun ei oikeen noita Pace v2 edes tuntunu löytyvän. Oli vaan itselle niin täydelliset kengät varsinkin hintaan suhteutettuna. 

Nikeä olen vähä karttanut koska omat kokemukset antoi ymmärtää, että ei ole hirveän kestävää sorttia. 

Eikai tässä auta muu kuin lähteä kauppoihin testailemaan, jos nyt etusijalla lähtis etsimään ja kokeilemaan noita New Balancen Rush ja 890 malleja. Josko niissä jotain samaa olisi. 

Kiitokset. 

Itsekin Vazee Pacen fanina löysin hyvin samanlaisen (jopa paremman) juoksutuntuman NB:n Sonic Fuelista: https://www.juoksija-lehti.fi/kenkaklinikka/new-balance-fuelcore-sonic-v1/

RunRepeat-sivuston arvioissa testaajia oli maininnut, että Sonic vastaisi tuntumaltaan täysin Pacea. Boa-kiinnitys on omasta mielestäni todella onnistunut! Itse hankin Sonicit tänä syksynä TopSportista. Oma koko sattui olemaan -70% 😊.

Itse pidin myös alkuperäisestä Vazee Pacesta ja ehdin muutamat tossuparit hankkia. Vazee Pace 2 ei toiminut lainkaan, liian ahdas. Kaksi vaihtoehtoa löytyy: Kuten SannaK mainitsi Fuel core Sonic muistuttaa juoksutuntumaltaan aika lailla alkuperäistä Vazee Pacea, itselläni on myös tuo tossupari kierrossa. Omasta mielestä Fuel core Sonic olisi toiminut vielä paremmin jos siinä olisi ollut nauhat koska Boa kiinnitys on mielestäni liian korkealla ja tämän takia jalkaterä pääsee liikkumaan liikaa mitä taas ei tapahdu jos nahoitus olisi jatkunut vähän alemmas. Plussaa kuitenkin siitä että tuohon kenkään mahtuu isompikin räpylä. Aika vähälle käytölle tämä pari on minulta jäänyt vaikka rotaatiossa löytyy.

NB Urge 2 on toinen tossupari mikä mielestäni osuu aika lähelle korvaavaa kenkäparia. Tuota paria näkee aika usein tarjouksessa 49-59e hintaan ja kannattaa oikeasti käydä kokeilemassa miltä tuntuu jalkaan. Hinta laatusuhteelta tuo on omasta mielestä todella hyvä kenkä jos/kun löytyy alennuksessa.

Mä fanitin myös kovasti Vazee Pacea, kun se oli kevyt, rullaava ja sopivan napakka, mutta kuitenkin aika comfort kun varpaillekin oli jätetty reilusti tilaa. Sitten ostin Pace v2, jotka ei tuntunu yhtä hyvältä. Kantapää ei pysynyt enää kupissa. Löysin jostain nettikaupasta vielä yhden parin normaalia Pacea, mutta sen jälkeen oli pakko vaihtaa kenkää.

Nykyään olen siirtynyt Adidaksen leiriin. Mulle sopii hyvin Adidaksen Boston (hitaammille lenkeille) ja Adios (vauhdikkaammille lenkeille). Noita voin suositella sulle jos Pacen tuntuma oli sulle hyvä!

10 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

New Balance Strobe. Saattaa olla jo poistomyynnissä. Yhden maratonin juoksin niillä vuosi sitten. Hieman kevyemmät ja kiertolöysemmät kuin Vazee Pacet. Mukavat neutraalit tossut vähän reippaampaankin menoon.

Moni valitsi Pacen juuri sen takia, että se ei olisi kiertolöysä. Niille, joille 1400 ja Zante olivat liian löysiä, ottivat Pacen kiertojäykempänä vaihtoehtona. Ongelma Pacessa on vähän se, että vaikka siinä on vaimennusta jollain tavalla, niin juoksutuntuma on kova. Se putosi ikään kuin racing flatien ja treenikenkien väliin sellaiseen kohtaan, jossa markkinat ovat aika rajoittuneet. Ei siis varmasti mennyt riittävästi kaupaksi, vaikka käytännössä se sai kaikkialla hyviä arvioita. Se on tavallaan joka osa-alueella hyvä ja sillä voi juosta todella kovaa, mutta toisaalta liikkeessä oli luultavasti aika vaikea perustella asiakkaalle, miksi pitäisi ostaa se kenkä, kun monet muut tossut tosiaan tuntuivat mukavammilta. Suurin heikkous niissä kengissä on se ulkopohjan huono pito päkiän kohdalta. Se pitää kuivalla asfaltilla toki erinomaisesti, eikä märästäkään asfaltista ole moksiskaan, mutta hiekalla ne sutivat tyhjää. Kerran otin asiaa ajattelematta Pacet märälle Eltsun kentälle, kun piti olla hyvä keli, mutta satoikin, enkä ole koskaan niin liukkailla kengillä juossut. Se oli vähän kuin jäällä olisi ollut. Puolikkaan kisankin olen Paceilla juossut, joten kyllä se on aika hyvä kokonaisuus tuohon painoonsa nähden, mutta tosiaan ei varmaan myynyt riittävän hyvin. Jos päkiän kuviointi olisi muotoiltu uudestaan ja lisäksi pehmennetty hieman vaimennusta, niin tuo olisi ollut todella hyvä kenkä. Sellaisena, mitä se nyt oli, niin en kelpuuttaisi top kolmeen omassa kategoriassaan.

11 tuntia sitten, Ketunloikka kirjoitti:

Nikeä olen vähä karttanut koska omat kokemukset antoi ymmärtää, että ei ole hirveän kestävää sorttia. 

Toi riippuu niin paljon juoksijasta ja tossumallista. Juoksin esim. Pegasuksilla 1018 kilsaa ja sen jälkeen siirsin ne hengailukäyttöön, koska olivat vielä kuin uudet. Se kestämättömyys on ehkä olemassa kevyissä kisakengissä kuten Lunaracer, Streak tms., jotka on tehty mahdollisimman kevyiksi. Tosin sekin riippuu. Moni sanoo, että Vaporfly 4% on törkeän kallis 275 euron hintaan kun se kestää vain 100-200km, mutta olen nähnyt lähes 800km juostun parin, missä ei ulospäin näy mitään ihmeellistä ja yksi kenialainen taisi juosta sellaisella parilla 2000km. Tosin tietysti hiekkateillä pääasiassa. 

6 minuuttia sitten, HegeHegeHege kirjoitti:

Nykyään olen siirtynyt Adidaksen leiriin. Mulle sopii hyvin Adidaksen Boston (hitaammille lenkeille) ja Adios (vauhdikkaammille lenkeille). Noita voin suositella sulle jos Pacen tuntuma oli sulle hyvä!

Pacen ja Bostonin ero on minusta se, että Bostonilla voi juosta tavallaan kaikkia vauhteja, mutta Paceilla ei oikein hidasta voi juosta ollenkaan tai voi, koska kokeilin kesällä jotain peruslenkkejäkin niillä mennä, mutta se kovuus tekee siitä asfaltilla epämukavan. Boston on toki painavampi, mutta siinä on minusta parempi pohja. Oon juossut niillä niinkin lyhyen kisan kuin kympin, joten kyllä sekin riittävän nopea tossumalli on. Adios on toki kevyempi ja nopeampi. Boston on siinä mielessä ärsyttävä kenkä, ettei se oikein tunnu miltään, mutta se on aika hyvä kokonaisuus. Sen takia niin yleinen maratonkenkänä. Lisäksi ne tekevät siihen todella pieniä muutoksia, joten yleensä asiakas tietää, mitä saa. Itse en Bostoneillakaan yleensä ihan hitaita lenkkejä juokse, vaan sellaisia keskivauhtisia. Syynä on se, että jos iskee kilsoja satakin viikossa, niin peruslenkeille ja palauttaville haluaa vähän enemmän vaimennusta. Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että liian kevyet kengät aiheuttavat pidemmän päälle kaikenlaista ongelmaa enemmän. Sen takia on hyvä olla rotaatiossa eri segmenttien tuotteita. 

Paikallisessa urheilukaupassa kävin testailemassa Adidaksen Adios paria, ja vaikutti suht samantapaiselta kuin Pace. Pace kumminkin tuntui hieman napakammalta jalassa.  

Itse pääosin juoksen hiekkateitä/pururataa niin tuon vaimennuksen ei tarvi olla niin isossa osassa, toki tulee asfaltillakin käytyä silloin tällöin. 

Tuota FuelCorea pitäisi päästä kokeilemaan mutta tuo Boa kiinnitys ei ole oikeen omaan mieleen.

Ja anteeksi en tarkoittanutkaan Nikeä, tarkoitin Asicsia. Yhdet Asicsen kengät ollu (gel-kinsei 5) jotka muistaakseni maksoin reilu 200e. Kilometrejä tuli vähän reipas 100 ja liitokset alko repeillä ja varpaat tuli ulos ynm. 

17 tuntia sitten, Ketunloikka kirjoitti:

Omissa lukee made in Vietnam ja nois eBayn kengis made in China. 

kyllähän se nykyään on yleistä, että tehtaita on eri maissa. Se on jo pelkästään valuuttakurssi- ja poliittisen riskin takia niin. Pegasuksia esim. tehdään yli 20 tehtaassa mm. Kiinassa, Vietnamissa ja Indonesiassa. En ole varma, mikä tilanne Vazee Pacen suhteen on ollut, enkä muista missä omani on valmistettu.